1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe kan dit en enig idee wat de oorzaak is??

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door MrD2012, 19 jun 2013.

  1. Heeft de lak met enkele druppels water te lang in de zon gestaan? Naast kringen kan dit ook soortgelijke schade veroorzaken aan de diepere laklagen door een soort "vergrootglas-effect"
     
  2. #22 Redwagon, 20 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2013
    Sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in.
    Dat zou betekenen dat je na een bui naar buiten moet rennen om je auto af te drogen, omdat anders dit ontstaat.

    Als dat zo is haal ik vanavond mijn beschermende waxlaag weg, want nu staan er mooi druppels op.

    Echt nog nooit van gehoord, dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar dit gaat te ver !
     
  3. #23 dwayneNMGN, 20 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2013
    Derrick,

    Je kunt me gewoon PM'en hoor ;).

    Mij lijkt bovenstaand verhaal ook zeker niet aannemelijk. Het is zeer moeilijk te beoordelen op deze foto's, maar ik wil wel wat mogelijkheden benoemen. Ook heb ik een aantal vragen:

    * Is dit pakket naderhand aangebracht en gespoten?
    * Heb je de lak wel de tijd gegeven om uit te dampen en uit te harden? Vanuit de fabriek is de lak al redelijk sterk, maar spuitwerk naderhand moet echt de tijd krijgen en niet voorzien worden van een waxlaag of iets dergelijks.

    Het lijkt mij in eerste instantie op een sinaasappelhuid zoals Edwin al had omschreven. Andere eventuele mogelijkheden zal ik ook wel omschrijven.

    Sinaasappeleffect

    [​IMG]

    Lakverstoring: Sinaasappeleffect

    Omschrijving

    * Een oppervlaktestructuur, die lijkt op een sinaasappel.

    Oorzaak

    * Lakviscositeit te hoog.
    * Gebruik van korte, snelverdampende verdunning.
    * Spuitcabinetemperatuur te hoog.
    * Afstand tussen spuitpistool en object te groot, te weinig materiaal opgebracht.

    Preventie

    * Spuitcabinetemperatuur op ca. +22°C intstellen.
    * Verdunning afstemmen op de reparatie.
    * Lakviscositeit met DIN-beker instellen.
    * Spuitafstand van ca. 20 cm aanhouden.

    Herstellen van de schade

    * Oppvervlak aanschuren, met siliconenverwijderingsmiddel reinigen en opnieuw spuiten.
    * Tegenwoordig heeft Carpo ook hele mooie pads om dit machinaal aan te pakken. Kost wel wat, maar ze werken wel!

    Dit kan dus eventueel verminderd worden!


    Afbijten / opzwellen / rimpelen

    [​IMG]

    Omschrijving

    * Zwellen/rimpelen van het lakoppervlak

    Oorzaak

    * Niet doorgeharde of oplosbare oude laklaag
    * Doorgeschuurde plekken van blanke lak op basislak niet of met ongeschikte grondverf geïsoleerd
    * Niet geschikte ondergrond (b.v. spuitbuslak met TPA of Nitro)
    * Voor toepassing niet geschikt grond-, lak-, en verdunningsmateriaal

    Preventie

    * Oplosmiddeltest bij kritische ondergronden uitvoeren
    * Bij kritische ondergronden 2K-acrylgrondverf in meerdere spuitgangen dun aanbrengen en langere uitdamptijden aanhouden

    Herstellen van de schade

    * Na doordroging de lak op de betreffende delen met de aangetaste ondergrond compleet verwijderen en het laksysteem opnieuw opbouwen
    * Voor het aanbrengen van de aflak het gehele deel aanschuren

    Met andere woorden: compleet opnieuw laten spuiten!


    Inzinkingen / vermatting / glans


    [​IMG]

    Lakverstoring: Inzinkingen/vermatting/glans

    Omschrijving

    * Glansverlies in de aflak.

    Oorzaak

    * Grondverflaag onvoldoende gedroogd.
    * Toepassing van niet geschikt verdunningsmiddel (oplossen van de ondergrond).
    * Gebruik van verharder die reeds met vocht heeft gereageerd.

    Preventie

    * Voorgeschreven droogtijden aanhouden.
    * Alleen de voorgeschreven verdunningstypes gebruiken.
    * Blikken met verharder direkt na gebruik sluiten.

    Herstellen van de schade

    * Na droging de vermatting door polijsten verwijderen, of het gehele deel aanschuren, met siliconenverwijderingsmiddel reinigen en nogmaals spuiten.

    Dit kan dus eventueel nog hersteld worden!


    Mocht je de auto op de juiste manier hebben behandeld en de lak goed de tijd hebben gegeven om uit te dampen/uit te harden zou ik even verhaal halen bij de persoon die dit lakwerk heeft gespoten.
     
  4. Morning Allemaal.

    Thanks voor het meekijken en oordelen van dit issue. Sinds mijn laatst post ben ik helaas erg druk geweest met andere dingen dan de :focus3:(veel overwerken) en heb ik door het goede weer ook niet de kans gekregen om wat duidelijke foto's te maken. Vandaar dat de goeroes [MENTION=1112]dwayneNMGN[/MENTION]en [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION] nog geen PB van mij hebben ontvangen. ;)

    Vanmorgen door de regen naar het werk gereden en hier aangekomen even gekeken hoe de spoiler er nu bij staat. Heb helaas geen droogdoek in de auto dus ik probeer in mijn pauze een paar nieuwe foto's te maken. Voor zover ik nu kan zien is het effect anders (auto staat nu in de garage) dan als die buiten staat in het daglicht. Het lijken nu op kleine watervlekken?!?!? Je lijkt er niks van te voelen als je er met je handen overheen gaat, maar misschien komt dat omdat de auto nog nat was. Ook dit check ik zometeen opnieuw.

    @ [MENTION=1112]dwayneNMGN[/MENTION]
    Bedankt voor je eerste zeer uitgebreide reactie! :thumbs:
    Alle onderdelen van de bodykit zijn door de dealer zelf gespoten en gemonteerd. Vanaf het moment dat ik de auto in bezit heb (5 januari 2013) is hij met de hand gewassen. Ik heb in april, net voor het wisselen van mijn winterwielen naar de zomerwielen, voor de eerste en enige keer de auto met de hand gepoetst. Vorige maand (mei) heb ik 1x met mijn DAP alleen de motorkap aangepakt vanwege wat krasjes. En that's it. Voor de rest alleen met de hand gewassen. Heb zelfs nog geen tijd gehad om mijn zomerwielen een waxlaagje te geven...
     
  5. #25 dwayneNMGN, 21 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2013
    Hou ons op de hoogte.

    Wanneer is de auto voor het eerst gewaxt? Wassen is geen probleem, maar waxen kan wel voor problemen zorgen.

    Waterdruppels herken ik niet op de foto. Waterdruppels met kalk kunnen eventueel wel lichtelijk aanwezig blijven als je niet goed genoeg droogt, maar dat is machinaal in ieder geval te verwijderen. Vaak zie je dit bij het wasproces terug als je de auto niet direct gedroogd wordt en in de zon staat te bakken.

    De laatste dagen zit er veel stof in de lucht. Als waterdruppels dan verdampen kunnen er kringen achterblijven op de lak omdat stof niet verdampt.

    Buiten is het effect altijd anders dan in de garage. Dat komt door de belichting.
     
  6. De eerste en enige waxbeurt is toen in april geweest. Dus ruim 4 maanden na aankoop.

    Hoop dat het zo droog blijft want de garage is een aardig stukje lopen! :S
     
  7. Oke, dan ligt de fout waarschijnlijk niet bij jou. We zien het wel verschijnen.
     
  8. #28 MrD2012, 21 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2013
    Foto's maken in de garage is helaas geen succes. Ik heb de spoiler nog even schoon geschoten en droog gemaakt (MF doekje van een collega geleend) Op de eerste foto kun je het effect het beste zien als je aan de linkerkant halverwege de foto kijkt. Ook zie je in diezelfde foto helemaal onderaan dat de spiegeling van de pilaar niet strak is. Het verschil van de spiegeling op de spoiler en het dak is erg groot. De spoiler voelt overigens (nog!) wel glad aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Probeer zodra het overdag droog is ook wat nieuwe foto's in daglicht te maken. Dan zijn de lakplekken zelf duidelijker want die vallen in de garage bijna niet op. Nu zie je meer het effect.
     
  9. Wat ik hier op de foto's zie is vervorming van de onder la(a)g(en)
    dit kan de primer laag of de kleur laag zijn en hoeft niet voelbaar in de blankelak laag te zijn.

    waarschijnlijk is het te voorschijn gekomen na het hele warme weer
    en is de laag ingezakt
    om dit te herstellen kun je het proberen met wetsanden en weer op glans te poetsen (moeilijke en intensieve klus) of je zult het opnieuw moeten laten spuiten.

    je spreekt ook over "vlekjes" maar die zie ik niet op de foto's en kan je daar niet wat over vertellen.

    het beste lijkt me dat je hier een schadehersteller of een prof. poetsbedrijf naar laat kijken
     
  10. Bedankt voor je analyse Gert Jan. :thumbup:

    Uitgerekend deze week draai ik lange dagen en elke keer als ik buiten foto's wil maken is of de zon weg, te donker/schemering of het is aan het regenen. Vreemd genoeg zag ik vanmorgen de vlekjes weer niet, maar nu is de spoiler ook weer vuil(er) door de regenbuien e.d. Erg vreemd dit...

    Ik ga sowieso een afspraak bij de dealer maken. Heb nog 4,5 jaar garantie dus maak me verder geen zorgen over kosten. Het is alleen erg balen. :nocheer:

    :thumbs: Iedereen nogmaals bedankt! :thumbs:
     
  11. Heb je nog een update? Ik ben best benieuwd.
     

  12. De lakspecialist komt pas in de 1ste week van juli. Is blijkbaar iemand van de importeur die daar over gaat....
     
  13. #33 MrD2012, 6 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2013
    Als voorbereiding voor de afspraak met lakexpert heb ik de auto zojuist weer gewassen. Nu eindelijk goede foto's van de mysterie plekken op de spoiler kunnen maken. Hier is goed te zien dat ze dus alleen op de spoiler zitten.

    @dwayneNMGN en @Gert jan

    Hier zie je de plekken duidelijk zitten. Dit is dus het resultaat na het wassen en drogen vanaf een bepaalde hoek/lichtval
    [​IMG]


    Vanuit deze hoek zie je dus bijna geen plekken. Wel valt de vervormde spiegeling op
    [​IMG]

    En weer vanuit de andere hoek
    [​IMG]
     
  14. Lijkt op kalkaanslag.
     
  15. Heb wel gekeken of het met een Quick Detailer weg te krijgen is, maar helaas. Wil er vanwege de afspraak niet te veel op loslaten.
     
  16. Kalkaanslag krijg je soms niet weg met het wassen. Dan moet je echt gaan polijsten.
     
  17. kijk in de weerspiegeling van je eerste foto en je hebt aldaar je antwoord.

    Boom hars! Parkeer je auto niet onder bomen.
    Mijn tante haar zwarte C1 staat iedere dag onder een boom, zelfde probleem.
     
  18. als het hars is/zou zijn dan moet het toch over de gehele auto zitten en niet alleen op de spoiler [MENTION=11223]gabini[/MENTION] ?
     
  19. Nee daar heb je wel een punt.
    Dan zou het ook inderdaad, over de hele dak moeten zitten en misschien zelfs motorkap.
     
  20. Het lijkt mij een probleem IN de laklagen en niet erop of een invloed van buiten af
    als ik het zo zie is het vocht insluiting voor dat de kleur erop is gekomen
    dit komt nu naar "buiten" met dit warme weer
    dit geeft ook de vervorming in de weerspiegeling

    wat ik niet snap is : waarom komt er de lakexpert van ford bij ?
    dit is toch achteraf gemonteerd en dus gespoten door de Dealer of schadehersteller van de dealer ?
     

Deel Deze Pagina