Focusclub.nl Kartmeeting

De kartmeeting komt er weer aan. Geef aan welke datum je kan.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fredhead, 25 okt 2022.

  1. Voor wat meer context:
    - Bandenspanning zoals voorgeschreven + 0.2 bar extra
    - Geen zwaar bepakte wagen
    - Bewuste en gecontroleerde rijstijl tot normaal, dus geen sportief gedrag.
    - Automaat 6 taps, welke bij wegrijden in eerste versnelling wel veel toeren maakt (normaal?)
     
  2. Die 1 op 13 presteerde ik hier alleen met aanhanger erachter.
    Heb je het verbruik ook al eens uitgerekend nadat je hebt getankt?
     
  3. Ja, na de eerste tank. Maar nu de tweede tank lijkt zeker niet beter…
     
  4. Auto komt wel gewoon goed op temperatuur?
    Om maar iets heel simpels en direct merkbaars te noemen
     
  5. Jazeker; dat wel. Wel witte rook uit de uitlaat, ook na een lange rit.

    klopt het dat hij hoog in de toeren gaat bij wegrijden? Gaat heel snel naar de 3000 toeren voordat hij opschakelt
     
  6. Wij hebben een handgeschakelde, las in dit topic wel de reactie van een ander die hetzelfde heeft.
    Hoop toeren in de eerste versnelling voordat hij door begint te schakelen.

    Ik heb zelf een diesel met ouderwetse automaat en herken dat gedrag niet, maar qua Focus geen vergelijkingsmateriaal.
     
  7. Heb je al eens geprobeerd om het gaspedaal minder diep in te trappen de kans is groot dat de automaat dan sneller opschakelt dus even een tijdje met een fluwelen voetje rijden.
     
  8. Ja, uiteraard. Je kunt erg spelen met het schakelgedrag.
     
  9. We doen met mk3 1.0 1 op 13,5 met enkel binnenstad rijden..
     
  10. @Brembo
    Wat haal je als verbruik op de teller bij 80kmh op vlakke weg, met warme motor.
    Zelf zie ik me verbruik zakken als motor warm is. Dan zakt verbruik van 4.5/5 naar 3.5/3.8 op de 100km.

    Als je dat haalt. Dan moet 1op19 haalbaar zijn.

    Wat is jouw langste afstand dat je hebt gereden. Wiite rook uit uitlaat mag alleen als uitlaat koud is op winterse dag. Rest niet, daarbisniet echt rede voor dat het normaal is.
     
  11. Dat verbruik komt er bij ons ook wel op met warme motor en constand 80/90.
    Op de gehele tank haal je de 1 op 19 niet, tenminste wij niet, maar 1 op 16/17 moet prima mogelijk zijn in plaats van net boven de 1 op 13.
     
  12. ja, dat was ook mijn verwachting…
     
  13. Vergeet niet dat 't ook weer koud is he.. Verbruik stijgt dan ook. ik rijd met de swift nu ook 2 km minder per liter.
     
  14. Maar zelfs dan, 1 op 13 met een eco-blok.
    Beide auto's hier scheelt het iets, maar niet zo vreselijk veel.
    Eigen auto doet nu woon-werk 1 op 10 in plaats van 1 op 10,5 of 11 als het echt mee zit.

    Overigens rekende ik vanmiddag het verbruik van de Ford(son) trekker hier eens om naar kilometers per liter, ondanks dat dat een 3 cilinder diesel is loopt dat ook 1 op 4 :mrgreen:
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  15. Gister nog eens getest. MK3.1 station 1.0 125Pk met al warme gereden motor.

    80Km/u in zijn 6 op de cruise gaf op de teller live verbruik van tussen 1/22 en 1/24. Mijn teller heb ik aangepast naar voor ons vertrouwde verbruiksweergave van 1 op X.
     
  16. als je het bekijkt in liters per 100 km verbruikt je Pajero 0,5-1 liter per 100 km meer.
    Verschil lijkt kleiner maar verbruik is exponentieel.

    1 op 16 = 6,7l per 100 km
    1 op 13 = 7,7l per 100 km
    Dus verhouding is vergelijkbaar.
     
  17. Eens, maar voor die 1 op 13 rijd je dan wel een potenter blok heel flauw gezegd.
    Kijkend naar mijn auto, die weegt 2400 kilo, kent geen enkele stroomlijn en heeft een flink dieselblok.
    Dan moet een Focus met ecomotor het wel echt beter doen dan dit en echt winter is het tenslotte ook nog niet.
     
  18. Kijk hier maar eens naar. Jason kan heel goed uitleggen waarom kleine turbomotoren in de praktijk niet altijd zuiniger zijn.

     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  19. Vandaag nog met warme motor de snelweg op, bij 105km/h op de cruisecontrol rond de 1:22 op een redelijk vlak stuk snelweg
    op de 80km/h wegen zet ik hem op de 86km/h, dan haalt ie toch richting de 1:25
    Blok is naar 145pk gechipt met een 6 bak handmatig en rond de 77.000km erop.
    Ik heb vandaag een kleine 100km gereden op snelweg / b-wegen en dorp, mijn gemiddelde was erg laag door kleine ritjes en koude,
    stond vanochtend op 1:12,3 gemiddeld, en bij thuiskomst opgelopen naar 1:14....mij hoor je niet klagen
     
    meeder en M.Blaak vinden dit leuk.
  20. Gechipt doet niets met je verbruik, vaak geven ze aan dat het verbruik wat zakt maar eigen ervaring met een Volvo S60 was dat het gelijk bleef.
    Bij het aanspreken van de 500 nm's was ie iets dorstigen maar dat mocht ook wel.

    Hier stonden het weekend 3 Focussen op de oprit en van alle 3 is het verbruik niet zo extreem gestegen met het koude weer.
    Km per liter minder hooguit voor het grootste blok (1.6 182 pk uitvoering) en dat was het wel.
     

Deel Deze Pagina