1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help! Ford Focus 1.6 TCDI weer in de NOODLOOP!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RichardLussenburg, 14 jan 2019.

  1. Hoi iedereen!

    Ik hoop dat iemand van jullie bekend is met dit probleem en mij kan helpen. Ik heb een ford Focus station uit 2009 met een reeds vervangde roetfilter ( nu 50.000 km mee gereden ).

    Onlangs vloog mijn auto voor de 3e keer in een noodloop, volgens de dealer een kapotte roetfilter.

    Voor een second opinion naar een vakgarage geweest, die gaven aan dat het roetfilter verstopt is omdat de vloeistof op was. Deze hebben zij opnieuw gevuld echter lukt het resetten via de computer niet.

    Zij hebben de foutcode opgezocht op google en kwamen via wat forums achter dat je een tijd met de auto in hoge toeren moet rijden en dan de auto dan uit de noodloop zou moeten gaan.


    Ik rij nu al een maand ( max 3000 toeren want hoger wil die niet ) rond maar de auto blijft nog altijd in een noodloop.

    Het is mij 1x gelukt om in zijn 2 tot 3900 toeren te gaan en zo ongeveer 10 minuten te blijven rijden ( lijkt mij niet erg goed voor de auto maar goed, alles altijd beter dan €3000 euro betalen aan een ford dealer ).


    Wie – O – Wie kan mij helpen!! Ik word gek dat de ford ZO vaak in een noodloop schiet.
     
  2. Als je roetfilter vervangen is 50000km geleden en nu alweer aangeeft dat hij verstopt zit kunnen er meerdere oorzaken zijn.
    Misschien een verschildruksensor die niet goed is of misschien regenereert hij tussendoor niet goed en moet je hem nu statisch laten regenereren.
    Het kan ook zijn dat je roetfilter idd weer verstopt zit, ik weet niet wat voor afstanden je dagelijks rijdt?
    Als je alleen maar korte ritjes rijdt zal de roetfilter niet goed regenereren en eerder verstopt raken.
    Ook te rustig rijden met een diesel kan een negatief effect hebben op de roetfilter.
    Als de vloeistof (ad-blue) op is geweest kan het ook nog zo zijn dat de restanten in de leidingen zijn gaan kristaliseren, waardoor het inspuitsysteem van de ad-blue verstopt zit.
    Dan zal het ad-blue systeem gespoeld moeten worden.
    Het kan ook zo zijn dat je motor olie verbruikt en mee verbrandt, waardoor de roetfilter snel vervuild zal raken.
    Je kunt dan bijv. Denken aan je turbo die olie lekt langs de seals.

    Een goede diagnose is nodig om achter het "echte" probleem te komen.
    Als de oorzaak weggenomen is en je roetfilter moet vervangen worden, kun je er voor kiezen om deze professioneel te laten reinigen, scheelt een helehoop kosten en is net zo goed als een nieuwe roetfilter plaatsen.

    Maar begin bij het begin, een juiste diagnose.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
    RichardLussenburg en gerardTDCI vinden dit leuk.
  3. welkom Richard.

    ik snap dat je een dealer te duur vind maar om een lang verhaal kort te maken, onder aan de streep ben je wss net zoveel of mss wel meer geld kwijt dan wanneer je naar de dealer was gegaan.

    maar daar heb je niks aan nu natuurlijk.

    DPF (roetfilter) vv, dan moet er altijd Eloys vloeistof bijgevuld worden en moet de computer gereset worden.
    is het trouwens een origineel of imitatie DPF geplaatst?
    de DPF zal gereinigd moeten worden (weet niet of dat bij een originele kan) en dan zal die alsnog gereset moeten worden in de computer van de auto.

    het regenereren waar men over praat is niet lang hoog in de toeren rijden (rare diagnose trouwens :loco:)
    een aantal km rijden op een constante snelheid wanneer de motor warm is, is genoeg om het regeneratieproces in gang te zetten.

    ik hoop dat het in de toeren jagen je verder geen problemen op gaat leveren, ik zou voor de zekerheid je olie vv in ieder geval en de turbo goed na laten kijken op speling.
     
    RichardLussenburg en Basscania vinden dit leuk.
  4. Is het geen optie om een statische regeneratie uit te voeren van het roetfilter als verstopping het probleem is?
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  5. Mijn neef had ook zoiets, daar was een niet origineel roetfilter geplaatst. Die is daarna vervangen voor een originele, toen ging t wel goed.
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  6. wel slecht van een vakgarage om je zo op weg te helpen.
    super dat ze zeggen dat vloeistof op is maar dat ze je op pad sturen met een auto die in noodloop loopt is wel slecht.

    enigste manier is via de diagnose tool doorgeven dat roetfilter is vervangen (geen idee of dat toen is gedaan) er zit een teller in en bij x km-stand geeft hij ook aan dat roetfilter verstopt zit. je moet dan tegen de computer zeggen dat je de roetfilter hebt vervangen.
    vloeistof vullen dan moet teller ook gereset worden.
    alleen als er geen storing aanwezig is zal noodloop verdwijnen.
    noodloop is alleen aanwezig als je motorstoring hebt.

    het ligt dus voornamelijk aan welke storingen je hebt.
    hiervoor moet diagnose voor gedaan worden.
    kennelijk uit jouw verhaal blijkt dat dealer het duurste optie aannemen, en vakgarage geen kennis heeft van auto's.
    want er verdwijnt nooit noodloop door te gaan rijden. alleen door storing op te lossen en te wissen zal het lukken.


    welke storingen zitten er nu op dit moment in?
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  7. Bedankt voor alle reacties. Dealer zelf gaf aan dat roetfilter stuk was, dat zelf vind ik nogal snel gezegd. Zeker gezien de roetfilters gewoon gereinigd kunnen worden, maar logisch dat een dealer zegt vervangen. Ze willen er natuurlijk aan verdienen.


    Mijn turbo lekt inderdaad en zou een rol kunnen spelen in het verstopt raken van de roetfilter. Ik reed per dag 100Km maar nu per week net 30Km. En vaak kortere stukjes.

    Het regeneren doet de auto niet, ook niet statisch. Reden dat ik niet meer langs de dealer ga is dat ik in het verleden vaak hun advies heb opgevolgd en zo financieel helemaal leeg liep. Was het ene gemaakt kwam er weer wat anders. Ook vaak kort nadat je bij een dealer geweest ben. Ik vertrouw ze niet.

    Druksensor overigens functioneert nog goed. Het schijnt echt een foutcode te zijn van een verstopte filter. In hele hoge toeren rijden zo ver het gaat zou de conputer moeten resetten en regeneren. Echter gebeurt dit niet. Ik vond het zelf ook vreemd om te gaan rijden als de motor storing lampje brand en een alarm afgaat telkens als ik de auto start met de melding MOTOR storing.
     
  8. Regenereren gaat de auto niet doen door hoog in de toeren te rijden.

    Hebben ze geprobeerd om via de diagnose computer een statische regeneratie te starten?

    Maar wat je zelf ook al aangeeft, die extreem korte stukjes is de moord voor een diesel.
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  9. Dat hebben ze geprobeerd via de computer. Was niet gelukt

    Korte stukken is inderdaad moordend voor een diesel. Ben niet van plan de auto te houden.
     
  10. In de shoutbox had ik al aangegeven dat noodloop van een 1.6 tdci door meerdere oorzaken kan komen.

    - Verstopte EGR (goh zou je roetfilter dan ook vol raken?)
    - Slechte/niet werkende gloeibougies

    Verder een roetfilter reinigen, niet degene die jij onder de auto hebt. Tijdens het vervangen van het filter, zijn toen ook de regeneratie slangen vervangen/schoon geklopt?
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  11. Ik denk dat als ik het verhaal zo hoor dat het verstandiger is om het roetfilter te vervangen. En dan de rest van de auto ook meteen ;)
    De druksensoren kunnen goed lijken, maar als ze verkeerde waarden doorgeven kan de computer denken dat het roetfilter vol zit. Zolang die waarden nog binnen de marges vallen zal er geen foutmelding optreden daarover. Dit gebeurt vaker, hoewel ik het vaker bij de 2.0 tdci gehoord heb.
    Als het resetten niet gelukt is na het hervullen van de regeneratievloeistof zou dat een goede reden kunnen zijn waarom hij storing blijft geven. Daar zou ik maar eens mee beginnen.
    Dat hoge toeren rijden klinkt leuk, maar heeft verder weinig toegevoegde waarde. Als je een aftermarket roetfilter hebt kun je zelf een "regeneratie" opwekken door de motor zwaar te belasten met bijvoorbeeld een zware aanhanger erachter. Regenereren doet het roetfilter op hoge temperatuur en dat bereik je niet door alleen hoge toeren te draaien. Ik denk zelfs dat een hoge temperatuur nu niet bereikt wordt omdat er motorstoring is.
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  12. Je moet net een specialist weten te vinden die niet te duur is, maar er wel verstand van heeft. Zelf heb ik dat gevoel bij Ford service dealer Stoof in Vinkeveen. Die hebben ook veel tijd gestopt in de genoemde Focus van mijn neef, en de C-Max TDCI van mijn vader.
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  13. Als het een na een ander defect raakt denk ik niey dat de auto minder dan 2ton gelopen heeft, daarboven vergoot de kans d ast je het ene oplost en de andere ook aan de beurt komt.

    Zonder goeie diagnose is er hier niks te zeggen. Ja je kan extern roetfilter laten reinigen maar het probleem zit in de rest dat moet ook opgelost hebben.

    Waar woon je
     
    RichardLussenburg vindt dit leuk.
  14. Goedemiddag allemaal,

    Bedankt voor het meedenken en de mogelijk oorzaken op te noemen wat het probleem nog meer had kunnen zijn.
    Het op advies rond rijden van de Garage heeft toch zijn vruchten afgeworpen. De auto is vandaag door de storing weer naar de garage gebracht. Zij hebben het regeneren via de computer opnieuw gestart en deze is derekt succesvol afgerond. Het roetfilter was helemaal schoon al echter wilde de ford niet zelf de storing verhelpen tijdens het rond rijden.
    Auto rijdt weer als nieuw.

    Gr Richard
     
    Berrychello vindt dit leuk.

  15. Ja klopt.
    Ik heb de auto 3 jaar terug gekocht met 188k op de teller.

    Er staat nu inmiddels 268k op. In die tijd is echt alles vervangen ( behalve de turbo ). Turbo lekt maar zou dus geen grote rol spelen in het sneller verstop laten raken van het roetfilter ( volgens Ford Dealer waar ik eerder was geweest), wel gaven ze aan gewoon een nieuwe te laten plaatsen maar gezien ik nog geen 10km per dag meer rijdt heb ik al aangegeven daar echtr niet meer in te gaan investeren.
     

  16. Thanks voor je reactie. Het roetfilter is nog in nieuwe staat alleen verstopt. Het vervangen zou ik erg zonde vinden van mijn geld als er alternatieven zijn om deze schoon te maken. De druk sensoren dacht ik eerst zelf ook aan, maar deze is getest en werkt naar behoren goed en schijnt niet vervangen te hoeven worden. Dit zijn zeker de kosten niet en ik had dit laten vervangen als dit geadviseerd werd.

    w.b. hoge toeren was niet eens mogelijk haha. 3000 en daar bleef het bij. ik heb soms een uur gereden tot het blok goed warm was.
    maar de boordcomputer deed het regeneren niet zelf.
     
  17. Wat ik bedoelde is dat je inderdaad beter de hele auto kan vervangen ipv dure reparaties aan de auto te doen ;)
     

Deel Deze Pagina