1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe Koelvloeistof vervangen Focus 2 1.8 FF?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henk uit Rotterdam, 10 jan 2022.

  1. #1 Henk uit Rotterdam, 10 jan 2022
    Laatst bewerkt: 10 jan 2022
    Heren,

    Met 170.000 op de teller wordt het mogelijk tijd om koelvloeistof te vervangen. Heb daarom bij MPM nagevraagd welke koelvloeistof de juiste is. Netjes antwoord gekregen. (had ik ook zelf kunnen doen via "vraagbaakdatabase" merkte ik achteraf).

    COOLANT PREMIUM LONGLIFE -40°C G12+

    Maaaaar nu het volgende. Heb auto zeer recentelijk kleine beurt laten geven (5W40 API SN vanwege optimale "sludge" bestendigheid) Helaas ben ik vergeten te vragen om ook de koelvloeistof te vervangen. Stom.

    VRAAG
    Kan ik -zonder de auto op een brug te zetten of bodemplaat los te halen- koelvloeistof vervangen al is t maar gedeeltelijk? Welke slangklem dien ik waar los te draaien?
    Opkrikken noodzakelijk? (Natuurlijk daarna een vaste steun)

    Dank mannen..

    Groet Henkuitrotterdam

    PS Iedereen die denkt dat universele koelvloeistof ook prima spul is, is corrosietechnisch gezien van t chemische padje af.
     
  2. Die laatste zin had dan weer niet gehoeven.
    95% van de gebruikers van dit forum weet wel dat je niet zomaar elke koelvloeistof erin moet kieperen…

    Heb je de koelvloeistof gemeten? Of wil je het voor je gevoel vervangen?

    Iig zonder brug kan het zeker wel, handig is anders. Aangezien je op de grond moet liggen om bijv. een radiateur slang los te halen of om een aftapkraantje los te draaien. En ontluchten in de buitenlucht met deze temperaturen, zonder dat je het systeem onder druk zet, is ook niet handig. Het duurt namelijk lang voordat de motor warm is en dus de thermostaat open gaat.

    Wat betreft de koelvloeistof, iig de roze vloeistof en niet de blauwe, en voor die paar euro haalde ik het bij de dealer.

    En als je dan toch bij de dealer bent laat je de koelvloeistof meten, is ie goed laat je het lekker zitten, is ie er aan toe kun je het laten vervangen.
     
    Koen_ en Mansie vinden dit leuk.
  3. Bijkomende moeilijkheid is dat het koelsysteem in de mk2 zich erg lastig goed laat ontluchten.
    Het advies daarin is dan ook om het onder vacuum te vullen, hier op het forum is daar genoeg info over te vinden

    Ik ben het helemaal eens met Marco, even de koelvloeistof (laten) meten en indien goed, lekker zo laten
     
  4. JE kan toch ook een afspraakje maken bij de dealer/garage om alleen de koelvloeistof te vervangen. Zal echt geen honderden euro's kosten.
     
  5. Maar waarom niet even de koelvloeistof laten testen? Is ie goed, lekker laten zitten.
     
  6. Marco Morello, Maar waarom niet even de koelvloeistof laten testen? Is ie goed, lekker laten zitten.

    Beste Marcel,

    Dank voor je meedenken. Omdat met meten je enkel het glycol gehalte meet. Ik ben slechts geinteressseerd of de corrosiewering nog voldoende is.
    Mij is vertelt dat een koelsysteem een "open" systeem is -in verbinding met buitenlucht- en dat daardoor corrosiewering vermindert in de loop der tijd. Als chemicus klonk mij dit logisch.

    Aangezien Koen aangeeft dat ontluchten lastig is zal ik knarsetandend wachten op de volgende beurt. (inderdaad ben ik te gierig om apart daarvoor een dealer te bezoeken).

    Dank.

    Groet Henk
     
  7. Ik heet toch echt Marco. Al een jaar of 42.:cool:
    Die corrosiewering zou ik me niet druk om maken. Ik heb al heel wat auto’s en motoren onder mijn handen gehad en een groot aantal die ouder zijn dan jouw Focus MK2. Ik heb nog geen blok gezien dat was verteerd door koelvloeistof. De werking van de glycol kan afnemen, dat wel. Volgens het onderhouds boekje schrijft Ford 10 of 15 jaar voor de koelvloeistof, dat is niet persé om de corrosiewering.

    Je kan het altijd laten vervangen, slechter wordt ie er niet van natuurlijk.
     
  8. #8 paul vingerhoets, 13 jan 2022
    Laatst bewerkt: 13 jan 2022
    Het kogelstoten(koelsysteem) is de laatste eeuw niet meer een open systeem maar een volledig gesloten systeem dat onder druk staat bij warme motor

    zelfs met alleen water is de kans dat het blok doorroest gering. Doe het milieu een plezier en laat de koelvloeistof lekker zitten eventueel wat bij vullen met antievries als de vorst beveiliging te laag is naar je zin

    dank voor de correctie
     
  9. :confused:
     
  10. denk dat ‘autocorrect’ een sportieve bui had ( … en koelsysteem niet kende … ) ;)
     
  11. Ik heet toch echt Marco. Al een jaar of 42.:cool:
    Die corrosiewering zou ik me niet druk om maken. Ik heb al heel wat auto’s en motoren onder mijn handen gehad en een groot aantal die ouder zijn dan jouw Focus MK2. Ik heb nog geen blok gezien dat was verteerd door koelvloeistof. De werking van de glycol kan afnemen, dat wel. Volgens het onderhouds boekje schrijft Ford 10 of 15 jaar voor de koelvloeistof, dat is niet persé om de corrosiewering.


    Beste Marco,

    Dank dank dank. Dit is exact waarom ik lid ben van het Focus forum. Praktijkkennis. Daar heb je wat aan.

    Inderdaad is mijn "angst" om vroeger of later geconfronteerd te worden met oververhitting vanwege een door corrosie opgevroten koelwaterpomp. Ook omdat mijn Focus weinig mee gereden wordt.
    Maar als koelvloeistof nog helder is loopt het zo'n vaart niet begrijp ik.

    Marco, Ik trakteer je graag op de volgende meet. (Neem me niet kwalijk als ik je dan toch aanspreek met Marcel.
    Jij mag mij altijd Heinz noemen :>)

    Groet Henk

    NB Even terugkomen op de indrukwekkende Vmax van 212 km/h uit het filmpje. Ik denk dat met nieuwe bougies en spiegels gedemonteerd en smallere banden op 3.0 Bar en gepoetste auto. Dat Vmax heel dicht bij 220 (echte) km/h haalbaar moet zijn.

    VRAAG
    NB2 Is jullie iemand bekend met iemand die ooit een dieselcardan onder zijn Focus 2 heeft laten zetten?
     

Deel Deze Pagina