1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelwater vullen 1.0 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Basscania, 3 mrt 2020.

  1. Moet het koelsysteem van de 1.0 ecoboost perce onder vacuüm gevuld worden, of kan het ook zonder vacuüm door gewoon goed warm te rijden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  2. Ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen met een ecoboost motor.

    Ford heeft maar 1 werkplaatsinstructie: vullen met vacuüm.
    Oudere modellen had je vaak nog de keus.

    de 1.0 ecoboost heeft 2 thermostaten en een overdrukklep, dus tja.....
     
  3. Inderdaad geen enkel risico mee nemen en gewoon zoals voorgeschreven onder vacuüm vullen.

    Zoveel stelt het vacuüm vullen van het koelsysteem niet voor en een eenvoudige vacuüm vulset koop je al voor een paar tientjes.
     
  4. Heb hem meteen besteld.

    Zit er nog een procedure aan het vullen?
    Dus moet de motor tussendoor lopen en op temperatuur komen, zodat de thermostaten open gaan en het blok ook goed gevuld wordt?
    Of is het simpelweg een vacuüm creeëren, 10 min laten staan als lektest en dan vullen via het vacuüm.

    Het vacuüm vullen is nieuw voor mij, in de trucks hebben we dat niet en vullen we nog ouderwets.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  5. Bij het vulen van het koelsysteem onder vacuum hoeft de motor niet te draaien.

    Je zet het koelsysteem onder het voorgeschreven vacuum en wacht vervolgens een minuut of 10 tot 15. Wanneer het systeem geen vacuum verliest (en dus dicht is) gebruik je het vacuum in het koelsysteem om de koelvloeistof het systeem in te zuigen. Mijn ervaring is dat wanneer het systeem helemaal leeg is er een liter of 7 in gaat.

    Ik heb zowel bij 1.0 ECOboost en1.6 ECOboost na onderhoud aan het koelsysteem het systeem op deze manier al meerdere keren gevuld en heb na het vullen nooit meegemaakt dat het niveau van de koelvloeistof achteraf nog is gezakt.
     
  6. Bedankt voor de info!
    Weet jij ook zo wat het voorgeschreven vacuüm is?
    Of mag dat bijv. Gewoon -0,8 zijn?

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  7. hier is een betere gebruiksaanwijzing dan degene die bij deze set zit, maar het betreft exact dezelfde set, maar dan van een ander ‘merk’ :

    628EBFB0-0157-41E0-A259-001CF095D7CB.png
     
    OmeJoyo en Basscania vinden dit leuk.
  8. Ford schrijft een vacuum tussen de 0,85 en 0,95 Bar voor.
     
    Basscania vindt dit leuk.
  9. Als je vacuum hebt, zet even de slang open zodat alle lucht uit de slang naar tank waar alle koelvloeistof in zit.
    Daarna door vacuum trekken. Heb je de gevraagde druk gehaald. Zet je de kraan dicht en de andere open. Omdat de slang ontlucht is, zoals hierboven heb uitgelegt. Zo trek je direct kvs in het systeem ipv eerst beetje lucht.

    Ben het met andere eens, dit is heel hufterproof. Kan bijna niet verkeerd gaan.
    Na vullen hoeft er nauwlijks iets bij
     

Deel Deze Pagina