1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Howto hoodgap oplossen Focus III ST

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Factory, 7 jun 2018.

  1. #1 Factory, 7 jun 2018
    Laatst bewerkt: 7 jun 2018
    Omdat er misschien meer mensen zijn die zich storen aan hoe de motorkap van de ST aansluit op de bumper, hierbij een fix.

    Bumpstops:

    2013-Ford-Focus-ST-engine-1.jpg

    De kap van de ST staat eigenlijk te bol, waardoor deze ten hoogte van het embleem een grotere kier heeft, dan aan de uiteinden bij de koplampen. Om dit op te lossen kun je allereerst de twee bumpstops draaien, maar over het algemeen red je het daar niet mee. Ook kan het dat de kier over de gehele breedte veel te groot is. Ook dit is met deze methode aan te passen.

    De bumpstops op de mijne heb ik zo laag mogelijk gedraaid om de kier, links en rechts, als uitgangspunt zo klein mogelijk te maken. (zorg ervoor dat de kap de koplampen o.i.d. niet gaat raken).

    Om het probleem toch volledig op te kunnen lossen, zul je het slotmechanisme aan moeten passen:

    Eerst meet je de ruimte tussen de kap en bumper, ter hoogte van het embleem. Daarna bepaal je hoeveel je deze ruimte wilt verkleinen.
    De ruimte links en rechts kun je regelen met de bumpstops en zal dus niet kleiner worden, tenzij je dit wilt natuurlijk.

    Beginsituatie slotmechanisme:

    1.jpg

    De gaten zul je verder uit moeten boren, vijlen of dremelen. Hierdoor zal het mechanisme verder zakken, en dus de kap ook.

    Het aantal mm's dat de gaten opschuiven bepaal je zelf aan de hand van de meting, wil je de kier 3 mm verkleinen? Boor dan de gaten 3 mm uit. Ik heb deze ruimte ongeveer 4 a 5 mm verkleind. Maar dit is per ST verschillend natuurlijk.

    Te boren materiaal:

    Aanpassing mechanisme.jpg

    Na boren:

    3.jpg

    Als je de gaten hoger hebt gemaakt, monteer je het mechanisme weer (deze bevestig je nu lager) en valt de kap lager. Ga niet te snel te werk, en monteer het mechanisme desnoods eerst om te testen hoe de kap valt. Dan kun je altijd nog wat extra boren oid. Speel vervolgens nog wat met de afstelling van de bumpstops links en rechts om de kier over het geheel gelijk van grootte te maken. Pas er nogmaals op dat de motorkap niet op de koplampen rust, maar licht op de bumpstops leunt. Dit kun je gewoon testen door licht op de kap te drukken op de plaats van de bumpstops.

    Hierbij het verschil:

    Verschil.jpg
     
    Mannes vindt dit leuk.
  2. #2 Factory, 7 jun 2018
    Laatst bewerkt: 7 jun 2018
    Belangrijk: monteer wel weer alle kabels voor de vergrendeling als je het mechanisme gaat testen. Anders wil je kap niet meer open en heb je een hoop extra gedoe :D
     
  3. Mooie oplossing! Dit ga ik zeker een keer eens bekijken of ik de mijne wat ga aanpassen, duidelijk verschil bij jou van de voor en na foto.
     
    Factory vindt dit leuk.
  4. Super dit.Thanks ;)
     
  5. Graag gedaan! Ik zie de resultaten graag verschijnen hier.
    Mochten er vragen zijn, dan hoor ik dat graag.
     
  6. Wauw, wat een verschil! Heel gaaf!
     
    Factory vindt dit leuk.
  7. Nog even ter illustratie, omdat ik de vraag kreeg hoe deze aanpassing lijkt i.v.m. de koplampen. Dat staat gewoon heel netjes, zonder problemen:

    06AF65BB-BAE1-4DDD-B887-28F955A22799.jpeg 7F847CA5-F644-49BA-91CE-FC186262D2C3.jpeg 167BD9BA-2B47-419B-B291-28BAF7A9E1D2.jpeg
     
  8. Bij mij is het echt drama. Motorkap werpt gewoon een schaduw over het midden van de bumper :) gap1.jpg gap2.jpg
     
  9. #9 Factory, 7 jun 2018
    Laatst bewerkt: 8 jun 2018
    Jou zou ik aanraden om ook een spacertje toe te voegen op de blauw omlijnde plaatsen. Ik heb hier plastic ringetjes (ongeveer 3 mm) tussen gedaan en de originele bevestiging weer terug geplaatst. Ook is het aan te raden om de groene punten zoveel mogelijk naar achter vast te zetten. De bumper gaat hierdoor verder naar achteren en komt wat omhoog. Ik denk dat je, met deze aanpassingen en die van de motorkapvergrendeling, de naad nog wel zo moet krijgen als de mijne. Mijn motorkap stond vergelijkbaar, alleen viel dat minder op door de zwarte kleur. Ik had een naad van 13 a 14 mm bij het embleem en 8 a 9 mm aan de linker- en rechterkant. Nu is dat 8 a 9 over de gehele breedte. Good luck!

    2013-Ford-Focus-ST-engine-1.jpg
     
  10. Dankjewel voor de info. Ik ga binnenkort kijken hoever ik hiermee kom. :thumbup:
     
    Factory vindt dit leuk.
  11. Ben er vandaag ook mee bezig geweest. Helaas kan ik het slot niet ver genoeg laten zakken om de spleet klein genoeg te krijgen naar mijn zin. Het scheelt wel iets maar ik had op meer gehoopt. Als ik het slot verder laat zakken dan krijg ik de kap niet meer dicht, de beugel kan dan niet ver genoeg in het slot geduwd worden zodat ie vastklikt.
     
  12. Jammer genoeg ook niet aan toegekomen in al die tijd. Meerdere mensen meegemaakt die mij attendeeden op de niet gesloten motorkap zogenaamd. Afgewimpeld met "dat hoort zo" etc.

    Edit: waar is @Factory was toch een redelijk actief member?
     
  13. Als je de klep dicht doet zonder gemonteerd slot krijg je een idee hoever de klep kan zakken deze zou dan op de stops moeten liggen. Ga je het slot nog wat dieper plaatsen zul je de klep omlaag moeten gaan duwen om hem in het slot te krijgen let op risico tot het indeuken van het plaatwerk

    misschien als je de klep in zijn geheel ietsje richting de voorruit versteld dat ie ook nog wat beter uit komt.
     
  14. Ik heb zelfs de stops er even uit gehad om te kijken hoe diep hij zou kunnen, maar dat maakt niks uit.
     
  15. Die stops moesten er toch af bij montage van de gasveren?
     
  16. Hoe kom je daar bij ? Stond bij mij niks van in de handleiding.
     
  17. Bij mij wel want de stop kwam op de gasveren als je de stop bedoelt die halverwege de kap zit.
    Heb het al gezien je bedoelt de stoppers naast het slot.
     

  18. Ik moet mijn klep ook van een flinke hoogte laten vallen hoor. Daar moet je niet te bang in zijn denk ik. Ik heb hem telkens een heel klein stukje laten zakken. En de klep telkens van een hoogte laten vallen. Tot op het punt dat hij echt niet meer vergrendelde. Toen iets terug gedaan en klaar. Voor je gevoel mol je de boel als je hem van zo hoog moet laten vallen, maar bij mij gaat het gewoon goed. Heb alleen klein stukje tochtband geplakt op de plek waar de klep de koplampen kan raken. Is een kwestie van tweaken en blijven proberen.
     

  19. Ik ben er nog hoor :D.
    Doordat we verhuisd zijn ben ik vrij druk geweest met klussen. Waardoor de ST even op een tweede plaats stond. Wel op een mooie oprit nu ipv aan de straat, dus dat is wel top!
     
    M.Blaak, Kludrex en gerardTDCI vinden dit leuk.
  20. Ik heb hem ook dusdanig afgesteld dat ie nog net vergrendeld. Maar had ‘m graag nog iets dieper gehad....
     

Deel Deze Pagina