1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

How TO: Retrofit Automatische ruitenwissers, Lichten en dimmende spiegel.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Tommie, 24 okt 2020.

  1. Hallo iedereen,

    Ik heb een Ford Focus mk3,5 Titanium uitvoering, hij is vrij luxe uitgerust, alleen ik heb geen automatische lichten of wissers. Na veel zoek werk uiteindelijk een how to gevonden op een Engelstalig forum. Nu dacht ik, als ik het toch ga uitvoeren. Laat ik hier dan maar een Nederlandse uitleg neer zetten.
    Deze Retrofit werkt op zowel een MK3 als een MK3.5.

    Door middel van deze how to leg ik jullie uit hoe je de volgende optiesverkrijgt:
    Automatische verlichting
    Regensensor
    Automatische dimmende binnenspiegel
    Alles wordt op de originele kabelboom aangesloten.

    Voor dat we beginnen, deze uitleg is geheel op eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade aan je voertuig.

    Wat heb je nodig:
    • kabelboom van de sloop/of de juiste connectoren ( In principe zijn de connectoren voldoende)
    • Regensensor( mijn advieskoop deze 2dehands of haal hem van de sloop, nieuw kost die 189 euro bij de dealer) koste mij €45 euro van de sloop
    • Regensensor gelpad—> finis nummer: 1720926 kost ongv €55,-. Dit is geen optie, deze heb je echt nodig.
    • Regensensor klem —> finis nummer: 1708163 kost ongv 3-4 euro ofzo. Heb je niet persee nodig. Je zou ductape kunnen gebruiken. Maar voor deze prijs, of je vraagt het even aan de sloop als je toch een regensensor gaat halen.
    • Lichtschakelaar met de automatische stand(koste mij €25 euro van de een sloop)
    • Automatische binnenspiegel(koste mij €20 van de sloop)
    • Soldeer bout en materialen
    • Elektrische of kabelboom Tape( Gamma of Brezan oid)
    • Trim removal tool of een plastic kaartje
    • Pin removal tool of een dunne speld
    • Laptop met Forscan incl licensie
    • ELM327 connector met HS/MS-can (deze gebruik ik althans)
    • Gezond verstand
    voor dat je überhaupt alle spullen gaat halen van dit lijstje controleer eerst of de bekabeling er al niet ligt.
    Grote kans dat bij de focus mk3 de bekabeling in de dakhemel zit verstopt.
    Bij de 3.5 zit er geen bekabeling verstopt omdat deze versie met een apart verloop kabeltje werkt.

    Stap 1:
    Als je een kabelboom/connectors hebt, zorg dan dat je de betreffende pinnen uit de plug haalt. Dit doe je door eerst het slot mechanisme te verwijderd en dan met een spelt of pin removal tool de connectors vrij te maken.
    [​IMG]
    Mijn pin removal tool, ongv 2 euro van oom Ali.

    Dit is erg lastig om uit te leggen, dus bekijk deze YT video eventjes. Hij legt alles mooi uit, hoe je dit het beste kan doen!



    Mijn tip: Ga naar de sloop, en knip daar gewoon verschillende pluggen vanaf.
    Let op dat er wel verschil in dit. Dus bekijk de plug op de foto’s en zorg dat je die ergens kan afknippen. Of je zoekt even op ebay een kabelboom van de dakhemel. In elk geval, beste optie is de eerste en dat is knippen van de sloop.
    Daarnaast kan je de pinnen ook los kopen, ik heb geen idee welke het zijn of waar je deze kan halen.

    Je hebt 3 pinnen nodig voor de bcm, 1 pin nodig voor zwarte connector van de A-stijl en als laaste de massa solderen we gewoon aan een ander massa punt.


    Stap 2:
    Als je geen kabelboom hebt, gaan we er nu eentje maken.(ik had een kabelboom van de sloop). Is eigenlijk heel simpel, zorg voor voldoende draad, en soldeer je pinnen er aan vast, vervolgens soldeer jou connectors van de spiegel en regensensor er aan vast.
    [​IMG]
    Hier boven zie je de connectors van de spiegel en sensor ( Verwijder deze pinnen niet). De zwarte is voor de regensensor en de witte is voor de spiegel.
    [​IMG]
    En hier zijn ze gemonteerd aan de spiegel en regensensor.

    De Affabriek kleuren zijn:
    Regensensor:
    Blauw --> Pin 17 van de witte plug van de BCM
    Zwart/wit: --> Massa draad solderen we dus
    Geel/bruin--> Pin 13 van de witte plug van de BCM

    Spiegel:
    Paars--> Pin 16 van de witte plug van de BCM
    Zwart/wit --> Massa draad solderen we dus
    Bruin--> Pin 7 van de zwarte plug in de A-stijl.

    Nadat alles is gesoldeerd, pak je elektrische tape/kabelboom tape. En tape je alles netjes in.
    Dit heb je dan ongv als resultaat, ik heb hierna alles netjes netjes ingetaped ( Let op dat je voldoende lengte pakt aan kabel. )
    [​IMG]

    Stap 3:
    Nadat je kabelboom is gemaakt, gaan we nu de regensensor voorbereiden. Je regensensor moet goed schoon zijn, ik heb IPA gepakt en vervolgens met een microvezeldoekje schoon gemaakt. En daarna nog droog geblazen. Gebruik dus iets wat geen krassen kan veroorzaken. Nadat de sensor mooi schoon is gaan we de Gelpad plaatsen.
    Je pakt je gelpad, en legt deze vervolgens mooi op de regensensor( kan niet fout gaan). Let op dat er geen luchtbellen onder de gelpad zitten.
    [​IMG]
    Luchtbellen die je hier in zit, zitten onder de folie, dus niet bij de sensor zelf.

    Stap 4:
    Koppel de accu los om foutcodes te voorkomen en omdat we gaan solderen. En om een of andere reden soldeer ik nooit als er eventueel stroom op de kabels staat.

    Stap 5:
    Verwijderd de A-stijl en de spiegelkap. Simpel weg de A stijl even trekken en de spiegelkap was in mijn geval met een pinpas ertussen en dan split die. Als je er niet uit komt, YouTube is een bron van informatie. Ik heb dit proces namelijk niet gefotografeerd. Helemaal vergeten.

    Stap 6:
    Vervolgens gaan we onder handschoenenkastje/dashboard kastje naar de zekeringenkast( Kijk even in je handleiding, je hoeft 2 plastic clipjes los te trekken en dan ben je er al) . En halen we de witte plug(GREY) uit de bcm/zekeringskast.
    [​IMG]
    Meest rechtse plug van de zekeringkast ( niet de blauwe)

    Stap 7:
    Voer je kabelboom door naar beneden, ik heb dit via de zijkant gedaan. Door dit paneel weg te trekken.
    [​IMG]

    En hier is nadat ik de kabel door heb gevoerd.
    [​IMG]
    ( de andere kabel is van mijn achteruitrijcamera, deze kabel zit niet standaard in je auto)



    Stap 8:
    Haal de plug uit elkaar (zoals je in stap 1 heb gedaan) en voeg de pinnen op de juiste plek in. In feite haal je eerst het hendeltje weg, en daarna schuif de bovenkant los( door 2 pinnetjes aan de zijkant in te drukken)
    [​IMG]

    De foto hieronder is hoe je plug er uit ziet als die helemaal kaal is.
    [​IMG]

    Zoals je ziet staan er kleine getallen op de plug. Maar om het jullie makkelijk te maken. De Meest linkse kabel(Gele) Is Pin 11 en de paarse is Pin 12.

    [​IMG]
    Vervolgens gaan we pinnen er in steken, dubbel check/tel dus je pinlocatie na.
    Blauw= pin 17 —> regen
    Paars=pin 16–> spiegel
    Geel/bruin=pin 13–> regen
    [​IMG]

    En de foto hieronder is het eind resultaat.
    [​IMG]
    Zet daarna de connector terug in elkaar en plug hem terug in de zekeringskast.

    Stap 9:
    Verwijderd de zwarte connector bij de A stijl.
    [​IMG]

    En haal het rode slotmechanisme eruit.
    [​IMG]
    Vervolgens stop je de pin op de juiste locatie.
    Bruine kabel=pin 7–> spiegel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Stap 10:
    [​IMG]
    Vervolgens heb je bij dezelfde connector van de A-stijl ook de massa zitten. Deze kan de geel/zwarte (MK3,5) of wit/zwarte(MK3) kabel zijn.

    [​IMG]
    Strip een stuk kabel weg en soldeer hier je massa draad op.


    Stap 11:
    [​IMG]
    Vervolgens verpak je alles netjes en stop je alles netjes terug. Net af-fabriek.

    Stap 12:
    [​IMG]
    Verwijder je spiegel, dit doe je door de spiegel bij de voet te pakken en naar links te draaien.

    Stap 13:
    [​IMG]
    Voer de kabel onder je hemel tot aan de juiste locatie bij de spiegel.

    Stap 14:
    We gaan nu de regensensor plaatsen, in mijn geval had ik de correcte vooruit en plastic was al aanwezig. Sommige modellen hebben dit andere niet. Als je dit niet hebt, kan je hem alsnog plaatsen, het ziet er dan alleen minder mooi uit.
    Om dit te doen moet je hem vast plakken met bijv 3M dubbelzijdige tape, de gelpad alleen is niet sterk genoeg .Ik heb afbeeldingen gezien op Engelstalige forums, waar bij ze dit hadden gedaan, en dan nog eens met een zwarte ruitenfolie alles netjes hadden afgewerkt, het is dus mogelijk.
    [​IMG]
    In mijn geval was het lekker makkelijk, stukje schoonmaken, ontvetten en vervolgens in een simpele beweging tegen de ruit aan zetten. Vervolgens bevestig je de klem en klaar.
    Let op ook hier mag geen lucht zitten tussen gelpad en het raam.
    [​IMG]

    Stap 15:
    Pak je nieuwe spiegel en zet hem op het stukje en draai naar rechts. Ik kan het niet anders uitleggen maar je voelt vanzelf wanneer je moet draaien.
    De voet van de dimmende spiegel en de normale spiegel is anders, dit is echter geen probleem, dit past gewoon.
    Vervolgens verbind je alle connectors (spiegel en regensensor).
    En plaats je de a stijl (geloof me je gaat veel vloeken, ik vond dit echt pokken werk, beste manier die ik kan beschrijven is heel veel prullen omdat helemaal bij het raam een gleufje zit, en daar moet een stukje van de kap in vallen.
    Vervolgens monteer je de spiegelkappen terug.

    Stap 16:
    Vervang de lichtschakelaar, door middel van het bakje naar beneden te doen, erin te knijpen en dan vervolgens helemaal naar beneden
    [​IMG]
    Dit is ook de locatie van de obd2 Poort.
    Vervolgens duw de lichtschakelaar zo naar voren door de mentale tabjes in te drukken.


    Stap 17:
    Verbind je accu en start de motor. Test of je spiegel het doet door een lampje ervoor te houden. Is het overdag, dan bedek met je hand de sensor aan de achterkant en schijn dan in de spiegel. De spiegel moet nu dimmen.
    [​IMG]

    Stap 18:
    Nu gaan we alles programmeren via de laptop. Ik gebruik forscan.
    Je gaat op je laptop naar forscan, verbind de auto, volg de instructies vervolgens ga ik naar. Bcmi, en hier zet ik de opties auto light en rain sensor aan.
    Vervolgens sla ik alles op en sluit ik alles af.


    Stap 19:
    Zet de ruitenwissers op automatische stand (een tik omhoog) en Test of de sensor werkt, door je vooruit nat te maken. Vervolgens kan je jouw hand voor de sensor plaatsen en dit moet ervoor zorgen dat de lichten aanspringen (wel natuurlijk schakelaar op standje automatisch). Ik heb dit stukje kort gehouden omdat Forscan vanzelfsprekend is. Heb je dit niet dan vraag iemand om je te helpen!

    Er zijn daarnaast nog andere opties zoals de coming home lichten die je in kan stellen of dat de verlichting automatisch aanspringt wanneer het regent. Bekijk dus even je handleiding hoe je dit allemaal in kan stellen.

    Mijn advies, TEST eerst ALLES voordat je plastic terug monteert.

    In mijn geval zat de zekering al op zijn plek, als dit niet het geval is plaats dan de zekering ( 5A) op plek F62( zowel mk3 en mk3,5)

    Dat was het, ik hoop dat de how to een beetje duidelijk was en dat je nu kan genieten van je nieuwe opties.
     
    bws723, gerardTDCI, Bassie666 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Bedankt voor deze howto.

    Ik heb deze verplaatst naar handleidingen mk3 waar deze ook thuishoort. ;)
     
  3. Ziet er uit als een leuke HowTo, helaas zie ik geen enkele afbeelding, alleen maar "IMAGE NOT FOUND"..
     
  4. mss dat @Tommie een poging kan doen om de foto's te herstellen.
     
  5. Ik ga eens kijken hoe ik dit kan oplossen! Als goed is heb ik de foto’s nog ergens!
     

Deel Deze Pagina