1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

hill assist werkt niet (lampjes discotheek)

Discussie in 'Electronica' gestart door jeroen vermeulen, 30 dec 2022.

  1. #1 jeroen vermeulen, 30 dec 2022
    Laatst bewerkt: 30 dec 2022
    hai medeforummers,

    ik heb nu sinds een week of wat steeds de melding dat de hill assist niet functioneerd.
    Als die melding komt dan valt de radio uit, de snelheidsmeter valt even terug en abs en handrem lampje branden.

    als ik mijn obd eraan hang en alles reset en de obd laat zitten dan komt het niet terug, haal ik de obd eruit dan komt hij weer terug....

    het voltage wat hij aangeeft is tussen de 11.8 en 12.7

    Dit probleem heb ik de eerste 2 maanden niet gehad en nu dus wel.
    Bertus 7 van dit forum gaf al aan dat er een verkeerde accu in zit en heb nu de juiste in bestelling staan.

    deze zit er dus nu in : (welke niet goed is voor de mk3 uit 2013)

    https://dosgros.nl/product/12v-60ah-460aen/

    kan dit het hele euvel zijn?

    Het probleem lijkt te zijn begonnen nadat ik de uitklapbare trekhaak heb gebruikt.

    de codes die ik krijg :
    U3003-17
    ============1==============
    U2005(86)
    Raw code: E00586
    ECU: Engine control unit[Archive (inactive)]
    Status: Test failed since last DTC clear
    OBDII: Audio Rear Integrated Control Panel Unit is Not Responding

    ============2==============
    U2005(86)
    Raw code: E00586
    ECU: Engine control unit[Archive (inactive)]
    Status: Test failed since last DTC clear
    OBDII: Audio Rear Integrated Control Panel Unit is Not Responding

    ===========1==============
    U3003(17)
    Raw code: F00317
    ECU: ABS/ESP[Archive (inactive)]
    Status: Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
    OBDII: Battery voltage

    ============2==============
    U3003(16)
    Raw code: F00316
    ECU: ABS/ESP[Archive (inactive)]
    Status: Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
    OBDII: Battery voltage

    ============3==============
    U0415(00)
    Raw code: C41500
    ECU: PSCM[Archive (inactive)]
    Status: Confirmed
    OBDII: Invalid data received - anti-lock brake system (ABS) control module
     
  2. Accu zal niet direct een probleem opleveren als dit. Voktage is goed. Je hebt communciatie storing.

    Zou keer kijken naar de stekkers vannde bcm. Dat onder het dashboard zit. Daar zijn in verleden al vaker vocht ingekomen door catepilaire werking. Kwam dacht van de ruitensproeierpomp af.
     
  3. #3 jeroen vermeulen, 30 dec 2022
    Laatst bewerkt: 30 dec 2022
    waar zit die bcm precies?

    de volgende meldingen kreeg ik ook :

    ===========1==============
    U3003(17)
    Raw code: F00317
    ECU: ABS/ESP[Archive (inactive)]
    Status: Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
    OBDII: Battery voltage

    ============2==============
    U3003(16)
    Raw code: F00316
    ECU: ABS/ESP[Archive (inactive)]
    Status: Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
    OBDII: Battery voltage

    ============3==============
    U0415(00)
    Raw code: C41500
    ECU: PSCM[Archive (inactive)]
    Status: Confirmed
    OBDII: Invalid data received - anti-lock brake system (ABS) control module

    had mijn obd verkeerd ingesteld (stond op citroen) nu hij wel juist ingesteld staat geeft hij bij odb module voltage nog maar tussen de 11.8 en 12.7 aan
     
  4. Bcm zit onder dashboardkastje en daar zou dit het probleem kunnen zijn.
     
  5. Was te snel met typen, moest nog kastje erachter haha.

    11.8/12.7v kan goed zijn als je niet met lopende motor uitleest.
    Lees je met lopende motor uit zal de spanning zijn wat je eerst aangaf.
    Is dat niet zo, dan kan het zijn dat de accu vol is. Dan stop het laden namelijk ook.
    Praktijk gebeurt dit zelde tot nooit.
    Na rit van 2uur had ik nog maar 20% SOC bij.
     
  6. hai, dat heb ik al rijdend uitgelezen (obd module voltage). en neem aan dat dat te laag is en gekke dingen veroorzaakt

    [​IMG] [​IMG]
     
  7. Waarom is de accu in 1e instantie vervangen? Met 11.8 / 12.7V en draaiende motor heb ik namelijk de indruk dat je dynamo niet goed werkt en misschien de vorige accu nog goed was.

    Naarmate de accu verder leeg raakt kun je allerhande vreemde storingen krijgen, waaronder communicatiestoringen die vooral in de spanningsdippen kunnen opspelen. Die dippen zie je niet met een multimeter of via ODB.
     
  8. De spanning die een diagnose interface meet op de OBD poort is sowieso niet betrouwbaar.

    DE OBD poort zit achter de DC → DC converter. De diagnose interface meet op deze manier dus de uitgaande spanning van de DC → DC converter en niet de accuspanning.
     
  9. Goeie... Zou zomaar (ook) kunnen inderdaad maar weet je dat zeker? Schema v/d Focus MK3 laat op OBD2 pin 16 'battery power' zien en enkel 2 zekeringen tussen accupool en naar die OBD pin. Loopt wel via BCM, maar daar staat een rechte lijn en enkel een zekering in getekend. Dacht daar ook wel eens +/- 14V op gezien te hebben maar twijfel nu of dat op mijn Focus was of de vorige auto v/d vrouw.
     
  10. hai,

    de accu is nog niet vervangen heb alleen de nieuwe besteld maar de accu die er nu inzit is geen EFB accu en maar 60ah.
    de nieuwe is wel een EFB en 65ah
     
  11. Het ligt voornamelijk aan welke spanning je meet. Bedoel je kan met de obd accuspannjng meten.
    Maar ook boordspanning.

    In mijn geval was dat met de mk3 en mk4 nagenoeg gelijk. Zat maar halve volt tussen.
    De spanning die daadwerkelijk op de obd stekker zelf staat heb ik daarbij niet gemeten met de multimeter.

    Een echte dc-dc converter kan ik niet zeggen dat er in zit.
    Lampen en dergelijks werken gewoon op 14v. Worden via pwm aangestuurd en daardoor gemiddeld 12v dc spanning meet je. Terwijl dus blokspanning op staat.

    In EV auto heb je een echte dc-dc converter om 400v dc naar 13-14v dc te brengen.
    Enige hardware kan werke alle met 10 tot 16v.
    Sommige zelfs kunnen 6v aan. Zonder uit te vallen. Dit ivm start/stop systeem de radio niet uit valt
     
  12. Ah ok... nu zal 60Ah en 65Ah niet persé het verschil maken en wel/niet EFB ook niet als de niet EFB accu nog niet zo heel oud is. Als de huidige niet EFB accu al enige tijd in gebruik is wordt dat een ander verhaal.

    Wellicht eerst maar eens de juiste accu afwachten en plaatsen en het verder bekijken.

    Zag de de uitgelezen fouten allemaal oud en inactief waren. Zet je je contact wel uit voordat je de OBD stekker eruit haalt? Doe je dat niet, kan dit op zichzelf al (tijdelijke) communicatiestoringen op CAN bus veroorzaken. Die dan terugkomen na een reset...
     

Deel Deze Pagina