1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Keuze tuningsbedrijf

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Frans Looy, 11 jan 2021.

  1. ik vind een rollenbankuitdraai juist heel belangrijk, je wilt toch weten wat je auto precies aan vermogen heeft en hoe de koppelkromme is? dat zegt namelijk heel veel over een tune, ik kan jou bv wel een koppel van 300nm beloven, maar als ie daarna instort als een gek, dan heb je daar niet veel aan, je kunt dan beter iets minder koppel hebben wat langer vasthoud, rijd veel beter.
    als je bij de slager iets koopt en de slager weegt een product niet af, maar schat het bv gewoon 500 gram en je moet daar voor betalen, kom je thuis en weeg je t zelf af, kom je maar op 450gram uit, dan is dat toch ook niet juist.
    meten is weten :)
     
    hoomer en McGyver vinden dit leuk.
  2. #42 VinRS, 17 jan 2021
    Laatst bewerkt: 17 jan 2021
    Maar meten is juist geen weten, het geeft puur een indicatie. Als je naar 5 verschillende dyno's gaat krijg je 5 verschillende uitdraaien, als de smoothing (de mate waarop de grafiek vloeiend gemaakt wordt) anders staat krijg je bij de ene ook een iets ander beeld te zien, een hele vloeiende lijn, of eentje met wat meer pieken en dalen. Deze grafieken zijn uit een goede log op de weg ook prima te maken. Het enige wat je nodig hebt is een vlakke (lege) weg, een apparaat dat kan loggen en wat software (vdyno).

    Verder is het tunen van een auto met standaard turbo/motor toch meer een plug en play verhaal, waar je ook heen gaat. De huidige autos zijn slim en optimaliseren continu zelf, vaak is een OTS (off the shelve) tune al heel goed, als je op de bank tuned geef je de auto vaak geen tijd om goed in te leren. Hoe goed is de tune dan? Ik heb al een aantal voorbeelden gezien waar er bij sommige bedrijven een standaard tune wordt ingeschoten, en waar de aanpassingen eigenlijk alleen gedaan worden omdat de klant dat verwacht.. Je kan de auto tunen en je kan de dyno tunen ;) Ook heb ik voorbeelden gezien van bedrijven die heel hoog zijn aangeschreven, maar die eigenlijk alleen standaard turbo autos kunnen tunen (want plug en play zoals al eerder gezegd) die dan gigantisch door de mand vallen als er meer aanpassingen nodig zijn (bijvoorbeeld door gebruik van andere turbo).

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben totaal geen pro, maar op het gebied van tunen heb ik wel meer ervaring dan de gemiddelde klant. Mijn vorige auto heb ik zelf getuned. Bij de Ford was dat minder makkelijk, maar ik heb wel met Stratified meegekeken door het analyseren van de logbestanden. Een goede log (dus mengsel, boost, knock) zegt veel meer dan alleen een vermogensuitdraai.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  3. ik neig ook steeds meer naar een handheld om het zelf te bepalen.
    maar zoals @VinST en @Kludrex dat doen dat gaat mij boven mijn pet.
    laptop opstarten, afsluiten en een update draaien gaat nog net maar als ik een OBD stekker ergens in moet steken dan wordt het al spannend voor me :D
    een echte digibeet dus, laat staan dat ik logs moet gaan lezen en aan moet passen :confused:
    heb er geen haast mee en lees en kijk met belangstelling naar iedereen die zijn/haar auto tuned om op termijn een goede keus te kunnen maken.
     
    meeder vindt dit leuk.
  4. Als je even op Youtube kijkt zal je zien dat het allemaal reuze meevalt @gerardTDCI , spannend is het wel.

    Ook is niet voor elke auto een handheld beschikbaar, zo werkt de Accessport alleen op de 2.3 RS en 2.0 ST (benzine).

    Ga in ieder geval naar een tuner met ervaring van een bepaald type, als er geen Accessport was geweest had ik denk ik gekozen voor BR of Revo bij Mebu. Bedenk je verder dat al dat custom tuning op een standaard turbo/motor reuze meevalt. Je krijgt in veel gevallen voor 99% gewoon een standaard tune, deze is gebaseerd op de duizenden auto's die al deze tune draaien, verder optimaliseren heeft weinig zin.
     
    Kludrex en gerardTDCI vinden dit leuk.
  5. Mijn auto (Skoda) is getuned bij Vagtechnik in Nuenen zonder rollenbank, deze firma geeft wel 2 jaar garantie. Rollenbakuitdraai was voor mij geen must. Het moment dat ik er weg reed zei me genoeg,.wat een verschil in koppel (wat voor mij een must was) nu na een half jaar geniet ik er nog steeds van.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. 2 jaar garantie op software, dat wil niet echt veel zeggen hoor.
    maar vagtechniek is wel een goed bedrijf geworden.
    veel over gehoord en gelezen.
     
  7. Met mijn Golfjes vroeder altijd naar JDEngineering geweest, dat was ook met Dyno maar daar werdt de mapping ook echt aangepast aan wat er uitgelezen werd.

    Met mijn Focus wacht ik even de garantiepriode uit, daarna weer verder kijken.
     
  8. Volgens mij moet je voor het gebruik van een laptop vroeg of laat toch echt ergens een stekker in steken, USB, stroom, etc en gezien het feit dat je hier al ruim 20000 berichten hebt achtergelaten gaat je dat redelijk goed af :schater:
    Anders gezegd Gerard, het gebruik van een handheld is eigenlijk hetzelfde als het opstarten van je laptop en een USB apparaat aansluiten. Stop de stekker in de OBD poort en volg de aanwijzingen van de handheld of de bijgeleverde gebruiksaanwijzing, moet jou ook lukken weet ik zeker :thumbup:

    En anders kom ik wel een keer een bakkie doen, ik heb enige ervaring met Bluefin (ST's) en Mountune (RS) :mrgreen:
     
    Ecobeast, Kludrex, Rob M en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Ik zie bovenaan de vorige pagina dat de 1.6 150pk standaard 240nm heeft. De 1.0 125pk kan ook naar 240nm zag ik. Best interessant! Op basis van dit topic heb ik BR bovenaan mijn lijstje staan. EQ is een klap goedkoper maar dus geen rollenbank. Heb nog nooit een rollenbank meegemaakt dus ben wel benieuwd.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  10. #50 Leon Focus, 7 feb 2021
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
    rollenbank is altijd leuk, heb met mn vorige auto een stuk of 110 runs gedaan:rofl:
    wel in 10 jaar tijd he, vermogen opgebouwd van 150pk tot 300pk, steeds met stapjes naar boven.
     
  11. Berrychello vindt dit leuk.
  12. De koppelkromme vind ik altijd wel interessant. Pk's boeit me niet zoveel, maar een mooie koppelkromme met een stevig koppel hou ik wel van. En dat kan chippen aan de 1.0 EcoBoost wel verbeteren denk ik.
     
  13. als je van koppelkromme houdt dan moet je diesel pakken. die hebben hoge koppel maar lage pk in verhouding.
    bij benzine loopt de pk in een rechte lijn door naar boven. diesel kapt het snel af en zakt dan naar beneden.
    Dat levert ook het voordeel van benzine dat je onderin tot rode lijn constant voelt dat hij harder wil rijden.
    diesel vertrekt als een beest maar boven de 4000rpm houdt het echt op. dan voelt het net een slak
     
    Berrychello, Rob M en Leon Focus vinden dit leuk.
  14. #54 Leon Focus, 7 feb 2021
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
    Screenshot_20210207-200854_Word.jpg
    ja bij diesel heb je t vermogen wel gelijk en zul je ook wat eerder moeten schakelen, ik mis mn tdi nog altijd.
    geef mij maar diesel hoor.
     
    focusguy, gerardTDCI en Rob M vinden dit leuk.
  15. Het is idd wat je graag hebt.
    Mijn voorkeur gaat uit naar electrisch. bij 0kmh gas onderin tot 130kmh en constant de dauw voelen.
    al voel je bij 100 dat het wel wat minder wordt.
    Benzine kom je dan nog aardig in de buurt. De koppel is dankzij de turbo goed te doen. Rij veel juist onder de 2000rpm
    dan hoefde je vroeger niet te proberen. al mis ik wel wat in hogere gebied qua vermogen. 182pk is leuk maar als je de trekkracht voelt onderin dan mis je bovenin wel wat. zou je graag wat meer willen hebben
     
  16. Diesel is fijn inderdaad, EV ook zeker!
    De Fiesta mk6 ST die ik heb is weer totaal anders: alsof het koppel steeds ietsjes mee stijgt met het toerental.
    De 1.0 EcoBoost heeft (vanzelfsprekend) een vrij korte piek, al was mijn Punto 1.3 mjet nog wat extremer daarin: dat was echt aan-uit.
     
  17. @Berrychello
    Mk6 st is toch een 1.6ecoboost.
    Koppel blijft over hele toerental ongeveer gelijk. Kan boven 4000rpm wat wegzakken ivm turbo daarvoor te klein is.
    Het constant doortrekken is de pk lijn die je ziet. Die constant stijgt. Pk is eigenlijk nm keer toerental.
    Als pk een horizontale lijn was. Dan voel je hem niet zo lekker doortrekken zelfde als diesel. Je ziet toerenteller stijgen, maar geen druk echt in je rug meer
     
  18. koppel is kracht, pk geeft snelheid...
     
  19. nee, is een Duratec blok zonder turbo.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  20. Toevallig EQ al met een bezoek vereerd?
     
    easton vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina