Ontwerp de header 2022

De afbeeldingen in de header moeten weer up-to-date worden. Heb je mooie afbeeldingen hiervoor? Zend hem dan in.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Injectoren reinigen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Crafter, 12 jan 2022.

  1. Ik merk de laatste tijd bij mijn andere auto (Toyota Prius uit 2007) dat deze wat onrustig loopt stationair, zowel koud als warm. Ook verbruik valt wat tegen voor een hybride. Ik wil graag wat preventief onderhoud doen aan zowel deze auto als aan de C-Max en dacht er aan om de verstuivers van beide een keer te (laten) reinigen.

    Heeft iemand hier ervaring mee door het een keer te hebben laten doen of zelf gedaan? En wat waren de resultaten hiervan? De meeste mensen vervangen eerst de bougies en de kabels/bobine maar komen tot de conclusie dat dat 9 van de 10 keer wel goed zat en ze toch vaak uitkomen op een slechte of vervuilde injector. Bougies worden uiteraard met een beurtje meegenomen, bobine (voor de Prius 4 losse) heb ik al overwogen maar laat dat nog even achterwege, heb geen foutcode of storing.

    ik heb wat YouTube onderzoek gedaan en kom daar verschillende opties tegen.
    1. Injectoren demonteren, 9-12v aansluiten en met een slangetje er Carb-cleaner doorheen spuiten terwijl er druk op staat. Bij de meeste zag je het beeld van de nevel veranderen.
    2. Ultrasoon reinigen. Er is er al 1 te koop voor 5 tientjes bij HBM, zal geen top kwaliteit zijn maar voor eens in de tig jaar heb je het er misschien al snel uit met 2 auto's.
    3. nieuwe injectoren kopen (terwijl ik niet eens weet of de bestaande goed of slecht zijn).
    Er zijn "repair kits" te koop, dit zijn volgens mij alleen nieuwe o-ringen en een filtertje aan de bovenkant.

    Hoor graag jullie ervaring of advies voordat ik ergens aan begin.
     
  2. Hoeveel kilometer heeft de Prius en wat voor verbruik haal je?

    Ik zou eens beginnen met een fles goede injectie reiniger in een halve tank benzine.
    Iets als Wynn's Petrol Extreme Injector Cleaner bijvoorbeeld.
    In ieder geval het spul wat voor 'professioneel' gebruik is bedoeld en niet wat bij het tankstation of bouwmarkt te koop is.

    Het kan overigens best dat de onrustige loop veroorzaakt wordt door de bobines of de bougies. Als de pen bobines nog de originele zijn zou het best kunnen dat die op zijn.
     
  3. Zit op 173.000, nog niet bepaald veel voor een Prius. Ik heb geen idee of ze nog origineel zijn of al eens vervangen. Zijn ze te testen? Of is het 1 nieuwe regelen, uit wisselen tot het weg is en je de boosdoener gevonden hebt?

    De cleaner lees ik berichten van de het soms meer los maakt (letterlijk en figuurlijk) en daardoor ook een negatief effect kan hebben. Dat je daardoor juist meer vuil uit je hele systeem door je injectoren gaat sturen (als dat er zit uiteraard). Ik tank geen hoogwaardige benzine, vroeger wel 98 maar nu wat er aantrekkelijk geprijsd is...

    Huidig verbruik ligt voor de Prius op 5.9-6.2/100km (soms tegen de 7.0), dat zou beter moeten kunnen. Is gecombineerd lokaal en snelweg.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  4. Nu in de winter zal het verbruik sowieso hoger zijn maar het zou wel wat lager moeten zijn dan wat je nu haalt.
    Overigens is een hybride extreem gevoelig voor de rijstijl.
    Tussen zomer en winter kan zomaar 1L/100km zitten.
     
  5. Ik merk inderdaad verschil tussen zomer en winter, ook met de Ford. Die valt me overigens ook tegen met de 1.6. ik had hem iets zuiniger verwacht, zeker als ik hem vergelijk met de MK1 Focus die ik een paar jaar geleden reed. Wellicht is het geen overbodige luxe om het bij succes ook op de Ford toe te passen om te kijken of dat iets oplevert. Hoor wel een licht tikje als de motor draait. Klinkt niet als klep speling, al meerdere keren gelezen dat je de injectoren kan "horen" als ze niet meer schoon zijn, geen idee of dat klopt overigens...

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  6. Ik heb weinig op met het zelf reinigen van injectors door er zo maar spanning op te zetten en er een vloeistof doorheen te jagen kans dat er meer kapot gaat dan gereinigd wordt is aanwezig.

    er waren vroeger injectiereiniging producten die je tussen de brandstofleiding moest plaatsen zodat de motor alleen op de reiniger liep gaf bij ernstig vervuilde systemen wel wat verbetering,

    een goede kwaliteit brandstof kan ook wel wat uitmaken, rijdt sinds een half jaar op 98 met mijn focus, hiervoor eigenlijk altijd op 95, maar heb wel het idee dat ie er wat beter op loopt en het verbruik ongeveer een liter per 100 km omlaag gegaan is op de bc
    Zeker nu de auto minder km maakt door thuis werken is een goede brandstof ook beter door meer stilstand verslechterd de brandstof ook minder
     
  7. Vergeet niet dat die E10 rommel je verbruik ook laat stijgen ;)
    Hierdoor kan je Prius ook slechter zijn gaan lopen.

    Probeer eens een tank met E5 (euro 98) uit en kijk of je klachten hetzelfde blijven.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  8. Mee eens, zal dat eens doen de volgende tankbeurt. Met deze prijzen is dat niet leuk maar om dat te vaak te doen. Ik kijk wel even aan of dit wat doet, zal misschien niet helemaal effect hebben na 1 tank, maar af en toe een dure tank moet nog wel te financieren zijn.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  9. En af en toe eens flink op z'n staart trappen wil ook wel eens helpen.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  10. Als je zelf aan de gang gaat moet je er geen permanente 12v op zetten maar pulseren net als de ECU doet.

    De ultrasoon zal het beste thuis resultaat geven maar ook dan moet je eigenlijk ook een test opstelling maken waarbij je voor en achteraf het patroon kan zien.

    Ik zou eens rond bellen met de vraag wat professioneel reinigen inclusief testen kost.
     
  11. [​IMG]

    Ik kwam deze set tegen bij ome Ali, zag al eens een filmpje voorbij komen op YouTube waarbij iemand exact dezelfde test. Voor 5 tientjes en een flesje reiniger kun je ook geen beul vallen. Voordeel is ook dat alles in de auto kan blijven en de injectoren niet kunnen beschadigen, geen nieuwe o-ringen, etc... Deze kan ik natuurlijk ook voor de Ford gebruiken en voor elke toekomstige auto.

    Ultrasoon zou inderdaad ideaal zijn maar zelf wordt dat lastig om een testopstelling te maken waarbij ik de pulserende 12v voeding kan nabootsen. Een houder voor de injector maken is geen probleem.

    Ga nog niets bestellen, maar eerst eens op zoek naar bedrijven die het aanbieden. Kijken wat het zoal kost.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  12. De Toyota motoren hebben over het algemeen vrij weinig last van E10.
    Die van mij is natuurlijk een stuk nieuwer maar mijn Corolla hybride is niet merkbaar zuiniger op 98 dan op E10.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  13. CHECK
    Hoeveel kilometer/jaar zitten de bougies er al in? Draai er 1 los en beoordeel deze op vervuiling.

    Heel benieuwd. Doe een foto als t kan.

    Iemand bekend met een verwijzing naar bougie fouling site?

    Succes.

    Groet weekend Henk
     
  14. Ga ik doen zodra ik weer naar buiten mag (zit nog in isolatie momenteel...). En zal er uiteraard een foto van plaatsen. Ik heb de auto nu precies 1,5 jaar en zelf nog geen onderhoud gedaan op het interieur filter na en nieuwe schijven, blokken en een klauw na. Heb er zelf nu 16.000 mee gereden en het is een mooi moment om er eens wat TLC op los te laten.

    Ik meld me even als ik er aan toe ben gekomen. Ga ondertussen wel alvast nieuwe bougies en olie bestellen, dat staat sowieso gepland ongeacht hoe de bougies er straks uit zien.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  15. Zorg ook dat je de ventilatieroosters van voor de tractiebatterij even schoon maakt.
    Zitten bij de achterbank als het goed is.
     
  16. Je kan ze opsturen naar zo'n garage.
    https://www.hsmautoservice.nl/uitlezen-updaten/injectoren-reinigen-testen/

    Die testen, reinigen en testen ze voor je. Met heel test rapport. 12 euro inclusief BTW per verstuiver. Dacht ik. Heb ik laten doen. Mijne verstuivers uit 2005 en 19xxxx km waren nog goed. Alleen t inspuit beeld was wel verbeterd.
    Met mijne auto is wel altijd 98 getankt.
     
    meeder en Crafter vinden dit leuk.
  17. Ik meld me even als ik er aan toe ben gekomen. Ga ondertussen wel alvast nieuwe bougies en olie bestellen, dat staat sowieso gepland ongeacht hoe de bougies er straks uit zien.

    Hallo Nick,

    Als ex-technical manager industry bij Castrol raad ik je de volgende oliekwaliteit aan "API SN" (betere weerstand tegen lage temp sludge afzetting tov "API SM" of "SL" kwaliteit)
    Bijvoorbeeld Shell Helix HX7 5W40.

    (Geen 10W 40 viscositeit variant. Al helemaal geen veroudere spec 15W40.
    Geen "top"merken zonder motorlab zoals Castrol.
    Geen badkuipblenders, MPM uitgezonderd),

    Als je bij Kilinclar – Automaterialen https://kilinclar.nl koopt mijn kenteken noemen = korting krijgen.

    Succes.

    GroetuitRotterdam
    Henk

    NB Vergeet je oliefilter niet en een nieuw ringetje voor aftapplug
     
  18. NB Hoogwaardige of laagwaardige benzinekwaliteit bestaat niet. "Benzine" komt allemaal uit 1 van de 5 raffinaderijen in Nederland. OK ik geef toe Total hing onderaan qua kwaliteit destijd (rond jaar 2000).
     
  19. Je geeft aan om geen Castrol te gebruiken, maar Ford gebruikt dat standaard. Daarom heb ik het ook voor mijn Focus (2.0 Duratec) gebruikt. Zat ik fout?
     
  20. Nee hoor. Castrol wordt niet voor niks voorgeschreven door Ford. Ga er maar vanuit dat er een behoorlijk samenwerkingsverband (R&D etc.)is tussen beide fabrikanten.
     

Deel Deze Pagina