Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 juni.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inlaatkleppen reinigen ST mk3

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RSBülent, 26 mrt 2020 om 02:33.

  1. Onlangs heb ik een inlaatkleppen reiniger van het merk Forte gebruikt om de koolafzettingen op de inlaatkleppen te verwijderen. Zie hieronder de resultaten. Zoals ik kan zien is er nauwelijks een verbetering, het valt me behoorlijk tegen gezien de reputatie en aanschafprijs van Forte.
    Zijn er hier focus (ST) rijders die ervaring hebben met andere merken?


    Voor:
    thumbnail_20200210_175134.jpg thumbnail_20200210_175150.jpg thumbnail_20200210_175212.jpg thumbnail_20200210_175225.jpg thumbnail_20200210_175229.jpg thumbnail_20200210_175247.jpg thumbnail_20200210_175253.jpg thumbnail_20200210_175317.jpg
    Na:
    thumbnail_20200322_143943.jpg thumbnail_20200322_143955.jpg thumbnail_20200322_144009.jpg thumbnail_20200322_144015.jpg thumbnail_20200322_144026.jpg thumbnail_20200322_144031.jpg thumbnail_20200322_144039.jpg thumbnail_20200322_144045.jpg
     
  2. Wij hebben op het werk een set van Mecatech.
    Die gebruiken we voor de sprinters, omdat die nogal dicht roeten.
    Je spuit het in de kop (met gesloten kleppen natuurlijk), laat het ik dacht 15 min staan.
    Er zitten dan diverse borsteltjes bij, waarmee je de inlaatpoorten e.d. in de kop kunt schoonpoetsen.
    Als je alle stappen volgt en ff de tijd neemt, dan is het resultaat dat de kleppen bijna als nieuw zijn.
    Ik zal dalijk als ik op het werk ben een foto maken van de set.
    Het stinkt overigens wel heel erg, een amoniac lucht.
    Maar het resultaat is echt super.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  3. Wat ook een zeer effectieve methode is: laten stralen met grit van notenschalen. Dan is alles letterlijk weer brandschoon.
     
  4. Eerlijk gezegd: wat had je anders verwacht? jaren lang aan aangekoekte olie en uitlaatgassen en dan met een klein flesje Forte ineens zo goed als nieuw schone kleppen te hebben? Ik ben even niet bekend met de werkwijze van dit goedje, maar de meeste van deze goedjes gooi je in de brandstoftank, dus ga er even vanuit dat dit hier ook het geval is.
    Is helaas heel wat meer nodig dan een flesje reiniger; kleppen stuk voor stuk stralen of met borsteltjes elke klep schoonpoetsen. Goed opletten dat het vuil niet in de cilinders valt om schade te voorkomen
     
  5. In het geval van het stralen is het niet erg als er wat in de cilinder komt, omdat het notenschalen zijn zal alles verbranden als de motor loopt, en geen schade aanrichten.
     
  6. Dit is wat wij gebruiken.
    Zoals ik al zei, kleppen en inlaatpoorten weer als nieuw.
    Alleen wel wat werk natuurlijk en goed opletten dat de kleppen dicht staan waar je de vloeistof innspuit.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  7. Hoe heb je die reiniger dan toegepast als ik vragen mag?
    Dit probleem ontstaat mede doordat moderne motoren direct ingespoten zijn en waarbij de brandstof (welke een reinigende werking heeft) niet meer langs de inlaatkleppen komt.
    Een brandstof toevoeging heeft dan ook gewoon nul extra resultaat.

    Dit was ook een bekend probleem bij de THP motoren van PSA / BMW en er zijn wat specialisten die zich op het cleanen hebben gericht.
    https://www.thpspecialist.nl/

    Dit probleem is bij de MK4 Focus trouwens opgelost daar deze zowel directe- als indirecte inspuiting heeft!
     
  8. Vertel me niks van thp haha. Heb daar meer dan genoeg mee gewerkt. Elke dag wel 3 motoren kleppen reinigen of meer in de werktplaats.

    Er zijn wat verschillende manieren. Goedje bij de benzine. Dit helpt alleen als je injectirs hebt. Met direct ingespoten benzine heeft dit geen nut. Goedje komt totaal niet bij de klep.

    Spuitbus dat je met lopende motor op 1500_2500rpm houdt. Spuit je in. Hierna 15min inlaten trekken. Dan nog een spuitbus.
    Werkt deels maar geweldig is het niet.

    Beste is reinigen met granulaat/nottendoppen.
    Kleppen zijn schoon hierna.
    Nadeel is dat klep nooit volledig afsluit en hierdoor wst op de zuiger komt. Hierdoor droogt de zuigerveer uit en kun je soms een motor hebben die niet start ivm 0bar compressie.
    Na avond remolie erop is de zuigerveer losgeweekt en werkt het weer.
    Nadeel bij thp is dat de zuigerveren te weinig spelling hebben en dus snel verstopt raken.


    @RSBülent
    Fotos zijn niet super duidelijk. Ja je kan ze schoner krijgen, maar wat je hebt gebruikt zal nooit gewerkt hebben met wat je had verwacht.
    Op zich zien de kleppen er niet gigantisch verkeerd uit.

    Wil je ze schoon hebben dan granulaat rejnigen enige optie.
    Let wel op na 15.000km kan je hebben dat de kleppen weer net zo vervuild zijn.

    Voor elke direct in gespoten motor geld. Als motor warm is, keer goed in zijn toeren door gassen.
    Wat ik heb gezien is dat klant die veel gas geeft en fel rijdt de kleppen schoner uit zagen dan iemand die bij 2500rpm schakelt
     
  9. Granulaat is niet de enige oplossing.
    Zoals ik al zei werkt de set van Mecatech ook super.
    Kleppen als nieuw.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  10. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Tunap. Helaas werken ze niet met particulieren, maar moet je het even via een garage regelen. Als je geluk hebt kost het je enkel het Tunap materiaal, mits je al het voorwerk zelf doet. Er komt dan een mannetje van Tunap die de inlaatkleppen volledig voor je straalt, zonder schadelijke materialen voor je motor.
     
  11. @Basscania
    Als je bedoelt met vloeistof en borstel, dan is het hetzelfde als granulaat. Je moet de inlaat eraf halen om te kunnen doen. Verder is beide gevallen met schroevendraaier en piktools het schoon krabben/schoonmake
    Alleen dat vloeistof stroomt ook deels de motor in.

    Dat setje van tunap heb ik zat gebruikt. Werkt super, jammer van de vuil dat toch langs de klep de motor inkomt.
     
  12. Ik denk dat hij deze spuitbus bedoeld:
    forte-valve-cleaner.jpg

    Is inderdaad veels te prijzig voor wat het doet, zeker als je deze ziet:
    MPMcleaner.jpg
    Daar kan je er 4 van halen
     
  13. Bedankt voor jullie reacties!!

    @Basscania
    Mooie spul maar het kan alleen door garagisten besteld worden. In ieder geval bedankt voor je info en je moeite.

    Aangezien je denkt dat deze goedjes in de brandstoftank geleegd moet worden heb jij geen flauw idee hoe een direct ingespoten motoren werken. Alles wat je in de brandstoftank gooit komt niet in de inlaat bij direct ingespoten motoren, dit is ook de reden van koolafzetting op de inlaatkleppen, geen brandstof in je inlaat betekend dat er ook niet gereinigd wordt. Bedankt voor je info!

    Ik heb het volgens de gebruiksaanwijzing van Forte toegepast: motor rond 3000-3500 rpm draaien, via de inlaat voorbij het luchtfilterhuis en de luchtmassameter 2 a 4 sec inspuiten met tussenpozen.
    Dit is inderdaad het probleem van moderne direct ingespoten benzine motoren. Vooral bij motoren met grote cilinderinhoud. Bij de ene merk wat meer en bij de andere merk wat minder. Bij ford is het gelukkig niet zo extreem als bij THP/BMW. Maar het is goed om te horen dat bij de MK4 dit probleem opgelost is.

    Sorry voor wat mindere kwaliteit foto's, had geen andere keus dan mijn mobiel. Maar je ziet het inderdaad goed, ze zijn niet extreem vervuild. Heb op internet veel ergere gezien. Heeft mijn motor er last van? Geen idee, heb geen olieverbruik, brandstofverbruik is niet ver van de fabrieksopgaven, bij de ooster buren haal ik snelheden rond 250+kmh, rijdt heerlijk, motor klinkt goed. Maar.... de kleppen horen niet zo uit te zien. (en ik ben een beetje pietje-precies)
    Waar kan ik zo'n granulaat of tunab behandeling laten doen? En wat zijn de prijzen hiervan?
    Bedankt voor je info!!

    Ik heb je foto's van de inlaatkleppen gezien na je Tunab behandeling, ze zien er perfect uit!! Zo horen ze er uit te zien!! Alleen via garage regelen? Maar ik moet zelf het voorwerk doen, dus inlaatspruitstuk demonteren? Op zich geen probleem maar hoe rij ik dan naar de garage?
    Bedankt voor je info!!


    Inderdaad Dexter dat is hem! Zo zie je dat de duurste niet altijd het beste is. Denk dat ik met 4 goedkopere spuitbussen betere resultaten had gekregen.
     
  14. Officieel zet je je auto bij de garage neer en doen zij al het voorwerk. Als je mensen kent bij je lokale garage en je bent een beetje handig, kun je misschien in kosten besparen door het voorwerk zelf te doen bij de garage. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Zo hoef je niet de arbeidsuren van het garagepersoneel te betalen
     
  15. Duidelijk! Dankjewel.
     
  16. Lezen is ook een kunst @RSBülent maar graag gedaan :?
     
  17. zo'n spuitbus werkt idd nooit.
    Gebruikte altijd 2 spuitbussen en resultaat was dat vervuiling bleef.
    Vuil in de jnlaat traject en uitlaat wordt wel deels schoongemaakt. Nadat we 2 flesjes gebruikte zag je achter de auto een zwarte vlek op de grond van alles wat eruit us geblazen.
    4x goedkope zal zelfde resultaat gegeven hebben.

    Enigste manier om goed schoon te maken is kleppen fysiek reinigen. Of door koprevisie. Of door granulaat reiniging of dergelijke manier.

    Zal het door garage laten doen want dan als het verkeerd gaat heb je nog garantie.
    Bij de thp was het 2x olie verversen olie reiniger, benzine reiniger en ketting vv. Goeie 4 a 5uur werk. Alleen was dit wel garantie.
    2x olieverversen ivm je over moest schakelen van 5w30 naar 0w30.

    In jouw geval zal je goeie uur tot 2 mee bezig zijn. Spul erbij. Goeie 300euro moet je denk ik wel rekenen.
    Alleen als je over een goeie 5000-10.000km kijkt kun je het weer doen.
    Zolang het goed rijdt en geen vermogens klachten zijn lekker mee doorrijden.

    Bij thp viel de motor in storing, haperende ontstekking. 3cil werd het.
    Ecoboost is beter en heeft bovengenoemde problemen niet, dat is de rede dat ik nu een 1.6ecoboost heb, anders had ik het nooit gedaan
     
    Thieske en RSBülent vinden dit leuk.
  18. Als het over 10.000km weer dezelfde is waarom zou ik dan paar 100 euro uitgeven? Ik ga je advies volgen Truckerowener:thumbup: Bedankt!
     
  19. ik praat dan wel over de thp ervaring die ik heb gehad.
    auto bij 65.000km nieuwe motor ingezet onder garantie ivm hij 0.52liter olie verbruikt per 1000km.
    deze motor had al 3x nieuwe ketting gehad en alle keren kleppen gereinigd.

    de enigste waar de kleppen van schoonwaren, was iemand die zijn thp had getuned. andere spruitstuk was een van de zaken die gedaan waren. die kleppen waren buitengewoon schoon.
    mogelijk dat klepoverlapping of vervroeging van de kleppen anders is afgesteld waardoor minder rotzooi terug de inlaat wordt geblazen.
    de kleppen zagen net zo uit als van topic starter
     
  20. En hoe denken jullie dan over het verschil van vervuiling tussen euro95 en euro98 tanken?
    Ik heb mij laten wijsmaken (of het klopt weet ik niet) dat bij tanken van euro98, de motor veel
    schoner blijft inclusief kleppen
    Sowieso tank ik altijd euro98, ook vanwege dat hij gechipt is
     

Deel Deze Pagina