1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Katalysator - ervaringen imitatie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bramzel, 10 jan 2022.

  1. Het lijkt er toch op dat de katalysator van mijn 'nieuwe' Focus Mk3 1.6 Ecoboost 150pk vervangen moet worden. Mijn eigen garage (geen merkdealer) waarschuwde voor de kwaliteit van imitatie onderdelen, deze zou vaak niet al te best zijn (zelfs Bosal niet meer) en al gauw gaan rammelen Wat is jullie ervaring hiermee? Het liefst ga ik voor origineel, maar het prijsverschil is aanzienlijk dus ik moet er wel uit kunnen komen met de partij waarvan ik hem gekocht heb.
     
  2. Waaruit blijkt dat je katalysator vervangen moet worden? In mijn Focus 3.1 kreeg 2 keer de melding van een storing van de uitlaat. Na een aantal keren super benzine getankt te hebben, niet leuk vanwege het prijsverschil, is het euvel weg. Je hoort en leest het vaker. In de goedkopere benzine zit vanwege milieuredenen 5%(geel) of 10% (groen) alcohol dat vervuilt de katalysator.
     
  3. Motorlampje brand mbt drempelwaarde katalysator. Volgens de leverende garage had dit te maken met Duitse brandstof van matige kwaliteit, ook al had ik daar bewust E5 getankt. Hij heeft de foutmelding gewist, en ik heb hem toen de tank half leeg was bijgevuld met BP Ultimate. Nu is het lampje weer terug. Vanmiddag ga ik even bij m'n eigen garage langs om hem uit te laten lezen voor de exacte foutcode. Zodra ik die heb zal ik ze hier even posten.

    De auto heeft 163.000km gelopen, dus qua vervangingstermijn zou de katalysator niet raar zijn. Misschien is het inderdaad wat anders, maar mijn angst is dat ik me nu laat afschepen met lapmiddelen als additieven en dure benzine en straks buiten de garantietermijn alsnog met een dure reparatie zit.

    Ik heb vertrouwen in de leverende partij dat ze het netjes willen oplossen, maar heb ook m'n eigen verantwoordelijkheid qua weten hoe het zit dus vandaar mijn vraag.
     
  4. Ik vraag me af of het na een halve tank E5 opgelost is. Ik denk tank zoveel mogelijk leeg rijden en dan een volle tank E5 er in. Als je die dan leeg hebt gereden dan zou het beter moeten zijn. Dit is mijn ervaring maar ik het ook al van andere merken o.a. VW gehoord. Een katalysator is duur dus je zou dit eerst eens kunnen proberen. Succes
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  5. even een paar vraagjes Bram,
    gaat de leverende partij de kat vv? erkennen ze dat het probleem daar zit?
    willen ze de kat vv voor een origineel of imitatie?
    wat is het prijsverschil tussen deze 2?
     
  6. Shell V-power is zelfs 98E0 en je 1.6 ecoboost loopt daar sowieso beter en ook zuiniger op. Een deel van de meerprijs verdien je dus weer terug in het verbruik.
    Velen op dit forum rijden dan ook op 98

    Neemt natuurlijk niet weg dat je eerst de foutcodes precies moet weten
     
  7. Misschien is het handig om eerst de Code hier eens te plaatsen.
    Zal waarschijnlijk P0420 zijn.
    Dit hoeft niet perse de katalysator te zijn.
    Kan ook een rotte lambdasensor zijn.
    Meten is weten..
     
  8. Die van ford zijn ook niet de beste kwaliteit.
    Mijn broertje had na 1,5 zijn nieuwe alweer stuk. werd na veel gezeur alsnog onder garantie vervangen
     
  9. De foutcode is P0420-09, Katalysatorsysteem, doelmatigheid onder drempel (rij 1). Hij is nu gereset en er is een flesje fuel plus ingegaan, een brandstof additief. Het plan voor nu is om de tank leeg te rijden en er dan nog een tank BP Ultimate achteraan te verstoken. Als hij daarna nog de foutmelding blijft geven dan breng ik hem terug naar de verkopende partij en dan mogen zij het oplossen.

    De auto rijdt verder prima. Reageert goed op het gas, lineaire vermogensafgifte, geen rare geluiden, geen afwijkende verbruikscijfers. Dus wellicht is het niet de kat maar een lambda sonde?
     
  10. Dit is ook precies wat ik bedoel. Die foutcode had ik dus ook. Laat weten of het bij jou gelukt is.Ik ben benieuwd.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  11. Persoonlijk zou ik inderdaad beginnen met het testen dan wel vervangen van de lambda sonde (zijn er waarschijnlijk twee). Heb het zelf ook voorhanden gehad. Helaas bleek het uiteindelijk toch de katalysator te zijn maar het had net zo goed één van de lambda sondes kunnen zijn. ;)
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  12. Ik zou 1, niet direct de kat vervangen als de storing er pas net in zit. Begin bij de lambdasensor(en), die dingen hebben wel eens een mismeting.
    en 2, altijd origineel indien je portemonnee het toelaat..

    Echter..... Je hebt die auto net. Dus ook garantie neem ik aan? Laat hun het dan lekker uitzoeken :schater: :cheer:
     
  13. Bedankt voor de feedback mannen. Lambda klinkt net zo waarschijnlijk inderdaad, en is een flink stukje goedkoper om te vervangen...

    Daar heb je absoluut gelijk in. Ik wil echter zelf ook begrijpen wat er aan de hand is, zodat ik ook de juiste vragen en eisen kan stellen.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  14. Die van jou stookt er dan ook heel wat meer brandstof doorheen, misschien wel te rijk waardoor een kat er eerder aan gaat. :cool:

    Bij de MK1 en 2 (ook de Fiesta MK6) werd nog weleens een spacertje tussen de lambdasonde gezet. Dat werkt ook vaak. Mocht je het zelf moeten betalen kun je dit nog proberen.
     
  15. Dat klopt, de oorzaak is dan ook niet te vergelijken met die van TS. Inderdaad te rijk vanwege een issue met de brandstof toevoer. De hoop was echter dat er een lambda sonde gesneuveld zou zijn, maar dat was helaas niet het geval. :?
     
  16. Wil een duimpje geven, maar een duimpje dat je toch de katalysator (en dus het dure onderdeel) vervangen staat wat sarcastisch. Net of ik blij ben dat jij meer geld moest uitgeven :mrgreen:
     
  17. Zal ik dan heel zachtje zeggen dat het me geen euro heeft gekost, is onder garantie vervangen :shhh:
     
    gerardTDCI en Marco Morello vinden dit leuk.
  18. Dit is dan wel weer een duimpje waard :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina