1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kachel wordt koud na 10 minuten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Crafter, 26 okt 2018.

  1. Hi,

    Ik merk nu het kouder wordt dat de interieur kachel na een minuut of 10 langzaam aan koudere lucht geeft. Al zet ik m op 26 graden dan blijft ie dezelfde temperatuur blazen. Vreemde is dat ie heel snel lekker warm is en dan ineens kouder wordt. Nu is het nog te doen qua temperatuur, maar maak me een beetje zorgen voor de winter...

    Heb al eea terug gelezen hier op het forum:
    - Interieur kachel kan verstopt zijn. Zou dan verwachten dat ie helemaal niet warm wordt.
    - Thermostaat defect? Temperatuur blijft netjes constant, ook op warme dagen.
    - luchtbel in systeem? Slangen voelen "vol", hoe check je dat het beste?
    - lees iets over een defecte koppakking? Dat er luchtbellen in het koelsysteem komen en daardoor de kachel als eerste minder warm wordt. Ik verlies geen olie of koelvloeistof... nu 17k in een half jaar gereden.
    - elektronica of klep/kraan in het airco systeem? Heb geen idee hoe het systeem in elkaar zit en wat er invloed op heeft. Zit er een sensor in het systeem die terugkoppelt wat de temperatuur in de auto is?

    Wil best de thermostaat vervangen of de interieur kachel proberen door te spoelen, geen idee of dat het probleem oplost. Ik hoor graag of iemand dezelfde "klachten" heeft gehad of weet waar dit in te zoeken valt. Gaat om een focus 1.6 mk1.2 uit 2004 met half automatische airco.

    Thanks alvast voor het meedenken!!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  2. Wat bedoel je om te beginnen met half automatische airco?

    De Focus 1 is origineel geleverd met handmatige airco of met Climate Control (EATC). Daarnaast was er destijds nog het aftermarket systeem van Comes dat door Ford als accessoire werd geleverd. Dit systeem converteerde de handmatige airco naar een semi automatische regeling. Dit systeem kom je echter maar heel zelden tegen.


    Wanneer je auto is voorzien van originele Climate Control zou ik beginnen met het reinigen van de interieur temperatuur sensor. Bij de focus 1 is deze sensor geïntegreerd in het climate control bedieningspaneel. Achter het roostertje in het paneel zit een klein ventilatortje welke de lucht uit het interieur op de temperatuur sensor blaast. Echter na verloop van tijd verzamelt zich stof en vuil op en rond de sensor waardoor deze niet langer de juiste temperatuur meet. Demonteren van het paneel en schoon blazen van de printplaat, het ventilatortje en de sensor lost het probleem in de meeste gevallen op.
     
  3. Het is dan idd de originele climate control. Deze dus:
    [​IMG]
    Ik ga m eens demonteren van het weekend en kijken hoe stoffig het achter het roostertje is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  4. Vandaag het paneel uit elkaar gehaald en het vennetje was behoorlijk stoffig. Zal waarschijnlijk nooit eerder naar gekeken zijn... we gaan het morgenochtend testen of het effect heeft gehad. Zo niet, dan meld ik me weer [emoji6]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
    JelleL vindt dit leuk.
  5. Kacheltje wordt weer heerlijk warm [emoji4]. Blijkbaar heeft het schoonmaken geholpen. JW Bedankt voor de tip!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina