1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help: Ford Focus CC dak defect: foutcode B2A04

Discussie in 'Electronica' gestart door Jepsor93, 9 sep 2019.

  1. Beste mensen,

    Ik sta voor een ingewikkeld probleem: sinds gisteren maakt mijn Ford Focus CC de 'daksluitcyclus' niet meer af. Uitlezen geeft foutcode 'B2A04': Hall-sensor 2 kapot. Die sensor heeft het signaal dat de sluitprocedure compleet is.

    Aangezien de dakcyclus niet compleet is, zijn mijn ramen nu permanent open. Ik moet dus zo snel mogelijk die sensor vervangen hebben. Bij de Ford Dealer in Nijmegen geven ze aan dat ze niet weten waar die sensor zich bevindt, en ze willen dus een enorme rekening gaan sturen als ik het hun laat oplossen, want dan gaan ze alles uit elkaar halen. Geen optie dus.

    Naslag leert dat het om deze sensor gaat:
    "Convertible top front latch closed position sensor"

    Heeft iemand een idee/suggestie voor me? Ik zit echt met mijn handen in het haar.

    Hartelijk dank!

    Groet,

    Jesper
     
  2. #2 Jepsor93, 9 sep 2019
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
    Toevoeging: de sensor zou zich hier moeten bevinden:
    Both of these are mounted together in the centre of the roof under the lining directly above the centre consul between the front seats and are connected to sensors 1+11. Weet iemand hoe die sensoren eruit zien? In dat geval kan ik ze bijv. uit een sloopwagen halen namelijk.
     
  3. Thanks! Die had ik ook al gevonden. Mijn sensor heeft betrekking op de ‘front latch’. Ik neem aan dat dat zegmaar de voorkant (boven de achteruitkijkspiegel) is?
     
  4. Uitgaande van onderstaand filmpje is het denk ik een geheel. Of ze zouden in het gedeelte wat aan je voorruit vast zit moeten zitten.

    Je hebt verder geen electro problemen ( slechte accu)

     
  5. Ben inmiddels een heel eind. Heb de defecte sensoren vervangen voor andere uit een donorauto. Echter blijft hij dan aangeven dat de sensor defect is. Bleef de dakcomputer óf de bekabeling over. Inmiddels ook de dakcomputer geruild voor eentje van een donorauto. Helaas. Blijft de enige mogelijkheid de bekabeling. En dat kan ik helaas niet zelf, maar @Tigershark gaat voor me aan de slag volgende week!

    Btw: het hydraulisch mechaniek is uitgesloten. Zodra ik het dak handmatig in de kofferbak leg, en daarna het dak via de knop omhoog laat komen, gaat dat vlekkeloos, tót de laatste stap waarbij hij stopt omdat de desbetreffende halfsensor geen signaal doorgeeft.
     
  6. Nu maar hopen dat de donorauto niet toevallig ook een kapotte sensor had...
     
  7. Zomaar een idee,

    Die hall sensor reageert ergens op, is die uitlijning nog goed of gaat de vergrendeling van het dak niet goed.
     
  8. moet je die foutcode niet eerst wissen dan?
     
  9. Goeie tip! Maar denk ‘t wel: hij geeft überhaupt aan dat hij die sensor niet ziet (defective). Vergrendeling gaat ook gewoon goed. Dus daar ligt ‘t probleem als t goed is niet.
     
  10. Tig keren gedaan. Maar komt meteen (nog voordat ik het dak heb geactiveerd) terug..
     
  11. Even een update: @Tigershark heeft de kabelbreuk keurig opgelost. Nu werkt het dak weer perfect!

    Tip van de dag: dealers kunnen (in mijn ervaring althans) helemaal niks, behalve heel vele geld incasseren.
     
    PhoenixNLx en Tigershark vinden dit leuk.
  12. dat ben ik niet met je eens.
    je beseft dat je een Ford hebt waar niet half NL in rijdt en daarom heeft de gemiddelde dealer er ook (te) weinig verstand van.
    zeker als het gaat om de problemen met het elektrische dak.

    ow, maar wel super dat Sjoerd het heeft gefixt :thumbs:
    toch wel handig zo'n forum ;)
     
  13. Is niet alleen bij ford dat monteurs er niet uit komen hoor.

    En dan ben je in nederland nog relatief goed af in frankrijk wordt het allemaal een stuk ingewikkelder als je geen frans merk rijdt ook bij de merkendealer
     
  14. Fijn dat het is opgelost.
     

  15. Heeft ie zeker strak gedaan. Maar: ik begrijp dat de auto zeldzaam is. Maar ik kreeg letterlijk te horen dat men niet wist waar de sensor zat, en dat ze één voor een alles zouden moeten openmaken. Terwijl nota bene ik zelf de bouwtekening op internet kon vinden, inclusief sensorlocaties. Dat begrijp ik toch echt niet.
     
    thecure en Tigershark vinden dit leuk.
  16. dat is wel erg onprofessioneel, oftewel stom van zo'n dealer
     
  17. Wat ik begrepen heb is dat een dealer officieel alleen maar de gegevens van Ford mag gebruiken. Gebruik van internet gegevens is op eigen risico van de dealer en dat kan natuurlijk duur worden.
     
  18. lekker meedenken met de klant dus :butt:
    wat zouden ze doen als je met een Opel daar binnen komt rijden? :schater:
     
  19. Weg sturen natuurlijk, wie durdt er nu met een opel bij de ford dealer aan te komen..
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina