1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Bij een aftermarket radio heeft het geen enkele zin om de audio specifieke instellingen in de centrale configuratie aan te passen. Dit heeft alleen zin bij een origineel audiosysteem.
     
  2. Afgelopen week ben ik in de avonduren weer bezig geweest met nieuwe speakers.

    Om de nieuwe speakers te beschermen tegen regenwater dat door de deur loopt ben ik op zoek gegaan naar een mogelijkheid om een beschermkap / plaat over de speakers te plaatsen. Nu zijn er op onder andere Ebay / AliExpress diverse soorten speaker shields te vinden welke hier speciaal voor zijn bedoeld.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij de achterportieren is dit prima toepasbaar. Echter bij de voorportieren is standaard al een schuine kunststof ring op de deur bevestigd waar de originele speaker op is bevestigd. Hierdoor is de opening in het plaatwerk kleiner en niet rond. Dit heeft als gevolg dat dergelijke speaker shields aan de voorzijde te groot zijn voor de opening in het plaatwerk.

    Omdat het aanpassen van de opening in het plaatwerk voor mij geen optie is (ik wil weer terug kunnen naar origineel) en ik toch graag de speakers wil beschermen tegen regenwater heb ik de speakers eens goed opgemeten en vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Uiteindelijk heb ik hier een mooie oplossing voor gevonden.

    [​IMG]
    Deze kunststof flenzen zijn bedoeld voor het bevestigen van flexibele ventilatieslangen en zijn verkrijgbaar in diverse maten. Nadat ik de speakers op de adapterringen had bevestigd heb ik het geheel opgemeten. Achter de adapterring heeft de speaker een diameter van 120 mm. De opening in het plaatwerk van het voorportier is op het smalste punt 128 mm. Vervolgens heb ik 4 -stuks 125 mm kunststof flenzen besteld. Gezien deze slechts een paar Euro per stuk kosten durfde ik de gok wel te nemen.

    Nadat de kunststof flenzen een dag later werden bezorgd bleek het een goede gok te zijn geweest. De flenzen passen keurig netjes over de speakers en in de opening in het plaatwerk van het voorportier. De flenzen zijn dermate lang dat de speakers er volledig in vallen. De flenzen zijn gemaakt van Polypropyleen. Een relatief zacht, flexibel materiaal dat eenvoudig in de gewenste vorm is te snijden.

    Vervolgens heb ik de flenzen achter op de adapterringen geschroefd / gelijmd en het geheel in de portieren geschroefd. Nadat ik vervolgens de deurpanelen heb gepast bleek dat de inbus schroeven waarmee ik de adapterringen had bevestigd te ver uitstaken en de deurpanelen raakten. Dit heb ik opgelost door de ringen ter plaatse van de bevestigingsgaten dieper te frezen waardoor de bevestigingsbouten gelijk met de bovenkant van de ringen liggen. Tevens bleek dat de adapterringen voor de voorportieren de deurpanelen net wel / net niet raakten. Dit heb ik opgelost door de ringen kleiner te frezen. Bijkomend voordeel is dat er nu ook weer ruimte is voor geluidsisolatie rondom de speakers.


    De Hertz tweeters heb ik in de originele tweeterkapjes gemonteerd waardoor het er volledig origineel uitziet. Gezien de afmetingen van de Hertz tweeters zijn deze relatief eenvoudig in de originele tweeterkapjes te plaatsen. Aan de voorzijde heb ik de opening waar de originele tweeter in is geklikt circa 1 mm groter moeten maken om de Hertz tweeter goed te laten passen. Vervolgens heb ik de ring die rondom de Hertz tweeter zit in het tweeterkapje gelijmd. Wel heb ik de (metalen) roostertjes van de Hertz tweeters moeten verwijderen omdat er anders niet voldoende ruimte was.

    Aan de achterzijde heb ik de originele tweeters uit het roostertje gehaald. Deze zijn geklikt en tevens verlijmd met een soort zwarte siliconenkit. Vervolgens heb ik de Hertz tweeter in het roostertje geplaatst, netjes gecentreerd en vervolgens vastgezet met lijm (hotglue)


    De composet van Hertz bevat woofers, tweeters, crossovers en wat bevestigingsmaterialen. Connectoren / kabelschoenen zitten er helaas niet bij. Gezien ik de tweeters wel demontabel wilde maken heb ik ervoor gekozen om connectoren tussen de tweeters en de crossovers te maken. De woofers zitten op de crossover aangesloten d.m.v. passen kabelschoenen (welke ik gelukkig ruim voldoende had liggen).

    Gisteren heb ik alles in de auto gemonteerd. Ondanks dat ik alles van te voren goed had voorbereid ben ik hier toch nog de gehele dag mee bezig geweest. Vooral het zoeken naar de meest geschikte positie van de crossovers en het netjes solderen, isoleren en fixeren van alle bedrading heeft de nodige tijd gekost.

    Ondanks dat er aanzienlijk meer tijd in is gaan zitten als ik vooraf had verwacht is het resultaat boven verwachting. Deze Hertz composets zijn echt een enorme verbetering t.o.v. de originele speakers. De Hertz speakers spelen veel zuiverder (ook op hogere volumes) en ook de bass is veel dieper.


    Binnenkort ga ik de Android radio nog voorzien van een eigenbouw ADAU1401/1701 DSP printplaat (vergelijkbaar met hetgeen HIER is te lezen). Ik heb de meeste componenten al liggen om de DSP printplaat te kunnen bouwen. Het is nu alleen nog wachten tot ook de laatste componenten hiervoor binnenkomen.
     
  3. Weet nog dat ik bij een Citroën C1 de speakers had vervangen, en het maken van een stekker verloopje vond ik nog het meest rottig. Eentje maakte ook wel eens slecht contact, heel irritant.
    Jij hebt weer prachtig werk verricht zo!
     
  4. Je topic is een genot om door te spitten!
    Heb je de deuren ook voorzien van anti-dreun materiaal? Ik dacht het op de foto's niet te zien.
    Zou je het DSP project ook weer willen documenteren? Ik heb een soortgelijke Android HU, ondanks dat ik nu erg tevreden ben over het geluid ben ik er toch erg benieuwd naar.
     
  5. Voorheen met de originele speakers had ik de deurpanelen aan de binnenzijde rondom de speakers geheel voorzien van geluidsisolatie schuim. Hierna was het resoneren van de deurpanelen vrijwel geheel verdwenen en klonken de speakers wat voller.

    De speaker adapterringen die ik nu heb gemaakt zijn veel groter dan de plastic behuizing van de originele speakers. Dit had als gevolg dat ik het geluidsisolatie schuim uit de deurpanelen heb moeten verwijderen om voldoende ruimte te creëren. Bij de voorportieren heb ik nog wel een 25 mm dikke ring van geluidsisolatie schuim rondom de speaker adapterringen geplaatst. Bij de achterportieren was ook hier geen ruimte voor.

    De dikke multiplex speaker adapterringen die ik heb gemaakt zijn veel steviger dan de plastic behuizing van de originele speakers. Tussen het plaatwerk en de adapterringen heb ik comprimeerbaar celrubber (met gesloten structuur zodat het ook waterdicht is) geplakt en vervolgens zijn de adapterringen op het plaatwerk bevestigd met inbus bouten. Daarnaast heb ik de dikte van de adapterringen dermate uitgemeten dat er nauwelijks ruimte zit tussen de speakers en de deurpanelen (veel minder als bij de originele speakers). Het resultaat hiervan is uiteindelijk dat het geheel veel steviger en stabieler is als voorheen. Zelfs zonder geluidsisolatie in de deurpanelen is er ook op hogere volumes met veel bass geen enkele resonantie hoorbaar.


    Wat de DSP betreft moet ik nog enkele componenten binnen krijgen. Ik heb enkele maanden geleden al de nodige componenten besteld in China maar vanwege de Corona perikelen duurt dat aanzienlijk langer als normaal. Tevens heb ik van 1 leverancier helaas niet de juiste componenten geleverd gekregen (SOP in plaats van DIP) maar gezien deze componenten nog geen Euro hebben gekost ga ik de moeite niet nemen om hierover in discussie te gaan.

    Wanneer alle componenten binnen zijn ga ik eerst op een simpel breadboard de schakeling bouwen en testen. Dit stelt op zich niet zo veel voor. Het uitzoeken van de juiste soldeerpunten op de printplaat van de radio en het solderen van alle bedrading op de printplaat het het plaatsen van de DSP print in het toestel is vanwege de beperkte ruimte in het toestel nog een kleine uitdaging.
     
    focuskelp, gerardTDCI en Bassie666 vinden dit leuk.
  6. Vraagje JW, die witson unit die jij in je auto hebt en die ik ook in bestelling heb daar heb je een achteruitrijcamera op aangesloten. Is deze unit geschikt voor AHD signaal? wat voor achteruitrijcamera heb jij er eigenlijk ingebouwd? en laatste vraag voor nu kreeg jij er ook een camera bij?
     
  7. Bij mijn weten ondersteunen verreweg de meeste MTCD/MTCE toestellen waaronder ook de Witson geen AHD camera. Ik heb het echter nooit uitgepobeerd.

    Ik heb momenteel de Sony CCD versie van DEZE achteruitrijcamera in mijn auto. Deze achteruitrijcamera bevalt me prima. Ik heb diverse Chinese achteruitrijcamera's gezien en uitgeprobeerd en deze achteruitrijcamera heeft zowel een goede kijkhoek als goede beeldkwaliteit. Ik heb de parking line overlay van de achteruitrijcamera gedeactiveerd. De achteruitrijcamera APP op de radio heeft namelijk ook de mogelijkheid om een parking line overlay over het camerabeeld te projecteren. Het grote voordeel hierbij is dat de parking line overlay van de APP diverse configuratie mogelijkheden bied om de overlay naar wens aan te passen.

    Bij mijn radio werd een simpele goedkope universele camera bijgeleverd. Ik heb deze camera even getest en de beeldkwaliteit van deze camera was zo bedroevend slecht dat deze vrijwel direct in de prullenbak is verdwenen.
     
  8. Ok bedankt dan ga ik tzt eens struinen naar een handklep versie
     
  9. #1269 JW, 8 jul 2020
    Laatst bewerkt: 9 jul 2020
    Ik ben al geruime tijd bezig met het maken van custom tellersoftware voor de Focus 3 fase 1 teller. Mijn doel was om de tellersoftware te voorzien van een geheel eigen kleurenschema. Echter vanwege tijdgebrek en de complexiteit was dit project al meer dan eens weer in de ijskast gezet.

    Echter toen ik enkele weken bij toeval het door een slimme Rus onwikkelde FTools programma tegenkwam heb ik het weer opgepakt, Het FTools programma is te vinden op Github. Dit programma bevat een aantal slimme tools die de originele VBF bestanden van de tellersoftware uit kunnen pakken en de afbeeldingen converteren naar de .BMP bestandsextensie. Vervolgens kan je de afbeeldingen naar wens aanpassen (zolang de afmetingen maar gelijk blijven), converteren naar de oorspronkelijke (.EIF) bestandsextensie en een nieuw VBF bestand genereren.

    Dit aangepaste VBF bestand kan vervolgens met een hiervoor geschikt diagnosesysteem (bijvoorbeeld het UCDS systeem of de experimentele Forscan 2.4.0 versie) in de teller laden.


    Begin deze week heb ik een tweetal aangepaste software versies gemaakt. Bij de 1e versie is de geanimeerde ST opstart afbeelding van de fase 1 teller software vervangen door de geanimeerde RS opstart afbeelding van de fase 2 RS software. Bij de 2e versie is de geanimeerde ST opstart afbeelding van de fase 1 teller software vervangen door de geanimeerde ST275 opstart afbeelding van de fase 2 ST software.

    Vanavond heb ik als test de aangepaste versie met geanimeerde RS opstart afbeelding in mijn teller geladen. De aangepaste software functioneert probleemloos. In plaats van het geanimeerde ST logo is bij het opstarten van de teller nu het geanimeerde RS logo zichtbaar.


    [​IMG]
    [​IMG]

    Let niet op de kwaliteit van de foto's. Deze foto's zijn 's ochtends om half 7 genomen terwijl het nog vrij donker was. De kleur van het RS logo is in werkelijkheid veel helderder en heeft een fel blauwe inleg. Dit is op de foto's niet zichtbaar.

    Overigens is mijn teller een fase 1 teller welke is voorzien van het donkere kleurenschema door in de CCC configuratie het radio display in te stellen als 8 Inch touchscreen. Gezien ik een aftermarket Android radio heb heeft dit buiten het kleurenschema van de teller geen enkel effect.
     
    focuskelp vindt dit leuk.
  10. nice ben wel benieuwd of dit ook zelf zo gaat met de sync3.
    kunnen we eigen backgrounds hebben.
     
  11. Ben ook benieuwd. Is het hiermee alleen mogelijk om achtergronden te wijzigen of kun je er ook bv. de snelheid digitaal weergeven ?
     
  12. Vooralsnog is het hiermee alleen mogelijk om alle afbeeldingen en lettertypes van de teller te wijzigen.

    De mogelijkheid om de digitale snelheid weer te geven zit niet in de fase 1 tellersoftware. Dit is vooralsnog alleen mogelijk door de fase 2 teller software in de teller te programmeren. Wanneer je fase 2 teller software in een fase 1 programmeert werkt echter het geluid van de parkeersensoren niet meer en werkt zowel de weergave als het geluid van Active Park Assist niet meer vanwege communicatie verschillen.
     
  13. is op deze manier nu makkelijker op en ford logo te vervangen voor het st opstart logo zonder de eerdere aanpassingen i.v.m de tractioncontrole , want als ik op deze manier het st opstartlogo kreeg, had ik problemen met mijn tractioncontrole in de bochten, dan hield mijn auto in. en zou graag het st logo willen hebben, vindt ik leuker bij mijn auto passen
     
  14. Die beiden heb ik toch niet op mijn auto, dus dat zou het probleem niet zijn (zitten wel aftermarket Bosch Parkpilot sensoren op). Misschien wel een leuke optie dus....
     
  15. Overigens ben ik gisteren ook per toeval tot de ontdekking gekomen dat ik door de Voicecontrol functionaliteit van het SYNC 1.1 systeem na aanpassing van de configuratie nu ook de mogelijkheid heb om de radio APP en CD-speler APP van mijn Android radio te bedienen.

    Standaard is het met het SYNC 1.1 systeem in de Focus 3 alleen mogelijk om de telefoon functies en USB/AUX functie d.m.v. Voicecontrol te bedienen. De mogelijkheid om de CD-speler en radio d.m.v. Voicecontrol te bedienen zijn standaard in de configuratie uitgeschakeld. Echter nadat ik deze instellingen heb aangevinkt (d.m.v. UCDS) heb ik nu wel de mogelijkheid om de CD-speler en radio d.m.v. Voicecontrol te bedienen.
     
  16. Ziet er netjes uit, mooie updates.
     
  17. In theorie is het prima mogelijk om de geanimeerde Ford opstart afbeelding te vervangen door een geanimeerde ST opstart afbeelding.

    Dit heeft echter 1 nadeel. De afmetingen van de geanimeerde Ford opstart afbeelding zijn kleiner als die van de geanimeerde ST opstart afbeelding. Gezien de afmetingen van de afbeeldingen gelijk moeten blijven wordt het ST logo dan ook kleiner als wanneer de teller als ST teller wordt geconfigureerd.

    Indien je interesse hebt heb ik hier een aangepaste versie waarbij de geanimeerde Ford opstart afbeelding is vervangen door een geanimeerde ST opstart afbeelding.
     
  18. Na 4,5 Jaar was het wederom tijd om de accu te vervangen. Ik heb destijds als vervanging voor de originele 60 Ah T6 accu een 65 Ah Varta D54 EFB accu geplaatst. Gezien de auto de afgelopen tijd nadat deze enkele dagen had stilgestaan steeds moeizamer begon te starten heb ik de accu eens goed doorgemeten. Hieruit bleek dat er van de oorspronkelijk capaciteit nog slechts ongeveer 20% over was. Gezien de originele accu het destijds maar 2,5 Jaar heeft uitgehouden hoor je mij niet klagen.

    In eerste instantie ben ik weer op zoek gegaan naar een 65 Ah Varta D54 EFB accu. Vervolgens heb ik ook eens gekeken naar de 75 Ah Varta E46 EFB accu. De 75 Ah T7 accu wordt door Ford in Nederland onder andere voor de dieselmotoren toegepast maar wordt in sommige landen ook toegepast op de 1.0/1.6 ECOboost welke voorzien zijn van voor en achterruitverwarming en elektrische bijverwarming.

    Ik was positief verrast dat deze accu's de laatste jaren behoorlijk in prijs zijn gezakt. Gezien de Varta E46 EFB accu slechts enkele Euro's duurder was als de Varta D54 EFB accu heb ik de keuze gemaakt om de Varta E46 EFB accu aan te schaffen.

    Nadat ik de accu Vrijdag heb ontvangen heb ik deze eerst een nachtje aan de (druppel)lader gehangen zodat ik zeker wist dat de accu volledig geladen was voor deze werd geplaatst.


    Nadat ik gisteren de oude accu uit de auto had verwijderd kwam ik tot een onaangename verrassing. Onder in de accubak stond een laagje water en de bouten waarmee de accubak is bevestigd waren totaal verroest. Ik heb de accubak uit de auto verwijderd en goed schoon en droog gemaakt.

    Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak van de lekkage. Deze had ik snel gevonden. De paravan zit bij de Focus 3 bevestigd met 4 kunststof pushpins. Deze zijn op geen enkele wijze afgedicht. Regenwater dat over de paravan heen loopt kan dus via de niet afgedichte pushpins in de motorruimte terecht komen. Dit is weliswaar minimaal maar gezien 1 van de 4 pushpins direct boven de accubak zit lekt er dus regenwater op het deksel van de accubak. Dit regenwater loopt vervolgens door de opening in het deksel (waar bij de originele accu het accu conditie "oog" door zichtbaar is) in de accubak.

    Dit is eenvoudig op te lossen door de pushpins te verwijderen, de boel goed schoon en droog te maken en vervolgens de pushpins met een laagje zwarte siliconenkit weer te monteren. Hierna heb ik de accubak met nieuwe bouten weer gemonteerd.

    De 75 Ah T7 accu is langer als de 60 Ah T6 accu. Ford gebruikt voor beide accu types echter dezelfde accubak. Bij een 60 Ah accu zit er simpelweg een insert in de accubak welke als eindstop fungeert en er dus voor zorgt dat de accu niet verder naar achter kan schuiven. Het enige wat je moet doen om de grotere 75 Ah accu te kunnen plaatsen is de insert verwijderen.

    Nadat de nieuwe accu was gemonteerd heb ik de accucapaciteit gewijzigd in de voertuigconfiguratie en het BMS (Battery Monitoring System) gereset.


    De startmotor draait met de nieuwe accu merkbaar sneller en de motor slaat veel vlotter aan. Daarnaast werkt ook het Strt/Stop systeem weer naar behoren (dit werkte al circa 2 Jaar niet meer).
     
    gerardTDCI, Anithing en Magure vinden dit leuk.
  19. Mooi dat dit probleem ook weer is ontdekt en opgelost.

    Goed bezig! ;)
     

  20. Goed dat je het hebt ontdekt, kon je de bouten nog wel los krijgen?
     

Deel Deze Pagina