1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe schoonmaken Roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door AndyG, 19 jul 2010.

  1. Geloof me, dit is echt niet waar! De 1.6 tdci 90pk uit de focus II fase I heeft nooit vanuit de fabriek een filter gehad. Voor de 1.6 tdci 109pk geldt wat ik al zei:

    Die van mij is op kenteken uit 01/2006, maar de productie datum is eind 2004. Ik heb een 1.6 tdci 109 pk zonder filter. Als je bewijs wil, kan ik wel een print screen maken van de RDW site.
     
  2. Spreek je ook niet tegen hoor, en ik heb ook niet gezegd dat er voor productie 2005 geen auto is zonder roetfilter! Ik dacht alleen dat alle 109 pkaas die wel hadden meer niet!
     
  3. Er vanuitgaande dat het systeem i100% dentiek aan Peugeot is, hoeft er niets gereset te worden indien je geen foutmelding hebt gehad. Indien wel, dan moet dat in de ECU gereset worden.

    Vermits je de internals van het roetfilter er niet uit sloopt zal de verschildruk boven de minimum ingestelde waarde in de ECU blijven. (ja... ook die beveiliging zit er in)

    Het niet hebben van een roetfilter was voor mij een eis in de zoektocht destijds naar mijn huidige Focus. Vroege series 109pk hadden inderdaad ook geen roetfilter. Ik heb in diverse gezeten en ze hebben bij mij op het werk ook volop als dienstwagens rondgereden.
     
  4. Laten reinigen : www.buchli.nl (is in harderwijk)

    waarschijnlijk niet zo duur als vervangen
     
  5. Er is maar 1 manier om er achter te komen of je een roetfilter hebt of niet, en dat is kijken of er een additieftankje net voor de achteras zit.
    De 1.6 tdci's zonder filter hebben een katalysator ipv een DPF, en deze zit op precies dezelfde plek als het roetfilter.

    Dat op de RDW site staat retrofit, is omdat ze dat catagoriseren op de uitstoot.
    Als je auto met origineel roetfilter alsnog boven de norm voor af-fabriek zit, staat er retrofit.
    Als je een retrofit hebt, en je alsnog de norm voor retrofit niet haalt, staat er Geen filter, mensen met een retrofitfilter kunnen dit bevestigen..
     
  6. Heb het al een aantal malen laten doen voor mijn werk (leasemaatschappij) bij Buchli de kosten waren € 350 ex btw. Dit is voor het openslijpen het opstoken van het elemement en weer dichtlassen van het roetfilter. Een nieuw roetfilter voor een Focus kost ( uit mijn hoofd ) iets meer dan €1000,- ex btw.

    Gr. Dennis
     
  7. Ik heb het voor de mijne al eens opgevraagd. Ik heb er 1 in de uitlaat gelast zitten zeg maar. Die kosten zo'n 600 euro.
     
  8. je verbruik ligt idd erg hoog.. ik rij met rustig en ontspannen rijgedrag 4.0 tot max 5.0 L/100km..

    is het niet mogelijk om de roetfilter geheel te laten verwijderen? scheelt toch niets in de belasting?
     
  9. je dealer kan 2 type's bestellen, een nieuwe en een gereviseerde, de 2e is net als bij een dieselspecialist opengemaakt en schoongemaakt..
    Deze zijn met een beetje korting niet veel duurder als schoon laten maken bij een bedrijf, en je kunt dan gelijk de nieuwe monteren ipv dat je 3 dagen niet kunt rijden..
     
  10. Thanks voor de info. We hebben dus meerdere mogelijkheden:
    - roetfilter vervangen door universele minifilter met typeplaatje van huidige roetfilter.
    => voordeel: goedkoper en beter voor motor
    - roetfilter laten schoonmaken
    => kosten redelijk beperkt rond de 300 Euri
    - roetfilter laten vervangen door gereviseerde
    => voordeel: auto wellicht minder lang kwijt en kosten ongeveer zelfde als bij een ander bedrijf laten schoonmaken
    - nieuw roetfilter plaatsen
    => voordeel: tja, zijn er niet
     
  11. Ik heb al 186k met hetzelfde roetfilter gedaan, maar kan nu in de hoge toeren vermogensverlies merken, bij lage toeren <2200rpm merk ik nog niks.

    Mail gestuurd aan Büchli met de vraag wat schoonmaken kost, nog steeds geen reactie....

    Mailgestuurd naar http://www.topcatsroetfilters.eu ,werd dezelfde dag nog gebeld dat een nieuwe 13euro ex.btw duurder was...
    Heb 'm gelijk maar besteld. Kosten: 410 euro inc.BTW en verzendkosten.

    De dealer wou het alleen maar over een nieuwe van Ford zelf hebben, ex montage: 940 euro inc.BTW
    Overigens: die van de dealer schijnen ook bij topcats vandaan te komen.....

    Blijft een prijzig onderdeel, magoed, ben er dan weer voor een paar km vanaf ;)
     
  12. Afgelopen vrijdag het filter zelf vervangen, en afgezien van het feit dat de boutjes van het oude filter volledig vastgeroest waren was het een eitje.
     
  13. Mijn roetfilter is ooit bij de universele garage gereinigd.
    Ik dacht met iets van een of andere zoutoplossing, waat niet hoe ze dat destijds hebben gedaan.

    Uiteindelijk de auto met 200.000 km verkocht met nog alitjd het originele roetfilter.
     

Deel Deze Pagina