1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

inhoude tddi boven 2800tpm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door swagie, 22 jun 2007.

  1. Kan iemand mij vertellen waarom mijn moter inhoud vanaf de 2700 tpm en boven de 120 kmh een lamme eend is geworden.
    Het is een 1.8 tddi 101000 op de teller, verder trekt hij wel goed vanaf 1800tpm.

    Boven de 120 het gas intrappen komt ie langzaam op gang en topt bij 160 wat voorheen veel sneller was met optrekken.
     
  2. Controleer even je turbo slangen, deze willen soms nog weleens los
    trillen, of kapot scheuren :idea:
    Het lijkt er namenlijk wel veel op een niet (goed) werkende turbo :!:
     
  3. Ik weet dat het bij de TDI's van de VAG (VW, Audi, Skoda en Seat)9 van de 10 keer komt door een defekte luchtmassa meter. Of die ook op een TDDI zit weet ik niet, maar ze zijn bij de VAG auto's te controleren via de OBDII interface.

    Even een belletje naar de dealer en uit laten lezen, of iemand hier op het forum moet dat kunnen?
     
  4. Een TDDI heeft (gelukkig) geen luchtmassameter, die dingen van Bosch gaan toch allemaal stuk.

    Zoals al gezegd, turboslangen controleren, als dat het niet is dan EGR misschien?

    Dicht de EGR klep wel goed af?
    Als die niet (goed) afdicht krijgt de motor bij vollast veel teveel uitlaatgassen terug.

    De EGR moet alleen bij deellast en stationair open staan, onder vollast niet.

    Je zou kunnen overwegen de EGR helemaal buitenspel te zetten door er een plaatje tussen te doen. dan vervuilt de motor minder.
    Ik weet van de TDDI alleen niet zeker of de ECU controleert op de werking van de ECU en er misschien een foutmelding op geeft als je de EGR dichtmaakt.
     
  5. Sterker nog, bij je TD-Di kan je de hele EGR dicht maken, dat was het
    1e wat ik 1 1/2 jaar geleden heb gedaan, tot op heden 0 problemen,
    en hij loopt nog steeds goed / vlot.
     
  6. Kan mij iemand vertellen waarom ik zwarte olie drap in de slang heb tussen turbo en intercooler???

    Het probleem van inhouden zat inderdaad in dolle slangklemmen, moet ik nog wel vervangen.

    Nu de olie drap nog verklaren en ik ben tevreden.
     
  7. Omdat de carterontluchting op je inlaat uitkomt, komt er altijd wel een beetje olie in je inlaattraject.

    Is dus normaal.

    Dat samen met het roet dat via de EGR terug komt geeft een vieze zwarte koek in je inlaattraject.
     
  8. MIJN EGR IS DICHT, de drap zit voor de intercooler na de turbo.

    Waar zit die ontluchting precies, door de slechte slangklemmen spettert en drap uit op de andere slangen en motor.
     
  9. Het is maar een tip, verder niks, geen reden om te schreeuwen. :cry:

    De damp die via de carterontluchting naar buiten komt bevat ook een beetje olie die neerslaat.
    De carterontluchting zit gewoonlijk na je luchtfilter aan de inlaat ergens, heb de auto nog niet zo lang dus nog niet gekeken hoe het bij deze zit.

    Morgen kijk ik wel even.
    Op zich kan die carterontluchting geen kwaad, de olie die meegezogen wordt verbrand gewoon.

    Je kan een oil-catch can gebruiken, maar dat vind ik in ieder geval niet zo'n elegante oplossing.
    Als je de slangenklemmen vervangen hebt ben je ook van die lekkage af en merk je niks meer van dat beetje olie in de slangen.

    In ieder geval mooi dat je het euvel gevonden hebt en dat het niks ernstigs is. :wink:
     
  10. Sorrei wilde niet schreeuwen, caps lock stond aan en had geen zin alles opnieuw te schrijven.

    Blij ben ik dat het niet duur wordt.

    Bedankt.
     
  11. Heb bij mij ook standaard van die drap in de intercoolerslangen, heb het
    een keer gereinigd, maar voor de rest boeit het me niet zo, kan toch
    geen kwaad :wink:
    Mooi dat het alleen maar een slangklem was :woohoo:
     
  12. Heb je de slangen nu al vervangen/aangedraaid, ben wel even benieuwd of het daar echt aan lag?
    Ik heb zelf namelijk ook het probleem dat hij met moeite naar de 165/170 toe kruipt. Ik heb nog niet onder de kap gekeken maar misschien heb ik wel hetzelfde probleem.
    Het rare is dat hij in zijn 1-2en3 wel gewoon gaat als een gek.
    Waarom zou dat dan ook niet veel minder moeten zijn?
     
  13. Nou, ik heb nu 8 slangklemmen vervangen en er is zeer zeker geen lek meer.
    Ik heb rvs slangklemmen gebruikt omdat deze steviger zijn met aan draaien en mijn werkgeven ze had liggen.

    Nu heb ik geen problemen meer en rij ie zonder probleem tot 170 met langzaam uitloop naar 180.

    Mijn probleem is dus opgelost.

    PS: ik heb wel een panneel filter van k&n er in zitten en dat scheelt ook al een klein beetje.
     
  14. Een kennis van mij werkt bij daf trucks en doet daar motor tuning. Hij heeft ook de race trucks van daf en jan de rooy getuned.

    Zijn verhaal is als volgt: Als een turbo diesel power gaat verliezen dan is er voor 90% een lek tussen turbo en inlaat spruit stuk simpel gezegt: minder druk door losse slangen = minder druk meting van het motor management = minder diesel er in om niet te gann roken = minder power.
     

Deel Deze Pagina