1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kogeldruk met caravan

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door nico_09, 22 apr 2021.

  1. Hallo,
    We staan op punt om de caravan weer uit de stalling te halen. Nu wordt het de eerste keer in combinatie met onze focus.

    Hoe kan ik zien wat de maximale kogeldruk is? Het is een vaste trekhaak, 1.5 ecoboost station 2018.
    Vorige auto hebben we de trekhaak laten plaatsen en stond erbij wat de max druk was, bij deze zat de haak er al onder.

    Zijn er ook ervaring met het rijden van deze auto en een caravan? Max 1300kg beladen, Gaat mij er dan vooral om in welk toerental gebied je het best kan blijven. Is daarbij 90 in de 6e prima, of beter in de 5e.
     
  2. Ik zou sowieso kijken hoe de motor reageert met rijden in de 6 met 90 km/h. Zelf denk ik dat in de 5 een betere optie is.
    Is er nergens een sticker aangebracht met daarop de kogeldruk van de gemonteerde trekhaak?
     
  3. Normaal gesproken zit er een plaatje in de buurt van de kogel of stekkerdoos met de tech gegevens van de trekhaak.
    Ook staat er in het instructie boekje van de focus wat de maximale kogeldruk is en deze 2 zullen wel gelijk zijn. Ik verwacht dat dit 75 kg zal zijn
     
  4. staat de kogeldruk niet vermeld bij/op de trekhaak.
    wat betreft het rijden met de caravan, wellicht kun je met deze info iets?
    Reviews Ford Focus (caravantrekker.nl)
     
  5. Ik heb zojuist nog bij de trekhaak gekeken, kan echter geen plaatje vinden.
    Op caravantrekker worden vele verschillende drukken aangehouden, van 60 tot 90 kg.

    Aangezien deze auto vrij soepel rijd ook in het lagere toerental gebied vraag ik me echter af wat je als minimaal toerental in de gaten moet houden. Zo is het geen probleem qua schokken en stoten om 30 in de 4 of 5 te rijden dit doen we niet maar om aan te geven dat de auto genoeg koppel heeft onderin.

    Wel zou ik zeggen dat als je op snelheid bent, al dan niet met caravan, je de cruise control aanzet in de 6e versnelling je ook geen koppel nodig hebt om dit vast te houden. Terugschakelen alleen bij inhalen of bergje op. Ook dit zullen we gaan ondervinden.
    Bij rustig rijden
    Dit is tevens de eerste turbo motor voor ons, we gaan het ervaren. Zal vele malen beter gaan dan de vorige turboloze auto.
     
  6. 30 in z'n 4 of 5 rijden lijkt een beetje op 'het nieuwe rijden' en sloopt echt je motor/koppeling/versnellingsbak. Ik zou dat nooit doen!
    Ik hou de 1.5 altijd boven de 2000 toeren en luister + voel wat de motor doet als ik gasgeef. Gaat het niet soepel? Dan schakel ik een versnelling terug.

    De toerenteller kan makkelijk naar de 7000 toeren als het nodig is, daar kan een motor echt wel tegen (mits de boel warm en goed onderhouden is)
    Ga je alleen maar zuinig / het nieuwe rijden doen, dan is het vragen om problemen (zeker met caravan) en ga je een keer stranden met een kapotte koppeling of kapot motorblok tgv vervuiling en/of LSPI.
     
  7. Ik rij meestal in z’n 5 tussen de 90 en 100. Kogeldruk zal rond de 75kg zitten. Ik heb em liever iets hoger, dat rijd lekkerder en krijg je geen trekkende en duwende caravan. Ligt als een blok erachter dan.
     
  8. Aangezien de “oude” 3.1 al 75 kg kogeldruk mag hebben zou ik daar mee beginnen en eventueel wat verhogen als je gevoel zegt dat het niet helemaal lekker rijdt. Zorg dat er wat spullen zijn die je eenvoudig kunt verplaatsen naar voren.

    ook het rijden zul je zelf een beetje aan moeten voelen wat prettig is die 1300 kg zal zeker geen probleem geven dat weegt de mijne leeg al. Maar ik heb nog een 4 cilinder
     

  9. klopt dit doen we ook niet maar is als voorbeeld dat de motor het wel trekt dit in tegenstelling tot onze vorige turboloze auto.

    De auto heeft nog de 4 cilinders, hier hebben we een auto nadrukkelijk op uitgezocht.
    Allen bedankt voor de input, we beginnen inderdaad op 75 kg, van daaruit kijken we verder!
     
  10. Wat ik doe is de tentstokken (in een zak) op de grond boven de as leggen. Deze kun je wat naar voren schuiven als je wat meer druk wil. Hier kun je dus wat mee spelen, vooruit achteruit.
     
  11. https://www.focusclub.nl/index.php?...ring-met-de-st-line-i-c-m-een-caravan.114668/
    hier heeft iemand over 90kg max
    tevens filmpje met wat het verschil is qua belading plaatsen.

    echter hanteer 75kg dan weet je dat aanhanger ook goed geladen is.
    ja 50 in zijn 6 zonder aanhanger is mogelijk.
    beste is rond de 1500rpm zonder aanhanger te zitten, beter erboven dan eronder.
    met aanhanger zou ik het wat ruimer houden, beter rond de 2000 zitten dan 1500rpm.
    zelf met lege dubbel asser heb ik 80-90 in zijn 5 gedaan, voelde beter dan zijn 6 en verbruik bleef gelijk
     
  12. #12 Dutchie, 22 apr 2021
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
    Als dit een MK4 is is het Max 80/90 kilo, ik heb ook een vaste trekhaak op mijn MK4
    Wat ik niet terug vind is welke motor de TS heeft in zijn focus (benzine of diesel) dit scheelt ook met rijden.

    ik heb zelf de diesel en in de 5 vind ik wat prettiger rijden met de aanhanger/caravan, komt dan beter uit met rpm en trekkracht. In NL is de 6 ook wel te gebruiken maar in het buitenland rij ik meer in de 5 dan de 6.
     
  13. Net even gekeken het staat in je gebruikershandleiding :thumbup:

    5E46010E-30CF-41E9-BCCD-ACE50BECFEF2.jpeg
     
    Rykers vindt dit leuk.
  14. Oja er zit een sticker op de trekhaak, alleen heb je daar niks aan.

    40DAB82D-EA9E-40D3-B10F-086B9DED63BB.jpeg
     
  15. Als ik 100 rij (zonder aanhangwagen) is dit bijna altijd in de 5 ipv 6. Op de autosnelweg in sport stand. Dan rijdt de auto in ieder geval zuiniger dan de 6 en doet het roetfilter zijn werk met de regelmatige regeneratie.
     
  16. 1.5 benzine 150 pk, Stationwagen 2018, mk3.5

    Ook in het boekje gekeken, maar bij mij staat er geen vaste trekhaak in. @Dutchie gaat om dezelfde auto?
     
  17. Nee ik heb de MK4 dus het nieuwste model, jij hebt het model ervoor.
    In 2018 had je de MK3.5 en de MK4.
     
  18. We begingen gewoon op 75 kg, en kijken vanaf daar wel verder. Apart dat er niks op of bij de trekhaak staat. Zelfs nog achter de bumper gekeken.
    Staat alleen een nummer op de trekhaak kogel, dit leverde ook niks op via Google
     
  19. Volgens caravantrekker is het voor de MK3.5 1.5 150pk Max 75 kilo

    B8714D7D-7688-4AA7-8354-0958A5F1568E.jpeg

    Ik heb ook gelijk gekeken naar de MK4 en dat is voor de 1.5 120pk diesel 80 kilo, hetzelfde wat dus in mijn boekje staat

    BC9D5FAC-8816-419F-BC00-5545A4A1122B.jpeg
     
  20. Kan mij vergissen maar volgens mij is het wettelijk verplicht om een typeplaatje op de trekhaak te hebben. Dus of iemand heeft het verwijderd, of je hebt niet goed gekeken.
     

Deel Deze Pagina