Ontwerp de header 2022

De afbeeldingen in de header moeten weer up-to-date worden. Heb je mooie afbeeldingen hiervoor? Zend hem dan in.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog slijpend geluid handbak?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BobbyBoy, 10 nov 2021.

  1. Vervelend om te horen. Lelijk geluidje idd, snap dat dat schrikken was. Nou denk ik dat t allemaal wel mee valt. Vraag is even wat het geluid nou echt was, maar als dat droge lagers waren dat had je nu wel drijfstang tik(Rod knock) gehad.

    Compressie test doen/laten doen. (HBM heeft een prima kitje voor paar tientjes, je mocht t ook komen doen maar ben niet thuis) als dat hoog zit, boven de 13 bar dacht ik. Flushen kan. (Kan sws geen kwaad) Maar zou eerder de opgevangen olie even controleren door er een sterke magneet heen te halen. Kom je daar geen grote stukken lager metaal tegen. Niks aan t handje. Je kan eventueel je filter nog open maken om die te bekijken.

    Mocht je geïnteresseerd zijn. Heb afgelopen zomer mijn eigen 2.0 herbouwd. Kom je nog wel nuttige info in tegen eventueel.

    Staat onder in de handtekening van deze post.

    Ooh en olie pijlen is altijd eerst schoon maken en dan pijlen.
     
  2. Check, rod knock staat bijgeschreven op het lijstje met toekomstige leerstof! :D

    Compressietest wilde ik ff bij m'n garage laten doen, aangezien ik zelf nog niet weet hoe dat ong. werkt, de spullen niet heb en de garage bij mij om de hoek zit. Wel hartelijk dank voor het aanbod! Dat waardeer ik echt. :D

    Magneet gebruiken... briljant! Thx voor de tip en ja de filter vervang ik sowieso 2x tijdens het flushen. Zijn de kosten niet en heb begrepen dat een extra flush (olie zonder reiniger) ná gebruik van een reiniger de voorkeur geniet om de restanten van de reiniger te verwijderen.

    Wauw! Zelf je blok kunnen herbouwen is iets waar ik nu alleen nog maar van kan dromen, dus die info ga ik zeker ff checken! Gisteren uitgebreid het topic zuigerveren bestudeerd, nu bezig met het inlaat spruitstuk. Fascinerend! Leuk om je ergens zo geïnteresseerd in vast te bijten als in auto's maar mijn hemel wat komt daar een hoop bij kijken zeg.. :shock:

    Zoals altijd, hartelijk dank voor de feedback :D
     
    Edgarcmax, R.Zwiers en M.Blaak vinden dit leuk.
  3. Wederom een kleine update. Nu met opnames van het huidige motorgeluid na ruim 20 km snelweg met 130 km/u.

    Bij deze opname is vooral tussen de 10 en 20 sec. een vreemd geluidje te pas en te onpas hoorbaar. Lijkt wel een soort "hikje"..
    Ook is tussen de 28 en 33 sec. een stabiel "tikkend" geluidje te horen.



    En deze opname is opgenomen door wederom de telefoon (microfoon naar de bak gericht) door de velg van het linker voorwiel te steken, precies zoals ik in het eerste bericht van deze post had gedaan toen het slijpende geluid hoorbaar was.



    Heb helaas pas het weekend pas tijd om eventueel te gaan flushen, al dan niet met of zonder reiniger i.v.m. de kans op verstoppingen. Schijnt toch een dingetje te zijn..

    Heel benieuwd naar jullie meningen en hoe jullie de motor vinden klinken.
     
  4. Motor klinkt naar wat ik hoor oke. Zoek maar op YouTube Rod knock. En daar rij je echt geen kms meer mee zonder dat je het echt hoort.

    Volgens mij heeft die motor swirl flaps. In de focus althans. (Duratec he 2.0 swirlflaps) voor YouTube. Daar schijnt ook vaak getik weg kunnen komen.

    Wanneer is je koppeling voor t laatst vervangen? En druk groep+ lager? Klinkt mij meer als een slepende koppeling. Slecht druklager.

    Je kan als je je zuigerveren wil controleren ook even je olie vul dop voorzichtig los draaien en d'r af halen met (warm)draaiende motor. Voelen of je daar veel lucht (druk) uit voelt komen. Als dat zo is duid dat op blow by(versleten zuigerveren). Niet de meest accurate test maar kan je direct doen. Geeft je toch een idee.

    Gewoon zsm ff je olie controleren op metaal. Dan weet je t zeker.

    Flush kan je doen. Reiniger doet denk ik maar weinig.
     
  5. Ik heb de rod knocks vannacht ff opgezocht en dat is bij mij zeker weten niet het geval inderdaad. 1 down, many to go..

    Volgens mij heb ik die swirl flaps ook voorbij zien komen. Maar ga daar straks nog ff specifiek naar zoeken op YT.

    Of en wanneer de koppeling en drukgroep met lager zijn vervangen geen idee, ik mis iets van 7 jaar onderhoudshistorie. Was een gok uiteraard qua aanschaf, maar had een zeer beperkt budget en moest snel schakelen om tal van redenen, dus was de keuze snel gemaakt.

    Wat betreft die oliedop eraf met warme motor; met dat soort tips ben ik alleen maar blij! Dat het minder accuraat is maakt me niet zoveel uit. Liever 1% indicatie van iets, dan 100% van niets; oftewel volledig in het duister tasten.

    Ben meestal niet zo snel nerveus maar dit hele fiasco en de eventuele gevolgen (revisie blok) geven me toch behoorlijk de kriebels. Ben erg afhankelijk van een auto en momenteel z.g.a. geen budget. Tel daarbij op dat ik nog lang niet zo ver ben om zelf een swap uit te voeren.. nou dan ga je toch malen met de vraag: wat als..?
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  6. Zoals @R.Zwiers al aangeeft, motor klinkt verder goed. Dat ratelen komt van je inlaatspruitstuk af (dat zwarte kunststof ding wat aan de voorzijde zit). Gewoon z.s.m. je olie en filter wisselen. Eventueel i.c.m. een flush.

    Verder gewoon rijden en je oliepeil in de gaten houden. Je krukaslagers verneem je wel, bij zo’n 3000rpm begint ie dan te ratelen. Als je dat niet hebt gehoord, gaat het wel goed.
     
  7. Naast een portie zenuwen krijg ik ook steeds meer het idee dat ik volgens mij echt door het oog van de naald gekropen ben als ik jullie zo hoor. :dance:

    Geen geratel gehoord bij 3000+ rpm, dus so far so good. :D

    Wel grappig dat je over het inlaatspruitstuk begint, ook daarvan vannacht een mooi filmpje gezien over het vervangen ervan. Volgens die beste meneer schijnt dat duratec blok vaker last te hebben van "los zittende klepjes" (te zien vanaf 18:30), ik gok dat men dat dus bedoeld wanneer gesproken wordt over klepspeling? :think:

     
  8. Olie is besteld, thx voor de link. :D
    Uiteraard kwam ik natuurlijk weer een topic tegen die me gelijk weer op onderzoek stuurde.. :rofl: In dat topic werd gewaarschuwd bepaalde olie niet voor zogehete "wet belt setups" te gebruiken.. had geen idee, dus hup weer extra leerstof.
     
  9. Zgn ‘wet belts’ zijn distributie/aandrijfriemen die door het oliecarter lopen, die zijn bij Ford pas vanaf de ecoboost-motoren in de mk3 in gebruik.
    De oudere generatie duratec-motoren hebben een distributieketting, die dermate goed van kwaliteit is dat deze in principe een auto(motor)leven meegaat, dat is dus weer een zorg minder ;)
     
  10. Ja ik had zoiets begrepen inderdaad. Nou precies wat je zegt weer een zorg minder. :D Nogmaals dank voor de info!
     
  11. Zojuist de blow by test gedaan. Met warme motor de dop eraf en jawel hoor.. komt overduidelijk lucht uit inclusief mini olie spetters. Heb de dop er kort af gehad en met de hand op ong. 5 cm van de opening gevoeld.. was geen hoge druk ofzo maar alsof iemand met een warme adem non-stop tegen je hand aan blaast...
    Knudde dus..
     
  12. Nou nee, lichte overdruk is volledig normaal, en zo klinkt dit eigenlijk …
    Laat je niet gek maken, nieuwe olie + filter, evtl 1x flushen en rijden met dat ding, pas op langere termijn weet je echt waar je aan toe bent
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  13. Precies dat.
    @BobbyBoy: met klepspeling wordt bedoeld de mate van afwijking van de kleppen in je cilinderkop. Niet de flaps in je inlaatspruitstuk. Bij een fase 2 (2007-2010) komt het minder vaak voor dan bij de fase 1 (2004-2007).

    Nogmaals, oliewisselen, eventueel flushen, en dan rijden en peilen. Als het blok nu al verrot is, is ie dat straks ook. Zolang je het kan oplossen met olie bijvullen kun je er mee rijden.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. Zoals de mee denkende mannen hier boven ook melden. Beetje blow by is normaal. Wat jij beschrijft is normaal.
    Ik snap je volledig, ik zal ook wel even in paniek zijn met zo iets.

    Maar zie t zo maar zolang jij nooit je oliedruk lampje hebt zien branden is er altijd olie druk geweest. Dus heeft die altijd olie rond gepompt.

    Gewoon zoals boven en wat je zelf al had bedacht. Olie Wisselen en monitoren.

    Compressie test is nog steeds leuk om te zien hoe goed je zuigerveren nog af sluiten.

    En ik zal toch gaan kijken tzt hoe t zit met je koppeling. Ik vermoed dat daar je geluidje zit.
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  15. Dank voor de snelle reacties heren! Dat stemt weer tot enige rust in chaos. En ik probeer zeker om me niet gek te laten maken maar dat lukt helaas niet altijd, zeker nu er op 't moment voor mij gewoon veel op 't spel staat met het vallen of staan van die auto.

    Maar de serieuze consequenties daargelaten, speelt voor mij denk ik ook de factor mee dat dit mijn eerste klusauto is. Naarmate ik steeds meer klusjes voor elkaar kreeg voor bedragen die nog niet eens in de buurt kwamen van de rekeningen die ik dikwijls bij de dealers voorgeschoteld kreeg, nam ook steeds meer de gedachtegang toe zo van; "Yes! Ik ga hier iets moois van maken! Ik ga dat ding in onherkenbaar goede staat terugbrengen."

    En dan vergeet je te peilen... :frusty:

    Hoe dan ook, ik volg jullie adviezen op en heb hopelijk vandaag of morgen nog de spullen binnen om deze z.s.m. uit te voeren.

    Hou jullie op de hoogte :D:dance:
     
    Edgarcmax en R.Zwiers vinden dit leuk.
  16. Koppeling staat genoteerd voor latere inspectie. Check.
    Nog wel eerst "ff" leren wat het is, hoe het werkt en dan nog een stuk of 100 how to's kijken. :rofl: Gezien de vele klusjes die er nog op mijn eigen to do lijstje staan, zal dat ergens van het voorjaar pas worden gok ik.. Mensen uit mijn omgeving verklaren me helemaal voor gek :loco: maar ik vind de leercurve en de voldoening na een job well done echt verslavend! :dance:
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  17. Druklager van de koppeling merk je vaak als je gas geeft maar je auto blijft dan even "hangen" dus reageert niet meteen of als je toeren even terugvallen bij veel gas geven.
     
  18. Van beide symptomen heb ik gelukkig totaal geen last :D Auto trekt en rijdt als de brandweer. Maar ook deze info gaat weer in m'n studeermap! Thx :dance:
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  19. Wees maar blij dat het dan alleen in de studeermap moet.......:mrgreen: en succes met het uitvinden wat het geluid is. Kan het niet gewoon een riem zijn die niet lekker staat of versleten raakt?
     
  20. De riemen dat is ook nog een verhaal apart.. Daar wilde ik later nog een keer een post aan wijden en geloof me, je zult versteld staan.. :rofl::frusty:
    Maar nee, ik durf veilig te zeggen dat het 'm daar niet in zit, dus het is ff afwachten hoe het blok gaat lopen en klinken als ik heb geflushed e.d.
    Uiteraard wel mijn dank voor de feedback en suggesties! :dance:
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina