Hallo! Het is mij de laatste tijd opgevallen dat ik op mijn voorruit last heb van kalkaanslag, althans daar lijkt het op. Zodra het regent zie ik na 1x wissen dat er heel even een soort waas achter blijft. In deze waas zie ik heel duidelijk waterdruppels naar beden lopen. Ik vermoed dat dit door de verwarmde voorruit komt en het opdrogen van water op de voorruit hierdoor. Met het wassen krijg ik het er niet uit helaas. Iemand die dit probleem ook heeft en mogelijk een oplossing heeft? Zit op dit moment te kijken om te beginnen met het kleien van de voorruit om eens te kijken of dit het oplost. Mocht iemand een beter idee hebben dan hoor ik dat graag!
Je zou kunnen gaan kleien en polijsten, maar een snellere optie is waarschijnlijk gebruik maken van een waterspot remover. Zelf goeie ervaringen met https://www.carclean.com/nl/gtechniq-w9-water-spot-remover.html Alleen azijn zou in theorie ook moeten werken, maar dat werkte bij mij dan weer niet. Gtechniq werkte wel ideaal (waar azijn ook gewoon een bestanddeel is...)
Stap 1: Probeer eerst eens ontvetten. (Verwijderen van wasstraat hotwaxxen en industriele neerslag) Ook die kunnen spots achterlaten. Xeon Surface Cleaner - Xeon Automotive (xeon-automotive.nl) Stap 2: Voorruit ontkalken Xeon Lime Remover - Xeon Automotive (xeon-automotive.nl) Stap 3: Polijsten met een finish polish en zachte pad Xeon XFC-3 Fine Cut Step3 - Xeon Automotive (xeon-automotive.nl)
Je kunt alle bovenstaande stappen proberen en misschien werkt het. Je kunt ook een flesje Soft99 Glass compound aanschaffen. Succes verzekerd als je je ruiten echt schoon wilt krijgen. Ik ben zeker geen professional detailer, het is voor mij een hobby en ik hou ervan om verschillende producten te proberen. In mijn zoektocht naar echt schone ruiten ben ik die glass compound tegengekomen. Ik denk dat niemand na het proberen van dat spul kan beweren dat het zijn werk niet goed doet. Het gaat geen krassen uit je voorruit verwijderen ook al heet het een compound maar op zeker dat je ruit goed schoon wordt. Succes en Google dat product anders maar eens. *Een flesje kost je 12,99 maar je bent wel van je ergernis af.
Tijdje geleden op youtube feed voorbij zien komen; voorruit poetsen met staalwol! Je verwacht het niet, deed ik ook niet, maar voor een paar stuivers ff langs de praxis geweest om wat staalwol te halen. Resultaat is echt verbluffend! Poetst alle kalkaanslag, teer, insecten e.d. weg! Je staat niet meer met spuitflesjes, doekjes en nevel te kloten. En je slaat een paar stappen over. Want het is; 1. Afspoelen (weghalen van losse partikels). 2. Even afdrogen (hoeft niet eens met een zeem of streeploos). 3. Daarna met plukje staalwol ga je de ruit langs. Laat een zijde zachte ruit achter. Als je met de achterkant van je vinger eroverheen strijkt voelt het net aan alsof die net gekleid en gewaxt is. MAAAAAAR!!! Er zijn dus meerdere gradaties van staalwol en je moet de fijnste hebben of de een na fijnste, dus de "0000" extra fine of "000" fine. Zelf heb ik de triple 0 en heb nog geen krassen veroorzaakt. Ondanks dat ik soms de eerste stap ook oversla om wat opgedroogde insecten weg te poetsen. Gisteren zelfs voor het eerst in mijn leven Rain-X gebruikt op de voorruit..... het kwaad is nu geschiedt... There is no more way back! Wat is dat super fijn rijden tijdens het regen zeg. Denk dat de wissers voorlopig op pensioen mogen.
Ik adviseer Eerst goed afspoelen 1: staalwol 2: antikalk 3: glaspolijst 4: ontvetter GEEN klei!! Met een beetje weg krast je klei, of laat een vette laag achter die tevens in je steenslag putjes gaat zitten.
@Piet Boere Autodetailer Okay, duidelijk. Echter, ben ik geen pro autodetailer, en haal ik mijn info van youtube filmpjes. Daar zijn de meningen dat kleien minder agressief is dan staalwol. Daar het in die zin klei materiaal zachter is dan staal. Maar dat het klei, het partikel inkapselt en meeneemt. Mocht er toch een scherpe en harde partikel tussen komen, dan zou die mij inziens zowel bij kleien als bij staalwol krassen kunnen veroorzaken. Betreft het vettige laagje achterlaten bij kleien kan ik mij enigszins voorstellen. Al heb ik helemaal geen ervaring met kleien (nog nooit zelf gedaan. toch bedankt voor het delen van dit soort info wat ik in mijn achterhoofd zal houden). Ik vraag mezelf alleen af waarom je adviseert om na de staalwol stap, de drie volgende stappen nemen, aangezien ik na het staalwol stap eigenlijk al een zeer schone vooruit heb geheel streeploos en vet vrij. Het water bead bekant al zonder de ruit behandeld te hebben met een aquafobisch goedje!? Of zijn het gewoon stappen die jou als detailer de garantie geven dat het ruit in goede ontvette staat is voordat je het volgende sealant/ wax/ coat laagje erop smeert voor een betere hechting? Ik heb nu standaard een zakje met staalwolrolletjes achterin de auto liggen. Ken ik altijd ff tijdens de tankbeurten even snel wat plekjes op de ruiten wegpoetsen zonder poetsmiddeltjes bij te hebben.
@Piet Boere Autodetailer Uhhhh.... Gewoon rauw doe ik het. Wel doe ik eerst het losse stof met een vezeldoekje af doen. En daarna de opgedroogde insecten resten of teer plekjes eraf poetsen met het staalwolletje. Resultaat is doeltreffend en efficient m.i. En ik heb jouw YT pagina eerder bekeken. Met name de voorruit polijsten. Want ik ben nog steeds in conclaaf met mezelf wat ik wil met de ruit. Zit een beetje in dubio (ik kan mijn voorruit via verzekering laten vervangen met eigen risico van 100,- maar na het lezen van verhalen dat het niet altijd goed gaat met het waterdicht kitten bij installeren van de voorrruit. Of laten polijsten bij jou, dus wel behoud van orignele ruit, die al waterdicht zit fabriek af en met behoud van meerdere steenslag putjes, dat laatste is minder gewenst) Hoe dan ook ben ik in beide gevallen de auto voor meer dan een halve dag kwijt en dat is iets wat ik niet kan veroorloven op het moment.
Ook een nieuwe voorruit is na een jaartje waarschijnlijk wel weer voorzien van een aantal putjes hoe vervelend ook, zolang je een auto gebruikt zal die slijten en beschadigen