1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

hoog verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FORDFOFO2, 15 aug 2017.

  1. Normaal in woon-werkverkeer rijd ik 6.4 gemiddeld. Soms zelfs 6.2. Maar dan rijd ik 110 op de snelweg. Dus dat is rond 1:16.

    Daarmee vergeleken is 6.7 minder zuinig dan gemiddeld, dat bedoelde ik. Maar dat kwam omdat ik op een vrije middag met haast gereden heb.

    Ik probeer met de Focus zo zuinig mogelijk te rijden, dat is mijn uitdaging. De benzine die ik bespaar, gebruik ik dan weer in de Mustang, veel leuker :D (de Mustang rijdt 1:7).
     
  2. doe je bij elke beurt je teller resetten, neem aan dagteller. maar ook je verbruik teller.
    als je actuele verbruik ook hebt wat geeft deze aan bij x snelheid en versnelling.
    zo kan denk ik de topic starter het beste vergelijken of de motor zuinig is of er probleem is. bedoel rijgedrag en type weg kan veel schillen bij diverse auto's en bestuurders.

    iets wat niet kan verschillen is 80 rijden met warme motor in 6de versnelling dat je dan rond de 4.5 zit. zoals die van mij
    bij 120 zit ik weer aan 6.5

    als laatst hoe gebruik je de airco. staat hij altijd aan. of zet je hem uit als je onder de 80 rijdt ivm je dan met de ramen open rijdt.
    als ik bij mij kijk dan is het namelijk zuiniger om met ramen open te rijden dan met airco aan.
    airco gaat dus vooral aan als ik het warm heb. dan gaan tuurlijk ook de ramen dicht
     
  3. Ach, onze 1.5 Ecoboost doet ook snel 8 liter als er wat stadsverkeer bij zit. Dat nemen we maar voor lief met de automaat.
     
  4. Ik heb een 1.6 ZETEC motor 101 pk, Focus 2 First Edition. Mijn verbruik met onze SW is gecombineerd ook zo'n 9.3L op 100km. Van de zomer reed de Focus op een lang stuk snelweg (1300km) 7.6L/100km. Ik reset elke tank mijn dagteller en baseer mijn verbruik op de bonnetjes van de tank (dagteller/hoeveel liter er in gaat). Het is niet heel zuinig maar daar rijd ik dan wel een mooie Focus SW voor. Ik heb er een KN vervangingsfilter in zitten maar daar merk ik weinig van in het verbruik moet ik eerlijk zeggen.
     
  5. Ik heb een focus 2 hatchback met DURATEC 1.6 16V motor, rijd nu in de stad 1.12 na dat ik een cleaner in de tank heb gedaan,nu afwachten op de autobaan.
    Bij iedere tankbeurt wordt de dagteller gereset en de verbruiksteller gereset.
    Moet alleen nog eens een algehele reset doen via de polen los te maken,en misschien heb ik nog een update nodig alleen weet ik niet hoe je dit kunt controleren.
     
  6. Heren techneuten,ben net bij de garage geweest en heb de computer laten uitlezen.
    hij heeft 1 code staan ,te weten P0420-Katalysator Efficienty Onder Minimum Waarde (Bank1)-Permanent.
    Nu zeggen ze dat hij teveel benzine krijgt,maar het kan ook aan de bekabeling,katalysator of de lambda zonde zelf liggen.
    Kunnen ze dit niet bij regelen op een of andere manier,maar hierdoor kan hij idd een heel stuk duurder in gebruik zijn,Mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee?
     
  7. nee ze kunnen dit niet bijregelen. de ecu probeert de motor zo perfect mogelijk te laten lopen. valt hij ondanks alles toch erbuiten dan krijg je een storing.
    in dit geval meet je lambda sonde dat je katalysator niet goed zou functioneren.
    dit kan aan veel dingen liggen. dingen zoals te rijk lopen is een rede.

    bij deze storing kan het idd van alles zijn.
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=32040
    hier wordt direct over gesproken dat je katalysator moet vervangen.
    in alle gevallen dat ik deze storing kreeg werd probleem verholpen met nieuwe katalysator
     
  8. Dank je voor deze snelle reactie,vandaag is mijn motor engine lampje gaan branden,nu denk ik ook, dat de kat vervangen moet worden dat was bij mijn eerste focus ook het geval.
    Voor de zekerheid nog een keertje laten uitlezen ,of denk je dat het zeker de kat is,P0420 verwijst nar defecte kat.Weet je ook ongeveer de kosten hiervan,of kan ik het beter zelf doen

    groet harold.
     
  9. Hallo ff een update , heb de focus gebracht naar de garage daar hebben ze de ecu hersteld en geconcludeerd dat de klepspeling te groot is.verder ook een p0420 storing maar konden niet zeggen of het de cat is ivm de klepspeling.
    Mijn vraag nu kan deze klep speling problemen opleveren, vastloper krijgen of verbranden?...
    Wie weet iets,bij ford zeggen ze gewoon dat moeten we onderzoeken en dat kan veel geld gaan kosten.
     
  10. Ik weet niet of je een zware rechtervoet hebt , maar ik haal met mijn 2.0 gemiddeld tussen de 1:10 en 1:14 afhankelijk van het soort afstanden en hoe zwaar mijn rechtervoet op dat moment is.

    Ik heb 3 jaar geleden ook last gehad van een hoog verbruik en dat lag toen aan mijn thermostaat dat kapot was gegaan, het leek er toen op alsof er een draaikolk in mijn tank zat.

    Misschien is dat bij jou ook wel het geval dat de thermostaat mogelijk niet goed meer werkt of kapot is . Wat betreft de vermelde foutcodes heb ik geen idee .
     
  11. Hoe hebben ze de klepspeling gecontroleerd dan?
    Als ze dat willen doen, dan moet het klepdeksel eraf en moet je de speling met een voelermaat nameten. En welke waardes spreken we over?

    Ik vind het wel heel bijzonder dat je van een hoger verbruik, naar storingen gaat van je lambdasonde en/of katalysator naar klepspeling.

    Zonder te hebben gezocht wat de code betekent, denk ik dat je lambdasonde niet goed is. Waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten en daardoor je kat nu problemen geeft.

    Ik zou dus beginnen bij het uitzoeken van de status van je lambdasonde etc.

    Tenzij de auto ratelt als een dolle zou ik me niet druk maken om de klepspeling zonder dat er een goeie diagnose op de juiste manier is vastgesteld.
     
  12. Hier heb ik zelf ook mijn twijfels over ,hoe weten ze dat de klepspeling te groot is,ik heb hen gevraagd te kijken naar het verbruik ,de storing P0420 en het lawaai dat hij maakt.
    Hierbij hebben ze gekeken naar de foutcodes ,deze hebben ze gewist en zijn toen naar de distributie riem gaan kijken aangezien deze pas was vernieuwd,zeggen ze dat deze goed staan en komen dat met het verhaal dat de klepspeling te groot is.Met de storing P0420 wat meer verwijst naar de sondes en katalysator hebben ze niks gedaan alleen gewist en dat in een FORD garage.Ik weet niet meer wat ik moet doen om er achter te komen wat hij heeft als je de garage al niet meer vertrouwen kunt.
    PS hij ratelt helemaal niet .
     
  13.  
  14. Hallo Marco,ik wil nu toch beginnen met een nieuwe sonde te plaatsen ivm het verbruik,maar nu zie ik dat er verschillende op het net staan en natuurlijk ook prijsverschil.
    Het gaat om de voorste sonde maar daar staan lengtes tussen van 350 mm tot 500mm ,waar kan ik hem het beste kopen,dacht zelf aan autoonderdelen 24.nl.
    M vr grt Harold.
     
  15. autoonderdelen24 is prima. Soms wat lastig om iets terug te sturen.
    Mister-auto.nl is ook prima.

    Maar de lokale onderdelenboer heeft ze niet liggen voor een normale prijs? En wat kost ie bij de dealer?
     
  16. #36 nctnico, 14 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2017
    Kijk eerst eens of je er fatsoenlijk bij kan. Ik heb ooit twee speciale doppen voor lambdasondes gekocht omdat de eerste dop te lang was. Ik heb de lambdasonde via de Duitse Ebay gekocht. Inclusief de doppen was dat nog steeds goedkoper maar dat is al een paar jaar geleden.
     
  17. Bij de dealer kost ie van bosch 164,90 euro, ik heb hem besteld bij www.AUTODOC.EU kosten 70 euro een behoorlijk verschil vind ik.
    Nu eerst het hitteschild eraf draaien en dan kom je makkelijker bij de sonde.
    Hopelijk helpt dit anders moeten we nog een nieuwe kat eronder leggen.
    ,ik laat van mij horen.
     
  18. Bosch is prima, €70,- ook. ;)
     
  19. Als ik het zo lees, lijkt het alsof de Labda-sonde de oorzaak lijkt van het hoge verbruik, en is het hoge verbruik (te rijk lopen) oorzaak van de kat-meldingen.

    Te rijk lopen kan volgens mij leiden tot kat-problemen, de kat-meldingen zijn dan dus het gevolg van het hoge brandstofverbruik, niet de oorzaak.
     
  20. Na dat we de lambda sonde hebben vernieuwd hebben we ook de kat vernieuwd,nu kijken of het i.d.d iets gaat schelen in verbruik.
    kan het pas controleren na de eerstvolgende tankbeurt,word vervolgt.
     

Deel Deze Pagina