1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe lang gaat 1.8 tdci mee?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door maxandr, 24 feb 2010.

  1. 1.8 tdci is niet slecht en de turbo kan daar ook heel lang in mee gaan. Een tddi is veel degelijker, maar voor het milieu is het niet zo fijne motor.

    In tdi's in de Golf geloof ik (pompverstuiver) gaan de turbo's ook snel kapot, dit is nu ook bij de 1.4 tsi. Denk dat de turbo en commonrail niet veel met elkaar te maken hebben. Alleen zijn turbo's nu weer variabel, daar kan weer veel meer aan kapot gaan.
     
  2. We hebben het over Ford. Dus ga dan niet over VW beginnen. En het punt is dus juist dat door de hedendaagse techniek juist alles gevoeliger is voor storingen. Daar gaat deze discussie toch over?

    En gezien het feit dat juist de 1.6 TDCI van Ford enorm veel problemen geeft vind ik persoonlijk dat je dan niet bepaald over degelijkheid kunt praten.
    Daarnaast erkent Ford het probleem met die motoren, maar stuurt ondanks dat de klanten het riet in. Want over enige coulance valt niet te discusseren. En dat is bij bepaalde andere merken wel anders.
     
  3. #23 Iodokus, 27 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2010
    Stephan goed geformuleerd en hoewel ik het liever anders zou zien moet ik je gelijk geven, in het geval van problemen behoort Ford helaas niet tot de beste als het gaat om coulance.

    Een kleine kanttekening is echter wel op zijn plaats. Problemen met de 1.6 TDCI motoren worden breed uitgemeten, hier en elders, mensen welke positieve ervaringen hebben met deze motor hoor je maar zelden, ze hebben immers geen klachten ;)
     
  4. Ik geef antwoord op de topic titel naar mijn idee, die gaat over de 1.8 tdci en niet de 1.6 tdci. Ik vind dat de 1.8 een degelijke motor is. De vele turbo problemen haal jij aan, dat is een veel voorkomend probleem bij de 1.6 en niet de 1.8.

    VW haal ik er bij omdat die tot een jaar geleden "oude techniek" gebruikte , waar jij het dus over hebt (pomp verstuivers). Daar ging de turbo bij een aantal tdi's ook vaak kapot, ik probeer hier mee te weerleggen dat turbo problemen in een directe relatie staat met commonrail techniek. Dat is dus de reden dat ik VW erbij haal, ik vind trouwens VW geen slecht merk!!

    Ik vind de 1.6 ook niet goed, heb praktijk ervaring (heb deze motor zelf erin liggen). Om dan toch op de 1.6 in te gaan zoals bekend de 1.6 tdci is niet door Ford "ontwikkeld", maar wordt gebruikt. Dus het is wel de verantwoording van Ford maar niet de deskundigheid van Ford. De 1.8 tdci is wel door Ford ontwikkeld. Ik snap ook niet de redenering, de 1.6 is niet degelijk daarom de 1.8 dat ook niet is.
    Het zijn twee totaal verschillende blokken zelfs de wijze waarop het commonrail systeem is toegepast is totaal anders (in een rondje).
     
  5. Inderdaad inderdaad :cool:

    De 1.6 tdci blokken zijn door PSA ontwikkeld (geruchten gaan soms dat ook BMW er iets mee te maken heeft gehad). Iedereen weet dat franse auto's wel eens het een en ander aan mankeerd (bovengemiddeld ;) )
    Dus ook verstuivertjes gaan als warme broodjes; vooral Renault als ik de peilingen zo her en der hoor.
    Het blokje ligt overigens in de volgende merken auto's: Ford, Volvo, Landrover, Mazda, Citroën en Jaguar. Dus veel keus ga je dan ook niet hebben

    Volkswagen is pas sinds 1 a 2 jaar ingestapt in de commonrail techniek, daar gaat nu ook vaker wat mis.

    Maar even ontopic: De 1.8 diesel is een doorontwikkeling uit de jaren 80, en is dus in de basis een goede doorontwikkelde motor. Hij is ook gebruikt bij onderandere Mazda, Peugeot, citroën en landrover (en Ford zelf natuurlijk)

    Gewoon een fijn blok :thumbs:
     
  6. Als aanvulling op de merken die ook de 1.6 TDCI gebruiken:
    - Mini by BMW
    - Suzuki

    De 1.8 TDCI is niet te vergelijken met de 1.6 TDCI.
    Zoals Lars zegt; de 1.8 TDCI is echt een Fordmotor; de 1.6 TDCI is een joint venture van de PSA groep en Ford. In de basis is het wel een franse motor.

    Zoals vaker aangegeven; de hoofdreden waarom de turbo van de 1.6 TDCI kapotloopt is door de geringe hoeveelheid olie (en daardoor de geringe smering van de turbo) wat er in het blok zit. 3,8 liter t.o.v. 5.5 liter olie. De 2.0 TDCI is wel een betrouwbare motor; heeft ook ruim 5 liter olie.
     
  7. Ik zit nu ongeveer aan de 250.000 km, en sinds 80.000 km gechipped naar 370 Nm en 136 pk. Dat is wel lol. Geen probleem met turbo o.i.d., 2000 km geleden de eerste keer de koppeling vervangen, die was dan ook helemaal op, bijna tot op het ijzer.
    Toen ik hem net had, heb ik er een turbo drukmeter ingezet, om in de gaten te houden hoe de toestand van de turbo is/was.
    Origineel blaast hij iets van max. ( volgens fabriek) 0,8 bar, nou deze blaast max. ca. 2 bar ( en nog steeds met volle overgave ) . Het enige "nadeel" is nu dat hij de rubberen slangen in het intercooler circuit op de lange duur opblaast, maar het kan ook zij dat iedereen dat op een gegeven moment krijgt a.g.v. vermoeidheid.
    Ik heb ze onlangs vervangen door siliconen slangen van Samco ( tussen intercooler en buizen bovenop het blok) deze waren goedkoper als de originele, en kunnen tot 2,5 bar hebben is mij gegarandeerd.
    Onlangs is de slang net achter de turbo gesneuveld. Hij begon een heel gaaf heftig blazend geluid te leveren, maat dit was dus niet goed, maar de druk bleef wel in orde.
    Alleen op langere termijn is dat natuurlijk over.
     
  8. 1.8 tdci

    Ik heb een focus 1.8 tdci uit 2001 met 223000 km op de teller, heb ook alle genoemde problemen al gehad uit de voorgaande reacties. Zojuist een kleine beurt en apk gehad bij Mollink in Raalte. Ik heb toch de indruk dat er steeds meer mankementen aan komen, Een week later maakt de motor een raar geluid, als ik optrek maakt hij een rammelend geluid, alsof de kleppen niet genoeg olie krijgen, maar ook als ik de koppeling intrap hoor ik dat geluid ook een beetje. is er iemand die dit herkent en toevallig weet wat het is.?
     
  9. @rabbit:
    Als je koppelling ook voelt trillen als je deze intrapt gaat het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om je dubbelmassa vliegwiel.
    Dat zou zeker ook passen bij je kilometerstand.
     
  10. bedankt Peter,
    ik heb gisteren ford nederland gemaild, of er ook een coulanceregeling was voor dit probleem,(dubbelmassa vliegwiel) een heel verhaal kreeg ik terug, het was eventueel te bezien, maar ik kwam er niet voor in aanmerking, gezien het bouwjaar(2001) en km stand(223000)
    toch jammer....maar als ik hem daadwerkelijk moet wisselen denk ik er over om het via een demontage bedrijf aan te schaffen, misschien is het mogelijk,van een jonge schadeauto?
    of is dit af te raden???
     
  11. Mijn insteek was alleen maar om aan te geven, des te nieuwer de techniek, des te gevoeliger de techniek is voor storingen. De common rail van de eerste generaties 1.8 TDCI waren immers ook niet altijd betrouwbaar te noemen.

    Het zal denk ik geen jaren meer duren voordat de door ontwikkelde TDdi plaats gaat maken voor andere motoren...tjah en of je daar dan zo blij mee moet zijn?
     
  12. Ik ben geen techneut en ga daarover geen advies geven.
    De factuur ik van de onafhankelijke garage kreeg (juni 2009) meldde € 525 voor de koppelingsset (incl vliegwiel) van Valeo, € 30 voor transmissie-olie, € 5 milieutoeslag en € 412 voor 8 werkplaatsuren. Daar bovenop nog 19% BTW.

    Wellicht kun je met deze wetenschap je voordeel doen. Als je zelf het werk kunt doen scheelt het in elk geval weer veel geld.
     
  13. :DDank voor alle reacties op mijn vraag hoe lang een Focus 1.8 TDCI mee zou kunnen gaan. In elk geval twee forumleden die 250k km hebben gehaald met een 1.8 TDCI zonder erg veel problemen begreep ik, dat geeft moed.

    De TDDI is iets minder gecompliceerd en zal inderdaad minder gevoelig zijn voor storingen als uit de reacties blijkt. De nieuwe 1.6 TDCI geeft kennelijk nogal problemen. Hopelijk is dat in komende nieuwe model beter.

    Een 1.8 TDCI is wel een heel prettige motor om mee te rijden (als er niks kapot is ....). Voor ik mijn 1.8 TDCI kocht (als jonge occasion) heb ik nogal wat op internet gesnuffeld. Ik kwam o.a. onderstaande notities tegen uit de Topgear hoek. Prachtige engelse tekst!

    The last proper corner before I arrive at my house is one of my favourites. It is more or less a 90-degree right-hander with an adverse camber, approached from a slightly downhill angle. And if you understeer off, you have got a white-painted wooden fence and then a quaint little cottage to run into.

    Looking at the long tyre marks on the road and the fresh white paint on the fence, someone has done exactly that just recently. During the icier bits of the winter, there were even cars spinning tail-first into the trees on the other side of the road.

    If I can take the corner at 40mph, then I’m doing well. Once, while driving a TVR, I didn’t dare push any faster than 35mph. Going the other way is easier - 45mph is a possibility, although there’s still a farm gate and a big tree to be wary of. Last night, on the way home, the speedo read 45mph. This morning, it’s just said 50mph. I’m in a Ford Focus. It’s diesel-powered.

    I know there’s the fake bravado of exploiting the benign handling of a front-wheel-drive hatchback instead of tackling some light, powerful, glass-fibre, rear-drive monster that could turn nasty at any time. But that shouldn’t detract from a sweet-handling chassis such as this.

    Actually, the chassis itself is distracting me from telling you about the new 1.8-litre TDCi engine the Focus has. About how it has 99bhp and an excellent 177lb ft of torque. About the average mpg figure of 54.8 and the emissions of 138 grammes per kilometre. And about how quiet and refined it is for a diesel. Sorry.

    Anyway, I wonder if I can take my corner just a little bit faster tonight?

    Don't you just hate it when you have to admit you are wrong? After years of slagging off diesel cars as noisy, sluggish, cancer-causers, I'm coming around to the idea of an oil burner.

    With fuel prices on the up again, the prospect of fewer visits to the pumps becomes ever more appealing. And as common-rail technology is producing cleaner, quieter cars and turbos are giving decent performance, it's becoming increasingly difficult to find a genuine reason to object to the newer diesels.

    Ford skipped the first generation of common-rail engines and stuck with a direct-injector for the current Mondeo. But, from this summer, the Focus will be available with a new second-generation common-rail engine.

    Put simply, the new system works by precisely controlling the combustion process, with sensors measuring every aspect of the engine's behaviour and the driving style. This gives a burn that is quieter, as well as very clean and efficient, issuing much less in the way of carcinogenic particles from the exhaust.

    It could be cleaner still, though, as Peugeot and Citroen have demonstrated by fitting their latest engines with 'afterburners' to totally dispose of the sooty elements. Still, the Duratorq TDCi engine is very refined indeed. There is some clatter at idle, but no nasty vibrations. And, as the revs rise, it gives out a not-unpleasant thrum.

    The 1.8-litre turbo unit puts out 115bhp at 3,800rpm, but it's the torque that's most impressive. With 184lb ft at just 1,850rpm - that's more than a Mondeo V6. And, thanks to an overboost feature, a short extra burst of 20lb ft can be had to aid overtaking.

    The TDCi takes a claimed 10.6secs to reach 62mph and top speed is 120mph. So, on paper, it's a match for the 1.8-litre 16v petrol version. But, on the road, the diesel would probably creep ahead - it really is very eager in second and third gears. Yes, like all diesels it runs out of puff at lower revs than its petrol equivalent, but that just means you get to make more use of the easy-shifting five-speed gearbox. At a cruise, the engine is barely audible, yet there's pull aplenty for motorway overtaking.

    Everything else is standard Focus and there's no need to dwell on that. Suffice to say that it is roomy and well laid out inside, and the ride and handling are still top of the class.

    And here's the best bit - its claimed fuel figure is a very frugal 51.4mpg. As a result, despite driving some 300 miles, I never had to go near a fuel station. If I had, I would have encountered my only remaining objection to diesel. It's sticky and smelly. So I've still got an excuse not to switch to derv just yet.


    In the market for a nice little sporty drive during the week, and a decent sized estate for the weekend? Until Lotus start pumping out estate versions of the Elise, take a look at the Focus. It could be both the cars you need...

    (dus met dank aan Topgear site)
     
  14. Ik begon dit draadje over levensduur 1.8 TDCI (2-2002). Heb inmiddels 240000 op de teller zonder problemen. Maar nu moet wel een draagarm worden vervangen, dat zou voor APK goedkeuring nodig zijn. Kost wel een en ander, maar wat kun je doen......
    Die Focus I blijft overigens een heel prettig rijdende auto, en en mooi model. Misschien is een nieuwe Focus zelfs geen vooruitgang?
    Maxandr
     
  15. Als de fuseekogel stuk is, kun je deze ook los vervangen
     
  16. Ik heb ook een 1.8 TDCI met 115pk, en nu 243000 op de teller. Ik heb de
    auto nu een 3000 km nog maar. Echter ik merk goed dat ie behoorlijk rap is,
    bij het stoplicht ofzo als je precies goed in de toeren zit is ie echt heel snel
    weg van de plek. Je moet wel tussen gas geven om de turbo op toeren te
    houden maar je kunt behoorlijk hard ermee. En dan is ie nog origineel.

    Verder heb ik binnenkort wel onderhoud nodig vrees ik kwa zweterige plekjes
    rondom de motor. Maar verder lijkt het erop alsof dat ie er nog meer als genoeg
    zin in heeft. Reden ook dat ik de auto mag STen van mijzelf.

    Het was even wennen een Turbo Diesel, maar ik zou best kunnen zeggen dat ik 'verslaafd' ben geworden aan het koppel onderin, en de turbo die lekker erin
    hakt. En zoals men in de TG tekst aangeeft, in de 2de en 3de is de auto echt
    behoorlijk el rapide!
     
  17. Heb nu bijna 3 ton op de klok staan bij mijn fofo 1,5 1.8 tdci en is ook al geruime tijd gechipt. HEERLIJK veel koppel! maar de vorige eigenaar had de wagen ruim 7 jaar en ik nu nog niet zo lang (paar duizend KM) maar wij beiden hebben geen buitensporige of dure reparaties uitgevoerd of laten uitvoeren er aan. Dus geen koppeling, vliegwiel, turbo en al dat soort dingen. natuurlijk wel gewoon regulier onderhoud, en her en dar wat slijtage gehad maar nog niks wat aanvoelt als iets dat "de geest aan het geven is".

    Ik ben ZEER te spreken over hoe goed het blokje zich houdt. Ik ga zeer binnenkort zelf ff grote beurt uitvoeren (hopelijk samen met bekende Ford monteur van hier :P omdat ik dit blok zelf nog niet 100% ken en veeeeel meer thuis ben in benzines)
     
  18. brandstofleidingen, stuk of 8 voor men wist waardoor
    fuseerubber
    dynamo
    brandstofpomp
    binnenkort aan de beurt voor een dubbel vliegwiel
    deel van de uitlaat
    accu
    gloeibougies
    lak/roest kitproblemen

    Ondanks een lekkere auto om in te rijden wat te veel kosten aan gehad binnen 190.000 km zal wel en maandagochtend auto zijn geweest
     
  19. Hoe lang gaat TDCI mee?

    Heb inmiddels ruim 250.000 op de teller van mijn TDCI 2002. Tot nu toe geen problemen, alles werkt goed.
    Dealer zegt wel dat rubbers bij ophanging achterwielen moeten worden vervangen (om door APK te komen volgend jaar). Iemand ervaring daarmee?
    Maxandr
     

Deel Deze Pagina