1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe schoonmaken Roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door AndyG, 19 jul 2010.

  1. Heb een Focus Wagon 1.6 TDCI 109pk van 11/2006.
    Punt 1: Hoe weet ik of dat ding een roetfilter heeft?
    Punt 2: Hoe krijg je dat eventueel schoon?

    Verbruik is gemiddeld 5.6 op 100 (1 op 17,8). Ik rij veel snelweg, voornamelijk file, dus niet mogelijk door te trappen, behalve de laatste 7 kilometer, waar ik van de A2 de A73 oprij. Eerste stuk in zijn 4 plankgas tot 3.200 toeren, dan naar de 5 en ook die door naar de 3.700 toeren en daar klein minuutje blijven hangen.

    Heb gelezen dat Roetfilter ervoor kan zorgen dat verbruik hoger wordt. Vervangen van roetfilter is uiteraard veel te duur, dus vandaar de vraag hoe dit schoongemaakt kan worden.
     
  2. Denk niet dat je ene hebt, niet zeker hoor
     
  3. Voor punt 1 klop je je kenteken in op de site van de RDW, bij voertuiggegevens opvragen.
    Daar staat dan ook bij of je affabriek roetfilter hebt (vermoed van wel)
     
  4. Klopt even rdw site checken! Ding moet om de 60.000 km gevuld worden met additief, en om de 120.000 km worden vervangen! Verder brandt het roetfilter zichzelf schoon tijdens het rijden! Er zijn trouwens wel speciale middeltjes die het roetfilter schoonmaken waardoor het dus niet vervangen hoeft te worden, of dit werkt weet ik niet heb hier geen ervaring mee!
     
  5. Voor de roetfilter is het vooral van belang dat de motor een lange tijd op temperatuur is. Als je dan zo nu en dan flink door trekt moet dat afdoende zijn. Het dpf systeem in de focus is minder gevoelig voor verstoppingen dan bijvoorbeeld het systeem dat VAG lang is/wordt gebruikt. Bij het dpf systeem helpt het additief ervoor dat deze makkelijker regenereert. Zolang het additief wordt bijgevuld zal je rond de 170.000 km kunnen doen met het roetfilter, let alleen wel op of die aan het verstoppen is (verbruik). Ik ben van mening dat doorrijden met een verstopt filter bij dit blok eerder leidt tot een kapotte turbo.

    Pas op voor je rijbewijs, 3700 toeren in zijn 5.....:lol:
     
  6. Ik heb toch al een roetfilter gezien die echt niet meer dan 130.000 kon rijden hoor. Het schoonbranden is best een kostbare zaak. Het de- en monteren schijnt ook best een lekker klusje te zijn.
     
  7. iemand een idee wat zo filter of nieuw additief zou kosten? Ik vrees namelijk dat hij bij mijn fofo nooit vervangen is. En wil dit eigenlijk wle laten doen.
    Vandaag trouwens APK en grote beurt dus we wachten af.
     
  8. Heb eff RDW site gechecked, yep, heb roetfilter (type Retrofit)

    [​IMG]

    @Kolere
    - Betreffende die additiefjes: Hoe heet dat spul? Hoe kun je dit toevoegen, of moet dit door een monteur gedaan worden?
    - Betreffende 3700 toeren: dit is het enige stuk A73 waar tot nu toe nog niet geflitst wordt, en het is goed voor je nekspieren, beetje vangrail inspecteren enzo.:rock:

    - Betreffende verbruik: hierboven wordt gecombineerd verbruik van 4,8 aangegeven, ik zit toch rond de 5,6. Airco wordt maar in enkele gevallen zoals vandaag gebruikt. Voor de rest rijd ik redelijk rustig.
     
  9. Het additief voor de roetfilter zit in een klein tankje in de buurt van de brandstof tank. Waar juist kan ik je niet vertellen, best kan je dit laten bijvullen door een monteur. Als het volledige leeg is kost dit een €120, dacht ik.
    Indien je filter verstopt is kan je deze laten spoelen/zuiverbranden door een speciaal bedrijf, dit heb ik met mijne ook laten doen, dit spoelen koste €250 en daar komen dan nog eens de/montage kosten bij.
     
  10. Volgens mij gebruikt Ford Eolys als additief. Ford heeft ook een ander systeem dat geen vloeistof nodig heeft, dit noemen ze dan weer c-dpf, daar zit een coating in de filter zelf. C-dpf zit volgens mij in de mondeo 2.0 tdci.
     
  11. Hmm retrofit filter :lol:
    Leegmeppen buis doorlassen en terugplaatsen ;)

    Wel zorgen dat je typeplaatje zichtbaar is.

    Wat ook kan, en misschien wel minder werk: neem zo'n universele mini demper en plak daar het typeplaatje op. Dan voldoe je aan alle apk regels! ;):lol:

    Die retrofit filters werken niet met addictieven of andere vloeistoffen zoals fabrieks filters. Daardoor is tevens de levensduur niet veel langer dan 80.000km
    Vervanging is kostbare zaak. Als je je auto laat chippen dan werkt zo'n filter al helemaal niet goed meer ivm de verhoogde uitlaattemperatuur. Er is een forumlid die mee kan praten over wat er dan uit de uitlaat komt :schater:
    (mijn filter is op de autobahn leeggebrand; dat was te zien als een soort vonkenregen uit de uitlaat :rock: )
     
  12. Schoonrijden op hoge toeren wil bij de retrofit filters ook best goed hoor. Ik heb het laatst ook gedaan en zal m nu wat beter bij houden:mrgreen:
     
  13. Er staat op retro fit, maar ze komen toch echt met filter uit de fabriek gerold en werken dus ook met additief. Heb het zelf ook al meegemaakt op mijn eigen focus, éénmaal dat tankje leeg is krijg je een melding op je boordcomputer.
     
  14. Echter dan staat er vermeld "affabriek" en niet "retrofit"
     
  15. Ja, dan geloof me niet hoor. Ik weet het gewoonweg zeker dat die er vanaf de fabriek onder zit, als je echt zeker wilt zijn moet de eigenaar gewoon even langs de plaatselijke ford garage rijden, die kan je er meer over vertellen.
     
  16. Volgens mij hebben alle 1.6 tdci 109pk een roetfilter na 06/2005 geproduceerd. Deze auto is van 11/2006 als de auto niet een jaar stil heeft gestaan voor de verkoop, heeft die af fabriek een dpf filter. Van eind 2004 tot 06-2005 heeft de 1 het wel en dan ander niet.
     
  17. Klopt alle 1.6 tdci hebben een van fabriek af een roetfilter!
     
  18. Moet je even checken aan de hand van het chassis nummer.
    Stuur mij even een pb met dit nummer, dan check ik het voor je.
    (nummer staat oa onderaan je voorruit)
     
  19. Stoomcleaner, hoge temperatuur. Heb het gedaan bij mijn vorige wagen, 307 SW 1.6HDiF. Gewoon een paar uur bezig zijn, er komt allemaal lichtbruine draadjesvormige prut uitzetten. Daarna goed laten uitlekken en drogen en vervolgens weer monteren.

    Peugeot monteur heeft me deze methode mondeling bevestigd. Hij deed het ook bij zijn 607 2.2 HDi. Die had wel een ouder type filter, maar ook zo gedaan.

    De 90pk uitvoeringen zijn zonder roetfilter. Is ook makkelijk te zien want roetfilter zit direct na de katalysator.
     
  20. Dat is ook een manier ja, maar volgens mij is het niet geheel onbelangrijk om ook je verschildruksensor enz te resetten!
    Bij de 109 pk zit het roetfilter gelijk na het uitlaatspruitstuk. Tenminste van de week nog wel! ;)
     

Deel Deze Pagina