1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe denk jij over hard rijden?

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Lucas17, 13 jun 2020.

  1. ...er valt mij wel iets op qua hardrijden bij ons in de regio, de jeugd lijkt minder aso-rijgedrag te vertonen,
    en dat komt niet doordat er veel politie controleert, sterker nog, die zie je amper meer tegenwoordig,
    er is alleen een klein groepje wat constant rond hangt bij het zwembad, en dan om 22.30 begint met
    uitlaatgebrul en knallen eruit.....ach, hebben ze ook een doel in het leven.

    Maar hard / of snel rijden, ach, als het veilig kan op de openbare weg.....waarom niet? en dan natuurlijk
    niet binnen de bebouwde kom, dat risico ligt gewoon veels te hoog, een fietsertje hier een weggetje van rechts
    daar, en dan helemaal hier in de regio, met al die grijze mensjes op elektrische fietsen.
    Als mensen 20/30 km/h te snel rijden, ik laat ze dan lekker gaan, heb er idd wel moeite mee als je met een
    paar auto's allemaal dezelfde snelheid rijd, en er 1 met +40/50 km/h sneller er ineens voorbij wilt, ja sorry
    dan heb je geen veilige inzicht op het verkeer, en mag je best voor artikel 5 aangehouden worden.

    Ik rijd zelf motor, en ja, daar rijd je wel heel makkelijk sneller als toegestaan, maar als je dan lekker aan het
    toeren bent met +10 km/h sneller dan toegestaan, waarom zijn er dan altijd van die malloten die dan nog
    even snel voor een bocht of kruispunt je voorbij komen zetten? en het liefst nog met iemand achterop,
    ik denk dat er meer dwazen op een motor rijden als in een auto
     
  2. Bij forenzen kies ik een rijbaan, meestal midden en daar blijf ik op, rustig met het verkeer meerijdend. De laatste forens dateert uit Maart trouwens.

    Tijdens de spits is (was) het gewoonweg veel te druk om flink door te rijden en naar mijn idee is het ook beter voor je veiligheid en bloeddruk om maar gewoon in kolonne naar je werk te rijden. Mijn primaire doel bij forenzen is heelhuids op de bestemming en weer thuis komen.

    Echt hard rijden, daar moet je voor naar Duitsland of circuit. En ik haal de kick ook meer uit de acceleratie en het gevoel dat je krijgt van het besturen van een echt krachtige machine (tenminste als deze voldoende feedback geeft en "beleving" kan creeren) dan puur hard doorrijden. Voordeel is ook dat snel acceleren gewoon mag in NL :D

    Gisteren op een 80km weg. Ik ken deze weg goed, het was rustig op de weg (zaterdag ochtend, relatief vroeg) en voor me zat een VW Golf die na elke rotonde of stoplicht flink doortrok. Ik zat steeds op een redelijke afstand dus kon niet zien of het een R of GTI was (wel dat de wagen 2 dubbele uitlaten had). Een paar keer -wanneer dat kon- gekeken of mijn auto bij kon blijven en dat ging, maar met veel moeite. En ja dan rij ik dus wel een aantal seconden te hard, dwz meer dan 80.
     
  3. iemand die zich anders gedraagt dan zijn sociale groep (in dit geval de overige verkeersdeelnemers) is asociaal. Het is de vraag in hoeverre dit getolereerd wordt.
    Ik hou mij redelijk goed aan de regels omdat ik niet die asociale wil zijn. Standaard rij ik 7 km/h te hard. Acceptabel denk ik want dat doen veel andere ook.
    Bumperklevers moeten bij mij geduld hebben maar zodra ik kan laat ik ze wel voorbij. Wel op een punt waar het mij uitkomt en niet hun. Soms geef ik wat gas bij om eerder naar rechts te kunnen en ze eerder langs te kunnen laten. Het verschilt van dag tot dag.
    Ook ik rij wel eens asociaal en haal bv rechts in. Heel gevaarlijk en dom....maar tja, ....toch doe ik het wel eens.
    Ondanks dat denk ik toch wel een heer in het verkeer te zijn.
     
    MauriceFW vindt dit leuk.
  4. dat is indd asosiaal, leven en laten leven denk ik dan maar.
    kom ik met 130 aan op de linkerbaan en komt er iemand naar links met 110...niet leuk maar ook die persoon heeft recht om daar 110 te rijden en andersom hetzelfde.

    dat is niet asosiaal Rob, jij behoudt de rust in het verkeer.
    stel, je wilt niet rechts inhalen maar je wilt er wel voorbij, dan moet je dus 2 banen opschuiven naar links, inhalen en weer 2 banen naar rechts.
    dat geeft een onrustig verkeersbeeld en ja rechts inhalen mag niet maar ook ik doe het wel eens.
    die mensen die onnodig links rijden hebben dat niet eens door, en meestal geef ik ff gas bij en ben ik er al langs voordat ze door hebben dat ik daar reed :D
    en!!!! ik doe het alleen als er een vluchtstrook rechts van mij ligt dat ik altijd kan uitwijken ;)
     
    Patman vindt dit leuk.
  5. :schater:
    Ik ben het met je eens Gerard. Enige wat ik hier in de buurt veel zie is dat ze niet kijken wanneer de naar links gaan. Vaak vlak voor je neus. En dan creëert het weer gevaarlijke situaties.
    Had het van de week nog. Rijden savonds met een auto of 6 links met 130. Sommigen met wat meer afstand dan anderen. Maar er zit een gaatje in de rij van 40a50meter. Zit er rechts een klein autootje achter een vrachtwagen te wachten en die klapt er zonder gas bij te geven ff tussen. Dan moet het achterste deel van de rij aardig in de ankers. Rijden er wat meer achter elkaar heb je kop staart botsingen tot gevolg. Ik vind het prima dat mensen niet snel willen of misschien durven rijden maar ze moeten ook niet te pas en te onpas je auto tussen het sneller verkeer gooien onder het motto ik heb ook recht hier te rijden.
    Ik zit met de rs ook wel eens klem op de rechter baan. Zeer irritant maar ik wacht wel gewoon tot er voldoende ruimte is.
    Wat me in de rs trouwens wel opgevallen is is dat er meer mensen zijn die snappen dat ik niet voor de lol rechts achter een vrachtwagen zit en dan een gaatje laten vallen :cheer: of ze willen gewoon graag weten hoe hij klinkt als hij optrekt dat kan ook :dance:
     
  6. ja dat klopt.

    precies, ze weten dan vaak wel dat jij gas geeft als je naar links komt :dance:
    doe ik zelf ook, als ik 'm er ergens voor 'gooi' dan wel gelijk gas erop zodat ze niet voor mij in de remmen hoeven te gaan.
     
  7. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Als iedereen 120 rijdt en 1 iemand 200 denk ik "wat een egoïstische sukkel". Staat iedereen netjes voor het stoplicht te wachten en 1 iemand rijdt door rood denk ik "wat een egoïstische sukkel". Inderdaad, als 1 iemand zich anders gedraagt dan de rest valt het op.

    Voor de rest heb ik de leeftijd bereikt dat ik in mezelf moet lachen als iemand stoer begint van ik reed 200, 250, 275. Ik denk er het mijne van, hard rijden kan iedereen (met de juiste auto). Maar zou je met een mooie rondetijd op Zandvoort of de Nordschleife komen, dan heb je mijn aandacht.

    Maar als je daar gelukkig van wordt, waarom niet he. Zoals paar keer al geschreven, mits niemand last van je afwijkend rijgedrag heeft, moet het kunnen. Zolang je maar niet zeurt over de consequenties. Ook ik rij standaard met het verkeer mee en soms wat harder. Ook ik heb in een van mijn vorige auto's de teller op 280 gehad. En ook ik heb ooit voor de rechter moeten verschijnen voor een snelheidsovertreding :)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Ik denk dat het voor de meeste ook meer een test is om te kijken wat de auto uiteindelijk haalt dan dat het perse iets stoers is. Voor mij Iig wel. Al voelt het wel goed natuurlijk als je weet dat hij hard kan.
    Dat punt van die ronde tijden is misschien wel leuk voor een nieuw topic. Zelf nog geen kans gehad om naar het circuit te gaan helaas. Al lijkt het me op de ring lastig om echt een tijd te zetten als ik online al dat verkeer zo zie. Of zijn er ook meer afgesloten dagen dat je hem echt eens door kan trappen zonder achter in camper uit te komen?
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  9. Nou ik kan je wel vertellen dat als je dan een keer legaal erg snel gaat...dat er altijd van die "hufters" zijn die je
    een kleine minderwaardigheidscomplex weten aan te smeren....
    Situatie:
    Duitsland, op de snelweg, 205 km/h op de GPS.....word je :cussing: ingehaald alsof je stil staat....iets van een Audi RX8
    en is binnen 15 sec uit beeld :schater:
    Eerlijk is eerlijk, dan vind ik het wel weer humor
     
    Gitzo, gerardTDCI en Ecobeast vinden dit leuk.
  10. Ook ik ben blij dat je mening uiten hier nog mogelijk is. Ik ben ook ervan overtuigd dat een mening pas goed gevormd wordt door hem te vergelijken met die van een ander en er open over in discussie te gaan en niet andermans mening af te doen als totale onzin.
    Verder ben ik het eens met de mensen over de 100km/u die tegenwoordig geld dat heeft minder te maken met veiligheid en meer met milieu (zonder even in discussie te gaan omtrent beredeneringen hierover) Ook ik hou me natuurlijk niet overal en altijd aan de maximum snelheid, al moet ik wel zeggen dat mijn nieuwe auto met CC wel erg bevalt en ik graag doorkaggel op die CC.
    Wanneer we het over 100km/u bover de max snelheid hebben (en dan neem ik in mijn hoofd de 130 op de snelweg mee) ben ik van mening dat er dusdanig veel (kansen op) factoren gaan meespelen die je niet kan anticiperen dat ik het echt te hard vind.
    Een tegenwoordig veel grotere gevaar zijn de langzaam rijders. Dan praat ik over die mensen die 70 rijden op een 100km provinciale weg. Levensgevaarlijk als je ziet hoe zo'n sliert mensen er achter plakt en wat voor rare capriolen mensen uit gaan halen om in te halen.
     
  11. Ik doe rustig aan en zet de CC vast op 105km/u en maak mij weinig druk, die 5 minuten op een mensenleven ga ik niet hard voor rijden, dit doe ik nog meer na mijn bijna dood ervaringen, hard rijden hebben ze circuits voor
     
  12. 105 in de bebouwde kom.. ik weet niet wat ik hard vind ;) :p



    Ik rij eigenlijk dagelijks wel (te) hard. 9 van de 10 keer dan wel met de nodige toeters en bellen en blauwe lampen aan op het dak en vaak als er mensen levens op het spel staan. Een enkele keer betrap ik me er in de personenauto ook wel op..

    Wat ik persoonlijk van hard rijders vind laat ik in het midden. Beroepsmatig ben ik soms heel blij als iemand net even iets harder rijdt en mij daardoor minder hindert. Maar degene kan het ook juist lastiger maken om hem in te halen. Waar ik wel een schurft hekel aan heb, en dit merk ik met name veel op snelwegen, zijn automobilisten die denken dat wij de weg wel vrij maken en ons achtervolgen. Doe dit alsjeblieft niet en zeker niet pal op onze bumpers. Ook wij moeten soms onverwachts remmen, ondanks dat wij wel verder vooruit kijken / denken dan de gemiddelde bestuurder in Nederland.

    Het credo bij de rijopleiding / herhalingscursussen is altijd "hard waar het kan, langzaam waar het moet " en persoonlijk denk ik dat ik ook wel zo achter het stuur zit van mijn personenauto.
     
    Gitzo, M.Blaak en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. In de bebouwde kom rij ik altijd rustig maar daar buiten ben ik een stevige doorrijder
    Altijd wel iets te hard
    En ja af en toe ben ik wel eens de ••• met een vriendelijk verzoek van het CJIB om contributie te betalen maar dat zijn tot nu toe geen al te grote gelukkig
     
  14. CC in de bebouwde kom? Nah daar doe ik ook russisch aan.
     
  15. Jagen om 'sneller' van A naar B te gaan heeft geen zin. Meestal cruise ik ook rustig maar er zijn ook genoeg momenten van.......
    Lekker muziekje hard aan, en toe maar.... :mrgreen::rock:. Dan trap ik hem ff los hoor, heerlijk. Wel als de motor warm is natuurlijk en al helemaal op stukken waar het kan/ geen gevaar oplevert. Geen woonwijken en dat soort toestanden. Vrij zicht.
    Mijn buurman vroeg van de week nog, en bevalt ie de nieuwe auto? Hoe zuinig is hij? :lol::lol:.
    Daar houd ik me helemaal niet mee bezig.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  16. Dat heb ik ook idd haha. soms ff lekker open dat gas. is nog goed voor de motor ook. ;)
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  17. zou wel goed zijn als een ieder die zijn rijbewijs gaat halen eens meerijdt met de hulpdiensten naar een spoedgeval.
    ik woon vlakbij een ambulancepost en probeer altijd ruimte te maken en duidelijk te maken wat ik ga doen of waar ik heen ga.
     
  18. Hoe rijm je dat met je voorbeeld functie?
    :weird:
     
  19. En wat is hard?
     
  20. Aan de ene kant een goed idee. Aan de andere kant als letterlijk iedere seconde telt zit ik niet op toeschouwers te wachten, laat staan de mogelijke schrikreacties vanwege ons "passief agressief" rijgedrag. Wat voor ons vertrouwd en veilig voelt kan voor iemand die het voor het eerst mee maakt vanaf de andere zijde best wel schokkend zijn. Iets meer aandacht bij de praktijklessen of tijdens het theorie examen ben ik dan wel een groot voorstander van.

    @Rykers voorbeeld functie heb ik in de ambulance. Privé is iedereen vrij in hoe hij/zij rijdt. waar ik meer op doel: in een woonwijk houd ik me altijd aan de snelheid, en ja dan ook aan de 30 km per uur. Die is er niet om ons als automobilist te pesten maar vaak om (onoplettende) spelende kinderen te beschermen. Maar als er niemand op de weg is, het goed weer is en de weg het toe laat wil ik buiten de bebouwde kom rustig wel eens wat harder rijden dan 80 km / uur..
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina