Ik heb mijn auto vandaag bij de garage gehad om de koppelings hoofcilinder te laten vervangen omdat mijn koppelingspedaal af en toe weer een beetje bleef steken. Op weg naar huis besloot ik een klein stukje te rijden om te voelen hoe het koppelingspedaal nu was. Onderweg even gestopt om te kijken of de remvloeistof op peil was en tot mijn verbazing viel mijn blik ineens op de koelvloeistoftank..... Die lijkt wel compleet leeg We zijn 16 augustius een week op vakantie geweest en 15 augustus had ik mijn motorolie peil nog nagekeken. Ik kan me niet meer fris herinneren of ik toen ook naar de koelvloeistoftank heb gekeken, maar volgens mij had ik dit wel gedaan en was ie toen nog vol. Ik vraag me nu af hoe die tank ineens leeg kan zijn en of dat al lang zo is geweest. Is dat misschien vanmiddag in de garage gebeurt? Hebben ze wat te zoeken bij de koelvloeistoftank of de leidingen daarvan voor die vervanging van de hoofd koppelingscilinder voor het pedaal? Ik doe ook ff een foto erbij van de tank en de leidingen. Ik heb bij aankoop meerdere malen gevraagd of de leidingen gemodificeerd waren en ze zeiden dat het goed was. Zelfs bij een Ford garagepunt zeiden ze dat het goed zat, maar ik betwijfel het.
Je zou denken als het in de garage gebeurd. Dat ze het eigenlijk natuurlijk netjes verhelpen. Zo niet, zou ik verwachten dat je ergens in de motorruimte sporen van koelvloeistof zou zien..? Of ze moeten het heel netjes hebben schoongemaakt.
Aha dan heb ik de foto’s denk ik verkeerd begrepen op het forum. Ik dacht dat de dunne leiding vervangen moest worden voor een dikke leiding. Er zit geen T stuk in de leiding.
Ik heb de ANWB gebeld, die komen zo en gaan bijvullen, tevens zouden ze dan nakijken op lekkage, als dat er is weet ik iig wat ik moet laten vervangen.
Je voelt ook geen nattigheid? Dan toch even wachten op de ANWB en contact leggen met je garage. Is het wel of niet gevuld bij hen?
Hoeft natuurlijk niet per se je tank zijn maar kan ook je radiator zijn of misschien gewoon een slang die los of lek is geraakt tijdens de reparatie.
Als de radiator lek zou zijn moeten we hier voor de deur toch natte plekken onder de auto gevonden hebben?
Ik kan nergens wat ontdekken. Ze hadden niets met de koelvloeistoftank te maken volgens mij. Er moest een koppelingscilinder voor het koppelingspedaal vervangen.
Dat hoeft niet perse, als het maar een heel klein lekje is wat alleen gaat lekken als er druk op komt (dus als je rijdt en hij op temperatuur komt/is) hoef je niet perse een plek te zien. We weten namelijk niet of dit van de ene op de andere dag zo leeg is geraakt of heel geleidelijk. Bovendien heb je als het goed is van de platen onder de motorruimte zitten waardoor die bijvoorbeeld nat zijn maar je geen plek op de grond zit.
Ik hoop dat toch eigenlijk niet. Lang kan het niet geweest zijn, want dan had ik al eerder wel een warmloper gehad moeten hebben lijkt me en de motor draait als een zonnetje. Ik heb toch sterk het vermoeden dat het vanmiddag in de garage gebeurd is.
Wat je nog kan controleren is de dunne ontluchtingslang die rechts van de motor komt die zit aan de koppelingskant en kan makkelijk breken als je er perongeluk tegen aan komt.
Dit is de goede slang (modificatie aka van focus mk3.5) Je tank ziet er erg leeg uit. Ik had recent lekkage op de interne o-ring, koelvloeistof lekte langzaam via rubbere uitsparing via voorkant van motorblok naar beneden. Dit ging langzaam maar wel merkbaar. Ik was maanden bezig met zoeken naar lekkage tot dat ik turboslang en buizen weg had gehaald.
Wegenwacht is geweest en die kon niets aan lekkage ontdekken en heeft weer bijgevuld. Alleen het expansievat was bijna leeg, maar dan schijnt er nog een liter of 7 door je leidingen en motor te zitten. Misschien dat de garage vanmiddag per ongeluk een leiding heeft losgetrokken, daarna weer heeft bijgevuld, maar niet ontlucht. Dan zakt het peil na een stukje rijden weer.
Dat is dat slangetje met die haakse bocht. Daar had ik zelf al aan gevoeld en die voelde nog stevig. Wegenwacht heeft er ook naar gekeken.
Laatst heb ik de modificatie aan de slangen gedaan, daarna opnieuw bijgevuld. Maar het peil is na het starten een stukje rijden niet zover gezakt, minimaal maar. Kan me niet voorstellen dat, dit het is geweest. Weet niet of er andere ervaringen zijn. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om de garage even na te bellen.
Er staat mij bij de de dop van het expansievat ook wel eens kapot wil gaan. misschien dat er daardoor koelvloeistof is verdampt en ontsnapt is?
Klopt, ik heb toevallig een slechte dop gehad toen ik de auto net had gekocht. Het lekt/verdampt via de zijkanten. Resulteert in veel vuil/opgedroogd koelvloeistof rondom de dop op het tankje. Dus dat zou je wel moeten zien als de dop slecht is.