1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelvloeistof lijkt weg te lopen en aanslag in reservoir. 2013 EcoBoost 1.0 100pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door GrandCmaximus, 29 mei 2021.

  1. Beste forum techneuten,

    Sinds 1 maand en 2500km ben ik in het trotste bezit van een Grand C-max uit 2013 met 1.0 Ecoboost 100pk motor. Tot nu rijdt hij prima! (203dk op de teller, motorrevisie van 9,5k euro gehad op 190dk)
    Het lijkt er echter op dat er koelvloeistof verdwijnt, toen ik hem mee kreeg van de garage was het peil tot boven max. nu ligt dit er ruim onder. Gezien de auto nog in Bovag garantie zit, ga ik dit melden, maar toch ik wil even polsen wat jullie hiervan vinden.
    1. Is dit normaal voor de deze motor (lijkt mij niet!)?
    2. Die aanslag in het reservoir was er niet (denk ik) toen ik de auto kocht, komt dit vaker voor of reden voor zorg?
    3. De koelaansluiting bij de turbo heeft wel betere dagen gezien, zou het hier in kunnen zitten?

    Of die aanslag er nu al zat.. ik weet het niet zeker meer.
    [​IMG]
    Vloeistofpeil zat tot de horizontale streep van de A bij aankoop.
    [​IMG]

    Roestige aansluitingen bij de turbo
    [​IMG]

    Een close-up van een roestpuist...
    [​IMG]

    mvg,
    Trotse C-max bezitter
     
  2. ik weet niet of het ook voor dit blok geld maar ik heb ergens hier gezen dat bepaalde blokken koelprobelem hadden met de derde cilinder wat herkenbaar was aan wat jij hier beschrijft.
    Is zelfs een recall voor geweest geloof ik.
    De aanslag liijkt mij op een poging met van dat rubberachtige spul in je koelvloeistof te gooien wat dan kleine gaatjes dicht.
    Zou er wel serieus naar laten kijken, ook naar de aansuiting want als je tubo het begeeft is dat meestal een heel duur dng.
     
  3. Welkom en ik zou als ik jouw was de zoekfunctie even gebruiken van het forum.
    Er is hier namelijk genoeg over te vinden.
     

  4. Wat wordt er verstaan onder een motor revisie van €9500,- ? Dit is echt wel extreem veel geld voor een motor revisie. Voor een stuk minder geld heb je gewoon een nieuwe motor.

    Een fabrieksnieuwe 1.0 ECOboost servicemotor (kale motor zonder aanbouwdelen) kost met inruil van de oude motor circa €4500,-. Bovenop de kosten van de motor krijg je dan nog de arbeidskosten om de oude motor uit te bouwen, alle aanbouwdelen over te plaatsen naar de nieuwe motor en de nieuwe motor in te bouwen. Reken voor arbeidskosten en kleinmateriaal/vloeisstoffen circa €1500,-. Uitgaande van een door Ford gereviseerde of fabrieksnieuwe motor kom je dan op circa €6000,- voor een geheel nieuwe motor. Een door een gerenommeerd revisiebedrijf gereviseerde ruilmotor koop je voor circa €2150,- waarmee de kosten nog een stuk lager komen te liggen.


    Corrosie op de koelvloeistof aansluitingen van de turbo is een bekend probleem. Ford heeft hier zelfs een TSB (Technical Service Bulletin) voor uitgebracht waarin wordt voorgeschreven hoe dit probleem moet worden opgelost. In geval van beginnende of oppervlakkige corrosie dient dit te worden verwijderd en dient er vervolgens een 2K primer op de koelvloeistof aansluitingen van de turbo te worden aangebracht.

    In dit geval is de corrosie van de koelvloeistof aansluitingen (en overigens ook van de olieleidingen) op de turbo dermate extreem dat deze turbo mijns inziens gewoon zo snel mogelijk vervangen moet worden. Hoewel het op de foto niet heel goed te zien is lijkt de bovenste koelvloeistof aansluiting ook te zijn ingedeukt.


    Verdere bekende punten van uitwendige koelvloeistof lekkage bij dit type motor zijn:

    * Afdichting (mechanical seal) van de waterpomp.
    * (haar)scheuren in het koelvloeistof reservoir.
    * Lekkage bij de O-ring in het distributiedeksel.
    * (haar)scheuren in het T-stuk of hard kunststof deel van de koelvloeistof retourslang.

    Wanneer er geen uitwendige koelvloeistof lekkage is waar te nemen is het aan te raden om een vacuum en druktest op het koelsysteem uit te voeren en de koelvloeistof te controleren op uitlaatgassen om zo een lekke koppakking of scheurtje in onderblok of cilinderkop uit te kunnen sluiten.


    Gezien de auto slechts 1 maand in bezit is en er nog garantie op de auto zit is het verstandig om het verlies van koelvloeistof zo snel mogelijk door de verkopende partij op te laten lossen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Even het systeem onder druk zetten en kijken waar ie lekt. Bij mij was het op twee plekken :
    - de slang vooraan, op een Y stuk
    - de aansluiting naar de kachel, bij het schutbord
     
  6. Hoi
    Mag ik jullie om advies vragen over dit onderwerp?
    Ik heb een 1.0 ecoboost 2013. Al tijden last van lekkage koelvloeistof. Onlangs thermostaathuis laten vervangen omdat hier scheurtje in zat.
    Daarna wederom veel verbruik en plasjes onder de auto. De garage heeft alles nagekeken, uren laten lopen, druk erop maar kan geen lek vinden.
    Nu zegt men: het is de koppakking.

    van rook of slecht rijden is geen sprake.
    Kan dit dan toch alleen de koppakking zijn? Ik heb al jaren een hele goede monteur alle vertrouwen in hem. Maar wel veel geld als t straks toch iets anders (ook) kan zijn…..

    auto moet nog gemaakt worden, toen ik m ging halen vandaag meteen weer plasje op de oprit en spoor op straat van de koelvloeistof. Vrij veel.

    wie heeft tips of advies?
    Thanks !
     
  7. #7 Bertus 7, 26 sep 2021
    Laatst bewerkt: 26 sep 2021
    Koelslang modificatie al uitgevoerd en expansietank na gekeken op scheuren.
     
  8. Wanneer er daadwerkelijk plasjes koelvloeistof onder de motor ziet heb je overduidelijk een koelvloeistof lekkage. In principe moeten er dan ook sporen zichtbaar zijn van koelvloeistof lekkage (wit/roze aanslag).

    Persoonlijk zou ik beginnen met het controleren van de bekende punten:

    * Afdichting (mechanical seal) van de waterpomp.
    * (haar)scheuren in het koelvloeistof reservoir.
    * Lekkage bij de O-ring in het distributiedeksel.
    * (haar)scheuren in het T-stuk of hard kunststof deel van de koelvloeistof retourslang.
    * Overdruk klep in de dop van het reservoir (deze kan vast gaan zitten en hierdoor open blijven staan of helemaal niet meer openen).


    Een lekke koppakking is mogelijk maar gezien het een uitwendige lekkage betreft (er liggen immers plasjes onder de motor) moet de koppakking dan defect zijn vanuit een koelkanaal naar buiten. Dit komt extreem weinig voor en in geval van een uitwendige lekkage zijn er vrijwel zeker sporen zichtbaar van koelvloeistof lekkage.

    In geval van een defecte koppakking komt het veel vaker voor dat er lekkage is van de verbrandingsruimte naar een koelkanaal. In dit geval wordt de koelvloeistof verbrand (geen uitwendige lekkage zichtbaar) of komt er druk vanuit de verbrandingsruimte op het koelsysteem te staan (overdruk klep gaat open). Een lekkage van de verbrandingsruimte naar een koelkanaal is echter eenvoudig aan te tonen door de koelvloeistof te testen op de aanwezigheid van uitlaatgassen. Gezien dit bij een verdachte koppakking zo'n beetje het eerste is waar je naar kijkt ga ik er vanuit dat deze test reeds is gedaan.
     
  9. 1 post gedaan en voor het laatst gezien hier op het forum was 29 mei
    Ik denk dat wij hem niet meer zullen zien hier. We zullen nooit weten hoe het is afgelopen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. Jawel hoor ben er nog haha
    Bedankt voor alle reacties
    Ik ga er vanuit dat de garage dit allemaal weet, maar ga deze week even met monteur buurten
     
  11. Ik kon destijds ook geen lek vinden, maar de druk liep wel terug. Vooraan bij het Y stuk liep er bij het onder druk zetten voornamelijk lucht uit, dus dat zie je niet. Pas na warmrijden en weer onder druk zetten begaf het slangetje het echt.
    Bij het schutbord liep de vloeistof direct isolatiemateriaal in dus ook daar was de lekkage verdomd lastig te traceren.
     
  12. Bedankt. Laatste keer bleek garage bewust rubbers van de dop van reservoir koelvloeistof eraf gelaten te hebben vanwege de opbouwende druk, daarom liep t erover. Auto staat nu weer bij garage, nogmaals proberen om m onder druk te zetten en houden. Koppakking die naar buiten toe lekt blijft grootste kanshebber. Alle andere zaken zijn gecheckt.
    wordt vervolgd
     
  13. Update: garage heeft de auto dagenlang onder druk gehouden. Geen uitwendige lekkage. Alleen bij warme motor komen er lucht bellen in het reservoir van koelvloeistof waardoor er te veel druk ontstaat. iemand dit dit iets zegt?
    garage weet behalve koppakking (wat dus lang niet zeker is) t ook niet meer…..
     
  14. Ik zou mijn geld dan ook op de koppakking zetten of een barstje in de kop o.i.d.
     
    Koen Verheijen vindt dit leuk.
  15. Dat is wel het stomste wat ze kunnen doen: Ook dat tankje staat onder druk en druk verhoogd het kookpunt van de KVS. Als de druk zo wegkan kookt het dus bij 100 graden ipv boven de 115 graden.
    Als je KVS kookt krijg je luchtbellen en luchtbellen wil je niet in je koelsysteem!
     
    Koen Verheijen vindt dit leuk.
  16. Er zijn speciale lektesters die koolwaterstoffen kunnen detecteren als de koppakking lekt naar de koelkanalen moet het er dan uit komen
     
    Koen Verheijen vindt dit leuk.
  17. Het lek is nog niet gevonden. Radiateur dop is vervangen en er is iets ingedaan wat oplost en kleine gaatjes dicht. moest nu even paar dagen rijden om te kijken hoe en wat.

    Net 15km gereden. Heb het idee dat de motor erg warm is(metertje staat gewoon goed) en kvs is vrij donker. Verder ruik ik kvs maar dat kan ook het inmiddels traumatische gevoel zijn haha
     
  18. Wat voor troep hebben ze erin gegooid? Iets van Wynn’s?
     
  19. Geen idee. Heb nu tijdje gereden (zo'n 100 km). Merk dat ie nu wel koelvoeistof lekt bij wielkas aan radiateur kant. Verder ook sinds gisteren geen warme lucht meer.....
    pff wat een soap. Keuze gaat denk ik worden: alle lossen onderdelen vervangen (thermosstaat/radiateur/waterpomp) of direct de koppakking........
     
  20. Wat zuur dat dit je overkomt nu je hem nog niet zo lang hebt..
    Valt dit alles nog onder garantie of was die al verlopen ten tijde van je eerste klachten?

    Koelvloeistof lekt bij de wielkast? Dus ook echt bij de radiateur? Zit daar geen lek dan? Kijk of laten kijken naa roze residu, dan weet je gauw genoeg waar de lekkage zich bevindt.

    Ergens denk ik niet dat de koppakking het is, tenzij 't om zo'n inimini scheurtje gaat..
    We hebben hier een 1.0 ecoboost (C-Max 2013) staan met een kapotte koppakking, die rijdt niet, geeneens compressie. Dat is niet wat ik hier lees.

    Hopelijk is het euvel snel gevonden..
     

Deel Deze Pagina