1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote motorrijderstopic

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Remco, 7 jun 2007.

  1. Nouja de lockdown zal hierna hopelijk toch afgebouwd worden. Zo eind maart begint het weer redelijk motorweer te worden (ik rij liever bij +30 graden plus dan bij 10 graden, ben niet gemaakt voor kou, noch heb ik de kleding en motor ervoor).

    Ik heb de laatste paar decennia Suzuki (1x) Aprilia (1x) en Honda (3x) gereden (in die volgorde), na het technisch drama uit Italië ben ik bij Honda blijven plakken en ben ik op m'n 3e FireBlade bezig (954 SC50, 2x een 1000 SC59). Zoals gezegd ben ik wel een mooiweer/plezierrijder, met tegen de 200pk, supersportbanden en geen enkele elektronische hulpmiddelen ben ik de sinds het begin van m'n motorcariere wat voorzichtiger geworden :lol:
     
  2. Hier nog een mooi weer/ plezier rijder hoor ;) niks mis mee
     
  3. Rijd zeker niet bij 30 graden veel te warm in motorkleding maar ben niet alleen een mooi weer rijder vandaar dat er op mijn motor van 2001 170000 km staat zelf gereden.
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  4. Ik zie het probleem niet zo van de temperatuur, ik heb zaterdag de motor opgehaald,
    en nee niet met een kar ofzo, gewoon op de oude motor heen, en de nieuwe
    terug, kreeg wel last van mijn handen, belachelijk hoe warm die handvatverwarming
    word dus die eerst maar eens wat lager gezet.
    Het was prima te doen, droog +2gr en voor de sneeuwval weer thuis, gewoon thermo kleding
    aan, balaclava op en een goede jas, helm en winter handschoenen
     
  5. Koud is ook geen probleem maar te warm wel.
     
  6. Ik heb ook geen probleem met de temperatuur hoor, maar ik rij Harley, en er is gepekeld.... het chrome is al waardeloos van HD, dan pl**rt het er nóg sneller vanaf :mrgreen:
     
    Bertus 7 vindt dit leuk.
  7. Mijne is luchtgekoeld. Bij 30 graden of warmer is het geen pretje om lang stil te staan :nocheer: de olie wordt dan ook zo dun dat ie z’n plek gaat markeren....
     
  8. Het zit hem niet in het wel of niet kunnen rijden.
    Ik heb ook gereden tot er ijzel of sneeuw lag, maar dat is lang geleden.
    Motorpak was toen een vetpak (kent iemand die nog?). woog 15 kilo ofzo... en moest je regelmatig invetten.

    Destijds werkte ik bij de technische dienst in een ziekenhuis.
    En een chirurg daar reed ook motor, en ging me (ongevraagd) uitleggen wat kou doet.
    Even kort samengevat.
    Je bloed word dikker, en daardoor trager, zo ook je reactie, je merkt het zelf niet, maar bij een paniek of nood stop bv kan het zomaar een seconde of meer gaan schelen.
    Ik heb me daar overigens nooit wat van aangetrokken, maar dat is me wel altijd bij gebleven.

    De kleding zal er best op vooruit zijn gegaan in al die jaren.
    Kuipruit of kuip had ik toen niet, laat staan handvat verwarming.
    Het enige wat lekker warm werd waren de schenen.

    En ik vertrouw mijn medeweggebruikers niet meer, ze zien werkelijk helemaal niets.
     
  9. Dat van die medeweggebruikers daar ben ik het 100% mee eens, ik reed dus 5 jaar lang met een fluor gele helm,
    zwarte jas met gele fluor accenten en geel licht in de koplampen welke altijd aan staan, konden niet eens uit,
    en dan nog presteren ze het om je over het hoofd te zien.
    Maar dan moet ik er direct bij melden, dat bij slecht weer je alle ruimte krijgt van 99,9% van de overige weggebruikers,
    dus ze kunnen het wel.....

    En met de kou rijden....ach, nu was het om mijn motor op te halen, maar tot ergens in maart bij minimaal +10gr en geen
    pekel meer, blijft hij mooi onder zijn kleedje staan, heel af en toe even buiten de schuur om gestart te worden, en daarna
    weer gauw terug., Dat bleek ook wel na de verkoop, in 5 jaar maar 8500km gereden met de motor...alleen maar goed
    weer, en dit is wat de dealer erover zegt:

    https://www.martinsmotorservice.nl/motoroccasions/#yamaha-fz-6-s-fazer-m1388244

    :cool:
     
    Patman vindt dit leuk.
  10. #2750 ing_BRW, 21 jan 2021
    Laatst bewerkt: 21 jan 2021
    Dat is nog eens een leuke motor. Ik heb zelf ook een Yamaha Fazer.
    Maar wel met aanpassingen zoals o.a. projector koplampen voor de Yamaha R1 look en Laser X-treme uitlaat.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De motor is zelfs in juli 2017 nog vereeuwigd op Google Maps toen hij geparkeerd stond bij mijn toenmalige werkadres.
    [​IMG]

    Om even in te haken op de eerdere berichten: Handvatverwarming vind ik soms ook niet bepaald optimaal.
    Je krijgt best zweterig handpalmen, terwijl je knokkels de volle kou trotseren. Ik snap best dat mensen daarom kiezen voor verwarmde handschoenen.

    En zonder vertrouwen in de medeweggebruikers wordt je de meest oplettende weggebruiker.
    Mijn rijinstructeur zei altijd: "Het mooie aankleden om te kunnen opvallen is allemaal passief, je moet zelf nog altijd actief blijven opletten".
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  11. Dat klop als een zweer in de vinger ;)
     
  12. Daar ben ik het deels mee eens. Natuurlijk heb ik een pak met reflecterende strepen. En ik heb ook express dubbele knipperlichten achter en alles in LED voor en altijd m'n ver-stralers aan. Waarom?
    Dan weet ik zeker dat ze mij kunnen zien en dat het dan toch niet aan mij hoeft te liggen.

    We hebben hier wel veel fazer rijders trouwens [emoji16]

    Linkje naar m'n YouTube video.
    Wellicht vinden de meeste het too-much maar ik niet en daar gaat het om [emoji57]

     
  13. Maar die heb je niet altijd aanstaan lijkt me. Dus dan hebben ze geen nut. Ik zie wel vaak in files dat er met knipperlichten tussendoor wordt gereden, dan snap ik het wel.
     
  14. Het maakt niet uit hoe goed je op let en hoe reflecterend of opvallend je kleding is.
    Als er een gek is die niet oplet ben je de Sjaak.
    Ik spreek uit eigen ervaring.
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  15. Daar ben ik het ook wel mee eens! Ik bedoelde alleen dat wij als motorrijders algemeen (scheurneuzen daar gelaten) wel ons best doen op te vallen zodat het niet onze fout is dat ze ons niet zien.

    @Patman nee die heb ik niet altijd aan natuurlijk. Maar zeker in het donker en de schemer vallen deze knipperlichten er goed op. Overdag ook wel trouwens.

    In de file rijd ik wel altijd met alarmlichten aan ja. Heb het idee dat zoiets toch wel werkt en dat ik nu eerder gezien wordt dan zonder. Misschien placebo effect hoor..
     
  16. Baat het niet dan schaadt het niet. ;)
     
  17. nou, ik ben dan geen motorrijder maar let wel altijd op ze.
    het is een kwestie van opvoeden denk ik en dat geldt ook voor vrachtwagens en hulpvoertuigen met de nodige toeters en bellen.
    iedereen die zijn rijbewijs haalt zou eens een rondje moeten maken met deze voertuigen, gewoon om te zien en te voelen wat het nou werkelijk is.
    alleen dan krijg je inzicht in de gevaarzetting die op treed als men je niet ziet of geen rekening met je houd.
     
    DexterXL en 2 Fast 4 U vinden dit leuk.
  18. En dat niet alleen Gerard, doordat ik eerst mijn motorrijbewijs had gehaald en eerst een paar jaar motor heb gereden voordat ik in een auto stapte krijg je een beter inzicht in het verkeer en je anticipeert een stuk beter, omdat je weet dat je kwetsbaar ben en dus beter op je medeweggebruikers let, dan als je gelijk in een auto stapt.
    Maar je hebt gelijk er zijn ook uitzonderingen die het nooit leren ;)
     
    Ecobeast en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. Ik heb me motor rijbewijs alweer 40 jaar.
    De auto even lang en ben niet anders dan gewend om op motor rijders te letten.
    En toch mis ik er wel een eentje. niet vreemd zijn dit vrijwel altijd de volledig zwarte motoren met idem volledig lederen pak.
    Wat uiteindelijk dan toch het alarmbelletje op het laatste moment doet rinkelen is de verlichting.

    En ik snap het wel, ik heb die tijd ook gehad, je rijd ver boven de toegestane snelheden, en wil op geen enkele visuele manier de aandacht trekken van de ......
    Helaas vergeten we daarbij ook het overige verkeer, wat helemaal niet is ingesteld op die snelheden.

    Maar ook op de motor zelf onderschatten we vaak de snelheid waarmee we rijden.
    Omdat het vaak niet aanvoelt als te snel.

    Voorbeeld, ik heb 1 keer op een yamaha R1 gereden, motor was aangepast, en was volledig geblueprint.
    En gelijk vanaf het begin dat ik ermee weg rij denk ik, dat rijd lekker, en op het moment dat ik van hem 1 naar de 2e versnelling tik, zie ik dat ik de 160km/u al voorbij ben. :oops:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina