1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoi

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door sport, 20 nov 2020.

  1. #1 sport, 20 nov 2020
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020
    Mijn roepnaam is walter, en sinds gisteren (ik zie nu net hoe laat het al is) ..
    Van een focus 1.6 ti-vct uit 2006.

    Nu was mijn vorige auto ook een ford focus station uit 2001 met 245000 km op de klok.
    Ondanks dat hij eigenlijk naar mijn zin nog prima voldeed, bleek met de laatste apk dat er toch grote werkzaamheden aan de onderkant van de wagen eraan zaten te komen (o.a. laswerk)
    Bij de vorige apk was al draagarm/veerschotel vernieuwd.
    De vraag werd dus, wat is wijsheid.

    Haast was er eigenlijk niet, apk was nog tot september 2021.
    Dus mooi op het gemak de automarkt in de gaten houden.

    Ik begon toch al vrij rap warm te lopen voor de fiat punto met de t-jet turbo motor.
    Maar die ford rijd zo fijn hé ..........................

    Dus dat werd auto's aan de favolijst toevoegen.
    De meeste verdwijnen weer omdat de advertentie tijd bereikt is.
    De leuke waar ik wel zin in had, waren vrijwel altijd heel rap gereserveerd.

    Inmiddels een aardige favolijst opgebouwd.
    met vooral de focus 2.0 motoren en de fiesta st150
    vooral die fiesta groeide snel naar hoog in de favorieten lijst.
    Klein, rap en goedkoop in de belastingen.
    Maar het leek wel het type waar je mazzel mee moest hebben leek mij, de nettere waren (vond ik) hoog geprijsd.
    En het lijkt erop dat die dingen alleen nog boven in het land in de polders gebruikt word.
    Toch wel ver uit de buurt dus, maar niet een echt bezwaar daardoor.

    Zoekacties verkleint tot 50 km in de omtrek.
    Bleek er een 5 km verderop een 1.6 uit 2006 te staan.
    Auto zag er werkelijk bijna "nieuw" uit, van binnen en van buiten ook onder de motorkap.
    En dat laatste weerhield om te gaan kijken, waarom zou je dat zo schoon maken, iets verbloemen?

    Inmiddels enkele van nabij bekeken, en had daarbij meer het mmmmm gevoel.
    Maar ook een mooie zwarte 2.0 rally edition, en een proefrit gemaakt.
    Eerlijk gezegd beviel die volledig, geen gekke rammeltjes of bonken tijdens het rijden, toch maar eens een praatje maken.
    Helaas de verkoper was het type gladjakker, ik ben dan eigenlijk al meteen klaar.
    inruil was minder dan de kiloprijs die er voor oud ijzer staat.
    auto zou van een liefhebber zijn geweest, en nergens op bezuinigd zijn.
    Op de vraag waarom de voorbanden dan niet meer zo denderend waren en van een mij volledig onbekend merk.
    werd voorgesteld om de achter banden naar voor te leggen, en voor naar achter.
    Ik reageerde nog met, niet nieuw???
    Geen reactie.
    voor de afgebroken antenne, zou een aftermarket van 7 euro geplaats worden... echt..

    Dus de onderhandeling liep volledig vast.
    Nogmaals aangegeven dat ik toch echt interesse in auto had, en dat we dezelfde dag nog tot koop konden komen, werd een bak koffie aangeboden.

    Intussentijd kijk ik nog eens goed naar de ford, en vind zomaar, naar ik vermoed vergeten briefje, waar uit te voeren reparaties op stonden.
    koplamp vervangen, laswerk aan de voorophanging....
    aaiii.

    En inderdaad er zit een nieuwe koplamp in, we gaan dus weer wat doorvragen.
    Nee er kan niets van de prijs af, want ze hebben ook al de apk gehad, en toch eigenlijk best wat werk eraan gehad, en men wilde toch ook wel wat verdienen.
    Geen probleem, begrijp het volledig.
    Op de vraag waarom er een nieuwe koplamp in zit, en er enkele klemmetjes niet echt goed vastzitten, word gereageerd met, die werkzaamheden hebben wij niet uitgevoerd, dat was al gedaan.
    Dus tijd om op te stappen en elders te gaan kijken.

    De zaak zelf was keurig, kwam allemaal netjes over, maar het blijft opletten.

    Dus weer marktplaats en autoscout afstruinen.
    1 van de 2 is eigenlijk genoeg, want je komt op beide dezelfde verkopers tegen.
    Waarbij de opmerking dat autoscout vaak wel autos met lagere km standen heeft, en het imports blijken te zijn.
    Dat is geen belemmering maar... mmm tjaaa.

    Toch maar eens dat kenteken van die 1.6 hier in de buurt te checken.
    En een aangename verassing, 1 eigenaar gehad.
    en de laate 4 apk keuringen waren goed gekeurd zonder opmerkingen (voor zover dat iets waard is?)
    De handelaar online opgezocht, maar die meld daar verder ook niets over, evenmin dat het een ti-vct is.
    Wel fotos van het onderhouds boekje, en alle stempels tot 4 jaar terug zijn van de lokale ford dealer hier.
    Distributie ketting is vervangen bij +- 100.000 km, die kan dus nog wel even mee.

    Toch maar eens even wezen kijken, mijn werk is in de regio, dus dat was wel even handig.
    En echt je hebt mensen die kunnen poetsen, en je hebt proffesionals.
    Gezegd dat ik nog terug kwam, want ik heb wel wat in te ruilen, en wil graag een proefrit maken.
    Dat heb ik pas een week later gedaan, de prijs was wel een stukje hoger dan al wat ik verder gezien had.

    De inruil prijs was dusdanig dat ik in de 3 jaar dat we de vorige focus hadden, maar 100 euro in het jaar op verreden hadden.
    Dan de proefrit maar eens doen, auto stond wel bijna midden in de showroom, er moest nogal wat verplaatst worden.
    Mooi kon ik gelijk zien en horen hoe al die auto het deden.
    Allemaal feilloos, starten direct, zonder bijgeluiden of schommelingen in het toerental (ik heb de meesten toch wel anders horen klinken).

    Gelijk vanaf de eerste meters voel het vertouwd, en de focus rustig warm gereden.
    Ik heb elke soort weg opgezocht tot de meest irritante kinderkopjes toe met van die stoeprand drempels.
    alle ramen omlaag en luisteren, ik hoor helemaal niks verkeerds.

    Onderweg knaagt toch de vraag, waarom zou je onder de motorkap alles zo reinigen??
    Bovenkant is vrij makkelijk, maar ook lager in de motor ruimte is het schoon en droog.
    Gestopt in de polder, en nog eens goed bekeken.
    ik zie of vind helemaal niks waarvan ik denk, mmm.
    Alle opties en lampjes werken feilloos.

    Naar me gevoel zat er toch echt verdomd weinig verschil met de 2.0 rally qua gasgeven en oppakken van de motor.
    Wel wat meer toeren maken, en de pedaal slag lijkt langer, maar verders...

    waarschijnlijk is die toch meestal binnen droog geparkeerd.
    De handelaar kon daar helaas niets over vertellen.

    Om het af te sluiten, de koop is rond en dus sinds gisteren staat die hier op de stoep.
    Me very happy.

    Minpuntje, lijkt me niet zuinig te zijn, maar ik heb tot nu toe alles behalve zuinig gereden.
    boord computer geeft +- 1 op 9.
    En de radio is nou ook niet je van het... jammer.

    Plaatje bij het praatje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    focus-piet vindt dit leuk.
  2. Van harte welkom op het forum van de FocusClub
     
  3. Leuke introcuctie Walter. Welkom op dit gezellige forum
     
  4. Leuke uitgebreide intro, welkom op het forum! :clap:
     
  5. Welkom Walter. Leuk intro en nette auto!
     
  6. Welkom! En een lekker uitgebreide introductie :thumbup:
     
  7. :welcome: Walter op het gezelligste autoforum van NL
     
  8. Welkom! mooi verhaal!
     
  9. Leuk om te lezen, welkom. [emoji106]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. 2 fotos van de motor ruimte toegevoegd.
    Aankomende vrijdag gaat die terug naar de garage voor een check.

    Koelvloeistof zat ver onder het niveau, of het een lek is?
    Zie wel wat nattigheid op straat, aan de oliepijlstok of vuldop is niets te zien, ga er daarom maar even vanuit dat het niet de motor inloopt.
    Temperatuur meter geeft normale waardes aan.
    In elk geval staat die tot vrijdag stil, vloeistof is wel even aangevuld, zien wat het doet zolang die stil staat.
     

Deel Deze Pagina