1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Krijg ook deze melding.
    René
     
  2. Hebben jullie dan wel sync 1.1 en de instructies gevolgd?

    ( sorry van de topic vervuiling Wilco :-) )
     
  3. Deze update is inderdaad alleen voor het SYNC 1.1 systeem (toegepast vanaf ongeveer begin 2014). Voor het oudere SYNC 1.0 systeem zijn er geen recente updates.

    Tevens is niet elke SYNC 1.1 module naar deze versie te updaten vanaf een USB stick. De reden hiervan zou volgens diverse bronnen zijn dat oudere SYNC 1.1 modules een andere basis software hebben welke alleen te updaten is met een geschikt diagnosesysteem. Pas wanneer de basissoftware is bijgewerkt kan de update naar versie V5.10 of V5.11 worden uitgevoerd.


    Gezien ik zelf een nieuwer type SYNC 1.1 APIM module heb gemonteerd uit een Fiesta welke officieel nooit is geleverd in de Focus 3 fase 1 is deze module dermate nieuw dat de update naar software versie V5.11 probleemloos vanaf USB kon worden uitgevoerd.
     
  4. JW. Thnx voor de reactie.

    Ik heb deze auto ex lease gekocht bouwjaar november 2012. Heb jij misschien een onderdeel nummer van de module die jij gebruikt? Dan ga ik deze regelen. En wat is het voordeel vande updates?
     
  5. Ik heb via EBay een sync 1.1 module gekocht. Stuur maar een PBtje dan leg ik het verder uit.
     
  6. #1006 focuskelp, 22 jan 2018
    Laatst bewerkt: 22 jan 2018
    Hoi met Peter
    Heb zelf een focus 3 fase 2 met 22 duizend op de teller, koelvloeistof zat op de min, toen ik hem kocht had hij 16 duizend op de teller staan, ik naar de garage Ford Wensink in Elst, daar hebben ze hem gevuld en verder goed nagekeken waar hij eventueel kan lekker of lekt.
    En ze hebben wat ontdekt bij de waterpomp, ze hadden het over een dopje of iets dergelijks, volgens mij heb ik het zelfde probleem als wat jij hebt gehad met de waterpomp, zat een druppel op, het wordt allemaal geregeld, krijg denk ik een nieuwe waterpomp erop, heb nog garantie erop.
    Verder wil ik zeggen dat het goed geregeld is, wordt daar goed geholpen en meestal met kleine dingen gelijk.
    Laat het wel weten wat ze gedaan hebben, lijkt mij toch een euvel van Ford.
     
  7. De laatste tijd begon mijn 5 Inch FCDIM steeds vaker kuren te vertonen. De SD-kaart werd met enige regelmaat (vooral bij vochtig weer) niet herkend en het scherm met de weergave van parkeersensoren en Active Park Assist begon nog weleens spontaan te knipperen. Omdat ik hier wel een beetje genoeg van had heb ik 3 weken geleden via Ebay in de UK een nieuwer type FCDIM gekocht met onderdeelnummer F1BT-18B955-DC. Dit display is afkomstig uit een 2017 Fiesta en is officieel nooit in de Focus 3 geleverd. Echter is dit onderdeelnummer wel backwards compatible met enkele andere onderdeelnummers die wel in de Focus 3 zijn geleverd.

    De verkoper van het display bood alleen verzending binnen de UK aan. Echter bood de verkoper wel de optie "kopen via het programma voor wereldwijde verzending" aan. Bij deze service verzend de verkoper het item naar een distributiecentrum in eigen land (in dit geval de UK). Bij dit distributiecentrum wordt het item gecontroleerd, opnieuw ingepakt en vervolgens verzonden naar de koper. Deze service is handig wanneer de verkoper niet wil verzenden naar Nederland maar je moet absoluut geen haast hebben. In mijn geval is de FCDIM 2 weken onderweg geweest vanuit de UK naar Nederland.


    [​IMG]

    Toen ik het display vorige week heb ontvangen heb ik deze uitgepakt en eerst grondig geïnspecteerd. Zoals door de verkoper vermeld bleek de FCDIM in nieuwstaat te verkeren. Nadat ik de FCDIM in de auto had geplaatst bleek meteen dat deze afkomstig was uit een Fiesta. Alle instellingen welke specifiek voor de Fiesta zijn waren nog in het menu aanwezig. De FCDIM configureert zichzelf aan de hand van de centrale voertuigconfiguratie. Dit gebeurt echter niet meteen nadat de FCDIM wordt aangesloten maar pas wanneer het CANbus systeem volledig in rust is geweest en de FCDIM opnieuw wordt opgestart. Gezien ik dit al wist heb ik nadat de FCDIM was geplaatst de auto afgesloten en een half uurtje laten staan. Nadat ik de auto weer had ontgrendeld bleek dat de FCDIM zichzelf had geconfigureerd en alle Fiesta instellingen waren dan ook verdwenen. Vervolgens was het nog slechts een kwestie van de FCDIM resetten (zodat ook de routes en bestemmingen die in de FCDIM stonden werden gewist).



    1 van de redenen dat ik specifiek voor dit type FCDIM heb gekozen is omdat volgens enkele bronnen op Russische forums de nieuwere types van de 5 inch FCDIM geen camera module meer nodig zouden hebben. Elke aftermarket NTSC camera zou direct moeten kunnen worden aangesloten. De nieuwere types waarbij dit mogelijk zou moeten zijn hebben een 4-polige Rosenberger HSD connector (ook wel Fakra HSD connector genoemd) voor de camera ingang. De oudere types FCDIM waarbij wel een camera module vereist is zijn voorzien van een normale Fakra connector voor de camera ingang.

    Gezien ik tot dusver geen enkele bevestiging heb kunnen vinden dat dit ook op een Focus 3 fase 1 zou moeten werken heb ik vandaag eerst maar eens de proef op de som genomen. Gezien ik nog geen passende Rosenberger HSD connector had heb ik om te testen gebruik gemaakt van een verloopkabel met losse connectorpinnen welke ik op de Rosenberger HSD connector achter op de FCDIM aan kan sluiten. Om te testen maak ik gebruik van een camcorder maar feitelijk is elke videobron welke is voorzien van een RCA connector hiervoor geschikt.

    Nadat ik het geheel in de auto had aangesloten heb ik eerst de camera ingang geactiveerd door parameter #99 in de centrale voertuigconfiguratie te wijzigen naar "With Park Assist Camera". Vervolgens bleek dat dit inderdaad prima werkt. Het beeld van de camera wordt netjes weergegeven op de FCDIM wanneer de achteruit versnelling is geselecteerd of de parkeersensoren handmatig worden ingeschakeld.

    Helaas bleek ook dat er in diverse modules foutcodes waren opgeslagen met betrekking tot een onjuiste configuratie. Deze foutcodes konden ook niet worden gewist. Deze foutcodes resulteerden er in dat de parkeersensoren en Active Park Assist niet meer werkten en hier ook een melding van op het display van de teller werd weergegeven. Nadat ik de achteruitrijcamera weer gedeactiveerd had in de centrale voertuigconfiguratie kon ik de foutcodes wel wissen en was het probleem opgelost. Na hier een aantal uren mee bezig te zijn geweest had ik de tegenwoordigheid van geest om eens een oudere back-up van de centrale voertuigconfiguratie vanaf mijn laptop terug te zetten en hierbij de camera te activeren. Nadat ik dit had gedaan bleek het opeens wel goed te werken. Bijna alle foutcodes waren verdwenen op 1 na. In de IPC staat een foutcode met betrekking tot een communicatieprobleem tussen de IPC en de camera module. Gezien er geen camera module aanwezig is is dit dus niet zo vreemd.

    Blijkbaar was de back-up van de centrale voertuigconfiguratie die ik vandaag heb gemaakt en heb gebruikt om de camera te activeren dus op de een of andere manier corrupt. Dit resulteerde in de diverse foutcodes. Gezien de oudere back-up die uiteindelijk wel werkte niet helemaal up tot date was heb ik dus vanmiddag even de AS-BUILT data opnieuw gedownload en deze aangepast aan de wijzigingen die ik in de loop der tijd aan mijn auto heb gedaan. Vervolgens heb ik deze aangepaste centrale voertuigconfiguratie in de BCM en IPC geladen.


    Nu is het dus alleen nog een kwestie van wachten tot de achteruitrijcamera welke ik enige tijd geleden op Ebay heb besteld binnenkomt. Nu ik 100% zeker weet dat de achteruitrijcamera goed gaat werken zonder camera module ga ik ook de benodigdheden bestellen om een nette adapterkabel te maken van de RCA connector naar de Rosenberger HSD connector.
     
  8. Is Sync3 niks voor jouw Focus?
     
  9. Vooralsnog ben ik tevreden met mijn SYNC 1.1 systeem. Dit systeem heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb en werkt tot op heden prima.

    Natuurlijk is SYNC 3 een mooi systeem maar vooralsnog liggen de prijzen van nette gebruikte onderdelen voor dit systeem behoorlijk hoog. Gezien ik ook maar zo'n 4000 KM per jaar rij vind ik het op dit moment ook niet echt de moeite waard om de auto om te bouwen naar SYNC 3 (al kan dit in de toekomst zomaar eens veranderen).
     
    richard8471 vindt dit leuk.
  10. Vorige week zag ik per toeval dat er aan de bovenzijde van de mat chrome sierlijst wat blaasjes zichtbaar waren. Dit is een bekend probleem bij de Focus 3 fase 1 dus erg verbaasd was ik hier niet over. In eerste instantie leek het nog mee te vallen en had ik het idee om er een druppel secondelijm tussen te laten lopen. Om hier goed bij te kunnen komen moest ik echter eerst de stuurairbag demonteren.

    Tijden het demonteren van de stuurairbag bleek echter al dat de schade groter was als dat ik daarvoor had gezien. Aan de bovenzijde van de sierlijst bleek het mat chrome volledig te hebben losgelaten van het kunststof. Dit had geresulteerd in een vlijmscherpe rand. Een snee in mijn vinger en 10 minuten later had ik de stuurairbag er af. De mat chrome sierlijst is echter onderdeel van de stuurairbag. De sierlijst heeft aan de achterzijde een aantal nokjes. Deze nokjes zijn door de airbag cover heen gestoken en vervolgens versmolten. Om de mat chrome sierlijst te kunnen verwijderen heb ik alle punten waar de sierlijst was versmolten met de airbag cover voorzichtig los geboord of gesneden. Verolgens kan de sierlijs van de airbag worden verwijderd.



    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de bovenzijde van de sierlijst zat de mat chrome laag dermate los dat ik flinke stukken er zonder enige moeite af kon trekken. de rest van de matte chrome laag zit echter dermate vast dat deze er niet zomaar af te krijgen is.

    Ik wil de matte chroom laag er echter volledig af hebben om het kunststof daarna goed voor te kunnen bewerken en de sierlijst te spuiten. Op dit moment ben ik dan ook bezig om de mat chrome laag te verwijderen. Na wat experimenteren ben ik tot de conclusie gekomen dat dit tot dusver het beste gaat met chloor. Het chloor lost het chrome langzaam op zonder het kunststof aan te tasten. Gezien de chrome laag behoorlijk dik is gaat dit proces echter wel vrij langzaam. tevens verliest het chloor na ongeveer 1 dag zijn werking en is het dus zaak het chloor te vervangen. Na 2 dagen in het chloor te hebben gelegen is op dit moment ongeveer 3/4 van het chrome verdwenen. Op de plaatsen waar nu nog chrome aanwezig is lijkt de laag nog wat dikker te zijn en heeft dus nog wat meer tijd nodig.



    [​IMG]

    Uiteindelijk hoop ik dat het paneel er zo uit gaat zien (voorbeeldfoto van het Russische forum). Wanneer dit het geval is kan ik de sierlijst voorbewerken en spuiten. Ik ben er alleen nog niet over uit welke kleur ik hiervoor wil gaan gebruiken.
     
  11. Misschien zilver nemen, dan valt het niet op...

    Of hydrodippen?
     
  12. Misschien folie een optie? 20180201_234416.jpg
     
  13. Effen off-topic: Wat is dat aan de rechterkant van de knoppen, niet mooi geklikt?
     
  14. Na 4,5 dag is de mat chrome laag volledig van de sierlijst verwijderd en ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De sierlijst heeft 4 dagen in een bak met chloor gelegen waarbij het chloor elke dag is vervangen door nieuw chloor. Na 2 dagen was de matte chroomlaag verdwenen en werd de onderliggende koperlaag zichtbaar. 2 Dagen later was ook de koperlaag vrijwel geheel verdwenen. Wat overbleef was hier en daar nog wat kleine stukjes koper en een zwarte hechtlaag die er voor zou moeten zorgen dat het koper goed hecht op het kunststof.

    De zwarte tussenlaag lost vrijwel niet op in chloor. Na wat te hebben uitgeprobeerd ben ik tot de conclusie gekomen dat deze laag zich vrij gemakkelijk laat verwijderen met (verdund) zoutzuur. Het kunststof waar de sierlijst van is gemaakt is bestand tegen zoutzuur dus dit kan probleemloos worden toegepast.

    Aan de achterzijde van het paneel is alleen nog wat zwarte lak zichtbaar. Deze lak is voor het verkoperen/verchromen op de nokken van de sierlijst gesmeerd om te voorkomen dat het koper/chroom hier aan hecht.


    Nu de sierlijst volledig kaal is kan deze komende week worden voorbewerkt en gespoten. Welke kleur de sierlijst gaat worden ben ik nog niet helemaal over uit maar ik neig erg naar zilver of carrosseriekleur (Midnight Sky).
     
  15. gaat er dan ook weer een blanke laklaag overheen?
     
  16. Uiteraard !

    Vanmorgen heb ik de sierlijst in de primer gespoten. Ik gebruik hiervoor een grijze kunststofprimer. Hierna waren er op 2 plaatsen nog wat kleine putjes zichtbaar. Achteraf zijn dit precies de plaatsen waar het chroom en koper de grootste laagdikte had. Om deze putjes te verwijderen heb ik het paneel geschuurd met (waterproof) korrel 1000 tot de putjes weg waren.

    Zometeen gaat er nog een laag primer op en wanneer het paneel daarna helemaal netjes glad is gaat morgen de eerste kleurlaag er op.
     
  17. Respect voor je werk, maar ik had een nieuwe of een mooie van de sloop gehaald...

    Als je er midnight sky op doet heb je wel weer wat anders dan anders natuurlijk
     
  18. #1018 Xander, 4 feb 2018
    Laatst bewerkt: 4 feb 2018
    Goed bezig JW!

    Is een klusje waarvan ik hoop dat ik er nooit aan hoef te gaan beginnen. ;) Hoe slijt dat Chroom precies (ik lees het vaker hier op het forum)? Het is niet echt een plek waar je vaak met je vingers aan zit ofzo toch?

    Ik zou het in de originele kleur houden. De carosseriekleur is ook leuk maar dan moet je eigenlijk de trims bij de versnellingspook en handrem, het climate control paneel, de ventilatieroosters en deurpanelen ook doen. ;)

    Ben je ook nog bezig met je project om het koelvloeistofniveau te bewaken? Kun je niet iets met de terugroepactie die er nu voor de 1.6 is? Onderdelen daarvan retrofitten ofzo? De software zal waarschijnlijk niet gaan...
     
  19. Onderschat @JW niet :cool:
     


  20. Het probleem is dat de mat chrome sierlijst onderdeel is van de stuurairbag en dus niet los verkrijgbaar is. Wanneer het chrome van de sierlijst loslaat en je wil deze vervangen moet dus de gehele stuurairbag worden vervangen. Gezien een nieuwe airbag €500,- kost is het wel de moeite waard om wat tijd en energie in het opknappen van de sierlijst te stoppen.

    In Azië zijn er aanbieders die vervangende airbag covers aanbieden inclusief de mat chrome sierlijst. Deze airbag covers kosten zo tussen de €50,- en €100,-. Op andere forums heb ik echter gelezen dat de kwaliteit van de sierlijst op deze airbag covers in veel gevallen niet al te best is. Dit heeft me er van weerhouden om een dergelijke airbag cover te bestellen.

    Ik heb ook overwogen om een (kapotte) airbag uit een sloopauto te halen en hiervan de sierlijst over te zetten maar bij vrijwel alle stuurairbags die ik tot dusver ben tegengekomen is het chrome ook afgebladderd of zijn er tekenen dat dit gaat gebeuren.

    Het probleem is feitelijk dat er aan de bovenzijde van de sierlijst een vrij scherpe rand op het kunststof zit. Dit heeft als gevolg dat de koper/chrome laag ter plaatse van de scherpe rand veel minder dik is als op de vlakke delen. Bij alle sierlijsten die ik tot dusver heb gezien waarvan het chrome is afgebladderd is het afbladderen op deze scherpe rand begonnen. Dit had eenvoudig te voorkomen geweest door de scherpe rand af te ronden (wat ik nu dus ook heb gedaan).



    Voor het verwijderen van het chrome heb ik 8 Liter Chloor en 2 Liter zoutzuur gebruikt. Dit heeft me in totaal €7,50 gekost. De benodigdheden om de sierlijst voor te bewerken en te spuiten had ik nog liggen. De kosten zijn dus zeer beperkt.
     

Deel Deze Pagina