1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Keerring versnellingsbak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fordmaxx, 19 jan 2020.

  1. Hallo allemaal!

    Ik heb een ford focus C Max 1.8 uit 2004. Mijn binnenste homokineet aan de bestuurders zijde maakte een schrapend geluid. Ik heb hiervoor een nieuwe as met homokineten besteld en die zijn onderweg. Nu ben ik gister een stukje wezen rijden en nu ben ik erachter gekomen dat er allemaal olie rondgeslingerd is ten hoogte van de binnenste homokineet. Ik dacht eerst vet van de kineet maar dit was bak olie. Ik neem dus aan dat er een keerring achter zit en lek is??? Is deze van buitenaf te monteren of moet de bak los??
    Wie kan mij een kleine uitleg geven hoe het in elkaar zit??

    alvast bedankt!!
     
  2. Je kunt de keerring verwijderen door er een schroef in te draaien en daarmee de keerring eruit te trekken. Dan hoef je de bak er niet uit te halen. Let op, er kan wat transmissie olie uitlekken, dus even een bak eronder zetten. Na het vervangen dus ook je bakolie optoppen.
     
    Fordmaxx vindt dit leuk.
  3. Is het dan niet interessant om gewoon de olie van de versnellingsbak af te laten en er na de reparatie verse op te doen?
    Minder geknoei en een gelukkige versnellingsbak...
     
    Fordmaxx vindt dit leuk.
  4. Volgens mij heeft deze bak geen aftap plug. De smeerboel valt wel mee als je de as eruit trekt. Het gat zit redelijk laag dus de meerderheid van de olie komt er wel uit.

    De keerring kan je er simpelweg uitwippen met een bandenlichter. Die heb je toch ook nodig om de as uit de bak te wippen.

    De bak vullen is wel een beetje een rommel klusje. Je moet aan de voorzijde bij het schakelmechanisme de zwarte plastic kap eraf klikken, de boutjes losdraaien van het achter gebleven plastic zodat je het wat heen en weer kan bewegen. Alleen dan kan je lekker bij de vulplug. Dit is een grote maat imbus.
    Zorg voor een trechter met een stuk flexibele slang zodat je goed kan mikken.
    Als die overloopt is die op peil. Wel de auto vlak zetten!
     
    Fordmaxx vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor jullie reacties!!
    Na montage van de as gaat er nieuwe olie in.
    Ik ben er nog niet aan toe gekomen. Nieuwe as is binnen alleen moet de juiste keerring nog vinden. Nu lag ik even onder de auto en zag dat de olie echt alleen bij de binnenste homokineet rondgeslingerd is en het deel waar de as uit de bak komt is geheel droog???
    Die olie moet toch uit de bak komen of zit de binnenste homokineet gevuld met versnellingsbakolie????
    Want dan lijkt het niet me keerrring?!?

    Alvast bedankt weer!!!
     
  6. Het zal dan vet uit je homokineet zijn. Het vet is dikker en klonterig en bak olie is meer warme schenkstroop. Bak olie stinkt ook. Maar bestel gewoon die kering. Mijn ervaring is dat hij altijd gaat lekken na verwijderen van de as.
     
    Fordmaxx vindt dit leuk.
  7. Het is echt bak olie. Te dun voor vet en ruikt echt naar bak olie.
    Mij een raadsel waarom beginstuk uit de bak geheel droog is...
    Ik heb nieuwe olie en een gehele nieuwe as. Keerring moet ik nog zien te vinden.
    Bedankt voor je reactie!
     
  8. Keerring haal je gewoon bij de dealer. Zijn niet zo duur.
     

Deel Deze Pagina