1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kapot Dual massa vliegwiel Focus II Fase II 2.0 16v Duratec

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Marco Morello, 5 jul 2013.

  1. #1 Marco Morello, 5 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2013
    Hier een filmpje wat ik gemaakt van het kapotte dual massa vliegwiel welke uit de auto van mijn ouders komt:

    [youtube]jZo9_oVtYHQ[/youtube]

    De auto heeft maar 48.000km gelopen en is van 2008.
    Vermoedelijke oorzaak; het nwe rijden (dus laag in toeren acceleren) en wellicht i.c.m. met het trekken van caravans/aanhangwagens en dan niet weten hoe je moet rijden.

    De symptonen van een kapot vliegwiel:

    - Klapperen bij starten/ uitzetten van de auto
    - Af en toe slecht schakelen
    - Bij het optrekken vanaf stilstand lijkt het net dat de wagen in een dip valt en dan pas doortrekt.
     
  2. #2 Dutchie, 5 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2013
    Hmmm eens even kijken,

    De symptonen van een kapot vliegwiel:

    - Klapperen bij starten/ uitzetten van de auto NEE
    - Af en toe slecht schakelen JA CHECK
    - Bij het optrekken vanaf stilstand lijkt het net dat de wagen in een dip valt en dan pas doortrekt. JA CHECK

    Kan dit ook bij een FF2 fase 1 1.6 TDCI ??, ik zelf rij de "oude" style maar er heeft een jaar of 3 iemand anders ingereden en die reed wel "nieuw". Ikzelf schakel zelf eigenlijk altijd bij 2500 omw/min of hoger (of is dit ook al te laag)

    Ik merk bij optrekken altijd een dipje (irritant) en soms met schakelen "knarsen" de tanden wel eens en dat terwijl ik normaal schakel

    Vorig jaar met de caravan erachter ging de auto zelfs stotteren, dit bleek lekkende injectors te zijn. Deze zijn vervangen, en hoop dat het dit jaar beter gaat. Ook de turbo is een aantal weken geleden vervangen.

    Maar die dip heb ik nog altijd, en dacht dat het typisch een ford "kwaatje" was/is
     
  3. @hierboven deze zit ook op de 1.6tdci en moet zeggen bij diesel heb ik vaker problemen mee gezien dan bij benzine
    heb bij de 1.6tdci (psa 1.6hdi) wel een keer gezien dat de komplete vliegwiel kapot was. op het filmpje zie je nog iets van spelling op de primaire en secundaire vliegwiel zitten. maar bij de betreffende auto kon primaire vrij van de secundaire vliegwiel draaien

    mijn vliegwiel moet ook vv worden als ik de koppeling ooit moet vervangen.

    tot hede merk ik met het rijden niet schrikbarend gekke schokken
    maar wel merkbaar dat zijn beste tijd voorbij is.
     
  4. [MENTION=8888]Dutchie[/MENTION] start jij met de koppeling ingetrapt? Zo ja, dan zul je je vliegwiel niet snel horen ;)
     
  5. je merkt het goed als je wegrijdt.
    als je stationaair op de koppeling dan voel je dat het heel schokkerig gaat en niet soepel.
    ga je rond 2000rpm zitten en trek je op dan is het soepeler, je merkt dan niks
     
  6. Ik start i.d.d. altijd met de koppeling ingetrapt, ik zal eens kijken als ik stationair weg rij hoe e.e.a. dan reageert.
     
  7. Dutchie bij de 1.6 tdci komt het niet vaak voor dat het dm vliegwiel kapot is, al kan dit wel.

    Onze 1.6 tdci dipt ook bij het optrekken, bij het uitzetten dieselt de auto nog een tel na, en af en toe hoor je het vliegwiel klapperen bij uitzetten of stationair draaien. Dus bij ons zit ie er ook een keer aan te komen. Oorzaak???
    het verdomde nwe rijden.... Mijn meisje rijdt laag in toeren. Dus 60 in 4, opschakelen bij 1800 toeren, dat vindt de 1.6 tdci echt niet fijn... En waarom? Omdat het zo zuinig rijdt... Pfff dat hele nwe rijden is gewoon kudt!!! (Zo ff wat frustratie...:mrgreen:). Ohja de wagen ontkoppelt en schakelt verder wel goed, zolang dat goed blijft gaan vervang ik nog niks.
     
  8. Dat na dieselen heb ik ook last van, verder even opgelet en geen rare geluiden w.b.t. koppelen en ontkoppelen.

    Denk dat het allemaal nog mee valt, kijk het voorlopig nog even aan.
     

Deel Deze Pagina