1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Katalysator voor APK

Discussie in 'Performance' gestart door R.Zwiers, 27 jun 2018.

  1. Beste sleutelaars,

    Zoals sommige misschien hebben gezien in mn topic heb ik mn spruitstuk gewisseld. Nu heb ik dus geen katalysator meer. En dat wil ik graag zo houden haha. Echter de mannen bij de APK willen dat wel even kunnen meten natuurlijk.

    Nou wil ik met een flensen systeem gewoon een simpele katalysator in mn uitlaatlijn zetten voor de apk, en hem er dan weer tussen uit.

    Echter heb ik een paar vragen en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

    http://uitlaat-winkel.nl/katalysato...atalysator-universeel-om-te-klemmen-50mm.html
    Deze katalysator zou ik dan achter mijn midden demper willen plaatsen.
    Zou ik daarmee de gassen keuring door komen? Er staat bij voor euro 2 motoren, weet alleen nieuw wat voor motor de focus heeft?

    Alvast bedankt.
     
  2. Waarom niet gewoon een kat ertussen houden zoveel winst haal je niet met weglaten
     
  3. N cat moet warm zij voor i wat wil doen. Denk dat het"makkelijkste" m direct achter t spruitstuk te plaatsen(ipv n demper als nie anders kan) maar zo dicht bij de motor als mogenlijk.
     
  4. Elk beetje winst is winst toch? Daarnaast een cat er tussen geeft ook minder demping en ben best erg tevreden over de roffel.

    Ik las dat een cat minimaal 300 gr c moet zijn. Dus dacht zelf mn middendemper inpakken met mn thermo wrap en inspuiten met mn spray/hars. Ik ben er dan wel zeker van dan de uitlaatgassen temp na mn midden demper a 1.5 m na mn motor nog boven de 300gr C is.

    Tuurlijk kan ik die cat ook voor de demper plaatsen. Maar hoe minder er geslepen en gelast moet worden, des te beter.

    Ik zou eens zon lazer termometer bestellen dan eens meten wat de temperatuur is in welk deel van de uitlaat.

    Daarnaast las ik dat mij auto aan euro 4 norm moet voldoen. Dus zat te denken een demontage bedrijf te vragen of ze een 2de hands hebben liggen
     
  5. Ik wordt er niet wijzer uit mensen. mijn benzine auto uit 2004, moet die nou voldoen aan de euro 4 norm voor de 4 gassen test? aangezien er katalysatoren worden verkocht van euro 3 tm 6.
    Iemand die deze bomen even kan kappen in dit bos zodat de weg weer wat duidelijker wordt ?:think:
     
  6. De auto moet simpelweg aan de milieu classificatie voldoen welke bij de RDW is geregistreerd. Dit is op de RDW website aan de hand van het kenteken te vinden.

    Gezien het motortype en leeftijd van je auto zal dit vrijwel zeker de Euro 4 norm zijn.
     
  7. https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu
    punt 6 alle auto's na 1992 moeten voorzien zijn van emissiebestrijdingsysteem dus een katalysator. tevens alle auto's na 1986 moeten aan bepaalde waardes voldoen(zie aanvullende eisen)
    katalysator werkt in samen werking met lambda sonde in een bepaald temperatuur/ werkgebied.
    de katalysator zit dicht bij de motor zodat deze het snelst warm wordt en dus goed kan werken. zet je deze verder dan werkt het systeem steeds slechter.

    die universele katalysator is leuk als je oude auto hebt. waar hij daadwerkelijk ook zit hem te vervangen voor deze.
    echter lambdasonde die meet iets en zal hier direct aanpassingen gaan doen.
    tegenwoordig gebeurt dit sneller dan vroeger.
    dus de kans dat motor beroerd gaat lopen als hij naar de sensoren kijkt is aanwezig.

    ford heeft best wat tijd gestoken in het ontwerpen van de perfecte uitlaat met katalysator. denk dan ook dat die het beste werkt.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
    euro 4 moet je motor dus minimaal zijn.

    geen idee of een 80euro kostende katalysator net zo goed werkt als een 400euro maar denk het niet. het is een gok waar je pas achteraf het antwoord op weet.
    het moet er zijn en via 4gas functioneren. doet hij het dan is apk technisch goed. doet hij niet is het uitlaat afkeur en zal je spruitstuk orgineel moeten monteren
     
  8. Ik ben het idd met jullie eens. De gok op goedkoop wordt meestal duur koop. Ik heb contact gehad met JM tuning en ga voor de euro 5 kat : https://rvsuitlaatdelen.nl/product/...quare-inch=200+CPSI&attribute_euronorm=EURO+5
    De euro 5 omdat die paar tientjes goedkoper is, én dat ik deze kat dan mee kan nemen naar een evetueel nieuwere auto van tussen 2009 en 2013.
    Ik ben van plan voor de apk de midden demper er tussen uit te halen (dit zijn losse delen in mn uitlaat) en voor de apk deze kat er tussen te zetten. Dus aan de kat een flens lassen en een rvs rechte buis. Dat moet vast wel goed komen.
     
  9. Heeft de focus ook 2x lambda sonde . 1 voor de kat en 1 erna.
    Geen idee hoe je nu storing voorkomt. Dit omdat je motor standaard rijk naar arm gaat wisselen. Dit is puur om door de 3weg kat stoffen van schadelijk naar m i nder schadelijk om te zetten.

    Misschien meest leuke opmerking wat ik tot hede ben vergeten. Als je auto na 31december 2005 is. Dan doen ze alleen uitlezen en daarna readness test. als beide goed zijn is het 4gas direct goed. Anders word er wel gemeten.
     
  10. De 2de lambda sonde hou ik voor de gek met zo'n adapter : https://rvsuitlaatdelen.nl/product/lambdaspacerhaaks/
    Die sondes meten gewoon een verschil. En door t kleine gaatje in dat knietje denk de computer dat die door een kat loopt.
    Daarom heb ik geen CEL lampje op mn dashboard (ook nooit gehad met de uitlaat wissel)

    Mijn autootje ik helaas van 30-11-2004 (mn verjaardag alleen een paar jaar later haha) Dus dat gaat niet op :(
     

Deel Deze Pagina