1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoogteregeling voor originele xenonunits werkend maken

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door rfknol, 1 dec 2011.

  1. #1 rfknol, 1 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2011
    Men neme:

    - een paar xenon units
    - de stelmotortjes voor de hoogteregeling van de halogeenunits
    - 3 polig stekkertjes
    - pin-strip
    - krimpkous
    - afstandsbusjes (1 cm)
    - langere schroeven
    - soldeerbout
    - en een aantal torx schroevendraaiers

    Eerst maar de rechterlamp. Deze is het makkelijkst.

    Soldeer eerst 2 pinnetjes van de pin-strip aan het 3 polige stekkertje. 1 draad laat hoeft niks aan omdat die op een andere plaats bevestigd moet worden.
    [​IMG]
    aan deze
    [​IMG]

    De 2 draadjes kun je aansluiten op de stekker van de automatische hoogteregeling.
    [​IMG]
    Meet hierbij voor de zekerheid welke draden je precies moet hebben. Ik heb bij een unit van iemand anders gemerkt dat er 2 versies voor de bedrading zijn! De bezetting van de pinnen vind je hier.

    Het draadje wat je niet hebt gebruikt in het stekkertje gebruik je als controledraad. Hiermee controleert het stelmotortje of de lampen aan staan. Deze draad heb ik aangesloten op het stadslicht, omdat ik het niet verstandig vond deze bij het dimlicht op te zetten zoals bij de halogeenunits gebeurd. Zet dit draad op de + van het stadslicht anders werkt het stelmotortje niet.
    [​IMG]

    Dan het stelmotortje aanpassen. Hiervoor heb ik 2x een stukje krimpkous om de kop van het stelmotortje gedaan. Zo past deze in het houdertje voor de xenonunits (de stelmotortjes van de xenon hebben een grotere kop).
    Het houdertje heb ik met een afstandsbusje van ongeveer 1 cm hoger gezet omdat de halogeenstelmotortjes een korter armpje hebben. Daardoor komen de lampen behoorlijk laag te staan. Naar boven afstellen vond ik zelfs het maximum niet goed genoeg.
    Om alles weer te bevestigen moet je dus ook een langere schroef hebben. Niet te lang want dan draai je m door je reflector heen.

    Nu kun je alles op zijn plaats zetten.

    De linkerlamp is lastiger omdat je daar het stelmotortje moet aanpassen ivm de grootlichtmotor.

    Ik heb er een stukje vanaf geschuurd. Niet verder gaan wanneer je de printplaat tegen komt.
    [​IMG]
    Verder moeten de nokjes ongeveer gehalveerd worden om te zorgen dat de stelmotor iets meer naar beneden gedraaid kan worden, zo heb je meer ruimte.

    Om deze stelmotor te kunnen plaatsen moet de lens los. Deze zit met 3 schroefjes vast. Let op want bij het verwijderen van de lens kunnen de kunststof ringetjes eraf vallen. Nu kun je de stelmotor plaatsen en de lens weer terug zetten. Het gaat niet zo makkelijk als eraf maar met een beetje goed bochtenwerk (uitkijken dat je de lens niet beschadigd aan de bouten) is het te doen.
    De controle draad moet aan de kant van het knobbeltje op de stelmotor zitten.
    [​IMG]

    Als alles weer op zijn plek zit kun je de boel weer dicht maken en testen. Of eerst testen en dan dichtmaken:P
    En even af (laten) stellen. Ook links/rechts even controleren, omdat de linkerlamp de lens los is geweest.
     
  2. mooie how-to

    die "steekcontacten" heten eigenlijk "pin-strip" of "pin-header" ;)
     
  3. Ik had al verwacht dat jij het wel wist:D Ik pas het even aan:)
     
  4. Kuch ff stof afblazen, binnenkort eens kijken of dit mij ook lukt!
     
  5. Zijn deze aanpassingen ook nog als ik bij mijn c-max de halogeen units wil vervangen voor oem xenon?
     
  6. Iemand een idee of dit ook zo kan bij Fase 2 Oem Xenon koplampen ?

    Gr. Perry
     
  7. [MENTION=400]Focus-013[/MENTION]

    Heb je ze liggen dan?

    anders een fotootje plaatsen, hoe zien de stelmotors van een fase 2 eruit dan?

    Zag wel 1 koplamp op mp staan.
     
  8. Nee, ik heb ze niet maar voordat ik ze misschien aanschaf wil ik wel weten of het wel zou lukken.
    Ik kan ook geen goede foto's vinden hoe de koplampen en van binnen uit zien. Als ik bij de originele halogeen koplampen kijk is er veel minder ruimte als bij de fase 1.
     
  9. #9 Blauwitje, 5 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2014
    maar hoe ziet een fase 2 koplamp eruit van binnen en wat voor een stelmotor heeft deze?

    bij een fase 1 is dit zo te maken omdat het verschil in de binnenkant alleen hem in het bewegende deel zit het omhulsel is hetzelfde!
     
  10. bij een fase 2 zitten de stelmoteren vast in de behuizing en in principe niet te verwijderen/ vervangen.
     
  11. Hmm dat maakt het ombouwen een stuk lastiger.... neem aan dat je de hoogte regeling wel wilt behouden, is het niet zo dat een fase 2 volledig bedraad is? als dat wel het geval is zou je een schakelaar bij je achteras orgoneel en het hoogte regelling kastje kunnen plaatsen.

    Anders is een afl koplamp mischien een betere optie?!
     
  12. Nee niet alles in voorbereid qua bedrading, de koplampstekkers zijn sowieso niet volledig bedraad, de stekker voor de voorste sensor ligt er niet hoever de bedrading voor de achterste sensor er is weet ik niet, ik ga ervan uit dat die er dan ook niet is.

    Maar idd AFL koplampen is een goed alternatief die had ik ook in mijn vorige fase 1 Focus, niet werkend als afl lampen want dat was teveel werk maar met xenon erin gaf door de lens een goed lichtbeeld.

    Ik denk alleen dat afl nog zeldzamer zijn dan xenon koplampen :nocheer:

    Achja, mss een aftermarket setje koplampen ,FK of Depo met een lens dat kan ook nog.
     
  13. In overleg met de topicstarter deze handleiding hier maar bijgezet dat leek ons het handigst.
    Foto's zijn enkele van mij en andere van het forum waar ik het vandaan heb gehaald.

    Ook bij de Fase 2 koplampen is het mogelijk om de xenonmotortjes te vervangen voor de halogeen hoogte stelmotortjes.

    Je hebt dezelfde spullen nodig die ook voor de fase 1 koplampen nodig zijn behalve de afstandbusjes en de langere schroeven.

    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820167184&postcount=1

    De linkerkant is het makkelijkst, de manier van bevestiging van de motortjes zijn hetzelfde. Eerst heb ik de lens zover mogelijk naar voren geschroefd dmv van de stelschroef, deze moet je dan rechtsom draaien tot je niet verder kunt dan heb de ruimte gecreƫerd om het makkelijkst te werken.

    [​IMG]

    Dan schroef je de schroef los waar de beugel van het motortje vastzit aan de lens daarna is het een kwestie van het motor een kwart slag te draaien en dan komt het motortje los uit de steun.

    [​IMG]

    Zoals bij de fase 1 moet je de kop van het motortje wat dikker maken dmv krimpkous, 2x eromheen is genoeg.
    Het motortje van de halogeen versie gaat er op dezelfde manier weer in en een kwart slag draaien en het motortje zit op zijn plek. De beugel weer vastschroeven aan de lens en op dezelfde manier aansluiten zoals de fase 1.http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820167184&postcount=1

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begin van de rechter koplamp is hetzelfde, het xenonmotortje eruit krijgen is ook geen probleem.
    Het motortje van de halogeen versie erin krijgen is echt een vreselijke klus want je kunt de slag van 45 gr. niet maken om het motortje op zijn plek te krijgen want die ruimte is er niet.

    Er werd op het forum waar ik het stappenplan vandaan heb ook gesproken over het borgplaatje van de stelschroef los te maken waardoor er meer ruimte ontstaat om het motortje te plaatsen maar die zat er vreemd genoeg niet op bij mijn koplamp dus dat plan lukte niet. Misschien dat het dan een heel stuk makkelijker is maar dat weet ik niet.

    [​IMG]

    Ik heb een hoek van het motortje zover mogelijk afgevijld en de kunststof bodem zover mogelijk gebogen om die ruimte te maken en ook dan ging het met veel pijn en moeite wel. Wel erg spannend want het is maar kunststof dus te ver en het is gedaan met de koplamp dus pas daar wel mee op.

    [​IMG]

    Hoewel de verdeling van de draden in de koplampstekker van de fase 1 en fase 2 afwijkt zitten de aansluitingen van de motortjes die je nodig hebt op dezelfde plek. Kijk hiervoor naar het eerste bericht in deze topic van de fase 1 lampen. Ik heb de controledraad aan gesloten bij het stadslicht dat is bij fase 2 contact 4.

    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820167184&postcount=1

    Dan is het nog ff kijken in hoeverre de koplamp stekker is voorbereid, bij mij zat de massa (8) draad voor xenon er niet in en heb die nog moeten aansluiten.

    In tegenstelling tot de fase 1 koplampen is het niet nodig om een extra bus tussen het stelmotortje en de lens te zetten. De motortjes zijn bijna net zo lang.

    [​IMG]
     
  14. Dus bij de Fase I kan je dan mss Fase II stelmotortjes steken?
     
  15. Stelmotortjes van de halogeen koplampen zijn hetzelfde, stelmotortjes van xenon zijn verschillend tussen fase 1 en fase 2. Fase 1 zijn langer dan de fase 2.
     
  16. Ik zal ze volgende week even in het startbericht plaatsen. Lukt nu niet omdat ik alleen een telefoon bij de hand heb.
     
  17. @Focus-013 @rfknol

    Ik haal even een oud draadje op... Ik heb voor mijn C-max uit 2004 een set OEM xenon units weten te bemachtigen en ben nu bezig met de pennen in de stekker aan te passen. Op zich kom ik hier wel uit maar loop nu tegen een stelmotor aan met 4 kabeltjes ipv 3 in de halogeen unit. Is er van deze kabeltjes een controle dat de lampen aan staan? Of zit er 2x massa op?

    Voor de Focus MK1.2 heb ik eerder een conversie gedaan in een xenon set en daar paste dezelfde motoren in, dus gewoon omgewisseld. Deze wijken echter iets af qua lengte dus denk dat het slimmer is om de originele te gebruiken en de draden aan te passen.

    [​IMG][​IMG]//cloud.tapatalk.com/s/5fb434697ee1a/Halogeen naar Xenon Focus MK1.2.pdf

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  18. Ik heb de stelmotortjes van de halogeenlampen gebruikt. Die van de automatische hoogteregeling werken via canbus.
     
  19. Dan ga ik voor de halogeen stelmotor van de andere units. De stekkers in de auto zijn op de extra massa na vrijwel identiek. De massa lus ik door in de voeding ipv in de lamp (te veel gepriegel om het weg te proppen) en vervang de 3 draden van de stelmotor en hoef dan alleen de plus vande stads verlichting door te knippen en opnieuw te verbinden.

    Bedankt voor de tip!!

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  20. Gelukt. Alles werkt zoals bedoeld en relatief weinig werk aan gehad op deze manier. Besloten om de extra massa aan de kant van de auto aan te leggen en niet in de units, scheelt een berg gepriegel... Voordeel is dat er zo weer een standaard set in kan mocht het nodig zijn...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    rfknol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina