1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.5 EcoBoost 150pk Inhouden en roken bij acceleratie

Discussie in 'Performance' gestart door wiseguy, 5 aug 2020.

  1. Het volgende is er aan de hand. Focus 3.2 met 1.5l EcoBoost 150pk. Alles standaard, nieuw gekocht en is nooit ook maar iets aan veranderd.
    Ik ben een rustige rijder, verbruik is ook erg gunstig 1:14-1:15 is eerder regel dan uitzondering.
    Echter er is hier in de buurt een klein deel van de A2 heuvel opwaarts en dan wil ik graag eens door accelereren.
    Echter als ik dat doe merk ik dat de motor tegen de 5000rpm (dik onder max toeren) gaat inhouden en flink begint te roken (grijze rook).
    Ook lijkt er dan een tikkend geluid onder de motorkap vandaan te komen.
    Ik heb al diverse soorten benzine gebruikt (dacht aan E5/E10 probleem) en zelfs met Duitse 98 roz (zonder methanol) doet hij dit nog steeds.
    Een kennis die monteur is heeft gekeken of er foutcodes zijn, maar er is helemaal niets te vinden.
    Met normaal rijden lijkt er niets aan de hand en er is geen olieverbruik te merken.
    Wat zou er aan de hand kunnen zijn met de 1.5l EcoBoost motor van mijn Focus 3.2?
     
  2. Mogelijk is je turbo kapot?
     
  3. Merk je het vooral bij hoge toerentallen?
    Die van ons doet dat als je een tijdje rustig gereden hebt en je daarna een keer goed doortrekt tot boven 4500 tpm.
    Sinds we dat een keer gemerkt hebben zorgen we dat de auto wat vaker iets hoger in de toeren komt, de automaat is er nu aan gewend en schakelt ook wat hoger in de toeren.
    Je moet deze motor echt af en toe even flink de sporen geven door goed door te trekken. De 1.5 Ecoboost heeft een hekel aan veel in lage toerentallen rijden.

    Die van ons is er voor naar de dealer geweest maar er worden geen foutcodes opgeslagen.

    Ik denk dat het vervuiling in het inlaattraject is of op de inlaatkleppen.
     
  4. “Het nieuwe rijden” is de pest voor je motor. Jaag ‘m maar geregeld eens goed op toeren, vindt ie lekker.
     
    meeder vindt dit leuk.
  5. Was bij mijn 1.6 ook toen ik hem net had.
    Voelde ff niet lekker. Schokkerig rijden
    Heb hem in zijn drie aantal keren goed doorgetrapt.
    Daarna nooit meer last van gehad.
    Dit ook omdat ik hem geregeld doortrap
     
  6. Een motor kan wat lui worden als je hem niet af en toe de sporen geeft. Wat betreft de rook. Van wanneer is de auto en hoeveel km staat er op de teller? Als je altijd rustig rijd lijkt een olie lek in de turbo Nog niet heel aannemelijk maar kan altijd. Ik zou ook nog denken aan de Carter en kleppendeksel ventilatie. Ivm milieu eisen gaan deze dampen retour naar respectievelijk het inlaat spruitstuk en de inlaat buis net achter het filter. Wat nog zou kunnen is dat je wat olie ophoping krijgt als je altijd laag in toeren rijd met in verhouding lage doorstroom snelheid in het inlaat traject. Het zou kunnen dat als je hem dan maar zelden door trapt dat dat weer mee komt en mee verbrand. Het verbrand normaal altijd mee maar als er ineens wat veel komt kan dat wat rook veroorzaken. Mocht dit het geval zijn dan zou je minder last moeten hebben als je wat vaker door trekt in hoge toeren.
     
  7. Als je geen koelvloeistofverbruik of olieverbruik hebt. Denk dat het meer slecht verbrande benzine is. Kans is groot dat als je idd paar keer bijbwarme motor even goed doortrekt tot toerenlimiet, afzakt en weer een aantal keer hij weer fris is van binnen en alle problemen weg zijn.
     
    meeder vindt dit leuk.
  8. De Focus is van 2/2017 en heeft nu 55.000 km gelopen. De laatste maanden erg weinig ivm Corona maar het probleem was er al voor die tijd.
    Eergisteren een tocht naar DLd van 500km, snelweg en niks gemerkt.
    Gisteren weer de heuvel-op test gedaan en wederom inhouden en roken.
    Ik zal dit eens een paar keer doen en zien of dat verschil gaat maken, zoniet dan richting garage want er zit verlengde garantie op.
    Mogen ze het daar eens gaan onderzoeken of er wat aan de hand is.
     
  9. Er wordt geen methanol aan brandstof toegevoegd. De 'E' in E5. E10,E85 staat voor ethanol.
    Als je dan toch af en toe brandstof gaat tanken in Duitsland. Tank dan eens Aral 102 of Shell V-Power Racing 100. Hier zit ook geen ethonal in. Een turbomotor loopt een stuk beter op deze brandstof.
     
  10. V-Power wordt in Nederland als E5 aangeduid maar er zit geen ethanol in.
    E5 betekend alleen maar dat er maximaal 5% ethanol in mag zitten maar er hoeft dus geen ethanol in te zitten.
    Als in Nederland Aral 102 verkocht zou worden zou het ook als E5 aangeduid worden.
     
  11. ik dacht dat dat dan E0 zou heten :shrug:
     
  12. Als een benzinemotor begint te roken, dan is dat zeker niet goed.
    (bij een moderne diesel trouwens ook niet meer)

    Zou maar eens langs de garage gaan.
     
  13. Wij zijn met, voor zover ik op afstand in kan schatten, hetzelfde euvel ook al twee keer bij de dealer geweest. Een monteur is gaan rijden en heeft het gezien maar er worden geen storingen vermeld.
    Na een keer of twee goed doortrekken is het weg en blijft het een tijdlang weg. Als je een tijdlang niet boven 4000tpm uit bent geweest en daarna trap je hem weer een keer door tot boven 5000tpm geeft hij een klein wolkje.
    Als je hem af en toe door trekt blijft het probleem weg.
     
  14. Als dat zo is zal ik nooit wolkjes hebben..... :lol:
     
    M.Blaak, focuskelp en meeder vinden dit leuk.
  15. DI motoren zijn nou eenmaal per definitie gevoelig voor vervuiling.
    Dat is ook de reden dat steeds vaker DI met poortinjectie wordt gecombineerd.
     
  16. Ik ben dan ook van mening dat de kwaliteit van de brandstof steeds belangrijker word
    met/bij de moderne motoren.
    Wij hebben hier een Gulf in het dorp, die koopt volgens mij alle restjes op en verkoopt het
    dan nog duurder dan de Shell in de Stad er naast, scooters lopen stuk door die rommel
    (vaak Chinese scooters) auto's hikken meer, rijden minder km's op een tank.....
    En dan hebben we het nog niet eens over de inwendige vervuiling als ik de plaatselijke
    garages mag geloven, die zijn meer met reinigen bezig dan met echt vervangen.

    Intussen rijd ik al vanaf dag 1 dat ik de Focus heb op E98 van de Shell, en vrouwlief heeft
    nu ook door dat ze beter met de TSi op E95 van Shell kan rijden...ook goed voor de AirMiles
     
  17. De vervuiling van een DI motor heeft niks met brandstof te maken. Bij een direct ingespoten benzinemotor passeert de brandstof niet meer langs de kleppen waardoor de inlaatkanalen en kleppen aankoeken met zwarte rommel door de carterventilatie.
    Enige remedie hiertegen is het inlaatspruitstuk demonteren en alles stralen met soda of granulaat van notenschillen. Daarna is alles weer als nieuw.
     
  18. @ Dexter:
    Mogen wij weten welk dorp dat is?
    Dan kunnen we die pomp mijden...:cool:
     
  19. Misschien dat mijn denkwijze niet correct is, maar als je slechte brandstof hebt, dan komt er ook meer rotzooi uit de verbrandingskamer,
    en volgens mij zit er een egr op de eco-boost motoren, dus gaat er rotzooi mee de egr in....en uiteindelijk ook het inlaat traject in....toch?
    Wat er niet in komt, hoef je ook niet te reinigen is mijn logica
     
  20. Tuurlijk
    Ermelo city
     

Deel Deze Pagina