1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Dat ziet er heel mooi uit!!
     
  2. Ik vind het mooier als origineel.
     
  3. Top!!!!
    En we verwachten natuurlijk een mooie How-To in het desbetreffende gedeelte;)
     
  4. Beste mede focus rijders ik heb zn vervangende airbag cover gekocht op ebay en moet zeggen ziet er
    goede uit voor dat geld :) de sierlijst zat bij mijn los erbij dus als je niet tevreden bent over de kwaliteit
    zou je hem kunnen overspuiten maar verder past het en hij is helemaal compleet je moet wel de sierlijst de punten waar hij normaal vast zit even smelten want dat is niet gebeurd dat is ook bij het logo midden op het stuur
     
  5. Mooie auto en mooie updates, heb met plezier alles gelezen
     
  6. Al sinds ik mijn Focus 3 in 2014 heb gekocht heb ik me dood geërgerd aan de exorbitante hoeveelheid remstof die van de standaard remschijven/remblokken af komt. Daarnaast is de remstof ook nog eens vrij lastig te verwijderen. Gezien de auto nog geen 30.000 KM op de teller heeft vond ik het echter zonde om de remmen (welke nog lang niet versleten zijn) te vervangen.

    Enkele weken geleden ben ik er tijdens het monteren van de 18 Inch zomervelgen achter gekomen dat de remklauw rechtsvoor wat aanliep. Bij nader onderzoek bleek dat de remklauw door het vele remstof vast zat op de glijpennen waardoor het remblok aan de binnenkant van de schijf continue aanliep. Het gevolg hiervan was dat ook de remschijf goed heet is geworden en aan de binnenkant behoorlijk is verkleurd. ik heb alles weer gangbaar gemaakt maar toch zat het me niet helemaal lekker.


    Dit en het feit dat ik de standaard remmen niet heel overtuigend vind heeft me doen besluiten om de remmen aan de voorzijde compleet te vervangen. Op mijn vorige Focus 2 had ik gecoate Brembo remschijven i.c.m. Textar remblokken. Deze combinatie beviel me destijds uitstekend. Beduidend meer remvermogen als met de originele remmen en minder remstof dat ook nog eens veel gemakkelijker te verwijderen is.

    Gezien deze ervaringen stond mijn keuze dus eigenlijk vooraf al grotendeels vast. Ik heb dus wederom gekozen voor de gecoate Brembo remschijven. In plaats van de standaard Textar remblokken die ik destijds op de Focus 2 had heb ik nu (mede vanwege de goede recensies) echter gekozen voor de Textar Epad keramische remblokken. De Epad remblokken zijn weliswaar 2 keer zo duur als de normale variant maar gezien de Epad remblokken circa 75% minder remstof produceren als de normale Textar remblokken heb ik dit er wel voor over.


    En als ik dan toch de remmen aan de voorzijde vernieuw doe ik het meteen goed. Ik heb er dus voor gekozen om de huidige 278 mm remmen meteen te vervangen door 300 mm exemplaren. Naast de remschijven zit het verschil tussen de 278 mm remmen en de 300 mm remmen alleen in de remklauw brackets. Gezien de remklauw brackets voor 300 mm remschijven nieuw stevig aan de prijs zijn ben ik op zoek gegaan naar een set nette gebruikte exemplaren. Wanneer ik deze heb gestraald zijn ze toch niet van nieuw te onderscheiden.

    Het vinden van een nette set gebruikte remklauw brackets voor 300 mm remschijven bleek echter nog niet mee te vallen. Uiteindelijk ben ik maar eens over de grens gaan zoeken en heb via Ebay in de UK een complete set brackets/remklauwen gekocht die afkomstig zijn van een 2016 Ford Kuga. Deze remklauwen wil ik op mijn gemak stralen, rood lakken en voorzien van nieuwe afdichtingen. Wanneer dit klaar is kan ik dan in 1 keer de remmen aan de voorzijde compleet vervangen.
     
    focusfanrossum en Tigershark vinden dit leuk.
  7. en zo heeft ieder nadeel weer zijn voordeel, goed bezig Wilco :thumbup:
     
  8. ben benieuwd.
    heb zelf me auto gisteren gewassen, spuit de velgen netjes in en dan met velgborstel schoonmaken. ze zien er nu weer schoon uit. en ja ik weet het ze worden zeer snel vies. soms nog sneller vies dan dat het gaat regenen. van zwarte velg ging ik naar een paarse velg, waarna ze weer orginele staat waren.

    maar idd als ik remblokken zou gaan vervangen dan moet ik wel iets nieuws vinden. remschijven voor hebben kleine randje roest, remblok remt dit niet meer weg, maar geen probleem om mee te rijden. remblokken voor en achter zijn vorig jaar vervangen, dus voor mij is het wel langer wachten
     
  9. Inmiddels heb ik alle onderdelen voor de remmen aan de voorzijde in huis. De Brembo schijven, Textar remblokken en het een en ander aan klein materiaal heb ik al begin deze week ontvangen. Vandaag kwamen dan eindelijk de 300 mm brackets met de bijbehorende remklauwen.

    Ondanks dat de brackets en remklauwen afkomstig zijn van een 2016 Kuga (en dus toch 2 jaar oud zijn) bleken deze in uitstekende staat te verkeren. Ze waren alleen vreselijk vuil. Om te beginnen heb ik de brackets van de remklauwen verwijderd en eens goed gereinigd. Gezien de brackets gemaakt zijn van onbehandeld gietstaal hebben deze wat oppervlakkige roest. Gezien ik deze toch ga stralen zal hier na het stralen niets meer van te zien zijn.

    De remklauwen zien er nog zeer goed uit. Desondanks heb ik er toch voor gekozen om de remklauwen volledig te demonteren. Dit om ook de remklauwen goed te kunnen reinigen en de staat van de zuigers te beoordelen. De zuigers bleken er zoals verwacht zeer goed uit te zien. Derhalve heb ik besloten om deze remklauwen te voorzien van nieuwe afdichtingen.


    Ik ben vooralsnog van plan om in eerste instantie mijn huidige remklauwen te gaan gebruiken. In het najaar wil ik de extra set remklauwen gereviseerd en gelakt hebben en tegelijkertijd met het vervangen van de remvloeistof monteren.
     
  10. Gisteravond heb ik maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Brembo remschijven en Textar Epad remblokken te plaatsen en de remmen om te bouwen naar 300 mm.

    De remklauw brackets zijn afkomstig van een 2016 Kuga en gezien dit type brackets nooit geleverd is op een Focus 3 was het een beetje een gok of dit wel zou gaan passen. Echter nadat ik de nodige research had gedaan was ik er dermate zeker van dat dit wel zou gaan passen dat ik de gok wel durfde te nemen.

    [​IMG]


    De research die ik had gedaan bleek exact te kloppen. De Kuga remklauw brackets passen zoals op bovenstaande foto te zien is perfect op de Focus 3I[​IMG]
    Op bovenstaande foto is goed te zien wat het verschil is tussen de 300 mm renklauw brackets van de Focus 3 en die van de Kuga 2. Wat pasvorm betreft zijn de brackets identiek. Het enige verschil is dat de Focus brackets voorzien zijn van "hoorns" terwijl die van de Kuga gewoon recht zijn.


    Nadat ik de 300 mm remmen had gemonteerd heb ik configuratie instelling #46 ook aangepast in de centrale voertuigconfiguratie. Dit is noodzakelijk voor een correcte remdrukverdeling. Bij de Focus 3 wordt dit softwarematig geregeld maar dan moet de geconfigureerde waarde natuurlijk wel overeenkomen met de werkelijkheid. Na het aanpassen van instelling #46 is het noodzakelijk om de ABS module opnieuw te initialiseren zodat deze zich aanpast aan de gewijzigde configuratie.




    Vanmorgen heb ik de teller maar even uit de auto gehaald om deze te voorzien van de meest recente software. Gezien ik een USA teller heb wordt deze door mijn IDS diagnosesysteem niet herkend als een geschikt onderdeel voor een Europese Focus 3. Hierdoor is het niet mogelijk om de teller met IDS te updaten.

    Dit is eenvoudig op te lossen door de teller met het FoCCCus programma en een goede ELM327 interface te updaten. Nadeel hiervan is dat het updaten op deze manier behoorlijk lang duurt. Afhankelijk van de instellingen ben je bij een Baudrate van 500.000 Kbps zo tussen de 6 en 12 uur bezig. Om deze reden doe ik dit liever in huis in een gecontroleerde omgeving als in de auto.

    Nadat de update succesvol was voltooid heb ik de teller weer in de auto teruggeplaatst.



    In de tussentijd dat de teller lag te updaten heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn achteruitrijcamera in te bouwen. In Januari had ik op Ebay al een achteruitrijcamera besteld. deze is echter nooit aangekomen dus heb ik een andere besteld. deze werd (na 2 weken) door de verkoper geannuleerd waardoor ik wederom een andere achteruitrijcamera moest bestellen. Alsof er een vloek op rustte werd ook deze door de verkoper geannuleerd.

    Afgelopen week kwam dan toch eindelijk de bestelde camera binnen. Tot mijn verbazing ontving ik een dag later nog een achteruitrijcamera (welke door de verkoper geannuleerd was). Ik heb dus nu een reserve exemplaar liggen mocht de camera kapot gaan.


    Het monteren van de achteruitrijcamera is bij de Focus 3 behoorlijk eenvoudig. Er is voldoende ruimte in de doorvoerrubbers vanaf de achterklep naar de carrosserie om de bedrading van de camera door te kunnen voeren. Ik heb de camera bedrading volledig ingepakt met linnentape en waar mogelijk aan de originele kabelbomen vastgemaakt.

    Gezien ik in januari het nieuwste type 5 Inch FCDIM heb geplaatst waarbij geen (originele of aftermarket) camera module meer nodig is has ik dus een adapterkabel nodig om de aftermarket camera aan te kunnen sluiten op het display. Dit is een Rosenberger HSD ==> RCA adapterkabel. Deze zijn wel te vinden (speciaal voor deze toepassing) maar met circa 30 Dollar behoorlijk aan de prijs. Zeker wanneer je bedenkt dat de benodigde onderdelen om deze adapterkabel zelf te kunnen maken nog geen 8 Dollar kosten. Deze adapterkabel heb ik dus zelf gemaakt en blijkt voortreffelijk te werken.

    Om de achteruitrijcamera te testen heb ik deze (zowel voor als) na het inbouwen even aangesloten op de 12 Volt aansluiting in de kofferruimte. De achteruitrijcamera zal van spanning gaan worden voorzien d.m.v. een CANbus relais dat ik heb gebouwd. Gezien De FCDIM het camerabeeld pas boven de 8 KM/H uitschakelt is het geen optie om de camera op het achteruitrijlicht aan te sluiten. Om deze reden heb ik een CANbus relais gebouwd waarbij de camera wordt ingeschakeld zodra de achteruitversnelling is geselecteerd of het PDC systeem handmatig is ingeschakeld. de camera wordt vervolgens weer uitgeschakeld boven de 15 KM/H of wanneer het contact wordt uitgezet.

    Het CANbus relais is inmiddels volledig getest en in een behuizing geplaatst. ik wacht alleen nog op enkele benodigdheden om het helemaal af te maken en in te bouwen.
     
    FAN en Tigershark vinden dit leuk.
  11. hartstikke mooi dat ombouw naar nieuwe remmen is gelukt, laat ff wel weten hoe de remstof hiervan is. na een week zijn me velgen behoorlijk vies van de remstof. dat is idd snel, gelukkige met velgenreiniger is het wel na aantal maanden zonder enkel probleem weg te krijgen. dus elke week wassen is niet nodig

    zie dat je achterruitcamera op een canbus module hebt gebouwd.
    ik heb toen door pd3jcw patch voor me 4inch laten doen zodat het werkte, hij vertelde me om de 12volt voor de achterruitcamera van de ruitenwisser af te halen. daar staat geschakelde 12volt op. was dit niet makkelijker geweest.
    wat ik dan wel begrijp is dat het soms fijn is om beeld te krijgen van de camera tijdens voorruit rijden.

    zou wel controleren of de kentekenverlichting goed werkt, heb er 1 gehad waarvan de lamp begon te knipperen
     
  12. De camera aansluiten op een geschakelde plus vind ik geen optie gezien de meeste aftermarket achteruitrijcamera's hier niet al te best tegen kunnen. Op Russische forums zijn foto's te vinden van dergelijke achteruitrijcamera's welke zijn uitgebrand als gevolg van het feit dat ze op een geschakelde plus zijn aangesloten.

    Omdat ik dit ten allen tijde wil voorkomen vind ik een door het CANbus systeem geschakeld relais verreweg de mooiste optie. Hierbij is de camera daadwerkelijk alleen ingeschakeld wanneer dit nodig is. De materialen om het CANbus relais te bouwen hebben me nog geen €10,- gekost.


    Ik heb bewust gekozen voor een losse achteruitrijcamera en niet een complete achterklepgreep met geïntegreerde camera. Dit vanwege enkele slechte reviews die ik heb gelezen en het feit dat de complete achterklepgrepen met geïntegreerde camera steeds moeilijker te vinden zijn. Veel Chinese fabrikanten produceren deze inmiddels niet meer.
     
  13. Gek, ik heb juist goede ervaring met de Chinese cam. Die van mij doet het al meerdere jaren en ook in mijn Audi heb ik jaren zo'n goedkope camera gehad..

    Er zal wel eens een slechte tussen zitten maar er zit snel genoeg een nieuwe in en de kosten weinig.
     
  14. ah nu begrijp ik het idd waarom je hiervoor gekozen hebt. misschien dat je dit eerder hebt gemeld maar bij mij niet bekend.
    deze schakelaar die ik nu heb werkt bij mij na goeie 10maanden nog steeds goed. heb ik geluk/heb ik pech geen idee, moto is wel zolang iets werkt zoals het hoort, hoef je het ook niet aan te passen.

    canbus relais is dat een relais die communicatie over de can krijgt voor activeren van de camera,
    of zo (canbus) relais kastje, dat systeem flashed door middel van weerstand om het daadwerkelijke product te activeren met relais
     
  15. Een week na de rem upgrade aan de voorzijde kan ik niet anders zeggen dan dat het een aanzienlijke verbetering is t.o.v. de originele 278 mm remschijven en de originele remblokken.

    Wel is het zo dat de Combinatie van Brembo remschijven en de keramische Textar Epad remblokken goed ingeremd moeten worden. De inrem periode was aanzienlijk langer als ik gewend was met Brembo remschijven en normale Textar remblokken. De eerste Kilometers maakten de remblokken vreselijk veel lawaai tijdens het remmen maar na zo'n 40 KM was dit geheel verdwenen. Tevens deden de remmen (voor mijn gevoel) niet veel de eerste 150 KM. Hierna werd de remwerking snel beter. Inmiddels heb ik zo'n 500 KM gereden met de nieuwe schijven/blokken en nu is duidelijk merkbaar dat de auto veel beter remt als voorheen.

    Na 500 KM zijn de velgen aan de voorzijde nog vrijwel schoon. Dit terwijl de velgen aan de achterzijde (waar de originele remschijven/remblokken nog op zitten) al weer behoorlijk zwart zijn van de remstof. Tot dusver lijken de keramische Textar Epad remblokken de belofte van 75% minder remstof dus volledig waar te maken.
     
  16. Vanavond heb ik de 18 Inch velgen onder mijn auto vandaan gehaald en verwisseld voor de 17 Inch velgen die ik nog op zolder had liggen. De reden hiervan is helaas wat minder leuk. Twee van mijn 18 Inch velgen hebben afgelopen weekend aanzienlijke schade opgelopen.

    We gingen met het gezin een paar dagen naar Phantasialand. Ter plaatse heb ik aan een medewerker van het park gevraagd hoe ik naar het hotel moest rijden. Helaas bleken de aanwijzingen die ik van deze persoon totaal niet te kloppen en kwam ik dus gewoon in de lange rij naar de normale parkeerplaats terecht. Vervolgens nog maar eens gevraagd aan een andere medewerker en deze gaf aan dat ik moest keren. Omdat dit naar alle waarschijnlijkheid vaker voorkomt was er naast de rijbaan een met gravel verharde strook aangelegd om te keren. Helaas heb ik door alle hectiek hierbij een stoeprand over het hoofd gezien met als gevolg dat ik zowel de rechter voorvelg als de rechter achtervelg behoorlijk heb beschadigd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voorvelg is over een lengte van circa 20 cm beschadigd en de achtervelg over een lengte van circa 40 cm. Bij beide velgen is de schade behoorlijk diep. Op het moment dat het gebeurde kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan echter gebeurt is gebeurt en ik kon er toch niets meer aan veranderen. Ik laat er in ieder geval mijn weekend niet door verpesten.

    Na een dag werken heb ik de wielen dus vanavond maar even onder de auto vandaan gehaald en gereinigd om de schade te kunnen gaan herstellen. In eerste instantie was ik van plan om meteen twee nieuwe velgen te bestellen maar uiteindelijk heb ik besloten om eerst een poging te doen om de velgen zelf te herstellen. Wanneer het eindresultaat niet naar mijn zin is kan ik altijd nog twee nieuwe velgen bestellen.


    Onlangs heb ik de velg die ik vorig jaar in een parkeergarage op Schiphol beschadigd heb al hersteld:

    [​IMG]

    Deze velg had soortgelijke schade en nadat ik deze hersteld heb is hier niets meer van te zien. Sterker nog het is dat ik de plaats van de schade gemarkeerd heb anders had ik niet meer geweten waar de schade heeft gezeten.


    Voorlopig rij ik dus maar weer zo rond:

    [​IMG]

    Op zich niets mis mee maar toch zal ik blij zijn wanneer de 18 Inch velgen er (hopelijk over een week of twee) weer onder kunnen.
     
  17. Oei,die zijn idd goed geraakt.

    Ook ik was van het weekend de pineut,bij een parkeergarage in Hilversum.
    Nu aan het sparen om ze op te knappen of voor een nieuwe set gaan,maar dan wel een ander soort velg.
     
  18. Ai,.pijnlijk.

    Toevallig zelf ook gehad afgelopen week. Het is me nog nooit overkomen maar net wat je zegt: je weekend er niet door laten verpesten. Er zijn ergere dingen.

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Gaat je vast weer lukken.
     
  19. Pfff dat is 2x een nare schade en inderdaad dat soort dingen gebeuren je als je even snel zus en vlot zo wil doen. Jaren geleden een keer gehad ook met keren en er stonden mensen te wachten en ik dacht haal ik het wel of haal ik het niet en i.p.v. rustig nog een keer steken toch doorgereden en ja hoor tegen de stoep aan :oops:
    En het blijven hele mooie velgen dus snel er weer onder als je ze hebt laten repareren.
     
  20. Dat is pijnlijk en balen zeg, dan zit je meteen met een vervelend gevoel die dag. Succes met het hertstellen ervan!
     

Deel Deze Pagina