1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp foutcode P1102 en P006a LM al vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EdwinCrzy, 15 sep 2019.

  1. Goede morgen allemaal.
    Ik heb een probleem met de Focus MK3 1.6 tdci 2013.

    Ik heb de Focus uitgelezen met een odb2 en kwam foutcode p1102 en p0006a uit.
    Na uitzoeken mogelijk een defecte luchtmassameter.
    Deze was nergens op voorraad dus eerst maar schoongemaakt maar geen resultaat.

    Daarna een nieuwe luchtmassa meter erop gezet.
    Daarna testen en nog steeds geen resultaat.
    Ondertussen gelijk olie en oliefilter en luchtfilter vervangen.(moest toch gebeuren)
    Het rare is dat meestal als hij in noodloop gaat hij met een odb2 niet uit te lezen was.
    Vaak is het ook dat als ik wat meer gas geef hij een motorstoring geeft en de auto gelijk uitschakeld.
    Contact uit en aan en alles is weg en loopt hij weer gewoon.
    Daarna met iets meer gas in noodloop tot motor na een tijd weer uitvalt.
    Nu heb ik ook gelezen dat er ergens ook een lek in je luchttoevoer kan zijn waardoor hij te veel lucht krijgt ten opzichte van de gemeten waardes.
    Ben aan het zoeken geweest maar ik zie verder niks raars en het rare is dat de odb2 geen fouten kan vinden meer en toch valt hij uit en gaat hij in noodloop.
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om de oorzaak te vinden.
    Ik ben ook aan het zoeken welke zekering voor de lmm is maar nog niet gevonden.
     
  2. Is er iemand die mij misschien kan helpen.
    Heb morgen nog vrij en dan kan ik sleutelen om het te fixen.
    Hij geeft met odb2 dus geen foutcode meer.
    Luchtmassameter is vervangen.
    Bij gasgeven gaat hij sneller helemaal uit.
    Dan contact weer uit en aan en hij start weer.
    Overmorgen moet ik met de auto weer naar me werk dus zou fijn zijn om morgen het op te kunnen lossen.
    Ik hoor het graag.
     
  3. 99% van de gevallen is de lmm goed. Of hij is vuil of verder in systeem klopt er iets niet.

    Zoals je zegt verwacht de computer dat met de map sensor en toerental x aantal lucht langs de meter gaat. Dit komt niet overeen.

    Nu zeggen vaak de freeze frame data wat er mis is. Lage gemeten turbodruk kan zijn op lekkage. Hoge tuebodruk vals aanzuigen van extra lucht na de lmm.

    De storingen zullen noodloop veroorzaken maar uitvallen niet echt.
    Hoe is je brandstofdruk. Als hij uitvalt eerst storing uitlezen voor je hem vam contact afzet.
     
  4. Dat is dus het vreemde.
    Heb een odb2 eraan hangen en die leest geen fouten meer.

    De eerste keer schakeld hij de motor dus helemaal uit vaak.
    Ook voel ik net ervoor even een soort van stotteren en dan uit.
    Daarna contact aan en doet hij het goed tot veel gas geven en dan naar noodloop.
    Op de snelweg als ik onder de 90km blijf gaat het goed.
    Daarboven in noodloop.

    Hij is ook niet uit te lezen als hij aangeeft service nu en in noodloop gaat lees ik hem gelijk uit.
    Geen enkele fout geeft hij weer.
    Ook niet bij history en ook niet bij huidige fouten.
    Dat is het rare daarvan.
    Ik las dat dit vaak kon liggen aan de lmm dus deze maar vervangen.
    Turbo is begin dit jaar nagekeken en opnieuw geseald en gebalanceerd maar was gewoon goed.
    Had ik puur voor de zekerheid gedaan.
    Nu kan ik ergens nog een lek in lucht hebben maar is iig zo niet te vinden.
    Wat ik wel erg raar vind is dat hij in noodloop gaat en niet uit te lezen is waarom.
    Hij zou een foutcode moeten geven.

    Brandstof druk zou ik na moeten kijken.
    Daar heb ik zelf geen spullen voor.
    Denk dat ik morgen maar even naar de garage ga maar die hebben volgens mij geen computer en alleen 2 odb apparaten.
    Erg leuk die vreemde klachten. :)
     
  5. Owja en heel erg bedankt voor je reactie.
    Word heel erg gewaardeerd.
     
  6. Deed mijn 1.8 tdci ook toen het slangetje naar een druksensor van de turbo kapot was. Maar daar gaf hij wel een foutmelding op.
     
  7. alle slangen al gecontroleerd?
    zou zomaar eens een klein scheurtje kunnen zijn in een luchtslang waar die valse lucht trekt en in noodloop gaat :shrug:

    ben niet zo technisch maar dit is het eerste waar ik aan denk.
     
  8. Bedankt voor de reacties.
    Zo op het oog niet zichtbaar.
    Daar zat ik ook aan te denken. Misschien ergens aan de onderkant.
    De slangen morgen maar eens eraf halen.
    Ook de brandstoffilter morgen even vervangen voor de zekerheid.
    Kan ook zeker geen kwaad om die ook gelijk mee te pakken.
    Kan mogelijk ook wel zoiets veroorzaken aangezien hij uit valt bij hogere toeren.
     
  9. brandstofdruk is met obd uit te lezen, dan zie je precies wat de sensor meet.
    programma als forscan is geweldig ervoor.
    vooral op gsm. samen met obdlink mx. live data kun je in een grafiek laten weergeven. daar zet je de belangrijke gegevens in.
    zoals snelheid,toerental,brandstofdruk,gaspedaal stand, lmm, turbodruk etc.
    dan rij je 90 start je deze live data verzamelen. geef je vol gas, als hij in storingvalt/noodloop/uitvalt.
    dan zet je hem bij parkeerplaats en bekijk je of je er wijs uit kunt. kijken in je grafiek of je ziet waar de motor verkeerd gaat doen en dus uitvalt/noodloop.

    Als technisch specialist deed ik dit ook altijd. eerst vragen onder welke omstandigheden het deed. vond ik het gek of had ik geen voorgevoel wat het zou kunnen zijn.
    laptop eraan meting gegevens opzetten. dan gaan rijden, net voor het moment dat de omstandigheden goed zijn het starten van de meting. na het probleem het opslaan.
    Met bekijken van de data zag je soms gekke dingen en wist je waar je zo naar toe moet gaan met je diagnose
     
    Ger-B vindt dit leuk.
  10. Hey mensen, zoals het nu lijkt is het probleem verholpen gelukkig.
    Zag een beschadiging aan de turboslang die naar de intercooler gaat maar die was het probleem niet.
    Vervolgens vandaag de brandstof filter vervangen en na een testrit van 10km geen problemen gehad meer.
    Toch maar eens vaker op me eigen gevoel vertrouwen.
    Had dit al als mogelijke oorzaak gevonden en lijkt dus zo te zijn.
    Geeft wel rare problemen zeg.
    Degene die de vorige keer de bramdstoffilter vervangen heeft had gewoon de ouwe pakking niet eraf gehaald aan de onderkant. Zaten gewoon 2 pakkingen in.

    Brandstof filter is voor de gene die het gaan doen goed zelf te doen voor een 1.6tdci eco bj 2013
    Dopje 8 en torx t15 heb je er voor nodig en een branstof toevoer apparaatje om de brandstof filter weer te vullen met diesel om te zorgen dat lucht eruit is.
    Half uurtje werk ongeveer.
    Die ik gehaald had was niet geweldig maar met aanpassing goed te doen.
    Gelukkig geen andere dingen tegen gekomen en kunnen we weer veilige kmters maken.
    Iedereen bedankt voor jullie reacties.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina