Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kan Focus mk3.2 fl 2017 zonder TPMS ventiel ???

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door PetervdL, 16 nov 2021.

  1. Fijne mensen,

    Had ik even een babbel bij de Ford dealer; zegt de beste magazijn chef:
    Als jeje winter velgen er opzet, heb je wel tmps sensoren, anders heb je straks steeds die melding..?!

    In mijn winterwielen, staal 16inch, zitten Geen tmps.

    Kan de mk3.2 fl daar inderdaad niet mee omgaan ???

    Bvd
    (morgen wilde ik aan de slag )


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Dan blijf je met starten die melding houden
     
  3. Zoals de Patman al aangeeft blijft je met een melding zitten. Los daarvan staat mij bij dat een dergelijke melding een APK afkeur tot gevolg kan hebben bij auto’s met bouwjaar 2018 of nieuwer. Dus mocht de Focus deze winter zijn eerste APK moeten ondergaan dan zal je voor die tijd de boel moeten wisselen.
     
  4. Je kan ze softwarematig uitzetten, dus ja hij kan ermee overweg.
     
  5. Samengevat;
    1.) Ja je kan ze er gewoon onder zetten
    2.) Je krijgt als je niets doet een melding en geel lampje bij je snelheidsmeter
    3.) Deze melding en het gele lampje is met software uit te zetten als je daar behoefte aan hebt.
    4.) Als je APK moet keuren terwijl de auto op winterbanden staat, mag het gele lampje niet branden
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  6. Dank allen.
    Zojuist staal eronder gezet. Gaat vast goedkomen.
    Apk pas 2023. En deze is in maart; kunnen gelijk zomer dr op


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  7. 3 ritten gehad. En kreeg indd na 10km de storing. Later bij stil staan de druk ‘opnieuw ingesteld’. Maar storing blijft terugkomen.
    Jullie hebben het over software matig uitzetten van deze bandenspanning-waarschuwing…. HOE :D ??
    Dealer of….

    Of uiteindelijk weeer mn banden eraf draaien en 4x tpms ventielen dr in :S. ?
    Bvd


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Omdat er geen sensoren aanwezig zijn, heeft druk opnieuw instellen geen zin.
    Een handig forumlid in de buurt kan dit wel even uitschakelen met z'n laptop, de dealer zal dit niet doen.
    4 sensoren nieuw bij de dealer is meer dan 200 euro exclusief montage
     
  9. Nu uitzetten zou betekenen dat het systeem met de zomerwielen eronder ook niet werkt tenzij je dat weer aan laat zetten. Dus uitzetten en uitlaten, of 2 keer per jaar door iemand uit danwel aan laten zetten, of investeren in sensoren voor de winterwielen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Mocht je het systeem laten deactiveren vergeet deze dan in 2023 niet weer te activeren anders komt je auto niet door de APK :roll:
     
  11. Deels waar @Iodokus voor zover ik weer. Op dit moment is er nog geen verdere controle manier, behalve op het dashboard te kijken of het lampje brand.
    Voor auto's geleverd voor of op 31-12-2017 is een defect bandenspanning controle systeem geen apk afkeur, maar een reparatie advies. Alleen auto's van 1-1-2018 en nieuwer moeten een werkend bandenspanning controle systeem hebben voor de APK.
    De auto van topic starter is uit 2017, dus zou het bij reparatie advies blijven
    Of is deze informatie inmiddels verouderd? Ik leer ook graag bij
     
  12. @Thieske Dat klop maar TS geeft aan dat zijn auto pas in 2023 een APK krijgt. Daar maak ik uit op dat de Focus in 2019 gebouwd is tenzij het de tweede of derde APK wordt. In dat geval heeft de Focus dit jaar zijn eerste of tweede APK ondergaan en zou deze gebouwd zijn in 2017 of 2015.

    Indien het de eerste APK is, dus gebouwd in 2019, dan zal deze voorzien moeten zijn van een werkend bandenspanning controle systeem, althans zo is mij dat verteld.

    Hoe dan ook persoonlijk zou ik er voor kiezen om de wintervelgen ook te voorzien van TPMS sensoren. Als ik wissel tussen de zomer- en winterset (of omgekeerd) ondervind ik nooit problemen. Niets resetten of inleren gewoon wisselen spanning controleren en gaan. Moet er wel bij zeggen dat ik voor beide sets OEM sensoren gebruik.
     
  13. Volgens de titel van deze topic is de Focus van @PetervdL afkomstig uit 2017 ;).

    Zelf heb ik in elke set velgen die ik heb originele tpms sensoren zitten. Toch een fijn stukje extra techniek dat helpt om veilig op pad te blijven.
     
  14. Tja dan valt het onder het kopje BETER LEZEN Joost :schater::rofl:
     
  15. Wat fijn. Serieus bedankt voor alle reacties! Daar kan ik wat mee.
    Achteraf had ik eerder deze ‘discussie’ moeten opstarten, dat had me wat centjes gescheeld mbt banden af en op de velg draaien… haha

    Wbt mijn Focus. Het is een mk3.2 (facelift) (of soms zie ik staan mk3.5. Wat is het nu;)
    Als ik de importeur moet geloven is hij fabriek geproduceerd in nov 2017. Deel 1 (Dland) is mei 2018.

    Aangezien ik nu weinjg rijd kijk ik het nog heel eventjes aan, maar ik vermoed toch dat tzt er 4 tpms vent in de winterwielen gaan.

    Nogmaals dank


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  16. Voor de aanduiding van een facelift wordt zowel de 3.2 als 3.5 gebruikt.
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  17. hou MP eens in de gaten, daar worden ze nog wel eens aangeboden.
    of als je FB hebt, even lid worden van Ford koop en verkoophoekje.
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  18. Volgens mij maken jullie het iets te moeilijk (of ik denk er te makkelijk over) ..

    De MK3.2/MK3.5/MK3 facelift werkt inderdaad met TPMS. De MK3 pre-facelift werkt niet met TPMS, maar heeft wel een bandenspanningsmonitor systeem, hier worden de wielsensoren gebruikt om de omwentelingen in de gaten te houden, een grote afwijking betekent een lekke band, en dan gaat het bandenspanningslampje branden. Nu is het mogelijk om met Forscan/Foccus en een ODB adapter de Mk3.5 zo in te stellen dat deze niet de TPMS sensoren gebruikt, maar de wiel/abs-sensoren zoals bij de MK3 pre-facelift. Je hebt dan nog steeds een werkend bandenspanningsmonitor systeem; ik voorzie dan ook geen problemen bij de APK (daarbij is er bij de APK geen manier om dit te testen, lampje uit = apk geslaagd):

    bron: https://www.sinatec.com/nl/wat-doet-tpms-met-de-apk/l13c3

    Kortom. Uitzetten die dingen, op mijn ST had ik ook gedoe met een sensor, heb toen de bovenstaande wijziging uitgevoerd met Focccus, sindsdien geen gezeur meer. Na het wisselen van de banden ging het lampje branden (waarschijnlijk verschil in omwenteling gedetecteerd, 1x resetten en nooit meer een lampje gezien)
     
    henk67, gerardTDCI en Thieske vinden dit leuk.
  19. #19 Koen_, 24 nov 2021
    Laatst bewerkt: 27 nov 2021
    Idd is het iTPMS systeem (waarbij de i staat voor indirect, bij Ford wordt dit DDS = ‘Deflation Detection System’ genoemd) een volledig legaal en goedgekeurd systeem om de bandenspanning te monitoren.
    Veel merken, zoals vrijwel de gehele VAG-groep en PSA gebruiken dit systeem tot op heden. Je zult dus nooit problemen met de APK krijgen als je dit via forscan activeert.

    In de praktijk functioneert dit systeem ook prima, uit eigen ervaring kan ik melden dat het prima op tijd waarschuwt voor een leeglopende band.
    Ik zou het dan ook wel weten en net zoals Vincent gewoon dit systeem activeren ;)
     
    VinST vindt dit leuk.
  20. Ik heb zojuist de zomerbanden gewisseld voor winterbanden met velg. In de zomerbanden met velg zitten de tmps sensoren. Ik krijg geen foutmelding ook niet na 30 minuten rijden. Zouden ze dit hebben uitgezet? Ford focus 1,5 ecoboost 2015.
     

Deel Deze Pagina