1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Kevinnns - Ford Focus MK3.1 Candy Red - Tijd voor wat anders

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door kevinnns, 28 mei 2019.

  1. #1 kevinnns, 28 mei 2019
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019
    Zo, na 1.5 jaar dacht ik wel dat het tijd werd een eigen topic te maken. Immers had ik dat bij het voorstellen al "beloofd".

    Waar hebben we het over? Ford Focus 1.6 Ecoboost met 182pk uit 2011. Het betreft een Hatchback, Candy Red, Titanium met vrij veel opties (Blis, Camera voor verkeersborden en een bak van de opties die je veel vaker tegenkomt).

    De auto hebben we in december 2018 mogen ophalen in Roermond waar ik onze Seat Toledo 1.6 uit 2003 toch wel met pijn in mijn hart achterliet. Echter onderweg terug naar het groene hart hier was ik de Toledo zo vergeten. De hoeveelheid knopjes in interieur gaf me de eerste paar dagen nog wel "een hoop stress", maar als je eenmaal doorhebt hoe de kronkel in de gedacht bij Ford liep werkt het eigenlijk best wel prima.

    20171201_145921.jpg

    Na het ophalen direct zelf van de kleine afleverbeurt een grote gemaakt door ook direct maar bougies, luchtfilter, interieurfilter etc mee te pakken. Immers had de auto net versie olie + oliefilter. Tevens snel een setje 16" velgen op de kop getikt bij een forumlid, en daar Continental WinterContact TS 860 op laten leggen.

    In februari de auto een keer goed gewassen en was het eindelijk een dagje mooi weer om een paar foto's te schieten, helaas toen ik -net- klaar was met wassen verdween de zon achter de wolken. Overigens zien die 16" velgen er toch wel een beetje sneu uit, maar de banden zijn nog te goed om daar iets aan te doen zonder kapitaalvernietiging.

    20180204_152506.jpg
    20180204_152915.jpg

    20180204_152924.jpg

    Wat kan ik over de wagen zeggen na 1.5 jaar en 30.000 km?
    In het kort een super fijne, stille, comfortabele, trouwe en lekker rijdende reisgenoot die het deel ECO van de ECOBOOST badge totaaaaal niet waar maakt. Dat laatste zal aan mijn voet liggen, maar de SEAT was zuiniger :-P. 1/13 nu vs 1/15.5 met de Toledo.
    Heb je ook nog wat te klagen over de auto?
    Het enige wat ik over de auto te klagen heb is de ruimte, ik had sowieso een station moeten nemen, maar ook de hoeveelheid beenruimte voor de mensen achterin is niet heel wat.​

    Plannen voor de auto, niet perse in deze volgorde:
    - Recirculatie klep vervangen voor Turbosmart klep (is onderweg)
    - Achter remmen vervangen voor ATE Ceramic
    - Nieuwe vloermatten
    - Rode Ford logo's voor & achter bestellen bij de UK vrienden
    - (Met iemand) 1 of 2 dagen de auto een keer echt goed poetsen, liefste met DAP
    - Andere richtingaanwijzer verlichting in spiegelkappen
    - Side skirts + bumper voor & achter volledig in kleur.
    Helaas door schade zonder daders is dit wel verschoven, we hebben gecombineerd al voor +- 2200 euro schade cadeau gehad en geen enkele keer een dader. Beide keren was het ook voordeliger om de schade zelf te betalen dan het te verhalen op de eigen verzekering. Helaas konden we ook geen aanspraak maken op het waarborgfonds. Al met al had ik daarvoor denk ik wel alles kunnen laten spuiten + de motorkap ook steenslag vrij kunnen maken, maar het is niet anders.​

    Wat hebben we tot nu toe gedaan?
    - Grote beurt december 2017
    - Winterbanden set
    - KVS is met de grote terugroepactie gedaan natuurlijk, pak van m'n hart
    - Navigatie update
    Naast de originele 2017 Inmiddels ook een Samsung EVO SD kaartje​
    - Demping in deuren en panelen aangebracht
    - Speakers vervangen voor sony speakers
    - Remmen voor vervangen voor ATE Ceramic
    - Ventilatieroosters achterbumper opnieuw geseald
    - Led lampjes kofferbak
    - Led lampjes puddle lights
    - Focus branded rempedalen (rode letters Focus)
    - Focus branded slipmatjes
    - Kofferbak debadged
    - Kofferbak Ford logo vervangen
    - Grote beurt oktober 2018
    - Elektrische bijverwarming ingebouwd
    - Ford Electric motorsteun geplaatst
    - DAB+ Radio & Voet
    - 4x Zomerbanden Pilotsport 4 225/17/45

    Wat gaan we niet doen?
    - Chiptunen
    Ik door de verhalen hier en elders op het grote boze interwebs redelijk overtuigt dat de Ecoboost motoren + chippen niet iets is wat ik zie zitten en ik zou daar dus niet gerust op zijn. Ik weet dat het bij heel veel ook prma gaat, maar voor dat kleine beetje meer wat er nog te halen is, is het mij niet waard.​
    - Verlagen
    Hoewel het de auto heel erg goed zou doen qua uiterlijk ga ik dit niet doen voordat de vering af is. Wanneer deze toch vervangen moet worden zal ik het nog eens overwegen. Ik heb nu al genoeg dat ik verkeersremmende maatregelen hoor kennismaken met m'n bumper. En nee ik rij niet heel hard over de drempels en ga zelfs al schuin ;).
    Van de week zal ik nog wat foto's etc plaatsen van de dingen die "we" de afgelopen 1.5 jaar samen hebben meegemaakt.

    Gr,

    Kevin
     
    Rykers vindt dit leuk.
  2. lekker bezig geweest met de :focus3: Kevin :thumbs:
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  3. Mooi rood is niet lelijk!
    [emoji41]
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  4. #4 kevinnns, 30 apr 2022
    Laatst bewerkt: 30 apr 2022
    Tjah, meerdere keren een draft geschreven over m'n ervaringen met de auto, maar er eigenlijk nooit aan toe gekomen het echt te posten.

    Toch leek het me nu een goede om dat een keer wel te doen, immers na 54 maanden/+- 63000 km scheiden onze wegen (haha, auto grapje...) omdat door de komst van ons eerste kindje (dochter) de ruimte in de MK3 hatchback niet meer toereikend is. Al met al een mooi moment om de balans eens op te maken.

    TLDR: Een saaie auto (betrouwbaar), die zeker niet saai was om te rijden!

    Wat heb ik allemaal gedaan aan de auto?

    De leuke dingen:
    - DAB+ Ingebouwd
    - Deuren en deurpanelen geïsoleerd
    - Sony speakers ingebouwd
    - Talloze bekende Ali mods (De rubber matjes, de beschermkapjes voor de deur, running lights in de spiegels, LED lampen in de puddle lights en kofferbak en vast nog andere dingen die ik ben vergeten)
    - De remschijven en blokken voor vervangen voor nieuwe die minder stof geven en wat steviger konden remmen.

    De moetjes, maar niet vervelend:
    - Netjes elk jaar of als het qua KMs zover was, altijd een grote beurt uitgevoerd, deed ze toch zelf.
    - Accu vervangen
    - D-Riem laten vervangen

    De minder leuke dingen (gingen vaak gecombineerd met zins-versterkers):
    - 3x flinke parkeerschade zonder briefje gedoneerd gekregen, gelukkig steeds via Fixico kunnen laten fixen voor een "okay bedrag"
    - De bekende waterlekkage gehad via de achterbumper (thanks JW voor de uitgebreide omschrijving hoe het te fixen), even een middagje (met koorts) flink staan vloeken buiten, tussen de regenbuien door maar was er daarna wel van af. Heb enkel nog een maand met de vloer bekleding omhoog moeten rijden en overal een straalkacheltje aanzetten als we parkeerden in de buurt van stroom :').
    - Water lekkage gehad via de naden bij de achterklep (uitgedroogde kit), beetje blanke chassis kit en die euvel was ook weer over.

    Kosten:
    Over de 54 maanden dat we de auto hadden, heb ik in totaal voor onderhoud (inclusief winter en zomerbanden) ongeveer 3500 euro uitgegeven. Dit viel mij reuze mee! Er moet wel gezegd worden dat daar de eerder genoemde schades zelf betalen daar niet bij zaten (de verzekering het laten betalen was uiteindelijk veel duurder), wil je die mee tellen hebben we ongeveer 2500 euro moeten betalen om 3x de achterbumper te laten fixen.

    Neem dan de waardedaling/afschrijving, wegenbelasting en verzekering mee en dan komt het er op neer dat de auto ons ongeveer 16500 euro heeft gekost (ex brandstof) over de 54 maanden dat we m hebben/hadden. Ik wist dat auto rijden duur was, maar hier schrok ik toch even van, dit reken ik nooit meer uit!

    Conclusie:
    Eigenlijk is het op de water lekkages na een zeer betrouwbare auto gebleken, boven mijn verwachtingen zelfs. Uiteraard waren de waterlekkages zuur, want je komt er nooit in de zomer achter, maar ergens in november tussen de regenbuien door en dan wordt het "dweilen met de kraan open", zeker gezien we geen beschikking tot een garage hebben om te kunnen knutselen/drogen etc is het dan wel goed grommen.

    Maar, eigenlijk toch wel met pijn in m'n hart gaat de MK3, 182PK waarmee je menig "petje" kon pesten bij het stoplicht weg. Als we niet met gebrek aan ruimte te maken hadden, dan had deze auto nog best een poos mogen blijven van mij. Het stuurde heerlijk, was best behoorlijk stil en zoals al gezegd voor ons heel betrouwbaar gebleken.

    Op naar wat nieuws dan:
    Tjah, ruimte gebrek... wat doe je dan? Op zoek! We hebben gekeken naar wat het Ford gamma te bieden had:

    Eerst logische optie, een Ford Focus MK4 Station!
    Hier waren enkel een van de eerste MK4's binnen het budget en gezien de hoeveelheid kinderziektes met de eerste lichtingen durfde ik dat niet aan. Hoogst waarschijnlijk zijn die wel verholpen, maar daar kon ik weinig uitsluitsel over vinden.

    Okay, een uiterst betrouwbare Kia Ceed Sportswagon dan?
    Budget moest dan wel iets verruimd worden, kon daar echter nog steeds geen "leuke" Focus MK4 voor vinden naar onze wens. Maar man wat viel de Kia ons mee maar ook heel erg tegen! De 1.4Turbo van Kia was super! Heerlijk gretig, auto stuurde prettig en best goed scherp, deed weinig/niet onder aan de MK3, prima infotainment systeem maar wat viel de geluidsisolatie tegen toen we de snelweg op gingen! Alsof Kia vergeten is dempingsmaterialen aan te brengen.

    Daarnaast kregen we een hondsberoerd inruilbod voor onze auto en de verkoper bij de Kia dealer had direct m'n nekharen overeind bij het eerste gesprek, dat werd hem niet. Daarnaast wilde hij niks weten van dat de auto vrij rumoerig was, dat kon niet.

    Dan maar wat geld in de broekzak houden en toch een iets "oudere" auto zoeken ipv 1 a 2 jaar oud, welke hopelijk minder herrie maakt.

    Kudde gedrag dan, wellicht een Kuga?
    Omdat ik best wat mensen hier op het forum heb zien overgaan op een Kuga gingen we daar ook maar naar kijken, mooie auto om te zien en als het de heren hier overstag weet te krijgen moet het toch een behoorlijk prima auto zijn! Helaas bleek toen we de Isofix en maxicosi op de achterbank klikten dat ook in de Kuga een volwassen persoon niet meer fatsoenlijk voorin kon zitten. Dit kan natuurlijk met onze Maxi-cosi te maken hebben gehad (lomp + groot) en wellicht was een andere maxi-cosi goedkoper, maar vertel m'n vrouw dat niet! Daarnaast als die een nachtje weg gaat moet het halve huis inclusief de koelkast en TV mee, dus dat had sowieso niks geworden.

    Helaas viel de Kuga dus af op dat punt, erg jammer.

    Dan maar in het D-Segment kijken, die hebben vaak wat meer ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen.

    Bovenaan de lijst stond een Ford Mondeo!
    Het liefste wel een Hatchback dan, mooie grote kofferbak en het model sprak ons meer aan. Uiteindelijk 1 kunnen vinden in de juiste kleur (rood) en met leuke opties (DAB+ LED/Xenon verlichting Keyless entry, Panorama dak en nog veel meer). Tijdens de testrit viel de auto alleen een beetje tegen, hij reed prima maar het motorgeluid was nog redelijk stevig te horen binnen bij accelereren (waarschijnlijk hetzelfde trucje als ze met de Focussen deden voor een extra sportieve ervaring?). Daarnaast was deze rode Mondeo redelijk gehavend, de 19" Ford velgen hadden de strooiwinters niet lekker overleefd, flink wat krassen achter en ik was vrij vlot klaar met het Sync 2 systeem. Al met al zou het te veel gaan kosten om de auto weer leuk te maken en de Sync 3 ombouw te doen.

    Helaas daarna niet veel andere interessante Mondeo's kunnen vinden, ook niet in de Station Wagon versies met de juiste opties (thans, niet betaalbaar), de meeste hadden geen LED pakket of leren (verwarmde) stoelen.

    Opel Insignia B:
    Bij dezelfde garage stond ook een Opel Insignia uit 2017, ook een hatchback. Na even zoeken bij ADAC/Whatscar/Autoweek en ANWB of het een beetje betrouwbare auto was, leek het erop dat deze ongeveer even betrouwbaar is als de Ford Mondeo 1.5 Ecoboost (volgens Whatscar betrouwbaarheid van rond de 95%). Van de Opel motoren/bakken was dan nog wel een waarschuwing dat je het beste de 1.4T/1.6T/1.8T het beste kon laten staan, omdat die de M32 bak hebben en het is daar niet de vraag of die kapot gaat, maar wanneer.

    Gelukkig zit die bak niet in de Insignia B. Daarnaast eigenlijk Opel niet overwogen omdat ze altijd wel een stuk zwaardere auto's maakten in hetzelfde segment als de concurrentie. Hier blijken ze echter wel stappen gemaakt te hebben. Daarnaast is het zoals met elk merk dat ze best wel hit/mis modellen/motoren hebben.

    Naja, testrit was zinvol om te doen dus mochten we ook de insignia mee hebben voor een ritje. Het ding stuurde niet zo strak als een Ford, maar er was goed mee te leven. Drempels etc werden iets soepeler opgevangen, goed stil op de weg, mooi interieur, Apple Carplay etc al standaard, al met al wel iets waarmee we konden leven. Helaas was van de hatchback dan de kofferbak weer 60L kleiner als die van een Mondeo Hatchback... dus dan toch maar een Station?

    Na veel zoeken uiteindelijk bij een Opel Insignia Sports Tourer uitgekomen uit 2017 (1.5 Turbo / 165PK) met Heads Up Display, DAB+, LED verlichting, AGR Sportstoelen (Verwarming/Koeling/Massage/Geheugen), verwarmde stoelen achter, panorama dak en een mega grote kofferbak, 360 camera (vrouw heeft geen excuus meer om op de tast te parkeren), winter en zomer velgenset erbij. Het enige wat ik "mis" is de adaptive cruise control, maar wat je nooit had kun je niet echt missen. Het kleurtje en het bruine lederen interieur is niet onze 1e keuze, maar met alle luxe en comfort konden we er tijdens de testrit al behoorlijk aan wennen en stapten we al bijna verliefd op de auto uit.

    Enige nadeel.... Opel is overgenomen door de PSA groep, dus voor de navi updates en on-star dingen die in deze auto zitten kun je fluiten, PSA had geen zin om GM de licenties te betalen. Helaas lijkt het bij Opel niet zo eenvoudig een Navigatie systeem uit een 2019+ model te plukken en in een 2017/2018 model te proppen. Ze schijnen iets strikter te zijn in hoe het gekoppeld is op VIN nummers en de mogelijkheden die je daar hebt, het is allemaal wat minder inzichtelijk dan Ford/Forscan of VAG-COM etc. Daarnaast heb ik tot op heden ook geen hele goede site kunnen vinden om eens goed door de Opel parts per auto/model te browsen. 7Zap is hiervoor te oud lijkt het. Gelukkig heeft het ding Android Auto/Apple Carplay, dus een navi update is niet het allerbelangrijkste nu.

    Nu is het 2 weken wachten totdat de auto klaar staat voor ons, kunnen niet wachten!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu maar hopen dat de Opel net zo betrouwbaar gaat blijken als onze Ford Focus en dat ik geen spijt krijg van het vertrouwde Ford gamma te verlaten. Maar we gaan het beleven!

    PS: Moet wel zeggen dat ik in die zin de Ford community ga missen, de openheid en welwillendheid elkaar te helpen met vooral Forscan en dergelijke is wat dat aangaat ongekend (wereldwijd). Ik ben inmiddels al redelijk in de wereld van Op-Com (GM) aan het verdiepen en er zijn zeker dingen te activeren maar men is niet zo van het delen van die informatie. Wellicht omdat er meer werk in zit het uit te zoeken en dat Opel dingen wel wat meer dicht heeft gezet. Gelukkig zijn er ook in NL wel een paar Op-Com fluisteraars, dus ik hoop daar mee in contact te kunnen komen omdat ik dat soort dingen allemaal reten interessant vind.

    PPS: Ik weet zeker dat we weer een keer terug komen bij Ford!
     
    Martin123t, Magure, Patman en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Leuk stuk om te lezen. Gefeliciteerd met je nieuwe auto, ziet er vet uit. Ik rij nu zelf een Mondeo station maar vinden van een opvolger is niet zo makkelijk haha
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  6. Thanks! Ik had vaker wat moeten schrijven bedacht ik me. Voornamelijk de draft die ik had over de water lekkage wilde ik graag delen, de frustratie had goed en hopelijk leuk overgekomen.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat ooit een vervanger voor je Mondeo zoeken een flinke taak wordt, de Mondeo is gewoon een hele mooie (vooral de neus) en degelijke auto. Nu moet ik wel zeggen dat ik de besturing ten opzichte van een Focus wel alweer wat "wolliger" vond. Dat komt natuurlijk het comfort ten goede, maar dat maakte het uiteindelijk ook makkelijker de stap naar de Opel te zetten. De Opel is wel nog iets wolliger, ongeveer weer zo'n stap, maar het blijft goed te doen.

    Helaas was het aanbod Mondeos op dit moment niet wat bij ons paste, importeren vond ik te spannend en maanden blijven zoeken word ik geen beter mens van.

    Vrij zeker dat als de rode Mondeo Hatchback er beter bij had gestaan die het had geworden en ik met liefde en plezier de Sync 3 upgrade had gaan doen. het deed bijna pijn om verder te zoeken omdat ik al zo lang naar een Mondeo had gekeken (al jaren stiekem).

    Gelukkig was die pijn vrijwel direct over na de eerste meters met de Insignia Station.

    Sent from my SM-G973F using Tapatalk
     
    bws723 vindt dit leuk.
  7. Chique bak! Alleen de wieltjes staan een beetje zielig :) Kleurtje is mooi en de stoelen lijken me heerlijk.
    Van de Astra is een actieve FB groep, wellicht dat daar ook Insignia rijders zitten?
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  8. leuk verhaal Kevin.
    heel veel veilige km toegewenst met de Opel, is wel een dikke bak hoor thumbs:
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  9. Ja, eens. Gelukkig is de zomerset 18", op de foto is de winter set, die is 17" -geloof ik-.

    En ik ga inderdaad even rondkijken of er een beetje een leuke, actieve community te vinden is. Er is natuurlijk het opel-forum, maar de FB groep lijkt wat actiever. Hoewel ik daar waarschijnlijk ook meer lees dan zelf post ;).

    Sent from my SM-G973F using Tapatalk
     
  10. Verstandige keuze om niet voor een m32 bak te gaan. Heb zelf een Zafira B opc gehad en de kosten voor deze m32 bak zijn echt niet prettig.
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  11. Niels, vreemdganger dat je er bent! :mrgreen:
     
  12. Wat een leuk verhaal is het geworden en ja de zoektocht heeft op zich ook wel wat. Gefeliciteerd met de Insignia, zijn voor Opel begrippen mooie auto's dus dat komt wel goed. En je mag hier wel gewoon blijven komen hoor
     
  13. Bedankt allemaal, het is nog ongeveer 2 weekend wachten, normaal ben ik vrij geduldig maar dit voelt wel al als erg lang!
    Haha, nou ja... Ik kwam er dus van het weekend achter dat er dus toch nog wel een M32 bak in zit, maar één van de 3e generatie. Dit had ik eerder niet zo duidelijk gevonden omdat doorgaans gesteld wordt dat deze auto/motor een veel betere bak heeft ten opzichte van de motoriseringen van de voorganger.

    Ik kan voornamelijk ellende vinden over gen1 (slappe materialen en slechte smering), de gen 2 (smering gefixed, nog slechte materialen), 3x is scheepsrecht dan maar? Men is doorgaans van menig dat de M32 bak problemen vanaf 2014 zo goed als opgelost zijn, maar dat neem ik met een korreltje zout.

    Het is dus hopen dat gen 3 gewoon de krachten aan kan, maar ik kan geen duidelijk verhaal vinden over de verbeteringen ten opzichte van gen 2, waar er veel duidelijkere verhalen zijn tussen gen 1 en 2. Tevens kan ik er niet heel veel over vinden icm deze motor code, dus het zal wel meevallen hoop ik (famous last words).

    Ik zat nog even te denken een M32 specialist te contacteren, maar steek voor nu met 12 maanden BOVAG nog even m'n kop in het zand, mocht het zich voordoen heb ik in ieder geval genoeg informatie ze de juiste kant op te proberen te sturen, want een fatsoenlijke revisie doe je voor die bak niet zomaar.

    Sent from my SM-G973F using Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. En wat voor vreemdganger, door alle defecten en mankementen heb ik een beetje de kosten van alimentatie kunnen proeven :mrgreen:
    Nu rij ik weer braaf in een focus ST.
     
    Marco Morello en kevinnns vinden dit leuk.
  15. Mooi verhaal, jammer dat je geen passende Ford gevonden hebt.
    Ik heb tot nu toe ook nog geen rampverhalen gehoord over deze generatie Insignia, de eerste daarentegen.. pfoeeee, maar die heb je niet :)

    Heel veel veilige km's gewenst!
     
    kevinnns vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina