1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Iodokus Focus 3.5 Ecoboost 2.3 RS - 6e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 6 jun 2018.

  1. Mooie stand alweer!!
     
  2. gaat hard zeg :shock:
     
  3. Flink aantal kilometers gereden zeg de mijne tikt nog net niet de 14K aan na iets meer als een jaar.
    Verbruik ligt gemiddeld zo'n beetje op 1:8.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  4. RS moet rijden daar is hij/zij voor gemaakt :D
    Ik rijd gemiddeld zo’n 35K per jaar dus die 22K die ik er sinds november 2017 mee heb gereden past goed binnen dat gemiddelde :thumbup:

    Verbruik is nu 1:9. De ST was iets zuiniger 1:10,5 :clap:
     
    Michel-RS vindt dit leuk.
  5. Ja meer power en kortere afstanden is een hoger verbruik.
    De mijne zit nu op 400pk en 575Nm en is uiteraard voelbaar sneller.
    Hoogste snelheid (GPS) gereden is 288km/u in Duitsland.
    In de laatste week van Mei is, na lang wachten, eindelijk de koppakking vervangen.
    Hopelijk laat de mk4 RS niet weer 6 jaar op zich wachten zoals de vorige keer het geval was want ik heb echt geen idee wat ik anders kan gaan rijden tzt.
    Vind dit een heerlijke auto om te rijden en hoop er zeker nog een jaar of 2-3 veel plezier van te hebben.
     
    Iodokus en ErwinOrange vinden dit leuk.
  6. #46 Iodokus, 13 jul 2018
    Laatst bewerkt: 13 jul 2018
    Soms zit het mee, soms zit het tegen.

    Sinds januari van dit jaar (2018) hoor ik rechtsvoor een geluid dat zich moeilijk laat omschrijven. Soms klinkt het alsof er iets dat aanloop en een slijpend geluid maakt en soms lijkt het meer een piepend geluid te zijn.

    Hoewel de snelheid waarmee gereden wordt van invloed is op het volume van het geluid blijft de toonhoogte hetzelfde. Zoals zo vaak ben ik de enige die het geluid hoort en kijken mijn passagiers me aan met een blik van "Ik hoor niets dus zeur niet zo".

    Enkele weken nadat ik het geluid voor het eerst hoorde ben ik toch maar eens naar de garage gegaan wetende dat als mijn passagiers het niet horen een monteur er waarschijnlijk ook geen kaas van zal kunnen maken (en dat is niet vervelend bedoeld). Na de RS achter gelaten en een 3 cilinder Focus mee gekregen te hebben, helemaal geen gek blokje overigens, gaat einde van de ochtend de telefoon met de mededeling dat ik de auto weer kan komen ophalen, niets bijzonders gevonden, zucht.

    Wat doe je dan? Je gaat je vertier zoeken bij diverse RS fora die deze aardkloot rijk is. Helaas zijn er alleen mede RS eigenaren te vinden die klagen over koppakkingen en stukende motorblokken. Het enige wat ik wilde doen was van de daken schreeuwen dat het koppakkingen probleem simpel opgelost kan worden door gebruik te maken van de door Ford gestarte terugroep actie en dat ik iets heb dat schijnbaar uniek is en lotgenoten zoek, HELP!!!. Helaas schreeuwen in de ruimte heeft over het algemeen geen zin dus dan het logische verstand maar eens trachten te gebruiken.

    Het geluid wordt luider als de snelheid omhoog gaat maar de toonhoogte blijft gelijk. Niet iets dat ik in verband breng met een kapotte lager. Bij een kapotte lager zal het geluid wel harder worden als je harder gaat rijden maar, voor zover mijn ervaring gaat, gaat dit gepaard met het omhoog gaan van de toonhoogte. Dat snelheids dingetje is echter nog verder uit te diepen het geluid is nl. pas hoorbaar vanaf zo'n 65 km/u?? Volgens mij hoor je een kapotte lager bij elke snelheid.

    Mijn persoonlijke gedacht ging wel uit naar de aandrijflijn maar dan niet de aandrijfassen en/of wiellagers, eerder de versnellingsbak of een diff. Na genoeg te hebben van het analytisch denken, hoewel ik daar wel een opleiding voor genoten heb, was het nu tijd voor handelen. Helaas houd ik niet van vuile handen dus handelen betekent in mijn geval de portemonnaie opentrekken, soms zit het tegen. Na overleg met de dealer heb ik de opdracht gegeven de bakolie en de olie van beide diffs (voor en achter) te laten vervangen. Resultaat geluid was niet verdwenen, maar wel anders, klonk verder weg (dof). De olie zag er overigens goed uit, geen vuiligheid of deeltjes.

    Nu begrijp ik dat er mensen zijn die denken het geluid wordt dus veroorzaakt door of een diff of de versnellingsbak. Geloof me die conclusie had ook ik getrokken maar daar was het probleem helaas niet mee opgelost, de vraag werd nu 'is het een diff of is het de versnellingsbak?' Aangezien de auto nog steeds onder garantie valt zal een eventule reparatie/vervanging plaatsvinden zonder dat ik daar voor hoef te bloeden. Het probleem is echter dat de dealer richting Ford wel met een goed sluitend dossier moet komen. Zomaar de boel optrekken en de kosten bij Ford op tafel leggen wordt door Ford niet gezien als een 'goed sluitend dossier' dus er zat niets anders op dan doorrijden en wachten op erger. Let wel ik heb een zeer welwillende dealer die me nog nooit in de steek heeft gelaten. De betreffende handelswijze kan ik dan ook volledig begrijpen een garantie is een soort verzekering, ik denk dat ik weinig woorden hoef vuil te maken als met om verzekeringen of verzekeraars gaat. Ik hoor een geluid dat niemand anders hoort.

    Weken gaan voorbij het winter weer maakt plaats voor de zomerse warmte en de RS rolt lekker verder terwijl ik dat geluid nog altijd hoor. De terugroep actie (koppakking) wordt, naar volle tevredenheid, uitgevoerd en de vakantie planning is rond. Vakantie planning!!! Hoe gaan we dit jaar op vakantie, vliegen, trein, bus??? Neen met de auto nog specifieker met de RS, poep (klinkt gek hè als het op z'n Nederlands zegt) ik heb geen behoefte (doel hier niet op die poep) aan een auto-vakantie met een RS waar ik een raar geluid hoor.
    Dus nogmaals het grote WWW afgezocht en geloof het of niet maar ik heb zowaar twee lotgenoten gevonden op het Engelse RS forum. De beschrijvingen die zij geven komen precies overeen met wat ik ervaar, soms zit het mee. Rechtsvoor een piepend, soms slijpend, geluid dat pas hoorbaar is vanaf een snelheid van ± 40 mph. Veroorzaker van dit alles blijkt de PTU (power transfer unit) te zijn, plat gezegd het voorste diff (is niet helemaal waar dat weet ik). Ook voor het probleem van het aanleveren van overtuigende bewijs richting Ford bleken de Britten een oplossing te hebben, RS op de brug en rijden maar tevens de olie controleren op deeltjes.

    Zo gezegd zo gedaan. De RS m.b.v. een lift omhoog één monteur in de auto en één eronder. Het slijpende geluid was pas bij een snelheid van 65 km/u hoorbaar alsof er twee metalen schijven tegen elkaar schuren, kortom veel mechanisch geluiden aan de voorzijde terwijl je niets hoorde aan de achterzijde. Verdere inspectie gaf extra bewijs dat er iets fout zat, in de olie werden dit keer deeltjes gevonden iets wat bij de vorige olie wissel niet het geval was.

    Is er eenmaal voldoende bewijs dan heb je Ford snel op je hand en doen ze totaal niet moeilijk over reparatie/vervanging onder garantie, dit is iets wat mij al vaker is opgevallen. Belangrijk is wel dat je het één en ander kan aantonen en daarbij is het van groot belang dat je een goede en bereidwillige dealer hebt. Mijn advies; werk aan een goede relatie met je dealer, je bent klant dus je mag wat eisen maar haal niet altijd het onderste uit de kan en heel belangrijk bouw een dossier op meld zaken waar je over twijfelt doe dat desnoods meerdere keren en bezoek de dealer ook eens op een ander moment dan alleen voor onderhoud of in het geval van problemen, geloof me het werkt echt. Ik zeg dit niet omdat het nu toevallig allemaal goed is verlopen. Ik zeg dit vooral omdat ik heel vaak alleen maar negatieve dingen lees als het dealers betreft en ik kan al die negativiteit niet plaatsen. Mijn waslijst met Ford issues van de afgelopen 19 Ford jaren is aanzienlijk, veel daarvan is terug te vinden in de diverse 'Mijn Focus' die ik hier de afgelopen jaren heb gepost.

    Oké genoeg gepreekt voor de Ford parochie, het probleem is dus gevonden en twee weken geleden opgelost. Het was een aardig klus, althans als ik de monteur mag geloven, maar het resultaat is wel dat ik dat ik alweer 2000 kilometer zonder piepend/slijpend geluid rijd en ik net als mijn passagiers kan zeggen "Ik hoor niets dus zeur niet zo". :thumbup:


    [​IMG]
     
    Andre, hoomer, ErwinOrange en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Fijn dat je er op tijd bij was, Joost.
    Je vakantie laten verzieken door een auto die je in de steek laat is ook niks.

    Voor de nieuwsgierigen onder ons.... wat was nou de oorzaak en wat was er nou daadwerkelijk stuk en vervangen?
     
  8. Benieuwd of Ford dit verder gaat onderzoeken en of er meer auto’s terug geroepen gaan worden
     
  9. De PTU was daadwerkelijk stuk zoals dingen stuk kunnen gaan, domme pech maar opgelost :)
    Geen aanwijsbare verklaring, auto is geen circuit racer.


    Denk niet dat hier verder aktie op ondernomen wordt, soms gaan zaken gewoon stuk. Anders gezegd een fabrikant roept alleen auto's terug als er aantoonbaar veel issues zijn met een onderdeel, in het geval van de RS bijvoorbeeld de koppakking.
     
  10. Maandag ochtend PTU'tje? Fijn dat het gefixed is en de auto weer loopt zoals het hoort :thumbup:
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  11. Fijn te lezen dat je probleem na wat tijd toch is gevonden en opgelost
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  12. Mooi dat het is opgelost!
    Je begint, als een ander het niet hoort, toch langzaam aan jezelf te twijfelen.

    Dat van de Ford dealer regelmatig bezoeken herken ik! Ik daar regelmatig voor losse onderdelen. Zo heb ik laatst een slag zwaardere achterveren besteld. "Wat heb je nu weer voor je Mondeo nodig?" Terwijl ze mijn klantnummer uit het hoofd intypen!
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  13. Mooi dat het is opgelost. Geluidjes zijn ook voor dealers vaak best lastig om op te lossen. Mooi dat je zelf de oorzaak kon vinden op het www.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  14. Bah, maar wel fijn dat jij nu gerust op vakantie kunt gaan. Oliewissel ook nog bij de dealer neergelegd?
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  15. Wat een verhaal Joost, goed dat het opgelost is.
    Het oplossen van kleine geluidjes is vaak erg lastig, maar het blijft bij mij dan ook altijd knagen.
    Negeren lukt mij bijna niet, want er is vaak toch echt iets aan de hand.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  16. mega dikke rs , veel leuke kms ermee gewenst ,
    er leuk draadje dit om te lezen kostte me even 30min (we want more) :D
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  17. weer een waardevol epistel in dit draadje met een happy end (ook mede dankzij de dealer :thumbup:)
    met een gerust hart op vakantie naar..... Italië?
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  18. Goed om te lezen dat het opgelost is en je lekker met die schitterende auto op vakantie kunt.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  19. Ha Gerard,

    Nee dit keer niet, deze vakantie wordt Zuid-Frankrijk.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. :wax!: Zo even dit topic afstoffen.

    Ondertussen heeft de RS er een slordige 67000 kilometer opzitten wat betekend dat ik sinds de aanschaf, begin november 2017, ruim 37000 kilometer heb mogen rijden met dit monster.

    De RS blijkt voor mij de perfecte daily driver te zijn, prima in toom te houden als het druk is en wanneer het verkeer en de overige omstandigheden het toelaten een duiveltje uit een doosje.

    Echte aanpassingen heb ik (nog) niet gedaan aangezien de auto af-fabriek prima is en ruim voldoet aan de eisen die ik stel aan een auto waar ik dagelijks tussen de 120 en 200 kilometer mee moet/mag rijden. Kleine zaken als een ander luchtfilter (K&N) en wat RS gelbadges zijn dan eigenlijk ook de einge zaken die ik heb aangepast. Wel heb ik de klep in de linker uitlaatpijp zo aangepast dat deze nu altijd open staat, komt het geluid ten goede :thumbup:

    Na wat zuchten en steunen heb ik uiteindelijk toch maar besloten de winterbandenset aan te passen. Helaas bleken de remklauwen van de RS dusdanig groot te zijn dat mijn ST velgenset voorzien van winterbanden niet past. Derhalve heb ik de ST velgen, die alles bij elkaar ruim 8 jaar dienst hebben gedaan, verkocht. De banden heb ik vervolgens om een paar (replica) RS velgen laten zetten die sinds vandaag de RS door de rest van deze tot nu toe warme winter dragen.

    [​IMG]

    Verder weet ik sinds een paar maanden dat mij RS nummer 4937 is van de 34034 RS'en die deze aardkloot bevuilen, sorry maar dat doen ze natuurlijk wel :oops:

    [​IMG]

    Ik zal trachten iets meer dan 2 of 3 keer per jaar dit topic aan te vullen, er moet dan wel wat te vertellen zijn natuurlijk.
     
    uwbuurman, jjonkie en Henry-ST vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina