Ik krijg sinds 2 dagen een foutmelding, motormanigment lampje gaat dan branden Ik heb hem uitgelezen en krijg de volgende foutcode P0420 Ik heb de melding gewist en daarnet kwam die vrolijk weer terug. Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1) P0420 - Ford Type Powertrain - Auxiliary Emission Controls - ISO/SAE Controlled Description - Catalyst System Efficiency Below Threshold Conditions Cause - Engine running at steady state highway conditions for 5 minutes in closed loop, then the PCM detected that the rear HO2S switch rate was too high Dit lijkt me niet goed. Ik krijg de melding vlak na het starten, als ik heb wis, dan komt die vervolgens niet weer terug, of na 2 dagen, wel tussendoor gewoon gereden. Iemand een idee wat er nu aan de hand is, is het echt de kat of is het de lambdasonde of iets geheel anders?
Ja dit is de katalysator. Om het zeker te weten moet je met een scoop of datalogger de 1e en 2e lambdasondes bekijken. Bij een constant toeren tal van bijv. 2000rpm moet het voltage van de 1e lambda flink heen en weer gaan. De 2e lambdasonde moet echter een rechte, stille lijn zijn rond de 1V. Als de 2e lambda meeschommelt met de 1e is de katalysator defect.
Zo te zien geeft je achterste lambda aan dat hij geen goeie waardes krijgt. Vaak duidt dit op een kat die niet fijn meer werkt. Echter vind ik dat wel wat snel voor jouw wagen of je moet pas geleden flink aan het knallen zijn geweest en daardoor de kat hebben "gesloopt". Vaak gaat een kat kapot bij lang warm stoken, een slechte verbranding (te rijk), of door olie wat er in is gekomen.
Volgens mij met de zelfde foutcode had ik 3 maand geleden een 1.4 (niet te vergelijken met een RS ) en daar was een vacuumslang op het spuitstuk lek ook hier ging af en toe het storingslampje branden, na wissen kon het wel een week duren voor die weer ging branden na uitlezen kwam er ook z'n verhaal van emissie en katalicator te voorschijn. aangezien jij recent het spruitstuk hebt vervangen denk ik dat je het mischien in deze richting moet zoeken.
Bedankt alvast voor de antw, die slangen ga ik eerst maar eens controleren, die zij er idd pas vanaf geweest. en dan de rest van de punten af(laten)werken
Dit zou bij een normale focus zeker een goeie optie zijn ,helaas heeft de RS een breedband sonde en werkt het allemaal ietsje anders Hoewel het kwa foutcode wel de kat zou kunnen zijn , heb al wel eens wat vaker een kat van een rs2 st vervangen door de pops en bangs Dit is een hele goede tip ,en zeker het bekijken waard (ga morgen een poging doen om de skirts eindelijk te monteren)
ik heb ooit 2 defecte lambdasondes gehad op de Focus ST. Ik had toen nog géén sportcat. Het was code 036, denk ik? Anyway: sportcat geeft SUPERSOUND Vermogenwinst voelde ik niet. Maar ik had natuurlijk al een gechipte ST. Op een originele ST of RS voel je het verschil veel meer. INFO: SPORTCAT & DOWNPIPE & CAT-BACK GEVEN GEEN FOUTCODES!!! Décat wél (kan met sofwtare, enz wel weg)
Even een update, melding nog niet weer gehad, wel de slangen gecontroleerd en geen bijzonderheden gevonden......afwachten dus of de melding weer terug komt.
Grote kans dat het inderdaad de cat is. Helaas een bekend probleem bij de RS, en zoals Jeff ook al zegt...komt door de "pops and bangs". Heb je nog garantie Simon? Een nieuwe kost 1000 euro. Zomaar ter vergelijk, een nieuwe cat op de mk1 RS kost 3700 euro!!
Ik moet eerst zeker weten wat er aan de hand is voordat ik zulke uitgaves ga doen, voorlopig wacht ik dus maar af
Het gaat ook om de prijs van een originele katalysator van de RS. Een rvs 200 cpsi sport katalysator is inderdaad goedkoper dan 1000 euro.
Hij bedoelt ook, eerst kijken of het echt de katalysator is voordat hij hem gaat vervangen. En je kan wel makkelijk doen over geld, zelfs mensen met een RS moeten weleens geld sparen, c.q. opzij leggen om wat grotere uitgaven te doen, dus niet zo makkelijk praten en oordelen.