1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp gevraagd koppeling Fiesta

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kludrex, 15 sep 2020.

  1. Ik heb hier op werk het verzoek gehad om voor iemand te kijken voor een koppeling voor haar Fiesta. Als ik aan het kijken ben voor onderdelen voor mijn eigen auto, dan zijn dat meestal onderdelen die beter zijn dan standaard en heb ik ook meer info over wat ik nodig heb. In dit geval is het dus niet zo en gaat het puur om vervanging met goede en goed geprijsde onderdelen zodat de auto de komende jaren naar behoren functioneert.

    De vraag is nu: wat is een goed merk koppeling, wat moet er besteld worden en wat is handig om (mee) te vervangen als alles straks helemaal open ligt? Ik heb zelf even gekeken en naast de enorme prijsverschillen zie ik bijvoorbeeld ook dat er verschillende diameters zijn (200-232mm). :confused:

    De klachten zijn:
    -bak is niet in een versnelling te krijgen na een tijdje filerijden of regelmatig stoppen en optrekken voor stoplichten. De koppeling voelt dan geleidelijk steeds zwaarder aan en uiteindelijk is geen enkele versnelling meer te selecteren.
    -vanochtend is er iemand van de pechdienst wezen kijken en die had het vermoeden dat de drukgroep kapot was.
    -Als de auto een tijdje stilstaat, zijn de klachten weg.

    Het gaat om een Ford Fiesta, kenteken KH-899-T met 80k op de teller.
    Volgens kentekencheck is de motorcode: M1JH.

    Alvast bedankt voor jullie hulp :thumbup:
     
  2. Dingen die je eigenlijk standaard mee moet vv zijn.
    Koppeling/drukgroep. Priseasbus mits dit erop zit. Hydraulische druklager. Gewone druklager wordt vaak meegelever met de drukgroep.
    Askeering is geen overbodige luxe en bakolie.
     
  3. Marco, Sachs wordt OEM gebruikt. LuK is een onderdeel van Sachs. Beide zit je niet mis mee. Persoonlijk zou ik voor Sachs kiezen wanneer een paar tientjes extra niet uit maakt. Als je gaat vervangen dan zou ik de hele set doen:
    - drukgroep
    - koppelingsplaten
    - cilinder

    Verder rekening houden met: bakolie, remolie en misschien een keerring t.b.v. de assen. Wellicht kun je onder de auto kijken of de bak aan de onderzijde droog is, is die niet droog (afhankelijk van welke zijde) kan de binnenste krukaskeerring ook lekken.
     
  4. Bedankt mannen! Ik zat zelf ook naar Sachs te kijken en kom dan op volgend setje met hydraulisch druklager uit:
    https://www.autodoc.nl/sachs/9477826

    Heeft ze dan alles, afgezien van eventueel de keerringen?
     
  5. Is geregeld, bedankt :thumbup:
     

Deel Deze Pagina