1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

I.v.m. chiptuning: Is Belgische Euro98 hetzelfde als Nederlandse Euro98?

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Maartenn, 9 sep 2022.

  1. #1 Maartenn, 9 sep 2022
    Laatst bewerkt: 9 sep 2022
    Dag allen,

    Vraagje: Is Belgische Euro98 hetzelfde als Nederlandse Euro98? Na een tuningsessie moet je namelijk Euro98 gaan tanken i.p.v. Euro95 zodat je je blok niet kapotrijdt. Ik woon nabij de Belgische grens en wil daar blijven tanken. Is dit veilig? En dan doel ik vooral (als ik goed heb geluisterd) op het octaangehalte in de brandstof.

    Ik heb wat gegoogeld, maar ik kwam er niet uit en daarbij hoop ik dat binnen dit forum betere antwoorden en informatie te vinden zijn.

    Ik hoor graag van jullie.

    Mvg, Maarten

    EDIT: van een automonteur hoor ik net dat als het een merkpomp is (Esso, Texaco, e.d.) dat het dan hetzelfde is?
     
  2. Octaan 98 is octaan 98. Per bandstof leverancier kunnen er wel verschillen zitten in de toevoegingen en het wel of niet aanwezig zijn van bio-ethanol. Merken als Shell en BP (misschien andere ook) geven aan dat ze in Nederland geen bio-ethanol toevoegen aan hun 98 octaan brandstof ondanks dat het een E5 brandstof betreft. Wellicht dat dit in België anders is.

    Ik weet niet om wat voor auto en tuning het gaat, maar als het een tuning betreft voor een auto die dagelijks gereden gaat worden, dus geen circuit-monster, dan zou ik een tuning waarvan de tuner bovenstaande aangeeft nooit maar dan ook nooit laten uitvoeren. Ik ga er derhalve dan ook vanuit dat het advies is een 98 brandstof te gebruiken omdat de getunde auto daarop beter presteert.
     
    Bramzel vindt dit leuk.

  3. Dankjewel voor je reactie. Het gaat om een Focus Station St-line, 125PK, 3cilinder, Ecoboost.

    Ja, de tuner adviseert dat men EUR98 moet tanken in een getunede auto, omdat je anders je blok dus kapotrijdt. En dat is dan dus vanwege het octaan-gehalte.

    Ik rijd inderdaad een normale alledaagse auto en geen circuitmonster. Hij rijdt nu gewoon erg braaf en wil binnen de grenzen van wat de auto mechanisch aankan meer vermogen/ koppel.

    Ik schrik van jouw waarschuwing om nooit, maar dan ook nooit, de auto met deze reden te laten tunen? Kun je dat uitleggen?
     
  4. Vrij simpel, wat als je op vakantie bent en om de één of andere ongelukkige wijze lukt het niet ergens 98 te tanken, wat dan?

    Nogmaals ik kan me niet voorstellen dat het een voorwaarde betreft maar dat het simpelweg een advies is endat er niets aan de hand is mocht je een keer 95 tanken. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een brandstof met een zo hoog mogelijk octaan getal het liefste tank ik 100 of 102, maar ja dat is in NL niet zo simpel dus dan wordt het 98. Dat wil echter niet zeggen dat in geval van nood er altijd de mogelijkheid is 95 te tanken zonder dat ik met dicht geknepen billen in de auto hoef te zitten. Als ik de woorden van de betreffende tuner mag geloven kan dat niet met de tuning die hij/zij aanbiedt. Dat is voor mij genoeg reden om een dergelijke tuning, mocht het allemaal waar zijn natuurlijk, nooit te laten uitvoeren.

    Als een tuner dergelijke zaken zo communiceert, die in mijn optiek sterk overtrokken zijn, dan laat ik dat adres aan me voorbij gaan en zoek ik een andere partij. Ja er is verschil in klopvastheid tussen 98 en 95, maar als je motor daarvan in de soep draait zou ik er niet aan beginnen, het betreft hier immers een daily diver. Of is de tuning zo op het randje dat de tuner zich uit voorzorg vast indekt??
     
    gerardTDCI en Maartenn vinden dit leuk.
  5. Ze tunen de auto met euro98 in gedachten of euro 95.
    Dat is 2 a 3 graden verschil in timing dat ze inspuiten of ontstekking vervroegen.
    Wat dus met euro98 meeste vermogen oplevert.
    Tank je euro 95 dan heb je gewoon iets mjnder vermogen. Software van de auto houdt alles veilig. Die kijkt hoe goed de brandstof is en probeert zo veel mogelijk te vervroegen. Tank je dus 95 dan ga je niet tegen het maximale vervroeging zitten dat je tuner heeft ingesteld.

    Zelf had ik gewoon euro95 in gedaan ivm tank bijna leeg was.
    Klaagde over slechte brandstof ivm hun eerst tuning niet haalde. Toen 2 a 3 graden verlaat rn nog een run. Toen was het wel goed.
    Daarna tank ik bride door elkaar. Auto rijdt met beide hetzelfde geen wereld van verschil zit er tussen.
    Hoe dan ook die extra koppel en vermogen is wel fijn. Komt veel beter op.
     
  6. BR gaf bij mij ook aan dat ik geen 95 mag tanken, omdat hij afgesteld is op 98.

    ik hou het safe en tank gewoon 102 ;)
     
  7. Mijn 1.0 is ook getuned van 100 naar 145 pk en niets gezegd welke benzine ik moet tanken het meeste tank ik 95 en geen problemen in 2 jaar
     
    gerardTDCI, ing_BRW en Maartenn vinden dit leuk.
  8. Het zit voor mij in het woordje 'mag' of 'mogen'. Mijns inziens is het volkomen onzin als we over een 'gewone' tuning praten voor een auto die elke dag gereden wordt dat je gebonden bent aan het tanken van een 98 bandstof. Het is absoluut een feit dat de auto, voor en zeker na tuning, beter presteert als je een brandstof gebruikt met een hoger octaan getal, maar het kan niet zo zijn dat als je een keer een Euro95 tankt de kans op motorschade aanzienlijk is.

    Voor mij blijft het een advies en niet een verplichting. De RS (M380 map) loopt echt veel en veel beter met octaan 98 of hoger in de tank, maar ik kan zonder zwetende handjes aan het stuur een Euro95 brandstof tanken. Zoals Werner al heeft aangegeven de computer en de software in de auto is intelligent genoeg om er voor zorg te dragen dat er geen gekke dingen gebeuren met alle vervelende gevolgen van dien. Als dit na de tuning niet mogelijk is dan zit je zo ver op of misschien wel over de grens dat je je moet afvragen of dat die paar extra paarden waard is.

    Het is maar een mening geen wet, gewoon doen waar je je het beste bij voelt. Meer paarden met dito trekkracht is leuk daar weet ik alles van, maar een auto rijden met deze vorm van Euro95 stress lijkt me helemaal niets. :mrgreen:
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  9. Dankjewel voor jouw waarschuwingen en het meedenken. Dat wordt zeer gewaardeerd.

    Wat betreft het ergens toevallig geen 98 kunnen tanken, er bestaat zoiets als een octaan booster, als ik op vakantie ga neem ik gewoon een paar van die flesjes mee. Dat giet je in de tank en you're good to go.. Klinkt erg simpel, maar als het zo werkt, ideaal.

    Ik denk dat de tuner zich gewoon aan de veiligheidsmarges wil houden. En daarom erg voorzichtig is. Ik heb er inmiddels een goed gevoel bij. Hij levert echt maatwerk en uploadt niet zomaar een willekeurig chipje.
     
  10. Dat is heel mooi. Ik tank echter sinds ik weet ik wil gaan tunen 98 en ik heb het gevoel dat hij zelfs nu al lekkerder rijdt dan op 95.
     
  11. In frankrijk is 98 volop te verkrijgen. Tank ook alleen 98 nu zeker door de caravan erachter maar thuis ook ivm de vele elektrische km die we dan maken en de benzine dus relatief oud word
     
  12. Mijn RS is ook afgeteld op 98, ben nu heel Europa door gereden en de verkrijgbaarheid is nergens een probleem, ook af en toe even de accessport er aan en die laat zien dat de tune nog optimaal loopt. Euro 95 tanken is er niet meer bij, dan moet je een tune kiezen waarbij je tijdens het rijden kan wisselen van map. Dit had ik op de ST echter de euro 95 nooit gebruikt (en op de auto daarvoor ook niet), daarom dit bij de RS laten vervallen
     
  13. Allemaal bedankt voor de info. Ik heb inmiddels wat navraag gedaan bij twee Belgische pompen en zij geven aan dat de Belgische 98 qua octaan gelijk is aan de Nederlandse 98. Dat is waar het mij om ging. Dat ik motortechnisch gezien veilig 98 kan tanken in België met een getunede auto.

    Er is wel een verschil tussen de 98 van NL en BE en dat is dat er in de BE geen bio ethanol zit. De oorzaak hiervan is dat de wetgeving in BE wat betreft uitstootvermindering achterloopt op NL (NL is strenger m.b.t. milieueisen). Het voordeel is dus dat je in BE een iets zuiverdere 98 tankt, voor zolang als het duurt.

    Dit heb ik dus geleerd van enkele pomphouders.
     
  14. Verschil betwijfel ik. Want elke europese land moet bio-ethanol gebruiken.
    E10 is euro95, E5 is vaak euro98 kan ook 95 zijn.
    E0 mag je in nederland niet verkopen. En eigenlijk was alleen octaan102 dat.

    E10 wil ook niet zeggen 10% bio-ethanol in moet zitten.
    Nee alles tussen 6 a 10% is E10.
    Voor E5 is dat dan meer 1 a 5%.
    Exacte waardes ken ik niet. Maar staat me bij dat niet het exact moest.

    In duitsland, oostenrijk en belgie verkopen ze E5 en E10 aan de pomp. Octaan van benzine is alleen nu niet meer makkelijk te achterhalen.
    Performance benzine is bij ene pomp ook euro95 en geen 98.

    Vpower bp ultimate dacht die wel euro98 zijn.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  15. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.

    Lees hier verder: https://www.fehac.nl/altijd-98-benzine-tanken-voorkomt-problemen/
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  16. Mogen wij Belgische Texaco ook beschouwen als groot merk? Met een goede Euro98?
     
  17. #17 Iodokus, 9 sep 2022
    Laatst bewerkt: 9 sep 2022
    Zoals gezegd Shell en BP geven beide aan dat ze in Nederland geen ethanol toevoegen aan hun premium 98 brandstof, V-Power en BP Ultimate. Tevens hebben beide brandstoffen een octaan waarde van tenminste 98.

    Of dit bij andere leveranciers ook het geval is weet ik niet. Zelf tank ik alleen maar V-Power en heel af en toe Ultimate, vandaar ;)



    edit: Jack was me voor. Een gesprek op tv volgen en iets op een forum zetten gaat ook niet gelijktijdig :mrgreen:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Maartenn vindt dit leuk.
  19. Om op jouw vraag terug te komen, vroeger heb ik in België getankt met diverse auto's en ik heb altijd problemen gehad na 3 tot 4 tank beurten liepen de auto's heel slecht. Weer in Nederland getankt en liepen de auto's weer goed na 1 of 2 tank beurten.
    Ook met een auto die op LPG liep ging het verbruik van 1 op 9 naar 1 op 6 met het Belgische LPG.
    Na die ervaringen heb ik nooit meer in België getankt.
     
  20. #20 Maartenn, 10 sep 2022
    Laatst bewerkt: 10 sep 2022
    Meerdere auto's die allemaal slecht presteren op Belgische benzine? Heel vreemd en erg jammer om te horen. Hopelijk gaat dit mij niet overkomen. Ik rijd een Focus uit nov-2017. Wat reed jij en wat tankte je? En wanneer overkwam jou dit ongeveer?

    Tank je nu 98 in NL?

    Gelukkig ervaar ik zelf dat mijn auto lekkerder rijdt op 98 dan op 95, vlotter lijkt wel.. Ik heb alleen nog maar in BE getankt. Ik heb de auto pas nog maar kort en heb meerdere malen getankt.
     

Deel Deze Pagina