1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Knopje naast auto parking

Discussie in 'Interieur' gestart door Sddu, 23 jan 2019.

  1. Allen,
    Sinds deze week hebben we onze ford focus econetic titanium lease 2013.

    Kan iemand me uitleggen wat het knopje rechts naast het auto inparkeren doet. De manual beschrijft iets met met uitzetten van de start knop, maat waarom zo je dat willen!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Hiermee schakel je het start-stop systeem uit en schakelt de motor niet uit als je de koppeling laat opkomen met de versnellingsbak in z'n vrij.
     
    Sddu vindt dit leuk.
  3. Ik rij vaak in de stad en vind het hinderlijk dat de auto bij elke stoplicht weer uitvalt. Tevens gaat het mij meer om de eventuele reparatiekosten als zo een start stop startmotor defect raakt. Ze zijn duur!
     
    Sddu vindt dit leuk.
  4. Dat zit voornamelijk tussen de oren, dat het hinderlijk is het is puur een milieu maatregel oom de uitstoot te beperken. Als je de koppeling ingedrukt houdt blijft de motor gewoon lopen.

    Extra slijtage aan startmotor zal ook beperkt zijn zoveel problemen worden er hier niet gemeld. Alleen wordt er meer van de accu verlangd en moet die sneller vervangen worden volgens het systeem.

    Ik ben er wel mee eens dat een start-stop systeem bij een hybride functioneler is wat ook wel enigzins geld bij een automaat
     
  5. Mijn antwoord was fout. Het knopje RECHTS van het knopje t.b.v. het automatisch inparkeren ('actieve parkeerhulp') is de schakelaar voor de parkeerhulp. Hiermee worden de parkeersensoren geactiveerd (instructieboekje blz. 153).

    Het knopje LINKS is voor het in/uitschakelen van het start-stop systeem (instructieboekje blz. 135).
     
  6. Het start-stop systeem schakelt zichzelf uit als de staat van accu niet OK is. Daarnaast zijn er meer voorwaarden die moeten gelden wil het systeem actief zijn.
     
  7. Rechts naast het automatisch inparkeren zit de knop om de parkeersensoren aan of uit te schakelen. Zo kun je als je hem in zijn achteruit zet zonder parkeersensoren rijden of als je hem vooruit inparkeert de sensoren handmatig aanzetten.
     
  8. Afhankelijk van welke versie je hebt. Heb je park assist met alleen file parkeren dan zet je handmatig de parkeersensoren aan met die knop. Heb je de advanced park assist die ook kan vak parkeren (maar daar erg slecht in is) dan zet je de sensoren juist uit met die knop.
     
  9. Volgens mij heeft de Focus 3 fase 2 alleen die optie. De fase 1 kan alleen file parkereb dacht ik.
     
    meeder vindt dit leuk.
  10. @paul vingerhoets

    Het intrappen van de koppeling bij stoplichten raad ik iedereen af. First in line dan kun je dat nog prima doen, maar ben je de tweede of derde auto gewoon naar ze neutraal adviseer ik. De levensduur van de koppeling zal aanzienlijk stijgen door hem naar neutraal te zetten, volgens mijn autotechnisch docent scheelt dit zon 25%- 50% vanwege de continue slip. Het zelfde geld voor remmen met de koppeling ingetrapt.

    Start-stop geeft een extra slijtage aan startmotor, maar dit is nog wel het minst erge. Het vliegwiel krijgt namelijk een extra slijtage en die is aanzienlijk duurder. Naar mijn inziens is de meest vervelende aan start stop het belasten van de turbo, doordat de motor uitgeschakeld wordt stopt de smering en daardoor ook koeling van de turbo.

    Ik zie echt geen voordeel in start-stop dan alleen de emissie eisen die dan net behaald kunnen worden.
     
  11. #12 Patman, 23 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2019
    Nevermind, ik las weer eens te snel en over een klein stukje heen :weird:
     
  12. @ThomasHenry
    dat met de koppeling valt best mee. enige dat slijt is druklager, zolang die goed is, is er geen groot probleem.
    Alleen bij een MG MGB zou ik dat idd niet doen, bij klant binnen 2jaar nieuwe koppeling moeten monteren. die heeft kennelijk geen druklager maar een voering blok om de koppeling te ontkoppelen. Daar is dus idd gezegd koppeling omhoog als je voor de stoplicht staat.
    koppeling die 2.5ton of meer mee gaat heeft altijd stilgestaan met ingetrapte koppeling. Echt meer slijtage noem ik dat dus niet.
    sta je langdurig stil dan is het raadzaam, maar meer omdat je been begint te verzuren. dan zet je hem ook op de handrem.

    zolang de koppeling ver genoeg ingetrapt kan worden zal de koppelingsplaat vrij draaien. alleen bij trilling/vibratie zou hij de zijkant nog iets kunnen raken.
    maar dat is het zelfde als je grote afstanden met de auto rijden waardoor de remblokken ook vrij van de remschijf zitten, die komen dan ook sporadisch een keer tegen.
    kort gezegd als je normaal mee rijdt is er geen probleem voor de koppeling.
     
  13. Met ingetrapte koppeling belast je de axiaal lagers van de krukas. Die lagers slijten daardoor harder.
     
  14. .....en je linker kuit word groter dan de rechter....is geen geintje, jaren elke dag op de weg gezeten,
    en nu met mijn nieuwe baan slinkt dat weer, zit nu dagelijks op de fiets....en geen last meer van dat
    start-stop systeem;)
     
  15. Krukaslagers worden volgens mij niet belast door intrappen koppeling. Koppeling zit op vliegwiel geschroeft en de veren van de drukgroep zetten zich af tegen koppelingshuis.
     
  16. En het koppelingshuis zit op het vliegwiel gemonteerd en drukt dus idd de krukas tegen het axiaal lager aan. Maar ik denk dat deze lagers zwaarder zijn uitgevoerd dan vroeger ,toen kon je ook beter starten zonder de koppeling in te trappen. Tegenwoordig moet je de koppeling intrappen om te kunnen starten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina