1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog slijpend geluid handbak?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BobbyBoy, 10 nov 2021.

  1. Endoscopie is een leuk ding om eens in je cilinders te kijken, maar wat wil je daar zien ?

    compressie is goed dus cilinderwand zal er wel netjes uit zien
    Vervuiling van de verbrandingsruimte zal ook wel mee vallen aangezien de bougies er goed uit zouden zien (mogen en licht bruinige verkleuring hebben zeker niet vettig zwart)

    kleprubbers kunnen niet zien van binnenuit hooguit dat je eventueel aanslag op inlaat kleppen kunt zien
     
  2. Het 'gepeilde' oliepeil kan heel afhankelijk zijn van de omstandigheden, korte of echt lange rit gemaakt, half warm of echt koud, staat de auto volledig recht ... etc etc
    De olietemperatuur is, zeker nu in de kou, pas na 10-tallen kilometers echt goed warm, als je dan peilt na bijv 20km blijft er meer olie dan gebruikelijk bovenin hangen en zal het peil dus lager lijken dan het daadwerkelijk is ; daarbij speelt het geringe verschil tussen min en max ook een rol, het lijkt dan 'wispelturig' , maar dat kan eigenlijk niet.
    Ik zou niet iedere 50 km gaan peilen, daar wordt je alleen maar zenuwachtig van, maak daar eens minstens 250 km van
     
  3. Endoscopie is wat anders.... :butt::oops:.

    Met een endoscope camera kun je de staat van je cilinderwanden inspecteren. Zoals ik al had aangegeven, het donorblok wat ik had was goed lopend uit een auto gekomen, verbruikte volgens de vorige eigenaar niet te gek veel olie. Echter bij het loshalen van de motor bleken er behoorlijke groeven in een deel van de cilinderwanden te staan en waren zeker 2 cilinders helemaal gepolijst. Dan kun je er wel nieuwe zuigerveren op drukken, of je klepsteelrubbers vervangen, maar dat gaat je dan nog steeds niet helpen. Niet voor de lange termijn i.i.g.
     
  4. Haha, Marco, endoscopie is een algemene term en betekent : "naar binnen kijken"
    Weliswaar is (was?) de medische context de meest gebruikelijke, maar zoals Paul het gebruikt is ook helemaal goed ;)

    jij bedoelt met je emoticon de rectoscopie of coloscopie, beiden niet lekker idd ...
     
    thecure en gerardTDCI vinden dit leuk.
  5. Hoe het ook genoemd wordt het effect is duidelijk, maar naar de binnenkant van de cilinder kijken zonder goed te weten wat er zichtbaar is heeft ook niet zoveel nut hooguit leerzaam.

    ik weet niet of ts de beelden op kan nemen en dan hier plaatsen kunnen we met zijn allen meekijken
     
  6. Dat wil ik idd aanduiden met de emoticons :mrgreen:.

    Aldus Wikipedia:

    Een endoscopie kan worden uitgevoerd via een natuurlijke opening zoals:
    Maar goed tot zover de minder fijne kant van endoscopie.

    Als endoscopie de term is voor “ergens binnenin kijken” is, is dat wat ik bedoel voor het motorblok van TS zijn auto. Hooguit doet de uitkomst financieel zeer, behalve wanneer TS besluit om geld te verdienen met “hand en spandiensten” achter het station :naughty::mrgreen:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. #107 BobbyBoy, 11 dec 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 dec 2021
    Inmiddels 280 km op de klok, net recht weggezet. Morgen ff peilen. :D

    Mocht er "inwendig" onderzoek plaatsvinden (aan de auto!) :P dan zal ik zeker is kijken of het op te nemen is zodat ik het hier kan posten. Wel interessant denk ik. :D

    Ik skip 't station ff.. :shock::rofl:
     
  8. Toch nog maar even een update:

    Het ziet er steeds meer naar uit dat ik toch samen met @R.Zwiers het blok ergens in de nabije toekomst onder handen ga nemen.

    Wel ga ik voor die tijd het volgende nog een keer uitvoeren/proberen:
    - diesel op zuigers
    - map sensor vervangen
    - pcv ventiel vervangen
    - olie scheider schoonmaken
    - carterventilatiefilter (sponsje) vervangen
    - motor nogmaals flushen + nieuw filter
    - 10w40 olie erin
    - seal conditioner toevoegen

    Geen idee in hoeverre deze stappen gaan helpen, ik verwacht er geen wonderen van. Maar wie weet geeft het me net ff wat meer tijd om het geldplaatje te verzorgen voor de revisie.

    Momenteel blijft het olieverbruik nu redelijk stabiel maar nog wel veel te hoog. Zit nu op 1 liter per 400 km als ik stevig doortrap, en 1 liter per 700 km als ik rustig rij.

    Ook begint de auto af en toe wat te "bokken" tijdens flink doortrappen op hoge toeren en daarnaast is er bij zowel een koude als warme motor constant wit/transparante rook waarneembaar. Niet extreem ofzo, maar wel vreemd dat het ook bij een warme motor aanhoudt.
    Koelvloeistof ziet er prima uit en heb ook geen druppel verbruik.

    Ik hou jullie op de hoogte!

    Voor nu wil ik graag iedereen nog hele fijne feestdagen en een goede gezondheid wensen. :dance:;)
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  9. #109 BobbyBoy, 11 feb 2022
    Laatst bewerkt: 11 feb 2022
    Nou heren, het is bijna zover. Er komt een revisie aan! :D

    Er is na mijn laatste update alweer genoeg gedaan, ontdekt en vooral geleerd. Helaas door drukte geen tijd gehad om eerder een update te posten, mijn excuses daarvoor.

    Let op; lange post alert! :P

    @R.Zwiers bood mij al enige tijd geleden zijn hulp aan in de vorm van een telefoonnr. voor als ik vragen had. Er is daarna veel besproken en overwogen en ik heb uiteindelijk dus toch besloten om voor een grondige revisie te gaan, dankzij het aanbod van @R.Zwiers om mij daarbij te helpen. Heel erg dankbaar voor!

    Ik ben gek op m'n Focus en wil er heel graag nog wat jaartjes plezier van hebben dus ook al zou een revisie het economisch gezien misschien niet waard zijn, voor mij persoonlijk is dit het absoluut wel. :D

    Nou kom ik zelf natuurlijk nog maar net van ganzenbord af waggelen wat betreft het klussen aan een auto, dus ik heb inmiddels al een aardige portie gezonde spanning in m'n donder opgebouwd, want ja.. een lampje vervangen is één ding, een blok uit elkaar halen is in mijn optiek van een hele andere orde.. :shock: Alle respect aan een ieder die dit zelf kan! :schater:

    Na de laatste update heb ik nog het volgende gedaan:
    - inlaat eraf, grondig schoongemaakt, wervelklepjes vervangen (mondeo klepjes, dus moest wat slijpwerk verrichten om het passend te krijgen) en de as van de klepjes 180 graden omgedraaid i.v.m. licht ingesleten groeven
    - injectoren vervangen (1 van de injectoren had op de kop een barst in dat bruine plastic ringetje en bij 2 andere injectoren waren de zwarte o-ringetjes verrot, dus 4 gebruikte injectoren van de sloop gehaald uit een c-max met 60k op de klok, deze schoongemaakt, zwarte en blauwe o-ringen vervangen en uiteindelijk nog doorgespoeld, filtertjes komen later wel een keer)
    - map sensor vervangen
    - pcv ventiel/klep + slang vervangen
    - olie afscheider kapje los gehad en grondig schoongemaakt
    - egr afgedopt met origineel ford plaatje
    - egr "toeter" zat gruwelijk in de weg bij het afnemen van de inlaat, dus de toeter eruit gehaald en afgedopt met de originele moer en een 10 eurocent muntstuk (past echt perfect!:rofl:)
    - carterventilatiefilter/sponsje vervangen
    - luchtfilter vervangen
    - bougies schoongemaakt (nieuwe heb ik al, maar die bewaar ik voor de revisie)
    - bobines schoongemaakt en voorzien van dielectrisch vet

    In een later stadium nog een keer een nachtje diesel op de zuigers gehad, gaf weinig tot geen effect op het hoge olieverbruik.
    Later ook nog een keer injector reiniger op de zuigers laten staan. Dit had geen effect op het hoge olieverbruik maar wel op de prestaties van het blok. De auto had duidelijk meer pit na deze zogehete "decarbonisatie" methode.
    Uiteraard na deze behandelingen het nodige spoelwerk verricht en filters vervangen.

    Nu vandaag de dag nog steeds een hoog olieverbruik. Bij het starten van de auto komt er geen rook uit de uitlaat, maar na 5 min. stationair draaien begint de uitlaat rook EN olie uit te spugen. Hou er een schone hand onder en binnen 30 seconde is je hand pikzwart. :clap: Daarnaast lijk ik op de snelweg net 007 die bij elk stootje gas een rookbom los laat op het verkeer achter mij. Tip: rij niet achter mij! :rofl:

    Saillant laatste detail:
    Uitgerekend op de dag dat ik naar @R.Zwiers zou gaan om even in het echt kennis te maken en een bakkie te doen, vielen alle puzzelstukjes ineens in elkaar. Want de één zegt zuigerveren, de ander zegt klepsteelrubbers.. Tja..
    Dus ik sta die dag op de carpool bij Abcoude om een potje van die 5in1 oil stabilizer in een warm draaiende motor te gieten.. (had eerder ook al een keer iets geholpen, dus ach, waarom niet)
    Nou.. ik draaide die oliedop los en ik moest gelijk denken aan de blowby test waar @R.Zwiers mij eerder al op had geattendeerd. Het leek verd*mme wel een motor van een Boeing 747 die in mijn motorblokje zat, zo veel lucht kwam eruit..:rofl: Mijn wangen begonnen nog net niet te klapperen en de 5in1 stroop vloog spontaan terug het potje in!!

    Maargoed, de onderdelen zijn besteld en binnen, de revisie afspraak staat en ik kan hopelijk over een paar weken weer doorgaan met de leukere dingen aan de focus. Zoals de cabrio bumper en de angel eyes bijvoorbeeld.

    Tot slot wil ik nogmaals iedereen hartelijk danken voor jullie feedback in mijn focus avontuur, en dan met name;
    @Marco Morello , @Koen_ , @paul vingerhoets , @M.Blaak , @Edgarcmax , @Tigershark en natuurlijk @R.Zwiers ! :dance:

    En zoals altijd; ik hou jullie op de hoogte. :thumbup:
     
    Tom91, Martin123t, R.Zwiers en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Heel veel succes met de revisie!
     
  11. Mooie bliksemcarriere van ganzenbord naar hobby-monteur ;) , veel succes !!
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  12. nou Bob, heel veel succes met dit mooie project en dat :respect: heb je voor mij al verdiend :thumbs:
     
  13. Bedankt voor de positieve reacties heren! :dance::thumbup:
     
  14. Nou.. het is zover; de revisie is zeer succesvol verlopen. :party:
    Ik heb er een behoorlijk grote post van gemaakt. Wie weet dat het ooit iemand van pas komt.
    Ook hier wil ik nogmaals iedereen hartelijk danken voor alle feedback en input die ik van jullie heb gekregen. :rock::mrgreen::dance::clap:

    Hier de link:
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/revisie-geslaagd.120101/
     
    Nofinger en Bramzel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina