1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog slijpend geluid handbak?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BobbyBoy, 10 nov 2021.

  1. Ik hoopte dat ook, maar zojuist de eerste peiling gedaan nadat ik gisteren 50 km heb bijgeschreven en de uitkomst is op z'n zachtst gezegd: ruk!

    Ik heb meerdere posts en info opgezocht over hoeveel cc er nou exact tussen de min en de max van de peilstok zit en ik kom niet tot een éénduidige conclusie. De één zegt 500cc, de ander 600cc en 750cc heb ik ook al voorbij zien komen.

    Maar... even uitgaande van 600cc kom ik na berekening op 2,4 liter per 1000 km! :|

    Volgorde/berekening:
    - gisteren gepeild, stond precies op max.
    - daarna 2 x 25 km gereden
    - vandaag gepeild, 1/5 deel wat tussen min en max staat was eraf
    - 600cc = 5/5, dus 1/5 deel is 120cc
    - 50 km rijden heeft dus 120cc verbruikt
    - 1000 km : 50 km = 20
    - 20 x 120cc = 2400cc

    Straks wederom 2 x 25 km rijden en morgenavond weer peilen, maar dit is allesbehalve een veelbelovend uitzicht so far..

    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  2. Heb je die ATF prut er nog in zitten?
    En…. Je oliefilter kan ook volgelopen zijn, dat kan al een paar tienden schelen.
    Tussen min en max zit 500cc.
    En peil je met een koude of warme motor?
     
  3. Nee die ATF is er uit. Heb daar toen een paar km mee gereden en daarna wederom olie + filter vervangen.
    De oliefilter loopt toch éénmalig na vervanging vol, of heb ik dat mis?
    Na het vervangen van de filter en de olie de auto nog 15 min. stationair laten draaien. De dag daarna moest ik toen heel ietsje bijvullen, dus ik ging er vanuit dat dát de nieuwe oliefilter was die volgelopen was.
    Ik peil met koude motor. De auto heeft dan ong. 8 uur stil gestaan..
     
  4. Klopt idd, oliefilter loopt vol na het starten. En na 8u stilstaan is de motor wel koud.
    Hopelijk stabiliseert het zich nog.
     
  5. Bij 500cc zou ik dus volgens mijn huidige berekening alsnog uitkomen op 2 liter olie per 1000 km wat natuurlijk een exorbitant hoog verbruik is.

    Overigens ben ik nog vergeten om een ander issue te vermelden (stom!), waar m'n vriendin mij gelukkig aan herinnerde met de volgende vraag;
    Heb je die mensen van dat focus forum nog verteld over die zwarte aanslag op de oprit bij het starten t.h.v. je uitlaat?

    Wat is het verhaal;
    Enkele dagen na het flushen e.d. moest ik de auto ff verplaatsen. Ik vergat iets van binnenshuis, dus na het starten liep ik ff snel op en neer langs de auto en zag een soort "vlek" op de nogal wittige stenen van de oprit, precies ter hoogte van het uiteinde van de uitlaat. De vlek was ong. 15cm doorsnee en leek bij nadere inspectie op een soort vochtig filmlaagje bestaande uit een miljoen kleine donkergekleurde spikkeltjes..
    Ik dacht nog; nou lekker dan, nu schiet ik de olie gewoon uit m'n uitlaat!
    Heb m'n vinger er doorheen gehaald maar zag weinig kleur en rook ook niks.

    Later die dag met warme en stationair draaiende motor het gas een paar keer stevig ingetrapt om te kijken of ik iets van walmen ofzo zag, en jawel hoor, grote zwarte(!) walmen. Dus niet blauw zoals ik verwacht zou hebben..

    Ik naar de garage, verhaal uitgelegd, monteur ging observeren en ik moest het gas ff een paar keer intrappen. Hij zei:
    "Ik zie inderdaad meer zwart dan blauw in die walmen." Hij haalde een vinger door de uitlaat en die was pikzwart. Volgens hem zouden deze tekenen eerder te maken hebben met een slecht mengsel, te rijk lopen en algehele verbranding die niet optimaal is.

    Hierop ben ik vervolgens op onderzoek uit gegaan naar mogelijke boosdoeners en kwam op de volgende items uit om te controleren:
    - compressietest i.v.m. zuigerringen (i know, had ik al lang moeten doen)
    - bobine(s)
    - (t)map sensor
    - bougies (9000 km terug vervangen)
    - lamdasonde
    - luchtfilter (9000 km terug vervangen)

    Waarom het hele bovenstaande verhaal? Omdat ik mij af vraag of dit toeval is zo vlak na dat flushen of dat dit een op zichzelf staand probleem is.
     
  6. Is dat stabiliseren echt mogelijk? Nooit geweten.. :)
     
  7. Ik ga het gewoon volgens plan de aankomende tijd in de gaten houden. Zowel olieverbruik als die walmen.
    Hoop gewoon dat het niet met elkaar te maken heeft, dan is er denk ik nog wel wat mee te doen. Anders gaan er de komende maanden een paar donkere wolken boven het hoofd hangen.. :|
     
  8. Idd gewoon de rust bewaren, dat je koude motor wat zwarte 'walm' afgeeft is normaal, er is dan nog een dubbele inspuiting (moderne variant van de aloude choke-regeling) en natuurlijk is dat een erg rijk mengsel
    Wat betreft je olieverbruik kun je na 1 peiling na een vrij korte rit nooit conclusies trekken, kijk rustig wat je verbruik de komende 1000 km doet en peil eens zowel na 20 min stilstand als bij volledig koude motor.
    Het zou allemaal wel eens dik mee kunnen vallen ...
     
  9. #69 BobbyBoy, 2 dec 2021
    Laatst bewerkt: 2 dec 2021
    Let op, erg lange post!
    Excuses daarvoor, maar er zijn weer nieuwe ontwikkelingen en ik heb simpelweg gewoon niet genoeg ervaring en kennis om zelf conclusies te trekken m.b.t. diagnose, dus probeer ik zo gedetailleerd mogelijk te zijn.

    Koen, bedankt voor de opsteker maar op het moment kost het me erg veel moeite om het hoofd koel te houden. Ik weet echt ff van gekheid niet meer waar ik 't moet zoeken. :roll:

    Vanavond weer gepeild en wederom 1/5e deel van de peilstok af waardoor het oliepeil nu net iets boven het midden uit komt tussen min en max. Er is dus duidelijk ergens iets mis.

    Heb vanavond tijdens de rit naar m'n werk nu ook voor het eerst het idee gekregen dat er heel licht vermogensverlies is opgetreden. Lijkt wel of het "felle" er een beetje van af is, blok mist wat pit.

    Ik rij 100 km/u in z'n 5, dan trap ik vol het gas in. Nou weet ik dat het geen 1000nm koppel auto is, maar toch werd ik eerder dan wel iets in de stoel gedrukt terwijl de auto nu reageerd als een diesel die eerst nog ff op gang moet komen.

    Bij aankomst op m'n werk de motorkap open gegooid om uit pure frustratie nog is een keer naar de motor te staren alsof dat op magische wijze alle problemen zou verhelpen.... Helaas, dat was niet het geval. Maar, er viel me wel gelijk iets op:

    De bovenste laag van de koelvloeistof leek een iets andere kleur te hebben (groenbruin) dan de rest van de inhoud (rood). En dat terwijl ik gelijktijdig met de oliewissels van laatst ook de radiator heb geflushed en een nieuw expansievat heb geplaatst. Vers afgevuld met 1:1 antivries en demi water. Had toen een prachtig heldere rood/oranje kleur. :D

    I.v.m. optische illusie heb ik vervolgens een ledlamp achter het expansievat geplaatst en opnieuw gekeken. Geen kleurverschil meer te zien! :dance:

    Zonder lamp (kleurverschil boven en onder) en met lamp (geen kleurverschil):

    [​IMG]

    Het niveau in het expansievat was vanavond in eerste instantie exact hoe het was na het flushen (ietsje boven max), maar opvallend genoeg toen ik de dop van het vat begon los te draaien hoorde ik niet alleen het te verwachten sissen maar zag ik ook het niveau ineens stijgen tijdens dat sissen... Huh?! :shock::shrug:
    Voor het geval het belangrijk is om te weten, ik had eerst de oliedop al een keer los gehad, daarna begon ik pas aan de dop van het expansievat.

    Niveauverschil voor en na het losdraaien van de dop:

    [​IMG]

    Nouja, de dop was er af dus ik gelijk naar binnen turen of ik iets bijzonders zag en of het inderdaad een laag olie was die bovenop lag zoals ik vermoedde.
    Het enige wat ik zag waren een paar "swirls" helemaal bovenop de vloeistof. Alsof er heel dunnetjes een filmlaagje olie op lag. Maar twijfel nu toch... Zou dit dan een lekke koppakking betekenen? Oh boy... dit is niet grappig meer. :|

    Swirls hier enigzins te zien:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk nogmaals de oliedop gelost en ook daar maar even een foto van gemaakt voor de goede orde:

    [​IMG]

    Compressiemeting staat op de planning, maar dat staat in het volgende bericht.

    Heel benieuwd naar jullie feedback! Dank voor alle hulp so far en nogmaals excuses voor de lengte van mijn posts.

    P.S.:
    In mijn zoektocht naar oorzaken van overmatig olieverbruik kom ik de term "verstopte carterventilatie" veel tegen en dat deed een belletje rinkelen. Ik heb namelijk vrij kort na aanschaf de PCV slang laten vervangen. Dat bleek ook bij mijn Focus nodig te zijn n.a.v. een dansende naald van de toerenteller. Probleem was daarmee opgelost maar voor zover ik weet is toen ook echt alleen dat stukje slang vervangen en verder niks..

    Deze had z'n beste tijd wel gehad:

    [​IMG]
     
  10. Ik krijg als het goed is morgen een compressiemeter set binnen, aangezien ik toch wil leren hoe dat werkt. Bovendien had mijn eigen garage geen tijd om te testen, dus dan maar zelf aan de slag.

    Heb er het één en ander over opgezocht en volgens mij werkt het als volgt:

    - motor op bedrijfstemperatuur brengen
    - motor en contact uit
    - zekering van brandstofpomp eruit halen (dankzij deze post van @JW weet ik ook welke zekering, top!)
    - motor starten en laten draaien tot deze vanzelf uitvalt om resterende brandstof weg te werken
    - contact uit
    - rondom de bobines goed schoonmaken/blazen om te voorkomen dat losse vuildeeltjes later in het bougiegat kunnen vallen
    - bobine eruit halen en inspecteren
    - bobinegat schoonblazen met luchtspuitje
    - met bougiesleutel 16mm(?) de bougie verwijderen en inspecteren
    - aansluiting van compressiemeter iets inspuiten met wd40 en handvast in het bougiegat draaien
    - instappen en gaspedaal volledig intrappen
    - 5 tot 8 seconden de motor proberen te starten
    - compressiemeter waarde noteren en resetten, dan eerst alles weer terug plaatsen en dan pas door naar de volgende bobine/cilinder

    Heb ik dit goed begrepen zo, of moet ik weer terug de schoolbanken in? :roll::P
     
  11. Bougies eerst een paar slagen los draaien dan met perslucht schoon blazen.

    Voor het testen alle bougies eruit halen en laten
    Je wil compressiedruk meten niet hoelang de accu mee gaat dus mag die best wat minder tegendruk hebben tijdens testen

    zorg dat je de tester goed in het bougiegat draait en dat ie niet te lang is en in de cilinder komt even een bougie erlangs houden en lengte van de schroefdraad vergelijken
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  12. De koppakking lijkt niks mis mee. Het filmlaagje wat jij ziet doet mij bij iig geen alarmbellen afgaan. Wanneer je koppakking eruit ligt, dan zie je dat wel als je wegrijdt, je zet dan de hele straat onder de dikke witte rook.
    Wat betreft het olieverbruik, je hebt alles en meer gedaan wat je kan doen zonder de boel los te halen.
    Ga compressiemeten, dat zegt je al iets. Koop iig voldoende olie in en rij een poosje. Is het echt exorbitant, dan zijn de vervolg stappen aan jou (revisie, vervanging van de motor, andere auto etc.). Afhankelijk ook van je financiële situatie. Op het forum zitten wel een aantal mannen die je misschien willen helpen met sleutelen. Ik heb er de tijd niet meer voor. Maar bijvoorbeeld: @focusfanrossum.
     
  13. Aah kijk! Daar heb ik wat aan :dance: Mijn dank is groot.
     
  14. Nou... het is dan eindelijk gedaan hoor: de compressie is gemeten! Niet door mijzelf maar door een echte oude Ford-rot :P:D
    Puur toeval dat ik via via daar terecht ben gekomen, maar heel blij mee dat ik deze man en z'n garage nu heb mogen leren kennen. Mijn verhaal gedaan, heel veel uitleg gekregen, compressiemeting gedaan en wat denk je: Perfecto! Allemaal tussen de 14.5 en 15 bar.

    Ook volgens hem had ik goed gehandeld op de situatie. Hij was alleen niet zo gecharmeerd van die ATF flush.. :vingertje:

    Maarja... waar gaat die olie dan naartoe vroeg ik mij af? :loco: Het blok is aan alle kanten droog van buiten en de koelvloeistof zag er volgens de beste man pico bello uit.

    Gevraagd waar hij aan dacht, hoe die olie dan toch zo rap verdwijnt, en zijn antwoord was:
    "Sowieso komt de olie in de verbranding terecht dat is wel duidelijk. Ik denk aan kleprubbers of toch zuigers dan."

    Hij gaf aan dat als het zijn auto was, dat hij er een ander blok voor zou zoeken of voor revisie zou gaan, zeker omdat hij ook zag dat ik best gek op die auto ben ondanks deze "kuren" en omdat ik nogal wat onderdelen thuis heb liggen voor deze auto. Voor nu zou het de moeite waard zijn om eerst eens een additief aan de olie toe te voegen, waarmee de olie wat "dikker" zou worden. Soort gelei. Kans dat het werkt is klein maar aanwezig. Het zijn de kosten niet zo'n potje en hij had er bovendien erg goede ervaringen mee. :D

    Hij springt op z'n fiets, haalt om de hoek dat spul en bij het er in gieten hoor ik 'm nu nog hardop zeggen: oohh dit gaat ie lekker vinden! :rofl::mrgreen:

    Dus.... nu even afwachten en in de gaten houden in hoop op verbetering. Zo niet, dan wordt het zoeken naar het antwoord op de vraag; wat is wijsheid? :roll:

    Ik was naast deze zeer aangename kennismaking overigens ook erg verrast dat de prijzen die hij noemde voor een ander blok (incl. inbouwen) of revisie beduidend lager waren dan wat ik tot nu toe heb gehoord/gelezen.

    Al met al schijnt er na deze dag toch weer een beetje licht aan het einde van die lange donkere tunnel. :dance:

    Marco, super bedankt dat je überhaubt zou overwegen om te helpen met sleutelen en zeker ook bedankt voor de tip van @focusfanrossum.
    Een complete motor reviseren of swappen lijkt mij echter toch iets te veel van het goede gezien mijn huidige marginale kennis en ervaring. In mijn ogen is dat echt "next level sh*t".. :rofl::cool: Ooit komt die dag, maar voor nu skip ik dat nog ff.

    Zoals altijd, dank voor de feedback en ik hou jullie zeker op de hoogte.
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  15. ls het de kleprubbers zijn moet je dat kunnen zien als je gas geeft en weer loslaat zouden er blauwe rookwolken zichtbaar moeten zijn uit de uitlaat
    Wat als je de auto een tijdje stationair laat lopen en dan weg rijdt geeft hij dan blauwe rook
    Maar misschien moet je er eens gewoon een paar weken mee rijden en geregeld pijlen het o,iepijl hoeft niet op max te staan gewoon in het gebied tussen min en max is goed
     
  16. Ander blok zonder revisie zou ik niet doen. En 2.0 Duratec motoren zijn niet ruim bezaaid. Ik heb voor mijn gereviseerde motor €2000,- betaald. Deze is dan ook volledig aangepakt. Dus nwe lagers, gehoond, overmaatse zuigers, gereviseerde kop. Misschien kom jij weg met honen en nieuwe zuigerveren.
     
  17. Nou.. weer even een korte update:

    Na het toevoegen van het additief inmiddels 250 km gereden en nog geen druppel verbruikt! :party:

    Volgens de eerdere berekeningen van vóór het additief, had ik nu al een blanco peilstok gehad, oftewel 500cc verbruikt.
    Echt.. wat een wonderspul. Onvoorstelbaar.

    @paul vingerhoets
    Als ik bij een warme stationair draaiende motor een paar keer goed gas geef, dan walmt ie wel uit de uitlaat maar dat is meer zwarte dan blauwe rook.
    Als ik de auto 30 min. stationair laat lopen en dan weg rij is er niks aan walmen te zien.

    @Marco Morello
    Ander blok zonder revisie ben ik zelf ook geen voorstander van. Want ja.. wat koop je dan? Misschien ook wel drama. Dus nee, ALS het er nog van komt om dit probleem verder te verhelpen zou ik inderdaad voor revisie gaan, en dan ook gelijk grondig. Als ik het dan toch doe, dan maar gelijk goed.

    "Overmaatse zuigers" staat bijgeschreven in de studeermap :D geen idee wat dat inhoud dus daar ga ik later ff achteraan.

    Voor nu aan iedereen heel erg bedankt voor de feedback, tips en suggesties!
    Echt top!

    Hou jullie na wat meer kilometers gereden te hebben uiteraard nog op de hoogte.

    P.S. Het additief in kwestie heet:
    5 in 1 oil stabilizer. Witte dop, zandkleurige inhoud.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Overmaatse zuigers is niet zo heel spannend. Vaak als je cilinders gehoond moeten worden, heb je weer een passende zuiger nodig. Overmaats dus.
     
  19. Inderdaad niet heel spannend als je weet wat honen is.. :P dus eerst maar ff een filmpje bekeken m.b.t. honen en toen viel het puzzelstukje al vrij snel op z'n plaats. Thx! :dance:
     
  20. Heeft iemand misschien nog suggesties m.b.t. het lichte vermogenverlies? :roll: Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan het "olie verbruik drama" of moet ik het toch ergens anders zoeken? :shrug:

    Compressie is dus goed, olieverbruik so far ook. Heb verder weinig klachten of opmerkelijkheden behalve dan sinds kort dat trage dieselgedrag als ik 100 km/u rij in z'n 5 en dan het gas intrap. :think: De auto mist duidelijk de pit die er voorheen wel was.

    Gecombineerd met het voorgaande verhaal over te rijk lopen / slecht mengsel zit ik dus zelf te denken aan:
    - bobine(s)
    - (t)map sensor (voor mij de hoofdverdachte)
    - lamdasonde (nog geen idee wat het is maar schijnt vaker voor te komen..)
    - vervuilde egr klep

    Benieuwd naar jullie reacties! :D
     

Deel Deze Pagina