1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kleur olie in motor Focus MK4

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harold1, 26 jan 2019.

  1. Zodra ik een nieuwe auto heb gekocht heb ik heb de gewoonte om de olie te peilen om eventueel olieverbruik in de nabije toekomst vast te kunnen stellen. Nu heb ik afgelopen donderdag mijn nieuwe focus 4 in ontvangst genomen. Vrijdag heb ik de olie gepeild en wat mij opviel is dat de olie een beetje rosé van kleur is. Hebben jullie dit ook al geconstateerd?|
     
  2. Dit is waarschijnlijk inloop olie.
    Die is net wat anders dan de normale motorolie en zal bij de 1e beurt (inloop beurt) vervangen worden door de normale motorolie

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  3. De dealer had bij een andere (nieuwe) focus in de showroom ook de olie gepeild en deze was ook rosé van kleur.

    @Basscania, bedankt voor je reactie. Nooit geweten dat er inloopolie wordt gebruikt bij auto’s.
     
  4. Dat is iets van heel vroeger voor auto's, bijzonder dat ze dat weer toe gaan passen nu. Is dan misschien wel de reden waarom een aantal hier al een melding kregen over vervangen van de olie voor de 10k
     
  5. Bij vrachtwagens van sommige merken zijn ze ook weer inloopolie gaan gebruiken.
    Ik denk dat de samenstelling wel wat anders is dan vroeger, maar het doel hetzelfde.
    Inloopolie bevat minder aditieven dan gewone olie en is dus wat schraler.
    Veel revisiebedrijven gebruiken altijd inloopolie, zodat alles beter en sneller op elkaar ingelopen is.


    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  6. Inloopolie wordt bij mijn weten al jaren niet meer toegepast door Ford. Dit is bij de huidige toleranties waarmee de onderdelen worden geproduceerd ook helemaal niet meer nodig. De toleranties zijn dermate klein dat de onderdelen nauwelijks nog op elkaar in hoeven te slijten.

    Vroeger (tot circa 15 tot 20 jaar geleden) waren de toleranties waarmee de onderdelen werden gemaakt wat groter waardoor het dus noodzakelijk was om alle onderdelen goed op elkaar in te laten slijten. Hiervoor werd inloopolie gebruikt welke na zeer korte tijd werd vervangen door de normale voorgeschreven olie. Inloopolie bevatte destijds praktisch geen additieven of andere toevoegingen en hadden een minder smerende werking t.o.v. de normale motorolie. Doel hiervan was om de onderdelen tijdens de (zeer korte) inloopperiode snel op elkaar in te laten slijten.

    Daarbij is over het algemeen ook aan de voorgeschreven kilometerstand van de eerste onderhoudsbeurt af te leiden of er af fabriek normale olie of inloopolie wordt toegepast. Wanneer er inloopolie wordt toegepast is dit veel lager als voor normale motorolie. 2500 KM of 5000 KM was hiervoor gebruikelijk. Bij Ford is er geen afwijkend kilometrage voor de eerste onderhoudsbeurt dus kan je er wel vanuit gaan dat er geen inloopolie wordt toegepast.



    De kleur van de motorolie zegt overigens werkelijk niets over wat voor soort olie het is. De door Ford voorgeschreven Castrol 5-W20 motorolie met de WSS-M2C948-B-specificatie was oorspronkelijk groen. Later is deze olie goudkleurig geworden en de laatste keer dat ik deze olie heb toegepast was deze roze/rood.
     
  7. Ok duidelijk verhaal.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  8. 1 ding is zeker als die eronder uit komt bij de wissel zal die wel zwart zijn.
     
    focuskelp vindt dit leuk.
  9. Bij een benzine motor zal dat meevallen.
     
  10. Mijn ervaring is dat de motorolie bij de direct ingespoten ECOboost motoren in notime behoorlijk zwart wordt.

    Ik vervang mijn motorolie zo'n beetje elke 4000 KM (1 keer per jaar) en sta er elke keer weer van te kijken dat de oude olie roetzwart is.
     
  11. dat bij diesel idd olie driect zwart is dat klopt. bij direct ingespoten benzine motoren valt dat wel mee. ik kan me in ieder geval niet herinderen dat ik er een heb gezien met zwarte olie. alleen wat donkerder bruin.
    dat hij donkerder word is normaal is het lichte vuil wat er in is gekomen.
    laatste keer dat ik bij mij een beurt heb gegeven ben ik het kwijt wat het was. alleen zwart kan ik niet herinderen.
     
  12. Bij mij is de olie ook niet zwart vlak voor het vervangen. Na 10.000km ziet het er nu donkergeel uit.
     
  13. Ik vervang de olie 1 keer per jaar ong 20k en dan is tie ook aardig zwart
     
  14. Wel bijzonder hoor @Harold1 om direct olie te peilen. Misschien heb ik teveel vertrouwen in de motor, want het is nog nooit in mij opgekomen om direct olie te peilen, zeker niet bij een nieuwe auto. Heb ik al die jaren dat ik auto rij ( sinds 1993 ) ook geen olie hoeven bij te vullen in welke auto dan ook.
     
  15. Ik check altijd de vloeistoffen als ik een nieuwe auto heb gekocht. Wellicht dat ik bij mijn vorige auto’s iets later was waardoor de olie al enigzins donker was.
     
  16. Goed bezig hoor. Moet zeggen dat ik daarin dus nalatig ben.
     
  17. Ik check het koelvloeistof niveau regelmatig en peil dan ook de olie.
    Ik ververs de olie niet zelf (auto wordt 100% dealeronderhouden) maar de olie die dan aan de peilstok zit tijdens het peilen is tot nu toe nog altijd 'honingachtig' van kleur geweest. Bij mij is deze dus niet roetzwart. Dit betreft wel een 1,5 Ecoboost. Weet niet of dat qua verkleuring nog uitmaakt tov een 1.0 Ecoboost.
     
  18. Ja tot je hem aftapt, istie pikzwart mien jung:moon:
     
    Jackie D vindt dit leuk.
  19. :schater::schater:ja dat zou kunnen. Zoals ik al zei is ie bij de dealer in onderhoud. Afgetapte zooi nog niet gezien.
    Bij vorige auto's heb ik echter wel zwarte olie aan de peilstok gezien:mrgreen:
     
  20. #20 jjonkie, 28 jan 2019
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
    Olie peilen is een tweede natuur geworden nadat ik 3 jaar Audi heb gereden....
     
    Berrychello, John_mk2_RS en MrMarcos vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina