1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Ik bestel vrijwel alle onderdelen die ik nodig heb in Duitsland. Vaak zijn dit Duitse Ford dealers maar in dit geval heb ik de onderdelen besteld bij een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het leveren van OEM onderdelen voor de meeste automerken.

    Ik heb hier in het verleden al eens eerder tot volle tevredenheid onderdelen besteld. Bij sommige onderdelen is het prijsverschil t.o.v. een nederlandse Ford dealer aanzienlijk (soms wel meer dan 50%). Bij andere onderdelen scheelt het weer weinig of niets. Of het interessant is om deze manier onderdelen te bestellen is dus sterk afhankelijk van welke onderdelen je nodig hebt. Daarnaast kunnen de prijzen per dag verschillen.


    Voor het RS luchtfilterhuis inclusief het standaard papieren filterelement betaal ik nu net geen €80,-. Gezien ik al een K&N luchtfilter heb is het standaard papieren filterelement dus overbodig. Voor dit filterelement heb ik echter al een bestemming waardoor de kosten van het filterelement er ook nog eens vanaf gaan. Uiteindelijk kost het RS luchtfilterhuis me dus niet al te veel geld.


    Voorlopig ben ik van plan om het RS luchtfilterhuis te plaatsen in combinatie met de originele aanzuigbuis die in mijn auto zit. De extra aanzuigopening van het RS luchtfilterhuis wil ik voorlopig afdichten d.m.v. een custom made dop. Later wil ik dan een keer kijken om de extra aanzuigopening ook aan te sluiten.

    Overigens zijn het luchtfilterhuis en de aanzuigbuis van de 1.0 ECOboost volledig identiek aan die van de 1.6 ECOboost.
     
  2. Inmiddels ben ik weer wat verder gekomen met mijn systeem om het koelvloeistof niveau te bewaken. Doel hiervan is om in geval van koelvloeistof lekkage meteen een waarschuwing te krijgen (in plaats van als de motor al motorschade heeft opgelopen).

    1 van mijn voorwaarden was dat mijn systeem volledig is geintegreerd en dat een eventuele waarschuwing via de teller wordt weergegeven.


    Na de nodige research en testen had ik enkele maanden geleden al vastgesteld dat het nog niet zo eenvoudig is om dit te realiseren. De teller communiceert namelijk continue met de andere op het MS-CANbus aangesloten modules. Zolang er geen storingen zijn worden er continue (periodiek) CANbus berichten met deze inhoud naar de teller gestuurd. Aan de hand van de inhoud van deze CANbus berichten schakelt de teller de waarschuwingslampjes en meldingen uit. Je kan dan wel een custom CANbus bericht naar de teller sturen welke een storing als inhoud heeft maar zolang de teller continue communiceert met de overige CANbus modules heeft dit geen enkel effect.

    Je kan de teller dus alleen een custom CANbus bericht laten accepteren wanneer je er ook voor zorgt dat de teller het betreffende oorspronkelijke bericht niet ontvangt. Als oplossing hiervoor had ik bedacht om een Arduino met Dual CANbus Shield tussen de MS-CANbus bedrading die naar de teller loopt te plaatsen. Op deze manier wordt het originele MS-CANbus systeem gesplitst in 2 afzonderlijke CANbus systemen.


    [​IMG]


    Helaas had ik hiervoor niet alle benodigde onderdelen en componenten liggen. Na de nodige onderdelen en componenten te hebben besteld heeft dit project dus een maand stil gelegen. Nadat ik alle benodige spullen binnen had ben ik er weer mee verder gegaan.

    Gezien een Dual CANbus Shield vaak relatief forse afmetingen heeft en ook stukken duurder is als een normaal CANbus Shield heb ik er voor gekozen om gebruik te maken van 2 afzonderlijke MCP 2515 CANbus modules. De meeste van deze modules zijn standaard voorzien van een 8 Mhz krystal. Omdat ik tot dusver voor al mijn Arduino CANbus programmeercode gebruik heb gemaakt van een library welke is gebaseerd op 16 Mhz CANbus Shields heb ik de 8 Mhz krystallen vervangen door 16 Mhz kristallen. Op deze manier zijn de MCP 2515 CANbus modules volledig compatible met de andere CANbus Shields die ik al had.

    Gezien ik vooraf niet wist of mijn idee ook daadwerkelijk zou gaan werken heb ik om te beginnen met wat experimenteerprint een 1e test versie van mijn module gemaakt. Mijn module wordt gevoed met de accuspanning van de auto. Omdat deze spanning aan de hoge kant is voor de Arduino heb ik deze d.m.v. een schakeling met diodes verlaagd tot ongeveer 9 Volt waardoor de spanningsregelaar van de Arduino een stuk minder warm wordt. Deze 9 Volt wordt tevens gebruikt om de contactloze koelvloeistof schakelaar van spanning te voorzien welke op het koelvloeistof reservoir wordt gemonteerd.


    Om de teller in een testopstelling aan te sturen maak ik gebruik van een CANbus simulator welke ik ook met een Arduino Nano met CANbus shield heb gebouwd. Deze CANbus simulator stuurt dezelfde CANbus berichten naar de teller die ook in de auto naar de teller worden gestuurd.

    Nadat ik mijn module gereed had heb ik deze in de testopstelling aangesloten tussen de CANbus bedrading vanaf de CANbus simulator naar de teller.


    [​IMG]


    Om te beginnen heb ik mijn module voorzien van programmeercode zodat deze alle CANbus berichten op het MS-CAN-0 netwerk ontvangt en direct weer verstuurd over het MS-CAN-1 netwerk en vice versa. Op deze manier worden alle CANbus berichten ongefilterd doorgestuurd.

    Vervolgens heb ik de programmeercode aangepast zodat de werking van de module afhankelijk is van de input van de contactloze koelvloeistof schakelaar:


    Koelvloeistof niveau normaal --> Alle CANbus berichten worden in beide richtingen direct doorgestuurd. op deze manier werkt het systeem normaal zo als het altijd werkt.


    Koelvloeistof niveau laag --> Alle CANbus berichten vanuit de teller worden direct doorgestuurd. Echter de CANbus berichten naar de teller toe worden gefilterd. Hierdoor worden alle berichten doorgestuurd behalve de berichten met ID 0x250 en 0x2A0. Deze berichten worden vervangen door custom CANbus berichten. Het resultaat hiervan is dat het motorstoringslampje gaat branden en dat de melding "Motor Service Nu" in het display verschijnt.


    [​IMG]


    Vooralsnog werkt dit prima. Ik wil alleen nog proberen om tegelijkertijd met het motorstoringslampje en de melding ook de temperatuurmeter naar het rode gebied te laten gaan.
     
  3. ziet er al goed uit.
    weet niet precies wat je einddoel is, maar je zou kunnen kijken welke bericht voor de temperatuur zelf is. en hierop een sec 90graden en dan sec110graden bericht geven. als teken voor niveau.
    en eventueel met extra schakelaar dat je kunt schakelen tussen de koptemperatuur sensor en de koelvloeistoftemperatuur sensor.

    maar ja uiteindelijk hoop je dat het nooit gebruikt hoeft te worden. dus hoeveel werk wil je er dan exact in gaan stoppen in het coderen.
     
  4. Ruim 2 weken geleden merkte ik na het starten van de auto dat de alarmlichten knipperden. Toen ik deze met de alarmlichtenschakelaar uit wilde schakelen had dit geen enkel effect. Vervolgens kreeg ik ook een aantal uiteenlopende foutmeldingen op het display van de teller.

    Vervolgens heb ik de motor uitgezet met de intentie om deze hierna weer te starten. Helaas wilde de motor hierna niet meer starten. Pas nadat ik de accu een tiental minuten had losgekoppeld en weer had aangesloten startte de motor weer en werkte alles weer normaal.

    's avonds heb ik de auto met IDS uitgelezen en hierbij bleken er tientallen foutcodes in de BCM te staan. Nadat ik deze had gewist kwam er geen enkele foutcode meer terug. Vermoedelijk is de oorzaak een (computer)storing geweest in de BCM maar erg vertrouwenswekkend is het niet.

    Toen ik toch bezig was heb ik de motorruimte even visueel gecontroleerd en alle vloeistof niveaus gecontroleerd. Zoals altijd stonden alle vloeistoffen netjes op niveau.




    Vanmorgen heb ik even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het RS luchtfilterhuis te monteren. Toen ik hiermee bezig was viel me meteen op dat het koelvloeistof niveau erg laag stond. Het niveau stond nu ruim onder het MIN merkteken terwijl het 2 weken geleden nog netjes op het MAX merkteken stond.

    Nadat ik alle slangen, verbindingen en overige onderdelen van het koelsysteem goed had geinspecteerd had ik het vermoeden dat de lekkage bij de waterpomp vandaan kwam. Dit werd bevestigd nadat ik de motor had gestart en deze een paar minuten had gedraaid. Nadat ik de motor had stilgezet hingen er enkele druppels onder de waterpomp.

    Ik heb vanmiddag dus maar meteen een nieuwe SKF waterpomp besteld. Ik hoop de nieuwe pomp Donderdag in huis te hebben zodat ik deze nog voor het weekend kan vervangen.
     
  5. Zo, daar was je gelukkig op tijd bij. Succes met vervangen.
     
  6. Ik weet dat het niet uitmaakt hoe oud iets is om kapot te gaan, maar ik vind het in dit geval wel snel. Zowel qua km’s als leeftijd.
    De waterpomp zit niet achter de d-riem?
     
  7. Het is ook altijd wel wat met koelwater... Man man...dit is toch wel slecht hoor.

    De gemiddelde focus rijder had dit niet opgemerkt. Met alle gevolgen van dien.

    Ik zal de focus morgen ook maar weer eens inspecteren....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  8. S*it Wilco dat is gelukkig dat je het op tijd hebt ontdekt. Sinds dat het issue hierover hier ter sprake kwam ben ik er erg voorzichtig mee en controleer het met regelmaat.
     
  9. Dat is idd geluk bij ongeluk

    Sinds de pomp via de multiriem loopt zie ik ze wel vaker stuk gaan. Echter die gene zijn allemaal gemodificeerd nadien.

    Is de pomp toch eerder aan de buurt dan je projectje klaar hebt.

    Eigenlijk moet je elke maand keer hebben gekeke naar je vloeistof en bandenspanning.althans advies, puur om zulke dongen te voorkomen
     
  10. Elke maand kan je doen, maar helpt niks met dit soort dingen.
    Een dag later (of zoals in dit geval 2 weken) kan ie ineens kapot zijn.
     
  11. +1

    Je zou dus eigenlijk iedere keer moeten controleren voordat je de auto start. ;) Maar dan kan het alsnog onder het rijden kapot gaan ;)
     
  12. inderdaad, Marco. Ik check ook boven gemiddeld vaak maar ik ga niet voor elke rit onder de kap kijken...
     
  13. Echt zorgeloos rijden is er niet bij he als je een mooie Focus rijdt... :)
     
  14. De auto is nu net 4 Jaar oud en heeft nog geen 30.000 KM op de teller. Dat de waterpomp nu is gaan lekken is dus inderdaad vrij snel.

    Gelukkig zit de waterpomp bij de 1.0 ECOboost op een vrij goed toegankelijke plaats.

    [​IMG]

    Het vervangen van de waterpomp is op zich dus goed te doen. Om de pomp te vervangen zal ik wel het koelsysteem af moeten tappen. Dit is gelukkig ook vrij eenvoudig omdat er onder op de radiateur een aftepkraantje zit. Wanneer het koelsysteem dan toch leeg is zal ik meteen het koelsysteem vacuum testen en vervolgens onder vacuum vullen met verse koelvloeistof.


    Ik ben blij dat ik bovengemiddeld vaak onder de motorkap kijk en de lekkage vroegtijdig heb kunnen constateren. Wel is deze koelvloeistof lekkage voor mij de bevestiging dat de koelvloeistof niveau bewaking waar ik momenteel mee bezig ben niet bepaald een overbodige luxe is. In geval van koelvloeistof lekkage kan een melding op het display van de teller het verschil uitmaken tussen een motor die op tijd wordt stilgezet of motorschade.


    Inmiddels ben ik ook weer wat verder gegaan met de programmering van mijn koelvloeistof niveau beveiliging.

    Koelvloeistof niveau normaal --> Alle CANbus berichten worden in beide richtingen direct doorgestuurd. op deze manier werkt het systeem normaal zo als het altijd werkt.

    Koelvloeistof niveau laag --> Vertraging van 5 seconden. Vervolgens worden alle CANbus berichten vanuit de teller direct doorgestuurd. Echter de CANbus berichten naar de teller toe worden gefilterd. Hierdoor worden alle berichten doorgestuurd behalve de berichten met ID 0x250 en 0x2A0 en 0x360. Deze berichten worden vervangen door custom CANbus berichten. Het resultaat hiervan is dat het motorstoringslampje gaat branden en dat de meldingen "Motor Service Nu" en "Motortemperatuur te hoog" afwisselend in het display verschijnen. Tevens gaat de temperatuurmeter naar 120 graden Celsius (maximaal).

    In principe ben ik op het punt aangekomen dat het systeem min of meer gereed is (software aanpassingen kan ik altijd later nog doen). Echter wacht ik nog op wat onderdelen zoals (waterdichte) connectoren en een behuizing om de printplaat in te plaatsen. Deze onderdelen zijn inmiddels besteld en hoop ik volgende week binnen te hebben.
     
  15. Ik heb serieuze interesse in zo'n custom made koelvloeistofcheck-systeem. Ia het mogelijk, nadat het allemaal goed werkt, deze ingebouwd te krijgen door jou? Uiteraard tegen een vergoeding! Ik hoor het graag
     
  16. Ik denk dat er meerdere zijn die dat wel willen.
     
  17. Probleem is alleen een beetje de aansprakelijkheid van het verhaal.

    Zodra een Ford dealer dit systeem ziet zitten, zal deze waarschijnlijk alle garantie gelijk over boord gooien.

    En ik twijfel niet aan JW's kennis en kunde, (in tegenstelling juist, wat een kunde!) maar ik zou persoonlijk huiverig zijn om een systeem wat invloed kan hebben op de boordcomputer/display te monteren.

    Eenvoudiger zou zijn om een extra ledje/display te monteren wat geen connectie heeft of maakt met de display/boordcomputer .
     
  18. Als je auto ouder is dan 2 jaar hoef je op ford niet te rekenen met garantie..

    Alleen dealer of bovag garantie als je auto dat nog heeft. Mijne heeft geen enkele garantie meer dus ik zou zo'n systeem wel overwegen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  19. Conformiteit blijft van kracht, dus ook na twee jaar heb je nog rechten hoor.
     
  20. Mijne is al bijna 7 jaar oud.. garantie in principe dus niet meer. Maar er is recentelijk wel een nieuwe motor in gekomen, oorzaak: je raadt het al overhitting. Oftewel garantie op de motor of niet, ik zou graag zo'n systeem zien in mijn auto. Sterker nog, JW zou zn idee moeten verkopen aan Ford! ;)
     

Deel Deze Pagina