1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kachel/ aanjager doet het niet meer

Discussie in 'Interieur' gestart door aaajeetee, 5 feb 2021.

  1. Hoi,

    Sinds een week of 2 doet de kachel van mijn ford focus c-max (2005) het niet meer.
    Ik dacht eerst aan een kapotte accu omdat de auto ook moeilijk of niet meer wou starten. Nu met een nieuwe accu doet de kachel het nog steeds niet.

    ik heb een regelunit met climate control: 2 displays en wat drukknoppen, geen draaiknoppen.

    Ongeacht de stand van de blowers komt er niks uit de roosters. Ook ‘max’ doet niks. Temperatuurhoogte is ook niet van belang.
    Airconditioning uit of aan maakt ook niets uit.
    Standje ‘auto’ staat niet aan, die gebruik ik nooit.

    Nu heb ik diverse topics voorbij zien komen met dezelfde (soort) problemen.
    De een gaat over de weerstand, maar bij mij doet geen enkele stand het, dus uitgesloten (?).
    De ander over de kachelmotor, zou die misschien defect kunnen zijn?
    Zekeringen heb ik gecontroleerd en zien er goed uit.

    De temperatuur van de motor komt, volgens de meter op het dashboard, ook niet boven de 70gr uit (is al een hele lange tijd zo). Kan dit nog relevant zijn?

    ik hoop dat jullie me hiermee kunnen en willen helpen.
    Heb niet heel veel verstand van auto’s, maar ik leer graag hierover en ben niet bang om dingen te proberen.

    Alvast bedankt!
     
  2. Je hebt over aatal dingen.
    Kachel bedoel je daar de verwaing mee of fantilator/blower.
    Fantilator hoeft geen weerstand te hebben. Je hebt ze ook met pwm aansturing. Ivm alles digitaal is. Kan dit zomaar zo zijn. Hoor je hem wel. Anders check zekering.

    Kachel als je motor maar 70graden word us te laag. Na 15min moet de wijzer 90 aangeven.
    Geen idee welke motor je hebt, maar vervang dan je thermostaat. Dit fixed dit probleem zeker.

    Dag de kachelkleppen niet goed werken zal je met uitlezen moeten kijken. Wie weet kun je klep opnieuw inleren. Al denk ik dat dit bij elke keer opnieuw starten gebeurt.
     
  3. Bedankt voor je reactie.
    Met kachel bedoel ik de ventilator/ aanjager. Deze doet niks meer, ik hoor ook geen (ventilator)geluid.

    Ik heb de zekering van de aanjager bekeken en deze was nog goed (intact).
     
  4. Ik vermoed ook de thermostaat dat de temperatuur niet hoog komt. Zelf ook al eens mee te maken gehad met mijn MK1 2.0 en kan van de ene op de andere dag kapot gaan.

    De ventilator zou ook op zichzelf defect kunnen zijn. Ik heb daar geen ervaring mee icm een automatische airco, maar als hij op dezelfde plek zit als bij een handmatige aico zou je hem eens uit kunnen bouwen en m rechtstreeks op de accu kunnen testen of hij überhaupt draait. Als je hier zelf niet mee bekend bent weet een garage hier vast ook wel raad mee om het voor je te testen. Zo'n motor vervangen is denk ik relatief simpel en voordelig, is 2e hands prima aan te komen.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  5. Bedankt voor je reactie.

    Kan je me vertellen waar die ventilator(motor) zich bevindt? Ik kan voor de focus wel eea vinden dat deze zich rond het dashboardkastje bevindt, maar voor de c-max kan ik dan weer heel weinig vinden..
     
  6. Geen idee of dit het juiste type c-max is, maar volgend filmpje zou een goede hulp kunnen zijn denk ik.
     
  7. Bedankt allemaal, ik heb het dashboardkastje er inmiddels uit. Nu weet ik niet waar de kachel zich bevindt. Ik denk in de blauwe of rode cirkel en als ik zou moeten gokken zou ik de rode zeggen.

    Kunnen jullie me hiermee verder helpen? Welke/ wat moet ik eruit halen en hoe haal ik dat los?


    [​IMG]
     
  8. Het uitbouwen is inmiddels gelukt. De motor zat achter de rode cirkel. Met wat moeite is het gelukt, moest ook via de bestuurderskant erbij om de motor los te kunnen draaien.

    Nu een vervangend onderdeel bestellen en monteren.

    Bedankt voor de hulp!
     
  9. Ik heb het nieuwe (tweedehands) onderdeel gemonteerd en alles werkt weer.
     
  10. En nog een kaping, vind het zonde om allemaal nieuwe topics aan te maken terwijl ze er al zijn.
    Ik zie veel verschillende verwarming units op de diverse c-max modellen, maar in de basis zijn de functies hetzelfde alleen de knoppen zien er mooier/anders uit. Ik heb nu de versie met simpele draaiknoppen en handmatige airco, zou ik daar een digitale versie in kunnen zetten zonder aanpassingen? Er van uitgaande dat de mechanische delen in de hele unit zitten voor zover dat daadwerkelijk mechanisch is. Dus bijvoorbeeld zo eentje:
    [​IMG]
     
  11. Nee, dat kan niet zomaar.

    Wanneer je handmatige airco wil ombouwen naar climate control zijn er veel meer aanpassingen noodzakelijk. Zo heeft het Climate Control systeem een ander kachelhuis met elektrische stelmotoren, diverse sensoren en andere (en vooral meer) bedrading. Gezien het gehele dashboard er uit moet om het kachelhuis en de dashboard kabelboom te vervangen is de ombouw van handmatige airco naar Climate Control een arbeidsintensieve klus.
     
  12. Daar was ik al bang voor, dan maar even niet. En ik heb ze ook gezien met digitale bediening ipv draaiknoppen, dus nog steeds handmatig, kan dat wel?
     

Deel Deze Pagina