1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klepstel "hoedjes" ST170

Discussie in 'Performance' gestart door WalllyM76, 25 apr 2020.

  1. Hopend dat iemand hier het antwoord voor mij heeft,

    Ik ben opzoek naar nieuwe klepstel "hoedjes" (cam followers) voor mijn ST170 motor.
    De ford dealer zegt dat ze niet meer leverbaar zijn, en een motorrevisie bedrijf zegt dat hij ze altijd origineel besteld.

    Kortom ik kan er niet aan komen en kan niets vinden op internet.

    Weet 1 van jullie of ik ze nog op de juiste maten kan kopen ?[​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  2. of je moet hydraulische stotters erin willen zetten, als het mogelijk zou zijn.
    https://www.ebay.co.uk/itm/Piper-Ca...MK1-ST170-2-0L-Engines-FOLST170-/322257479721

    plaatje voor op de stotter
    https://7zap.com/en/catalog/cars/Fo...2a7b49725f/manufacturer/1.30->3.15676/4.68564

    je kan ook voor plaatjes kiezen
    https://www.winparts.nl/motordelen-.../c1977/klepstoter/p125169.html#toepasbaarheid
    zet je deze 16x erin en dan metaal plaatje erboven op

    of wil je hem kompleet hebben op juiste hoogte, die staan ook op de link van 7zap.
    denk dat je met het laatste zit als ik je afstanden zie.

    alleen je hebt hier totaal niks aan.
    want wat is de klepspelling bij elke stoter.
    dan samen met dit papiertje kun je uitrekenen hoeveel de nieuwe stoter moet worden

    meestal is inlaat 0.15mm spelling en uitlaat 0.3mm spelling, alleen beste is opzoeken wat het precies moet zijn.
     
  3. Ik zou het graag het originele systeem houden, zover ik heb begrepen kunnen losse plaatjes gaan "zweven" bij hoog toerental.

    Dit zijn bij mij de huidige speling, de huidige hoedjes en wat ik nodig zou hebben.

    Ik heb "plaatjes" opgeschreven maar het zijn hoedjes.[​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  4. als idd de inlaat 0.20-0.25mm heeft en uitlaat 0.38-0.40mm spelling is het niet heel verkeerd.
    https://workshop-manuals.com/ford/f...ngine_2.0l_duratec-st_(zetec)/specifications/
    moet de valve clearance zijn
    inlaat 0.21-0.29mm
    uitlaat 0.32-0.40mm
    dan zouden de hoetjes allemaal goed zijn.
    die van 0.2mm zou ik niet zo heel bang voor zijn, kan net met meten wat ongelukkig zijn.

    kan dus niet zeggen dat er echt afgesteld moet worden.
    daarnaast zie ik van oude en nieuwe plaatje/hoedje. grotere verschil als met andere kleppen
    waardoor klepspelling na montage verschillend wordt.
    eerste twee inlaatkleppen links boven.
    oud - nieuw
    11.595 -11.685 wordt -0.09
    11.620 - 11.630 wordt -0.01
    krijg je het volgende
    0.23 wordt 0.14mm
    0.20 wordt 0.19mm spelling


    heb ook andere waardes tegen gekomen namelijk
    inlaat 0.11-0.18
    uitlaat 0.27-0.34
    https://forums.focaljet.com/threads/svt-valve-clearance-same-as-non-svt-zetec.654984/?id=654984
    daar hebben ze over dat zetec de lagere waardes heeft en de SVT of st170 de hogere waardes heeft.
    op workshop-manauls daar zie je idd de 1.6 en 2.0 zetec lage waarde hebben en de duratec st de hogere waardes

    met welke klepspelling ben je vanuit gegaan?
     

  5. Klein rekenfoutje [emoji85], goed gespot!


    Ben uitgegaan van inlaat 0.11 - 0.18 en uitlaat 0.27 - 0.34

    Ik vind ze ook niet heel erg slecht staan en de motor loopt erg mooi, in de verte hoor je de kleppen iets maar vergeleken met andere st170 ers op internet (youtube e.d.) loopt hij heel stil.

    Gezien ik het nu allemaal los heb wilde ik het gelijk perfect maken. Nu jij ook bevestigd dat het niet heel verkeerd is zit ik te denken om het te laten voor wat het is. Als ik ze al kan vinden kosten ze ook iets van 23 euro per stuk, dat maal 16 is ook weer behoorlijk wat centen.
    Er zit al bijna 1000 euro in aan onderdelen nu.

    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/project-futura-st.113171/page-3



    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  6. Voor de ST170 schrijft Ford het volgende voor:

    Intake valve clearance (at 20 °C ± 5 °C) 0.21 -0.29 mm
    Exhaust valve clearance (at 20 °C ± 5 °C) 0.32 - 0.40 mm

    Wanneer de klepspeling buiten tolerantie is en vervanging van de klepstoters noodzakelijk is schrijft Ford voor om de klepspeling zodanig af te stellen dat de klepspeling in het midden van de tolerantie ligt:
    1. Inlet valves: tappet thickness required = thickness of currently installed tappets + measured valve clearance - 0.25 mm.
    2. Exhaust valves: tappet thickness required = thickness of currently installed tappets + measured valve clearance - 0.36 mm.

    Gezien de gemeten klepspeling praktisch geheel binnen tolerantie ligt zou ik er persoonlijk niets aan doen.
     

Deel Deze Pagina