1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

keyless.... het risco van....

Discussie in 'Electronica' gestart door rowicom, 10 mei 2018.

  1. Nu sinds kort voor het eerst een auto met keyless entry.... en dat baart me dan ook meteen 'zorgen' :roll:
    Jullie kennen natuurlijk de verhalen dat men via de zogenoemde 'relay-methode' het signaal van je sleutel op kan pikken en dat door kan zetten naar je auto en zodoende toegang hebt en de auto zelfs zou kunnen starten. (Funny filmpje hier: https://goo.gl/VPKAvW)

    Heb nu dus een aantal vragen....

    1) ik heb vastgesteld, dat als de sleutel 1 a 1,5 meter bij de auto vandaan is (ruim genomen hoor, denk dat het nog minder is), dat het portier dan niet meer open gaat. Zou dit dan ook betekenen, dat een crimineel binnen dezelfde straal van je sleutel moet zijn om het signaal op te kunnen vangen en door te kunnen zetten? Ik vraag dit omdat ik nog niet goed weet waar ik de autosleutel 's nachts in huis op moet bergen om te voorkomen dat men van 'buiten' (voordeur/achterdeur/keukenraam) contact kan maken. Is ook hier twee meter en verder altijd veilig? Heb op voorhand geen zin in een trommeltje of een speciaal hoesje, is zo'n gedoe...

    2) wat is jullie ervaring met de sterkte van het signaal? Ik heb de sleutel in een aluminium-coated (Lays) chips-zak gehad en in een blikken koektrommeltje, maar dicht bij de auto gaat het signaal daar dwars doorheen. Strak wikkelen in aluminiumfolie lijkt wel te helpen?

    3) welke oplossing hebben jullie thuis bedacht? Ik verwacht niet dat je heel gedetailleerd gaat vertellen waar de sleutel 's nachts ligt hoor :)
     
  2. Misschien elke keer de batterij eruit halen??? ;);)

    Ik heb ook een keer een :focus3: gehad met keyless entry en heb er nooit over nagedacht waar ik evt de sleutel neer moet leggen zodat ..........
    Ik denk dat je je zorgen maakt om niets, maar dat is mijn mening en gelukkig is niet iedereen hetzelfde :mrgreen::mrgreen:
     
  3. Bij de bouwmarkt een rolletje dakdekkers lood halen.

    Maak je daar (of bedek je daarmee) een sleutelkastje van.

    Je kunt het kastje altijd nog een leuk kleurtje geven als die loodkleur je niet aan staat.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  4. Auto's met Keyless Start zijn relatief eenvoudig te stelen.

    Door een signaal naar de handzender te versturen "denkt" de handzender dat deze in de buurt is van de auto en gaat vervolgens het draadloze PATS signaal versturen. Dit signaal wordt vervolgens onderschept en opgeslagen. Door dit signaal vervolgens in of naast de auto te reproduceren "denkt" de auto dat de handzender zich in/naast de auto bevind en kan de auto worden ontgrendelt en de motor worden gestart.

    Op deze manier kan de auto worden gestolen terwijl de handzender zich in je broekzak bevind.


    Uit eigen ervaring (research voor een remote start projectje) weet ik dat je hiervoor echt geen dure elektronica nodig hebt. Met een simpele Arduino i.c.m. de nodige componenten en software kom je een heel eind.

    Vooral in de UK is dit een veel toegepaste methode om auto's te stelen. Hierdoor zijn sommige duurdere Ford modellen daar nauwelijks nog tegen diefstal te verzekeren zonder dat er aanvullende maatregelen tegen diefstal zijn getroffen.



    De enige reden dat ik mijn auto nog in bezit heb is overigens omdat deze voorzien is van een conventioneel contactslot. Ik trof na een dag winkelen mijn auto vorig jaar in een parkeergarage aan met de bestuurdersdeur, het vakje voor de OBD poort, het dashboardkastje en het opbergvak onder de middenarmsteun wijd open. De auto is elektronisch ontgrendeld zodat het alarm ook niet is afgegaan. Het conventionele contactslot was de enige reden dat mijn auto er nog stond en enkele andere exemplaren wel weg waren.
     
  5. Simpel gezegd, als ze het willen. Dan nemen ze de auto zo mee. Daar ontkom je helaas niet aan.
    Zo moeilijk mogelijk maken is de oplossing.

    Om het even heel eng te maken heb je 2 antennes erin zitten 1 voor openen en sluiten. De andere voor keyless entry en starten.
    Voor openen en sluiten wil zelfs al van 75meter werken.
    Keyless entry is idd 1.5meter
    Zit je tussen de sensoren dan kun je keyless starten.

    Voor keyless 2meter van de muur zal het vooroorzaken dat ze in theorie niet op kunnen pikken. De auto die gestolen werden stonden wel altijd op de oprit vlakbij de deur. Staat de auto een goeie 10meter van huis, dan moeten ze het signaal al veel verder versturen.

    Wil je geen keyless entry aan hebben dan misschien uitprogrammeren met focccus programma. Dacht dat je die instelling kon wijzigen. Of eenvoudig de sensoren van de handgrepen verwijderen.
    Op dat moment hebben ze sleutel nodig om op de knop te drukken.

    En ja hobby techniek is al zover dat het allemaal zelfde doe5 als afstandbediening.
    Vaak scouten ze van te voren het signaal om dan er later gebruik van te maken
     
  6. Mercedes heeft het wel aardig aangepakt. Als de sleutel 5 minuten stil ligt gaat de zender uit.
    Bij bestaande auto's kan je dan een nieuwe sleutel kopen waar dat in zit.
     
  7. Ik heb nu ook keyless entry maar de sleutel ligt waar ie al jaren ligt en maak me er geen zorgen over omdat als ze hem willen hebben ze wel een manier vinden om hem te krijgen. Ik denk ook dat mijn "eenvoudige" :focus3: niet heel hoog op het lijstje van het dievengilde staat. Op het RS en ST forum in Engeland kom ik de berichten wel regelmatig tegen maar dan heb je het over een andere categorie auto's. Daar adviseren ze een zogenaamde "Faraday bag" waar de signalen blijkbaar niet doorheen kunnen. Het gaat dan om dit soort zakjes http://faradaybag.com/products/key-shield-ks1-faraday-bag-rf-shielding-for-car-keys/
     
  8. Ze proberen het maar bij mijne, ik heb een klasse 3 alarm dus al hebben ze het signaal van mijn sleutel, starten lukt toch niet en alarm gaat af
     
  9. @JW Bij jouw auto zijn ze toen der tijd gestoord geweest (lees te weinig tijd) anders hadden ze het contactslot wel onklaar gemaakt en jouw auto meegenomen.
     
  10. Ja zoals ik al zei als ze hem willen hebben krijgen ze hem echt wel. Soms goedschiks of kwaadschiks.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  11. Je kan het ze moeilijker maken door een alarm te monteren (niet fabriek)
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  12. Kwaadschiks kan idd ook. Oud collega van mij is notabene in zijn voortuin knockout geslagen en hebben zijn autosleutels gejat. Gelukkig ging zijn vrouw heel hard gillen waarop de persoon de benen nam zonder auto.
     
  13. Of ze komen gewoon ‘s nachts je sleutels op je slaapkamer ophalen....
     
  14. Ik heb nu ook keyless entry en ik moet zeggen, het is wel heel handig (dus ook voor dieven blijkbaar). Wat hierboven al gezegd is, als dieven je auto *echt* willen gebeurt dat toch wel, desnoods met geweld via inbraak in je woning of een carjack (al gebeurt dat in NL niet zo vaak dacht ik).
     
  15. Daar heb je wel gelijk in.
     
  16. Dan maar iets gemakkelijker laten zodat dat in ieder geval niet zal gebeuren want dat is een stuk blik zeker niet waard!
     
  17. Ik stop mijn sleutel altijd in een blikje
    Als de sleutel daar in zit en ik loop met blikje naar de auto gaat hij niet open. En eventuele dieven kunnen ook geen signaal opvangen.

     
    mstuniek vindt dit leuk.
  18. Ik ben in het gelukkige bezit van een garage die in een andere straat staat, dus als ze hem willen stelen, moeten ze eerst op zoek naar het juiste huis, daar zijn ze wel ff zoet mee. Maar ik ben het met jullie eens: Als ze je auto willen stelen, dan gebeurd dat echt wel... je kunt natuurlijk altijd maatregelen treffen om het ze niet te gemakkelijk te maken...

    Het blijft altijd mijn angst ooit een keer de garagedeur te openen en dat de C-Max dan weg is, maar ja zo is het leven :shrug:
     
  19. Dank voor je bijdrage. Dat het onderwerp wel leeft, kun je lezen in de reacties die na de jouwe kwamen.
     
  20. JW, denk jij dat je sleutel in je broekszak/tas tijdens het winkelen gescamd is door iemand met zo'n apparaatje?
     

Deel Deze Pagina